Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 621

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

En sak jag absolut inte kunde ha (enligt kompis) var en bokhylla på ”tv-väggen”. Det skulle förstöra flowet (?) från hallen till köket. Men det finns inte så mycket plats för bokhyllor i lägenheten (ännu inte bestämt mig för om jag vill ha bokhyllor bakom soffan) så jag vill ändå prova.

Experimenterar genom att ställa flyttkartonger där. De är lite djupare än bokhyllan, men jag tycker ändå det ger lite samma känsla.

Visa bifogad fil 185147

Jag har just nu böcker överallt på golvet, så jag vill kunna beställa bokhyllor snart (samt montering av dem).
Man är ju olika. Jag älskar böcker och hade garanterat haft den väggen men den stor bokhylla. Däremot hade jag aldrig haft en tv någon annanstans än på väggen i sovalkoven i din lägenhet. Det betyder inte att du måste ha det så :) gör som du vill. Känns det fel kan du ändra :) du ska ju bo där nu, i din perfekta lägenhet tills du eventuellt hittar ett mer perfekt boende!

Man är ju olika. Jag älskar böcker och hade garanterat haft den väggen men den stor bokhylla. Däremot hade jag aldrig haft en tv någon annanstans än på väggen i sovalkoven i din lägenhet. Det betyder inte att du måste ha det så :) gör som du vill. Känns det fel kan du ändra :) du ska ju bo där nu, i din perfekta lägenhet tills du eventuellt hittar ett mer perfekt boende!
Precis så. Vi är ju alla olika med olika behov och intressen... :) Ibland väljer man att göra på ett visst sätt för att det är mest praktiskt, ibland för att det är det som blir snyggast. Det finns ju verkligen inga rätt eller fel!!

Har iaf landat i att jag inte ska ha pallkragar för mina blommor, utan krukor. Helt enkelt för att det är snyggare och jag ska ju inte ha nån jätteodling utan bara lite så bina blir glada.

Skönt med ett beslut och kanske orkar jag handla krukor och jord på torsdag. :)

En sak jag absolut inte kunde ha (enligt kompis) var en bokhylla på ”tv-väggen”. Det skulle förstöra flowet (?) från hallen till köket. Men det finns inte så mycket plats för bokhyllor i lägenheten (ännu inte bestämt mig för om jag vill ha bokhyllor bakom soffan) så jag vill ändå prova.

Experimenterar genom att ställa flyttkartonger där. De är lite djupare än bokhyllan, men jag tycker ändå det ger lite samma känsla.

Visa bifogad fil 185147

Jag har just nu böcker överallt på golvet, så jag vill kunna beställa bokhyllor snart (samt montering av dem).
Tycker det känns jättenaturligt att ha hyllor där.

Visa bifogad fil 185147

Bokhylla blir ju perfekt där! En bokhylla med böcker i kan aldrig bli fel :heart

Fick äntligen tag på snickaren som skulle installerat diskmaskinen och lämnat nycklarna i förra veckan. Tydligen var diskmaskinen försenad, men idag hade han installerat den och nu tyckte han att den var för stor. Så jag ska förbi imorgon och se vad jag tycker.

Känner mest suck och dubbelsuck. Mäter man inte innan man beställer? O_o Jag ska ändå förbi där imorgon med grejer, så det är väl inte hela världen, men om jag inte tycker den passar så tar det ännu längre tid att få en mindre.

Men kanske kommer klädseln till soffan imorgon! Så jag ska försöka orka/hinna montera soffan och klä den. Måste bara förbi låneförrådet och hämta grejer först. Typiskt att jag måste jobba hela dagarna (som vanligt tror jag att jag kan fixa en flytt utan att ta ledigt. Less på mig själv).

Vädret hjälper inte till heller, så nu var jag en dålig matte och var bara ett par timmar i stallet. Vet att regnet behövs men usch så väderstyrd jag börjat bli…

Fick äntligen tag på snickaren som skulle installerat diskmaskinen och lämnat nycklarna i förra veckan. Tydligen var diskmaskinen försenad, men idag hade han installerat den och nu tyckte han att den var för stor. Så jag ska förbi imorgon och se vad jag tycker.

Känner mest suck och dubbelsuck. Mäter man inte innan man beställer? O_o Jag ska ändå förbi där imorgon med grejer, så det är väl inte hela världen, men om jag inte tycker den passar så tar det ännu längre tid att få en mindre.

Men kanske kommer klädseln till soffan imorgon! Så jag ska försöka orka/hinna montera soffan och klä den. Måste bara förbi låneförrådet och hämta grejer först. Typiskt att jag måste jobba hela dagarna (som vanligt tror jag att jag kan fixa en flytt utan att ta ledigt. Less på mig själv).

Vädret hjälper inte till heller, så nu var jag en dålig matte och var bara ett par timmar i stallet. Vet att regnet behövs men usch så väderstyrd jag börjat bli…
Jag förstår nog inte riktigt om diskmaskinen, antingen är den väl för stor eller inte? Det vill säga att antingen passar den i utrymmet där den ska stå, eller så gör den inte det?

Jag förstår nog inte riktigt om diskmaskinen, antingen är den väl för stor eller inte? Det vill säga att antingen passar den i utrymmet där den ska stå, eller så gör den inte det?

Jag får se i eftermiddag. Enligt snickaren så var den ”ganska stor” men samtidigt finns det ett stort utrymme där den skulle kunna stå. Kanske tycker han det blir fult eller nåt.

Jag förstår inte? Tycker att den ser perfekt ut för utrymmet?

IMG_9179.webp

Skrev och sa att han kan installera den nästa vecka. Begriper inte hur han hade tänkt att den skulle se ut annars?

Visa bifogad fil 185211

Skrev och sa att han kan installera den nästa vecka. Begriper inte hur han hade tänkt att den skulle se ut annars?
Tycker också att det ser helt okej ut? Med en bänkdismakin kan det inte se mycket annorlunda ut, och det finns ju inte heller supermånga olika att välja på. Vår hänger till och med lite utanför diskbänken, så DÄR hade han kunnat klaga på att diskmaskinen var för stor... :D

Okej nu skrev jag på insta men var tydligen här jag läste 🤣 Ser perfekt ut tycker jag! Så skönt! Älskar ju min Bob, var ju också van vid diskmaskin sedan innan (perfekt vanlig fast smalare!) och handdiskade i ett år pga litet kök. Men fy fasen alltså, fick ge upp pga fick så ont i fötterna av att stå.

Visa bifogad fil 185211

Kan det ha varit att han tänkt att den ska vara vriden med luckan mot vasken och att den är för bred för det?
Annars förstår jag inte heller varför han tycker den är för stor? Under förutsättning att den får den ventilation den behöver där under skåpet?

Okej nu skrev jag på insta men var tydligen här jag läste 🤣 Ser perfekt ut tycker jag! Så skönt! Älskar ju min Bob, var ju också van vid diskmaskin sedan innan (perfekt vanlig fast smalare!) och handdiskade i ett år pga litet kök. Men fy fasen alltså, fick ge upp pga fick så ont i fötterna av att stå.

Jag HATAR verkligen att diska för hand. Tar alla andra hushållssysslor före att diska. När jag inte haft diskmaskin har man kunnat bedöma mitt mentala mående utifrån hur diskhon sett ut…

Kan det ha varit att han tänkt att den ska vara vriden med luckan mot vasken och att den är för bred för det?
Annars förstår jag inte heller varför han tycker den är för stor? Under förutsättning att den får den ventilation den behöver där under skåpet?

Jag hade inte velat ha luckan mot vasken, så jag är bara glad. Men jag begriper inte heller hur han tänkte. En bänkdiskmaskin tar såklart upp massor med plats. Men denna står fortfarande på metall och inte trä, så jag är mer än nöjd.

Jag HATAR verkligen att diska för hand. Tar alla andra hushållssysslor före att diska. När jag inte haft diskmaskin har man kunnat bedöma mitt mentala mående utifrån hur diskhon sett ut…
Usch, ja, att handdiska är HEMSKT. Och så blir det liksom aldrig klart. Så fort man har diskat färdigt börjar smutsdisken att hopa sig igen. Men har man diskmaskin kan man gömma den tills det är tid att diska :up:

Själv kan jag inte hantera en diskmaskin, kommer mig inte för att plocka ur den så den blir stående med ren disk i. Så det slutar med att jag diskar för hand ändå. 😅
Lättare att diska medan man lagar mat och direkt efter när jag ändå är igång.

Jag gör samma, diskar av under tiden och sen direkt efter. Skulle aldrig kunna ha disk stående.
I min lägenhet går det att ha vanlig diskmaskin men det hade blivit snuskigt innan den blivit full och bänkmaskin tar alldeles för mycket plats.
Men det viktigaste är såklart att man hittar en metod man trivs med 😊

Själv kan jag inte hantera en diskmaskin, kommer mig inte för att plocka ur den så den blir stående med ren disk i. Så det slutar med att jag diskar för hand ändå. 😅
Lättare att diska medan man lagar mat och direkt efter när jag ändå är igång.

Ja man behöver verkligen hitta sin grej! Jag älskar att handdiska 😍 Minus matlådor. Och jag har oftast 4 per dag 😒 Så nu kan jag proppa lite matlådelock och den tråkiga frukostdisken så är Bob full o så handdiskar jag det sista. Men just det du beskriver @Habina när man inte orkat ligga i fas med disken är verkligen också vad som betytt mest för min del!

Det är fantastiskt att vi är så olika. Jag använder typ bara en tallrik, ett glas, en mugg, diskar för hand. 99% av det jag har i mina skåp är oanvänt de senaste 15 åren. 🙈 Så inga berg av disk. Antingen diskar jag direkt efter användandet eller före jag ska använda det.
Med diskmaskin skulle det vara rent i, det smutsiga samlas utanför tills det rena är slut, då kanske det smutsiga skulle fylla maskinen. 😆

Nu ligger jag i soffan. :love: Alla kuddar är inte färdiga, men jag måste lämna lägenheten för att äta. Snyft. Måste nog starta igång kyl och frys snart.

Fick fota lite konstigt med fokus på golvet för att väggen inte skulle se vit ut. Tycker färgerna passar så bra ihop!

IMG_9184.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka