dessa färger?!?!?

Sv: dessa färger?!?!?

enligt en mina genetiska kunskaper plus worldfengur MÅSTE hon bära gulgen OCH silvergen. (så länge inte alla avkommor är felreggade). Hon har fått gulbrunt föl med fuxhingst och silversvart föl med svart hingst..
 
Sv: dessa färger?!?!?

jag har kollat på Ripas fölbilder o den färgen stämmer inte ens lite! hon föddes gul. mitt föl har inga "silverhovar" det enda som kunde tyda på silver va vita ögonfransar men dom har mörknat nu... ajg börjar inse att jag nog inte kommer få veta vad hon har för färg :( så det blir nog till att vänta o se...
för min del spelar det ingen roll om hon så bli rosa :D hon är allt jag ville ha ändå :bump:
 
Sv: dessa färger?!?!?

Svartskäck hade jag också sagt, om det inte vore för de ljusa ögonfransarna...
 
Sv: dessa färger?!?!?

I mina ögon ser det ut som en svartskäck, det kunde möjligen vara en mörk fuxskäck eller brunskäck.

Jag tror dock du kan lita på Tim, hon brukar ha rätt om färger.
 
Sv: dessa färger?!?!?

jag ahr redan pratat med tim om henne,, tim sa att hon va svartskäck...

Nu skojar du va ????

Tycker Tim Kvick att den fölungen är en svartskäck ???
Med den nästan chokladbruna färgen och den ljusa manen ??

Måste varit fel föl hon sett eller så var hon redigt trött.....:confused:

Möjligen kan jag gå med på gulsvartskäck men......
 
Sv: dessa färger?!?!?

Nej, det är inte alltid man kan få reda på det genom ett forum iallafall ;)

Har någon varit och ID-kollat henne ?
Vad sa de då ??

Vill man veta helt säkert, för inte ens ID kontrollörer är att lita på alltid ( specillt inte om föräldrarna är felreggade ) så får man göra ett DNA prov :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Nu skojar du va ????

Tycker Tim Kvick att den fölungen är en svartskäck ???
Med den nästan chokladbruna färgen och den ljusa manen ??

Måste varit fel föl hon sett eller så var hon redigt trött.....:confused:

Möjligen kan jag gå med på gulsvartskäck men......

Jag hade bara fått se några av de första bilderna ;-) där ser den ut som svartskäck, iaf på de bilder jag såg där man och svans såg ut att vara svart.

Mamman måste vara född silvergulbrun om hon såg gul ut som föl och fått de färger som sagts.

Men bilder är väldigt svåra att bedöma, det syns ju tydligt här hur olika samma häst är på olika bilder. Man kan alltid välja någon med en viss ljussättning och få det svar man vill ha.


En skimling syns inte säkert ännu på de bilder vi fått se, det är små små stickelhår som inte framgår på bild.
 
Sv: dessa färger?!?!?

[Mamman måste vara född silvergulbrun om hon såg gul ut som föl och fått de färger som sagts.]

dom uppgifter jag har så föddes mamman helt röd.. men jag har förstått nu att nog inte kan vara så..

jag vet att tim är bäst när det gäller färger, därför mailade ja ghenne först! och som sagt så har hon inte sett dom sista bilderna.

[En skimling syns inte säkert ännu på de bilder vi fått se, det är små små stickelhår som inte framgår på bild. ]

jag skall kolla nogrannare nästa vecka när jag åker dit om jag hittar några stickelhår!

[Har någon varit och ID-kollat henne ?] nej hon är inte kollad än.. hon är bara 14 veckor än så länge:)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Tack, Tim, för fötydligande....kunde bara inte tro du skulle tycka den var svartskäck men kan förstå det, till viss del, om det endast är de första bilderna du sett :)

Mamman kan ju vara silvergulsvart oxå, men då borde hon kanske inte sett direkt gul ut som föl.....
Tänker mig att silvergulsvart är lättare att förväxla med fux för en som inte riktigt kan eller bryr sig....:angel:

Det är riktigt att man inte säkert ser skimling ännu men min erfarenhet av just silversvarta iallafall är att de skimlar väldigt tidigt och snabbt.
Såklart är alla hästar individer och gör olika :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jag vet folk som ID-kollat 4 veckors gamla föl så det hade ju inte varit omöjligt att hon var det redan nu
.
Du kanske inte ska vänta tills hon sätter vinterpäls, då kan det bli ännu knepigare att färgbestämma henne :eek:
 
Sv: dessa färger?!?!?

Id kontrollanterna är ofta ett skämt i alla fall de jag sett i vårt län. Vi blev i det närmaste osams när han sklle regga min häst. Han är rätt tydligt gulsvart. Fuxmamma och gulsvart pappa. Han ser ut som nougat och har ganska orange man på översidan och kolsvart under. Nä den skulle han reggar som först brun och sen gulbrun! Du ser väl att den är brun på kroppen sa han. Min vitblacka häst har blivit kallad isabell. Tydlifare black än henne fanns liksom inte med knivskarp ål,tvåfärgad man och zebraränder på hela benen som såg målade ut. Men blackar var för honom svintofärgade "och inte som vaniljsås". Citat. Nä vad som står i passen betyder inget för mig. Det är bättre att titta på föräldrar och hästen.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Vi har två hästar i stallet som är reggade med lite underliga färger..
Denna är reggad som skimmel, född svart.
28.jpg


Och denna är brunblack..
Bangsi.jpg

Jag är alltså inte helt säker på ID-kontrollanternas färgkunskaper..
 
Sv: dessa färger?!?!?

Det kan man kalla minimal avskimling, vänta tills han blir gammal och börjar få grå hår :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Det som id-kollas är "färgen för dagen". Alltså är skimmeln felreggad (såvida den inte föddes skimmel och blev svart) men hästen som är brun(black) är förmodligen korrekt reggad.

(ringde SIF och frågade med precis samma färgproblem)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Det som id-kollas är "färgen för dagen". Alltså är skimmeln felreggad (såvida den inte föddes skimmel och blev svart) men hästen som är brun(black) är förmodligen korrekt reggad.

(ringde SIF och frågade med precis samma färgproblem)

Men det kan väl ändå inte stämma ?
Inte helt och hållet......

Jag hade ID kontrollant ute till ett föl.
Fölet var bestämt isabellskäck men eftersom det var vinter så var han i princip vit, åtminstonde väldigt väldigt ljus och fläckarna syntes inte....
Kontrollanten ville det skulle bli skimmel men jag talade om vad föräldrarna har för färg och sa bestämt att han inte är skimmel, var beredd att visa kort från sommaren.
Men det gick bra ändå.

Jag bara menar, ska man sätta den färg som är för dagen så bord eju väldigt många vara felreggade....vinter och sommarpäls/färg kan ju skilja mycket och många gör ju id koll på föl när det har vinterpäls.....
 
Sv: dessa färger?!?!?

Fel kan alla göra, men rimligen borde id-kontrollanterna vara så pålästa (eller kunna slå upp) att de kan undvika färger fölet inte kan ha med tanke på föräldrarna.
 
Sv: dessa färger?!?!?

En häst har ingen färg för dagen, en hästs färg bestäms av anlag och genetik, en häst föds med en färg som den behåller livet ut (med undantag från skimmel, men även det finns med genetiskt från födseln). Sen om den vissa årstider/tillfällen ser ut som en annan färg är en annan sak, genetiskt är det inte korrekt.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 835
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 697
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp