Bukefalos 28 år!

dessa färger?!?!?

Sv: dessa färger?!?!?

så.. nu har jag varit uppe o kollat på engla väldigt nogrant och mycket riktigt så har hon "bytt" färg igen.. vinterpälsen börjar komma o nu syns det att hon är väldigt stickelhårig. så nu har vi "bestämt" att hon blir skimmelskäck! hade planer på att göra en färganalys men jag tror jag skippar det nu. tack ändå för alla tips!

Men nu förstår jag inte.....det är ju grundfärgen, den som hästen är född med som är intressant, inte huruvida hon blir skimmel eller inte.....

Då kommer det ju bara bli samma som med mamman.....hon är reggad skimmel, född fux men helt klart är hon ju inte det.

Ska ni regga detta föl som skimmel, född fuxskäck bara för att man inte vet viken färg hon har ???

Är det inte bättre att göra en DNA test så ni får klarhet i det och vet vilka anlag hon kan ge till sina eventuellt kommande föl ?

Det hade iallafall jag gjort, åtminstonde om inte ID kontrollanten kan komma med ett tillfredställande svar.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Ett skimmelsto som korsas med en icke skimmelhingst kommer statistiskt sett att få 50 % föl som senare blir skimlar. Resterande 50 % av hennes föl blir INTE skimlar och bär inte skimmelanlaget vidare !!! Vilken färg de blir, beror istället helt på de övriga färganlag som stoet (och hingsten) bär på !!!

Varje häst är i grunden antingen fux eller svart. Övriga färganlag (utom splash och flax) är DOMINANTA och det räcker med ETT dominant färganlag för att påverka hästens synbara färg. Hit hör på islandshäst 1) brun, 2) ryggskäck, 3) gul/creme, 4) black, 5) färgväxlare/konstantskimmel, 6) avblekbar skimmel samt 7) silver. (Skimmel är dock "superdominant", så det står över alla andra).


* Hästar med svart som basfärg visar brun & / silver om de har anlaget.

* Hästar med fux som basfärg visar inte om de bär anlag för brun & / silver.


* Hästar som har både gult och silver blir inte alltid tydligt silverfärgade eller får motsvarande gul variant.

* Gul färg i enkel upplaga gör fuxar till isabeller, bruna till gulbruna /bork /moldott, svarta till gulsvarta. Dubbelgula hästar blir mycket bleka (cremello/perlino).

*De gulsvarta kan se helt svarta ut men oftare lite chokladbruna , tänk på Askur från Håkansgården, eller ibland att man anar en gul nyans i pälsen, så de blir "moldottoida".


:idea: TS föl ser något mera brunaktigt än rött ut i pälsen och därför är det inte omöjligt att det istället för fux snarare bär anlag för svart, gult, silver, brunt i någon kombination. :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jag blir alltid lika fascinerad av annonser om fina hingstar som själva är fuxar eller svarta, (inget fel med det !), men som får äran av att påstås ge så rik färgvariation hos avkommorna... :D
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jag antar att svaret ang skimmelfärg och anlag bla bla var inte menat direkt till mig...eller ??

Jag har helt klart för mig vad som krävs för att ett anlag skall kunna nedärvas men kan inte beskriva det så bra som du :)

Och vilka som är dominanta.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jag blir alltid lika fascinerad av annonser om fina hingstar som själva är fuxar eller svarta, (inget fel med det !), men som får äran av att påstås ge så rik färgvariation hos avkommorna... :D

Ja, det är hemskt intressant att en fuxhingst, enfärgad, ger så mycket färg på sin avkomma....tex skäck och black ;)

Kan ju rimligen inte ha något alls att göra med mammans anlag.......:angel:
 
Sv: dessa färger?!?!?

så.. nu har jag varit uppe o kollat på engla väldigt nogrant och mycket riktigt så har hon "bytt" färg igen.. vinterpälsen börjar komma o nu syns det att hon är väldigt stickelhårig. så nu har vi "bestämt" att hon blir skimmelskäck! hade planer på att göra en färganalys men jag tror jag skippar det nu. tack ändå för alla tips!

Om det ær sant att det som på de førsta bilderna fanns svart i man /svans nær følet var nyføtt tycker jag att du ska "skimmelskæck fødd (gul)svartskæck".

Det finns en poæng med att ha med (gul) på ett sto :laugh:
 
Sv: dessa färger?!?!?

Fast jag funderar på det där med silver också jag, frågan är väl om det inte är säkrast att skriva med silver om man inte DNA-testar? Just OM fölet har silver och kommer gå i avel, så man inte tror att det är riskfritt att använda en silverhingst...? Eftersom stoet uppenbarligen bär på silver så finns ju "risken" att fölet fått det.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Ett silverføl som blir skimmel har ljus man och svans, den kan inte vara svart i mitten som på følbilderna. Om de nu stæmde med verkligheten.

Min erfarenhet av silverføl som blir skimlar ær att de i motsats till andra færger INTE føds ovanligt mørka utan tværtom håller sig ganska ljusa (særskilt i man/svans) æven under skimlingens tidiga skeden.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Okej, ja jag har dålig koll på silverföl som skimlar av. Tänkte mer om det fanns både silver- och gulanlag, så det var därför man och svans var såpass mörka. :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

En silvergulsvart får mycket riktigt mørkare gulgråbrun man (dock aldrig svart) men det tar ett par år :laugh:

Se tex på Svadilfari som hade kritvit man førsta året :idea:
 
Sv: dessa färger?!?!?

Okej, då är jag med! :) Den teoretiska biten om genetiken sitter, samt hur hästar i olika färger "ska" se ut, det är biten om erfarenhet med att följa färgföl under uppväxten som fortfarande saknas, tyvärr! :p Men nån gång kanske man kan få den med om man har tur... ;)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Men nu förstår jag inte.....det är ju grundfärgen, den som hästen är född med som är intressant, inte huruvida hon blir skimmel eller inte.....

Då kommer det ju bara bli samma som med mamman.....hon är reggad skimmel, född fux men helt klart är hon ju inte det.

Ska ni regga detta föl som skimmel, född fuxskäck bara för att man inte vet viken färg hon har ???

Är det inte bättre att göra en DNA test så ni får klarhet i det och vet vilka anlag hon kan ge till sina eventuellt kommande föl ?

Det hade iallafall jag gjort, åtminstonde om inte ID kontrollanten kan komma med ett tillfredställande svar.


det hade jag inte tänkta på.. :D jag får nog göra alla tre testerna på henne bara för att... :) det är ju så kul att veta! o tanken är ju att hon kanske skall få ett föl när hon är tre år.

Till Silverkedjan jag kan faktiskt inte säga att det var svart i manen när hon föddes.. o inte nu heller.. hon va mörkt grå när hon föddes sen brev hon aldeles rödblek som en black ungefär.. sen blev det brunt med massa gult i o nu har hon satt vinterpäls o då syns inte det gula lägre... men hon är jätte stickelhårig nu.



jag har några nya bilder men jag har inte hunnit få in dom i datorn än.. men det kommer!!!!!!!!!!
 
Sv: dessa färger?!?!?

Av de bilder som jag sett på henne, de som finns på första sidan i inlägget, så tycker inte jag mig se distinkt svarta hår som varken nyfödd eller lite senare, innan hon blev så ljus.

Jag tycker hon är väldigt typisk för ett silverföl i utseende, både som nyfödd, lite senare och även de sista bilderna som finns, där hon är ca 3 månader eller vad det nu var.

Men gör du en test så vet du ju och ingen behöver fundera längre :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jag tycker hon är väldigt typisk för ett silverföl i utseende, både som nyfödd, lite senare och även de sista bilderna som finns, där hon är ca 3 månader eller vad det nu var.

Men gör du en test så vet du ju och ingen behöver fundera längre :)

jag skall beställa test på måndag.. jag kan ju inte låta bli nu, o som hedinn sa så kan det ju vara säkrast om hon har silver att veta det så man inte betäcker med silver hingst.. inte för att jag tänkt göra det ändå men man vet ju inte med nästa ägare om jag nån gång skulle bli tvungen att sälja henne...

men vad jag funderar på.... kan en häst med silver verkligen ha tvåfärgad man?? silver måste väl bleka ALLT tagel eller? det kan väl inte lbeka helften bara??
 
Sv: dessa färger?!?!?

Vad menar du med tvåfärgad ?

Är den mörk där hästens kropp är mörk eller finns det olika färger på taglet överlag i hela manen ?

En "grundregel" för silver är att det inte finns några röda tagel ivartfall.

Huruvida manen kan vara tvåfärgad eller inte får jag nog lämna osagt för min egen del MEN jag tror att eftersom det är flera olika anlag inblandade, eventuellt även skimmel, så kan man nog inte riktigt veta vilket som framträder och det kan nog bli en härlig blandning av både det ena och det andra :)

Det jag har sett på "vanliga" silverhästar är att manen kan ha många olika nyanser.....kritvita, smutsgula, gråbruna, gråa, grågula osv.....så en silverhästs man behöver inte alls vara kritvit.
De silvergulsvarta, utan skäckanlag, jag sett har manen varit mycket gulaktig och kroppen lite åt det karakteristiskt rödaktiga som gulsvarta ofta har.

Hade ett sto här som enligt registrering vara silversvartskäck.
Hon var ganska lite färgad, mycket vitt, pannluggen var dock mörk men inte svart och resten av manen vit.....jag tyckte därför inte hennes färg stämde med silversvart, pga pannluggen, men den var som sagt inte svart, mera gråaktig så jag är osäker på vilket hon egentligen var.

Som rubirken säger : Dessa färger ;)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Tittade på bilderna igen och förstår vad du menar med tvåfärgad.

Är osäker men det kan vara pga det gulsvarta, att manen blir mörkare där kroppen är mörk men den bleks pga gulanlaget men inte helt pga det svarta.....:confused:

Kan fundera och spekulera i evighet, när provsvaret kommer vet vi säkert :banana:

Kollade oxå in bilderna på Ripa och förstår du inte tycker de alls har samma färg, på långa vägar men det kan vara stora nyansskillnader.....så det är inte helt kört ännu ;)
 
Sv: dessa färger?!?!?

gött att det är fler än jag som har huvudbry om detta..:D jag skall beställa test på måndag o hoppas på att få dom svaren jag vill ha:love: hon är ju ett intressant "case" iallfall min goa lilla Engla!
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 192
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 823
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 505
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 695
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp