Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 622

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Nä, men tonen var liksom ”nu gör du såhär”. Vilket jag har väldigt svårt för att gå emot.
Jag har en kompis som har väldigt lätt att få det att låta som att det hon säger eller tipsar om är det enda rätta och att jag (kanske alla andra också) ska göra som hon säger/tipsar, så jag förstår dig precis.
Jag är ganska rakt på sak så jag skulle nog ha suckat högt och sagt "tack...men nu är det ju jag som ska bo här".

Jo, men hon kommer ju vara mycket i lägenheten och märker då att jag inte gjort som hon sagt. Därigenom måste jag stå på mig vilket jag tycker är jobbigt. Vill att alla ska vara nöjda och glada. :(
En normal människa hade inte tagit illa upp!

Jag hade kunnat säga "åh, här skulle jag ha en matta/här kan du ha en matta! Här en skänk så man kan sitta!" Etc. Fullt medveten om att det är deras lägenhet och de gör som de vill. Kommer jag tillbaka och de har gjort något annat så hade jag inte ens tänkt på att jag sagt något annat. Du kanske inte ens behöver stå på dig :heart

Jo, men hon kommer ju vara mycket i lägenheten och märker då att jag inte gjort som hon sagt. Därigenom måste jag stå på mig vilket jag tycker är jobbigt. Vill att alla ska vara nöjda och glada. :(
Det låter som att det är en bra övning för dig i att sätta gränser. Ingen någorlunda rimligt tänkande människa förväntar sig att andra människor ska inreda exakt efter deras förslag i sitt eget hem. Om hon skulle ifrågasätta varför du gjort på ditt eget sätt säger du bara "att så här ville jag ha det". "Ditt förslag är säkert jättefint, men jag vill ha det så här för det passar mig". Hon är inte du och du är inte hon och hon bor inte hemma hos dig för det gör du. Det är helt normalt.
Om man vill vara extra artig kan man säga att "jag tänkte på dina förslag, men bestämde mig för att göra så här istället".

Ärligt talat så är det väldigt sällan som folk gör det som föreslås ens av de experter som de tar in för att få just tips och råd kring inredning eller annat. Folk gör som de vill och det är ok för det är deras hem.

Men öva på din gränsdragning och dina känslor kring den ;), allt är bara ett enda stort socialt experiment brukar jag tänka när jag ställs inför jobbiga situationer.

Föreningens ordförande ringde precis. Det har flyttat in en person med elbil (jag parkerar på plats med elladdstolpe) så jag får byta parkering. Den nya är ännu närmare min lägenhet och dessutom med el så jag kan värma med kupévärmare i vinter. :banana:

Ordförande välkomnade mig till föreningen och bad om ursäkt för att jag inte fanns med på porttelefonen än. Tydligen är vi många som flyttat in precis nu.

Det kändes så bra och ffa att det verkar vara ordning och reda. :heart Hen påminde mig om att det inte var nån brådska att köpa en massa grejer också (apropå min fina uteplats), utan att det kan vara skönt att boa in sig lite innan man köper en massa.

Föreningens ordförande ringde precis. Det har flyttat in en person med elbil (jag parkerar på plats med elladdstolpe) så jag får byta parkering. Den nya är ännu närmare min lägenhet och dessutom med el så jag kan värma med kupévärmare i vinter. :banana:

Ordförande välkomnade mig till föreningen och bad om ursäkt för att jag inte fanns med på porttelefonen än. Tydligen är vi många som flyttat in precis nu.

Det kändes så bra och ffa att det verkar vara ordning och reda. :heart Hen påminde mig om att det inte var nån brådska att köpa en massa grejer också (apropå min fina uteplats), utan att det kan vara skönt att boa in sig lite innan man köper en massa.
Det låter ju bra, engagerad ordförande och ordning och reda.

Den här helgen skulle jag hinna så himla mycket. Flytta minst två lass (iaf så låneförrådet var tömt) och även åka till flera affärer för att kolla på utemöbler och lite annan inredning. Kanske börja köpa lite blommor till bina.

Istället har jag knappt ens orkat med stallet. :( Blir så ledsen över att min ork inte matchar mina idéer om vad man ”ska” hinna på en helg. Men så blev det och nu är helgen slut.

Den här helgen skulle jag hinna så himla mycket. Flytta minst två lass (iaf så låneförrådet var tömt) och även åka till flera affärer för att kolla på utemöbler och lite annan inredning. Kanske börja köpa lite blommor till bina.

Istället har jag knappt ens orkat med stallet. :( Blir så ledsen över att min ork inte matchar mina idéer om vad man ”ska” hinna på en helg. Men så blev det och nu är helgen slut.
Försök tänka på dom som om du lyssnade på in kropp och förhindrade framtida utmattning istället. Det är trots allt något man måste göra. Tid finns ju bara om man tar hand om sig själv och det kommer fler helger.

Försök tänka på dom som om du lyssnade på in kropp och förhindrade framtida utmattning istället. Det är trots allt något man måste göra. Tid finns ju bara om man tar hand om sig själv och det kommer fler helger.

Du har så rätt. Jag fortsätter jobba på att vara snällare mot mig själv. Det går sådär. ;)

Men numera lyssnar jag iaf på kroppen och vilar lite mer än jag gjorde förr. Vem vet, på torsdag när jag är ledig kanske jag orkar mer?

Ibland orkar man inte. Hela veckan som har gått har jag bara orkat med jobbet, inget annat. Jag ville måla, t.ex., men har inte orkat förrän nu i helgen. Min anledning var förkylning plus pollenallergi, och jag kände att det viktigaste var att vila så mycket som möjligt. Tack och lov har förkylningen klingat av, och jag har "bara" lite pollenallergi kvar. Vilket är hanterbart :) . Ge kropp och huvud den vila de förtjänar. Det kommer många fler helger. Du hinner :) !

Instämmer! Och TS, jag tycker att det behöver få ta tid att fundera på inredning, möbler o.s.v. De bästa idéerna får du nog inte ens förrän du har hunnit bo där ett tag. Låt det ta tid, titta på alternativ som ett fritidsnöje när du har ork och lust och se om du kan matcha några kampanjer!

Jag tänker som så många andra, ditt hem och du bestämmer hur hemmet ska matcha dig. Det är du som ska bo där så då är det viktigt att det är på ditt vis. Boa in dig och känn efter vad just du behöver 😊

Och låt det ta tid, du har ju ingen stress även om det är skönt att bli klar. Finns inget värre än kniven på strupen och allt ska gå så himla snabbt.

En sak jag absolut inte kunde ha (enligt kompis) var en bokhylla på ”tv-väggen”. Det skulle förstöra flowet (?) från hallen till köket. Men det finns inte så mycket plats för bokhyllor i lägenheten (ännu inte bestämt mig för om jag vill ha bokhyllor bakom soffan) så jag vill ändå prova.

Experimenterar genom att ställa flyttkartonger där. De är lite djupare än bokhyllan, men jag tycker ändå det ger lite samma känsla.

IMG_9177.webp

Jag har just nu böcker överallt på golvet, så jag vill kunna beställa bokhyllor snart (samt montering av dem).

En sak jag absolut inte kunde ha (enligt kompis) var en bokhylla på ”tv-väggen”. Det skulle förstöra flowet (?) från hallen till köket. Men det finns inte så mycket plats för bokhyllor i lägenheten (ännu inte bestämt mig för om jag vill ha bokhyllor bakom soffan) så jag vill ändå prova.

Experimenterar genom att ställa flyttkartonger där. De är lite djupare än bokhyllan, men jag tycker ändå det ger lite samma känsla.

Visa bifogad fil 185147

Jag har just nu böcker överallt på golvet, så jag vill kunna beställa bokhyllor snart (samt montering av dem).
Vill du ha ett "flow" där? Tycker DU att det skulle vara störigt att ha bokhyllor där? Jag tror inte alls att jag hade tyckt det. Jag tror att du får försöka "skaka av dig" kompisens åsikter lite grann :) !

Vill du ha ett "flow" där? Tycker DU att det skulle vara störigt att ha bokhyllor där? Jag tror inte alls att jag hade tyckt det. Jag tror att du får försöka "skaka av dig" kompisens åsikter lite grann :) !

Jag tror hennes tanke var god, men den uppkom när min stora brudkista stod där (den ska bli soffbord istället) och den tar verkligen upp plats. Nu har jag gått fram och tillbaka ett par gånger och än så länge känns det helt normalt med flyttlådorna där.

Ska tömma några fler och ställa uppepå för att få känslan för höjd också, men det får bli en annan dag. Som vanligt vill jag inte lämna lägenheten när jag är här. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur