Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 624

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Byt mäklare?
Känns som de mest varit konstigt med den du har.
Är det verkligen så lätt när man skrivit på försäljningsavtal? När vi sålde för ett par år sedan så var man liksom fast med den man valt, eller om man kunde betala någon avgift för att byta typ.

De lägger ju ändå ner en del jobb och får normalt betalt vid försäljning.

Vilket är ditt argument för att ingen kommit på visningen? Av ren nyfikenhet alltså 🙂 Är ju i samma sits själv, men efter samtal med mäklare igår så kommer jag ta bort min lägenhet från marknaden.

Första visningen var fem dagar efter annonsen kom ut. Dvs de flesta hade nog andra saker inplanerat redan. Andra visningen var precis när påsklovet börjat i Uppsala = alla bortresta.

När vi bokade in stylist och fotograf var mäklaren så himla stressad över att vi skulle få ut lägenheten innan påsklovet drog igång, för ingen skulle ändå komma på den visningen. Nu säger hon att det inte gällde min lägenhet och att ingen kom på visningen betyder att vi måste sätta fast pris.

Är det verkligen så lätt när man skrivit på försäljningsavtal? När vi sålde för ett par år sedan så var man liksom fast med den man valt, eller om man kunde betala någon avgift för att byta typ.

De lägger ju ändå ner en del jobb och får normalt betalt vid försäljning.

Om jag inte missförstått avtalet kan jag byta i slutet på maj. Då betalar jag bara för fotograferingen.

Jisses vad glad jag är att jag valde Hemverket som mäklare när jag sålde mitt hus. Jag minns det som en väldigt positiv och professionell upplevelse. De kom med ett avtal och fotade samtidigt. Jag fick godkänna annonsen och sedan lades huset upp på hemnet och jag fick visa det för köpare (nu blev det inte mycket av det för det var ett par som valde att köpa det osett :D ). Enligt banken var det också en väldigt positiv upplevelse, och de hade sällan eller aldrig haft att göra med en så professionell mäklare. Jag kände verkligen att alla val var mina i hela processen utan några påtryckningar! Nu var detta 9-10 år sedan, så jag vet naturligtvis inte om Hemverket fortfarande fungerar på samma sätt. De var rätt nya då, har jag för mig.

Mäklare är "nutidens" bilförsäljare, lovar guld och gröna skogar. Men det ser inte ut så just nu.

De tror en lägenhet blir "lava" om den ligger för länge... Men det är ju marknaden som är så sval att det inte händer nåt.
Håll ditt lugn även om mäklaren inte gör det. Mäklaren kan ju ranta bäst de vill, DE HAR BRÅTTOM, de vill ha snabba pengar. Du kan ju sitta lugn i din båt, du måste ju inte sälja NU... Så återigen. Bli inte stressad (lätt att säga) och låt mäklaren veta att du INTE vill ha accepterat pris... Skriv det i mail, "hej efter funderingar över prissättningen har jag kommit fram till att jag inte vill ha accepterat pris, utan vill ha samma prissättning som innan. Detta gäller till jag kommer med nya uppgifter"

Då har du det svart på vitt och inget som kan diskuteras. Vill mäklaren inte detta är det upp till denne att sätta undan sina "tyckanden". Mäklaren tar betalt för en tjänst som DU beställt. Det är DIN lgh. Passar det inte mäklaren får denne säga upp sitt uppdrag om hen inte tror hen kan klara av det. Utan kostnad för dej !

Så summa. DU bestämmer priset, oavsett vad mäklaren säger !

Mäklare är "nutidens" bilförsäljare, lovar guld och gröna skogar. Men det ser inte ut så just nu.

De tror en lägenhet blir "lava" om den ligger för länge... Men det är ju marknaden som är så sval att det inte händer nåt.
Håll ditt lugn även om mäklaren inte gör det. Mäklaren kan ju ranta bäst de vill, DE HAR BRÅTTOM, de vill ha snabba pengar. Du kan ju sitta lugn i din båt, du måste ju inte sälja NU... Så återigen. Bli inte stressad (lätt att säga) och låt mäklaren veta att du INTE vill ha accepterat pris... Skriv det i mail, "hej efter funderingar över prissättningen har jag kommit fram till att jag inte vill ha accepterat pris, utan vill ha samma prissättning som innan. Detta gäller till jag kommer med nya uppgifter"

Då har du det svart på vitt och inget som kan diskuteras. Vill mäklaren inte detta är det upp till denne att sätta undan sina "tyckanden". Mäklaren tar betalt för en tjänst som DU beställt. Det är DIN lgh. Passar det inte mäklaren får denne säga upp sitt uppdrag om hen inte tror hen kan klara av det. Utan kostnad för dej !

Så summa. DU bestämmer priset, oavsett vad mäklaren säger !

Jag tänker att det får vara fast pris i april, eftersom det nu ändrats i annonserna. Men om ingen är intresserad då, så går jag tillbaka till budgivning och så får lägenheten ligga ute tills den är såld. Känns verkligen som att mäklare har tokbråttom numera…

Kan iaf andas lite lättare nu när ihopsläppet med ny kompis är avklarad. Som synes väldigt odramatiskt.

IMG_8892.webp

Idag promenerade jag med Pål på rundbanan och sen på kvällen körde jag Storm ett varv runt. Det är så underbart att ha dem tillsammans, nu börjar jag fatta hur bra det här kommer bli.

På torsdag får jag nycklarna till lägenheten också. :love: Då ska jag bara gå runt där och titta (och fota) så säg till om ni vill se nåt särskilt. ;)

Fredag hoppas jag kunna provmåla lite, ska bara klura ut var jag kan parkera nånstans.

Iiiih vad bra det här blir! :banana:

IMG_8893.webp

Tandkoll på Pål idag. Allt såg bra ut, så skönt! Han behöver inte kollas igen förrän om ett år. Däremot blev han väldigt svettig av sederingen och fick ha ylletäcke på sig. Sen när jag skulle ta av det så kryllade han av löss. :yuck:

Tur i oturen att veterinären var kvar och kunde skriva ut medel direkt. Pål har varit lite tufsig i pälsen ett tag, men jag trodde bara att han kliat av vinterpäls på ett träd. :crazy:

Det har helt klart varit för mycket för mig en period nu… Annars hade jag aldrig missat nåt sånt (han har iofs extremt tät päls också). Blä bara.

Nu är lägenheten min! Fick nycklarna vid elva och svängde förbi lägenheten nyss. Den är lika ljuvlig som jag minns den, däremot är det inte ordentligt städat. :banghead: Säljaren har anlitat en firma som tydligen inte ens dammsugit? Eller för den delen dammtorkat bakom torktumlaren. Men däremot har man lämnat grus i handfatet. Suck liksom…

Säljaren har även lämnat kvar en möbel som jag absolut inte är intresserad av. Så det blir lite fix och trix innan jag kan börja flytta in mina grejer.

Men kompis kom förbi (hon kunde inte vara med på visningen) och blev precis lika förtjust som mig i själva planlösningen. Det är stora fönster med massor av ljusinsläpp, men utan nån insyn.

Just nu känns allt såklart kaos, men jag ska klura ut hur gästparkeringarna fungerar (och var de finns) så jag kan åka ut ikväll igen. Fick iaf tre boendetillstånd för parkering. De är numrerade, men jag hittade inga matchande nummer. Hm…

Tandkoll på Pål idag. Allt såg bra ut, så skönt! Han behöver inte kollas igen förrän om ett år. Däremot blev han väldigt svettig av sederingen och fick ha ylletäcke på sig. Sen när jag skulle ta av det så kryllade han av löss. :yuck:

Tur i oturen att veterinären var kvar och kunde skriva ut medel direkt. Pål har varit lite tufsig i pälsen ett tag, men jag trodde bara att han kliat av vinterpäls på ett träd. :crazy:

Det har helt klart varit för mycket för mig en period nu… Annars hade jag aldrig missat nåt sånt (han har iofs extremt tät päls också). Blä bara.
Måste hela stallet behandlas då?

Måste hela stallet behandlas då?

Nä, löss smittar bara vid närkontakt och det är oftast så att lössen bara ”gillar” vissa hästar. Så de hästar Pål gått i hage med ska kollas ifall de har löss och om de har, behandlas. Men det verkar bara vara Pål som är påverkad. Tror han kan ha haft det ända sen förra stallet tyvärr. Han mådde inte bra (hög stressnivå) på förra stället.

Nu är lägenheten min! Fick nycklarna vid elva och svängde förbi lägenheten nyss. Den är lika ljuvlig som jag minns den, däremot är det inte ordentligt städat. :banghead: Säljaren har anlitat en firma som tydligen inte ens dammsugit? Eller för den delen dammtorkat bakom torktumlaren. Men däremot har man lämnat grus i handfatet. Suck liksom…

Säljaren har även lämnat kvar en möbel som jag absolut inte är intresserad av. Så det blir lite fix och trix innan jag kan börja flytta in mina grejer.

Men kompis kom förbi (hon kunde inte vara med på visningen) och blev precis lika förtjust som mig i själva planlösningen. Det är stora fönster med massor av ljusinsläpp, men utan nån insyn.

Just nu känns allt såklart kaos, men jag ska klura ut hur gästparkeringarna fungerar (och var de finns) så jag kan åka ut ikväll igen. Fick iaf tre boendetillstånd för parkering. De är numrerade, men jag hittade inga matchande nummer. Hm…
Skulle tro de snålat och "städat" själva. Begär de skickar dit "städfirman" igen och om de inte gör det så anlitar du en städfirma som säljaren får betala

Skulle tro de snålat och "städat" själva. Begär de skickar dit "städfirman" igen och om de inte gör det så anlitar du en städfirma som säljaren får betala

Nä, det ska vara städfirma. Kanske att det blivit nåt missförstånd på nåt vis kring att lägenheten skulle renoveras (vilket den ju inte ska, bara målas).

Förrådet som är i lägenheten är i rätt dåligt skick med massor av hål i väggarna. Så det får snickaren fixa. Men sen är frågan. Måla ljust som resten av lägenheten, eller måla mörkt som sovalkoven?

En annan sak som märktes nu när alla möbler var borta är att det inte finns några lister i sovalkoven. Ser såklart dumt ut nu när det är tomt, men det kanske är lika bra att inte ha lister så sängen verkligen ryms?

Så mycket att fundera på och enda bilderna jag tog var såna här:

IMG_8923.webp

Oavsett borde du be säljarna reklamera städningen så du får det bra gjort :)

Jo, bara lite strul då jag måste åka dit och låsa upp för dem, samtidigt som målaren kommer på måndag, så då behöver det ju vara städat redan… Onödigt extrajobb helt enkelt.

Förrådet som är i lägenheten är i rätt dåligt skick med massor av hål i väggarna. Så det får snickaren fixa. Men sen är frågan. Måla ljust som resten av lägenheten, eller måla mörkt som sovalkoven?

En annan sak som märktes nu när alla möbler var borta är att det inte finns några lister i sovalkoven. Ser såklart dumt ut nu när det är tomt, men det kanske är lika bra att inte ha lister så sängen verkligen ryms?

Så mycket att fundera på och enda bilderna jag tog var såna här:

Visa bifogad fil 184045
Jag hade valt ljus i förrådet, du vill ju kunna hitta dina grejer?

Jag hade valt ljus i förrådet, du vill ju kunna hitta dina grejer?

Det är iofs bra lampa. Men ljust blir nog trevligare ändå. Ska klura på hur jag vill ha förvaringen också, nu är det bara ett tomt rum (plus en massa sladdar med router tror jag?).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka