Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 624

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Tack allihop! Jag blev mest bara less på ännu en mäklare som hittar på saker. :(

Pratade med stallkompis och jag har faktiskt råd att ha två lägenheter under tre månader (eller mer), så jag flyttar helt enkelt inte in förrän jag har en parkering.

Tur jag sparat pengar till pensionen. :sorry:
Är det billigare att ha två lägenheter än att tillfällig använda hästparkeringen?

Men stod det i annonsen att parkering ingick så kanske du kan trycka på det till mäklaren iaf? Sen sa du väl att det fanns gästparkering, kan du inte stå där till en början?

Det stod att det fanns två parkeringsplatser lediga. Pratade med mäklaren innan jag mailade styrelsen. Enligt honom hade han tagit infon från ett mail från styrelsen denna månad.

Försökte få ett tillägg i kontraktet att om det inte finns parkering vid tillträde så går köpet tillbaka, men det gick tydligen inte att göra. :(

Det stod att det fanns två parkeringsplatser lediga. Pratade med mäklaren innan jag mailade styrelsen. Enligt honom hade han tagit infon från ett mail från styrelsen denna månad.

Försökte få ett tillägg i kontraktet att om det inte finns parkering vid tillträde så går köpet tillbaka, men det gick tydligen inte att göra. :(
Lägenheten verkar härlig och du får parkering inom 3 månader (kanske till och med redan då du flyttar in). Gläds!! Det är ju jättebra!

Men hänger verkligen köpet av den härliga lägenheten fortfarande på om det finns parkering vid tillträde? Jag fattar att det är en besvikelse att det inte finns parkering NU, men du vill väl inte missa chansen att få lägenheten?!

Nu börjar mäklaren slira kring parkeringen. Tydligen finns ingen garanti att det finns parkering när jag väl flyttat. Orka. Enligt mäklaren har föreningen sagt att det finns två lediga platser, men på hemsidan står det inget mer än att det är kö.
Då kan du häva köpet.
Så hota med det så kommer mäklaren att se till att fixa det hela.
Det som lovas i annonsen och vid visningen måste finnas med vid köpet.

Har du inte skrivit på så har du ännu bättre läge.
Ingen parkering - ingen affär.
Med tanke på att lägenheten har legat ute länge så har du gott om tid att förhandla.

Då kan du häva köpet.

Med tanke på att lägenheten har legat ute länge så har du gott om tid att förhandla.
Men vad då fixar? Ska de säga upp någon annans parkeringsplats, menar du? Eller bygga en extra innan TS tillträder lägenheten? Och TS vill väl inte häva köpet. Hon gillar ju lägenheten skarpt.

Men vad då fixar? Ska de säga upp någon annans parkeringsplats, menar du? Eller bygga en extra innan TS tillträder lägenheten? Och TS vill väl inte häva köpet. Hon gillar ju lägenheten skarpt.
Det finns faktiskt några olika alternativ.
@Habina

Ett är att nuvarande ägare ställer sig i kö på en parkeringsplats och sedan släpper den vid flytt.
Då kan man se i kön om där finns andra före som får den platsen eller om den går till köparen.

Ett annat alternativ är att tillträdet skjuts upp tills att det finns en ledig parkeringsplats. Så att köparen slipper ta två bostadskostnader.

Ytterligare en lösning är att priset på lägenheten sätts ner med motsvarande kostnad för annan lösning för köparen. Typ annan parkeringsplats eller den dubbla bostadskostnaden.

Men hänger verkligen köpet av den härliga lägenheten fortfarande på om det finns parkering vid tillträde? Jag fattar att det är en besvikelse att det inte finns parkering NU, men du vill väl inte missa chansen att få lägenheten?!

Jag har liksom varit utan parkering i 3 1/2 år för att jag blev förtjust i en lägenhet och inte dubbelkollade mäklarens uppgifter. Så jag är rätt färgad av det. Sen begriper jag faktiskt inte hur styrelsen kan vara så säker på att jag får en plats inom tre månader. Hur kan de veta det?

Då kan du häva köpet.

Funkar enligt mäklaren inte på så sätt. Utan det man köper är en lägenhet, inte en lägenhet + en parkering. Jag försökte få till en klausul i kontraktet, men icke.

För mig så skulle något sådant vara en total dealbreaker.
Allt bök med flytt och osäkerheten i att få gamla lägenheten såld och sedan ändå inte ha någon egen parkering. Nej fy.

Jag skulle verkligen inte bara gå vidare utan någon rejäl typ av kompensation.
Villkora köpet med färdig försäljning av gamla bostaden kanske?

Funkar enligt mäklaren inte på så sätt. Utan det man köper är en lägenhet, inte en lägenhet + en parkering. Jag försökte få till en klausul i kontraktet, men icke.
Då får du förhandla om annat i stället.
Se mina förslag i andra inlägg.

Jag blir faktiskt provocerad av mäklarens rökridåer.

Hur lång kö är det till någon sorts parkering över huvud taget?

Då får du förhandla om annat i stället.
Se mina förslag i andra inlägg.

Jag blir faktiskt provocerad av mäklarens rökridåer.

Hur lång kö är det till någon sorts parkering över huvud taget?

Förstår inte riktigt vad du menar med ”hur lång kö”. Det är tre månader enligt styrelsen och det finns lediga parkeringsplatser enligt mäklaren.

Förstår inte riktigt vad du menar med ”hur lång kö”. Det är tre månader enligt styrelsen och det finns lediga parkeringsplatser enligt mäklaren.
Hur många andra står i kön?
Skulle du bli först i kön när du flyttar in?

Det spelar ju en stor roll för vad föreningen kan lova.
Vad jag läste så fanns det olika köer för olika sorters parkering. En för garage, en för ute och en för ute med eluttag för motorvärmare.

Jag har liksom varit utan parkering i 3 1/2 år för att jag blev förtjust i en lägenhet och inte dubbelkollade mäklarens uppgifter. Så jag är rätt färgad av det. Sen begriper jag faktiskt inte hur styrelsen kan vara så säker på att jag får en plats inom tre månader. Hur kan de veta det?
Alltså jag förstår dig gällande parkering, nu var min situation anorlunda än din. Men när jag flyttade in i nuvarande lägenhet så sa de att det brukar ta 3-4 månader att få parkering vid huset. Det tog 8 månader. Det måste ju bli lediga platser! Dock hyr de ut platser lite längre bort från huset, så plats hade jag. Men det var mycket krångligare

Jag tror att du behöver fundera på a) hur gärna vill du ha den här lägenheten och b) är det ens realistiskt att du ska hitta motsvarande lägenhet MED parkering i området där du letar? Finns det överhuvudtaget? Är det ett realistiskt val, inom din budget?

Nä, såklart inte. Men det är ju under förutsättning att gästparkeringarna är lediga? Vilket såklart inte alltid är fallet.
Kan boendeparkering vara ett alternativ i väntan på egen parkeringsplats?
Och så någon typ av ersättning till dig från säljaren för varje månad som du blir tvungen att klara dig utan egen parkeringsplats.
Då blir det ju tydligt hur säkra som de är på att du kommer att få en egen parkeringsplats när du har flyttat in.

https://www.uppsala.se/gator-trafik...ndra-fordon/boendeparkering/#accordion-329781

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka