Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 624

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Kan boendeparkering vara ett alternativ i väntan på egen parkeringsplats?
Och så någon typ av ersättning till dig från säljaren för varje månad som du blir tvungen att klara dig utan egen parkeringsplats.
Då blir det ju tydligt hur säkra som de är på att du kommer att få en egen parkeringsplats när du har flyttat in.

https://www.uppsala.se/gator-trafik...ndra-fordon/boendeparkering/#accordion-329781

Finns inga i Rickomberga som är billigare. Jag tror det är rätt kört att få nåt mer från säljaren, större risk att hen backar ur och fortsätter ha lägenheten ute på marknaden.

Jag tror att du behöver fundera på a) hur gärna vill du ha den här lägenheten och b) är det ens realistiskt att du ska hitta motsvarande lägenhet MED parkering i området där du letar? Finns det överhuvudtaget? Är det ett realistiskt val, inom din budget?
Det finns ju parkeringsplatser på många ställen där om man är villig att vänta i kö ett tag.
Grejen här var ju att slippa vänta.
Det finns också gott om fina lägenheter i området som kommer ut på marknaden mellan terminerna.
Särskilt på sommaren.
Till hösten så är det dessutom lättare att sälja en liten etta när alla studenter börjar sin termin.

Det finns ju parkeringsplatser på många ställen där om man är villig att vänta i kö ett tag.
Grejen här var ju att slippa vänta.
Det finns också gott om fina lägenheter i området som kommer ut på marknaden mellan terminerna.
Särskilt på sommaren.
Till hösten så är det dessutom lättare att sälja en liten etta när alla studenter börjar sin termin.
Så då är det alltså med andra ord inte realistiskt att tro att man ska hitta en lägenhet med parkering omgående.

Såhär svarade föreningen:

”Du kan inte ansöka om parkeringsplats
innan du tillträder din lägenhet. Vi kan inte garantera en p-plats direkt, men inom
tre månader kommer du att få en plats.”

Det är ju inte riktigt samma sak som att det finns två platser lediga. Nu är jag så besviken så jag funderar på att backa ur. Det är ändå mycket pengar speciellt om jag inte får det jag främst saknar i nuvarande lägenhet. :(

Vi fick en plats direkt (men kunde inte söka förrän efter tillträde), vår förening har 1 parkering i kallgarage per lgh "reserverad". Varmgaragen får man köa till.

Om du har tur har dom kanske något liknande system? Vi tog alltså över parkeringsplatsen från förra ägaren.

Skrev till mäklaren och nu ringde han mig. Plötsligt är det inte alls så att det finns lediga parkeringsplatser, utan nu säger han att det är tre månaders kö. Jag blir så less på mäklare som inte har koll och ljuger. :(

Sa att jag skulle räkna lite på det (han kunde inte svara på vad gästparkeringarna kostar) och att jag skulle höra av mig om jag inte kommer på kontraktsskrivningen i eftermiddag. Men att jag förmodligen gör det.

Då har han mage att börja hota med att det (helt plötsligt) finns en annan intressent som vill betala mer, men att säljaren gärna vill sälja till mig. Alltså vem tror han att jag är? En dum blondin? Jag fattar väl att om jag backar ut nu så kommer lägenheten inte bli såld på ett tag, ingen verkar ju vara villig att betala utgångspris. :meh:

Hatar mäklare. På ren pin kiv vill jag tacka nej, men jag vill ju samtidigt ha lägenheten. Så jag kommer inte göra det.

Skrev till mäklaren och nu ringde han mig. Plötsligt är det inte alls så att det finns lediga parkeringsplatser, utan nu säger han att det är tre månaders kö. Jag blir så less på mäklare som inte har koll och ljuger. :(

Sa att jag skulle räkna lite på det (han kunde inte svara på vad gästparkeringarna kostar) och att jag skulle höra av mig om jag inte kommer på kontraktsskrivningen i eftermiddag. Men att jag förmodligen gör det.

Då har han mage att börja hota med att det (helt plötsligt) finns en annan intressent som vill betala mer, men att säljaren gärna vill sälja till mig. Alltså vem tror han att jag är? En dum blondin? Jag fattar väl att om jag backar ut nu så kommer lägenheten inte bli såld på ett tag, ingen verkar ju vara villig att betala utgångspris. :meh:

Hatar mäklare. På ren pin kiv vill jag tacka nej, men jag vill ju samtidigt ha lägenheten. Så jag kommer inte göra det.
Fast alltså sådant där trams är ju rätt typiskt. Men fruktansvärt irriterande. När jag tittade på ett hus för många år sedan hade mäklaren hävdat både det ena och det andra, men när min bror (som är/var snickare) följde med på visningen lät det plötsligt helt annorlunda. Trist.

Få inte panik för att du vet vad du har men inte vad du får nu!
Det är ju en superfin lägenhet, det finns ändå parkeringar i föreningen (vilket inte är en självklarhet) och du har haft kontakt med föreningen som ändå gett ett positivt svar. Tre månader är kort tid om de bara går att lösa en bilplats under tiden, sen har du en superfin lägenhet och en bra bilplats när det är löst!

(Mäklare är skit, det är i princip alltid något sånthär när jag tittat runt. Dessutom väldigt sällan det är andra villkor än "ställ dig i kö" även om det som @skiesabove skriver redan finns en plats att ta över.)

Jag hade tagit lägenheten om det går lösa parkering tillfälligt. För det är jobbigt vara beroende av bil men sakna parkering.

Fick själv vänta ett år på parkering (hade gått fortare om inte bostadsmarknaden tvärdog strax efter jag köpte min)
Hade dock turen ha en 48h parkering och en kundparkering precis bredvid, men ja visst var det stressigt aldrig veta det fanns plats när man kom från jobbet. Många gånger fick jag ställa mig på Coops parkering och flytta bilen senare på kvällen.

Det där är rent hittepå med en annan intresserad. Löjligt.
Får snarare motsatt effekt. Vad kan man lita på?

Då kan du häva köpet.
Så hota med det så kommer mäklaren att se till att fixa det hela.
Det som lovas i annonsen och vid visningen måste finnas med vid köpet.

Har du inte skrivit på så har du ännu bättre läge.
Ingen parkering - ingen affär.
Med tanke på att lägenheten har legat ute länge så har du gott om tid att förhandla.
Det finns inget köp att häva så länge hon inte har skrivit.

Annonsen säger såhär. För mig låter det som att mäklaren är så noggrann som det går att vara. Hon kan ju be mäklaren att få se mailet från föreningen för att kolla om det stämmer med annonsen. Men oavsett, att släppa en lägenhet man tycker är perfekt för att man inte får parkering just vid tillträdet, det tror jag inte att många skulle göra

IMG_7714.webp

Få inte panik för att du vet vad du har men inte vad du får nu!
Det är ju en superfin lägenhet, det finns ändå parkeringar i föreningen (vilket inte är en självklarhet) och du har haft kontakt med föreningen som ändå gett ett positivt svar. Tre månader är kort tid om de bara går att lösa en bilplats under tiden, sen har du en superfin lägenhet och en bra bilplats när det är löst!

(Mäklare är skit, det är i princip alltid något sånthär när jag tittat runt. Dessutom väldigt sällan det är andra villkor än "ställ dig i kö" även om det som @skiesabove skriver redan finns en plats att ta över.)

Alltså så himla bra du känner min hjärna Sassy! ;) Det är precis det som snurrar runt just nu.

Men förutom att jag älskar typ allt med själva lägenheten, så är läget perfekt då jag ska åka till hästarna. Kommer få kortare resväg och det är så skönt!

Om det finns en spekulant till så får väl den lägga ett bud. Och det låter inte sannolikt att säljarna avstår pengar för att de fattat tycke för en köpare de aldrig träffat. Men det hade varit bra om du begärt att mäklaren tagit ner annonsen då han gjorde upp med dig om att skriva idag.

Så då är det alltså med andra ord inte realistiskt att tro att man ska hitta en lägenhet med parkering omgående.
Jodå, det vet jag att det har hänt i samma stad.
Inte ofta men emellanåt.
Nu är det dyra tider så många gör sig av med sina bilar så det är fullt rimligt att tro att det finns.

På ren pin kiv vill jag tacka nej, men jag vill ju samtidigt ha lägenheten. Så jag kommer inte göra det.
Det vet ju han.
Han ser när spekulanter redan har flyttat in.

Andra intresserade är bara hittepå för att pressa dig att avsluta affären.
Då landar det på hur mycket som du vill ha lägenheten om du är villig att överse med tramset eller inte.

Det finns inget köp att häva så länge hon inte har skrivit.

Annonsen säger såhär. För mig låter det som att mäklaren är så noggrann som det går att vara. Hon kan ju be mäklaren att få se mailet från föreningen för att kolla om det stämmer med annonsen. Men oavsett, att släppa en lägenhet man tycker är perfekt för att man inte får parkering just vid tillträdet, det tror jag inte att många skulle göra

Visa bifogad fil 181432
Läser annonsen igen och inser: lgh har legat ute ett halvår. Antagligen var mailet från föreningen lika gammalt. ”Uppgifter kontrollerade i februari”, där har han antagligen slarvat istället för att verkligen be föreningen om nya uppgifter.

Men oavsett, 3 mån är ingen lång tid. Föreningen har nog på fötterna där, det kan t ex vara så att nån med garage är på väg att flytta och att nån med p-plats vill in där i stället.

Och det låter inte sannolikt att säljarna avstår pengar för att de fattat tycke för en köpare de aldrig träffat
Men det gjorde säljaren av den lilla lyan som vi köpte till sonen i ungefär samma område.
Han valde en köpare som redan hade pengarna på banken före köpare som skulle trassla med lån.

Bättre säkra pengar nu än osäkra pengar senare.
Vi hade bråttom in då sonen skulle börja studera på universitetet och säljaren hade hållit på ett tag och var less på problemet.

Tror det kan vara svårt att kräva annonsen tas bort innan underskrift, som säljare hade jag inte velat det för det skulle ses som någon ändrat sig och lite negativt om den tas bort och dyker upp igen.

Men mäklare är ett släkte för sig, sålde en lägenhet för ganska längesedan i Lund och vis av erfarenhet krävde jag godkännande av foton och text innan annonsen lades ut. Ordnade själv riktigt bra bilder och skrev även själv beskrivningen. Och det första hon gjorde efter det var att lägga till egna, urkassa bilder, sen ändrade hon annonstexten mitt i, tog bort att den var var i toppskick (precis allt var helt nyrenoverat) för att det var för många som ville se och för mycket jobb för henne, när jag såg det fick hon direkt infon att om det inte ändrades tillbaka på sekunden var säljuppdraget slut för hennes och mäklarfirmans del. Lägenheten såldes för dubbla hennes värdering efter bara tre veckor och mäklarfirman var sen så fräck att de gick ut med en stor kampanj hur bra de var genom den här försäljningen och det höga pris de fått ut.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat