Dessa långa semestrar

Jag tycker att hela den här tråden är fascinerande :D Nu är jag visserligen ny på jobbet fortfarande, men som det är nu så tyckte jag att långhelg i samband med midsommar osv var för mycket ledighet... Nu på helgerna så brukar det vara skönt fram till söndag mitt på dagen ungefär, då blir jag rastlös, grinig och tvingas påminna mig om att det är jobb dagen efter och faktiskt blir bättre då. Och senast idag bad jag chefen ta bort den enda semesterdag jag hade inplanerat under sommaren...

Jag är lite sådan som gör allt eller inget, alltid. Så på arbetsdagarna har jag mina rutiner, får massor gjort efter jobbet osv. På helgerna när jag gjort det fåtal saker som inte hunnits med på vardag, då blir allt dumt. Dessutom får jag inte samma rutiner kring kost och sömn på helgerna, och då brakar allt ihop så att jag bara mår dåligt istället. Jag längtar inte(!) efter någon semester och hoppas på att så mycket som möjligt kunna ta ut lite extra pengar istället. Med undantag för om jag vill iväg på någon hundtävling som kräver resa på vardag...

Det kanske är som med pension, då?
Det är rätt ologiskt att vi ska få allmän ålderspension vid en viss ålder.
En del människor har ju stor arbetsförmåga långt efter 65, de personerna kanske inte skulle få förmånen ålderspension bara för att de fyller 65?

Och barnbidraget är ju också en konstig åldersbaserad förmån.
(och där tänker jag även utan att vara sarkastisk att man kan överväga att behovspröva det).
Det kanske är så att i vissa familjer ska man inte få det utifrån barnens ålder?
Det kanske aldrig ska upphöra? Det kanske skulle bero på hur långt från föräldrarna som barnen bor, i stället?

Pension kan man ju välja om man vill fortsätta arbeta efter 65, exempelvis till 67. Och i privata sektorn långt över 65. Så där har du ju ett eget val.

Barnbidrag tycker jag absolut ska vara behovsanpassat.

Men nu kanske vi börjar komma väl OT så jag håller svaret kort.

@tanten

Det kanske är bra att jobba förebyggande med mer ledighet som ung så man inte blir så sliten och behöver lång återhämtning av sitt jobb när man är gammal :)

Och om det vore SÅDANT stort behov av längre återhämtning för äldre hade det ju varit lagstadgat att man skulle få mer semester ju äldre man blir. Det är det ju inte.

@tanten

Det kanske är bra att jobba förebyggande med mer ledighet som ung så man inte blir så sliten och behöver lång återhämtning av sitt jobb när man är gammal :)

Och om det vore SÅDANT stort behov av längre återhämtning för äldre hade det ju varit lagstadgat att man skulle få mer semester ju äldre man blir. Det är det ju inte.
Och de där tilläggen, med fler dagar, kommer ju i relativt unga år ändå. Mer adekvat vore väl i så fall med lite fler dagar vid tex 55 och sedan vid 60.

Ja verkligen @Petruska . Om det nu är den ålderdomliga långsamma återhämtningen som är orsaken till extradagarna.
Hos oss får man de extra dagarna vid kombon av x år i företaget och över 30 år. Så har du gjort dina x år när du fyller 30 får du dom då. Började du tidigt kan det bli att du får jobba fler än x år och vänta in kravet på ålder men börjar du hos oss vid 35 så får du dom först när du jobbat dina x år.
Ok kombo kan jag känna. :)

Hos oss får man de extra dagarna vid kombon av x år i företaget och över 30 år. Så har du gjort dina x år när du fyller 30 får du dom då. Började du tidigt kan det bli att du får jobba fler än x år och vänta in kravet på ålder men börjar du hos oss vid 35 så får du dom först när du jobbat dina x år.
Ok kombo kan jag känna. :)
Det låter mer rättvist! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 993
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 244
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst... 36 37 38
Svar
746
· Visningar
29 251
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka