Det är inte föris uppgift

Undvikas och undvikas. Livsmedelsverkets råd är att äta max 500 gram rött kött och chark i veckan. Baserat på deras beräkning blir det 4 portioner i veckan. Det är ju ändå en hel del. Jag älskar rött kött och chark men inte äter jag 500 gram i veckan. Sen skulle jag ha charkmiddag så kan jag säkert äta en hel del. Men charkmiddagar äter jag inte så ofta.

På sidan anges det även att 500 gram motsvarar 600-750 gram rått kött så råden utgår från vikt på tillagat rött kött och chark. Tar man tex korv eller köttbullar, som barn brukar älska, så har dom ju ganska ofta rätt låg kötthalt så även om man skulle äta det varje dag undrar jag om man kommer över mängden 500 gram. Hum skulle vara intresserat att veta faktiskt. Äter man rött kött såsom ryggbiff kommer man såklart snabbare upp i mängd.
Totalt 500 g kött varav en mindre del chark. Köttbullar är inte chark. Det är dessutom beräknat på en vuxen. Vad väger en tjock grillkorv? 100 g?
 
Totalt 500 g kött varav en mindre del chark. Köttbullar är inte chark. Det är dessutom beräknat på en vuxen. Vad väger en tjock grillkorv? 100 g?
Missade att det stod "mindre del chark". Gällande grillkorv så blir väl frågan vad kötthalten är. Väger den 100 g och har kötthalt på 40% så blir det ju bara 40 g kött. Sen finns det såklart korvar med hög kötthalt.

Men jag förstår såklart att vi alla äter olika och jag kan inte säga att jag har någon större koll på Livsmedelsverkets råd gällande mat faktiskt. Så det är nog många råd jag inte följer.
 
Missade att det stod "mindre del chark". Gällande grillkorv så blir väl frågan vad kötthalten är. Väger den 100 g och har kötthalt på 40% så blir det ju bara 40 g kött. Sen finns det såklart korvar med hög kötthalt.

Men jag förstår såklart att vi alla äter olika och jag kan inte säga att jag har någon större koll på Livsmedelsverkets råd gällande mat faktiskt. Så det är nog många råd jag inte följer.
Jag gissar att även ”bindväv från gris, fett från gris, blodprotein från gris och nöt, ” går in som kött i den ekvationen som finns i de billiga korvarna.
 
Oavsett om korv och köttbullar räknas som chark eller ej så är de inte 100% kött. Som referens innehåller Scans Hot Dogs ca 34% kött, mamma Scans köttbullar 73% kött.
Ja det beror såklart på vad man köper, jag går aldrig under 70 % kött i någon korv jag köper. Tycker att denniskorvar är lite läskiga. Numera går det även att få tag på falukorv med mest kött.

Min poäng var dock att man knappt kan följa alla råd och rekommendationer som förälder. Min unge får alltså också korv, trots att det borde undvikas.
 
Missförstånd? Jag menar att det nog bör räknas in i livsmedelsverkets rekommendation om max 500g. Inte att det ska räknas in i kötthalten.
Aha ja du menar så. Ja det bör det kanske göra? Jag har ingen aning om kroppen reagerar olika på muskelkött och andra proteiner?
 
Aha ja du menar så. Ja det bör det kanske göra? Jag har ingen aning om kroppen reagerar olika på muskelkött och andra proteiner?
Jag tänker att riskerna med överblivet slaktskräp är större än det rena köttet, så jag väljer gärna korvar med högre köttinnehåll. Förutom för att de är så mycket godare.

När man har sett produktionen inifrån så blir man lite mindre sugen. Samtidigt som det är excellent för klimatet att varje enskild djurdel som går att processa till ätbar blir livsmedel.
 
Först skulle det vara max 6 timmar på föris. Å nu kommer nästa grej. Inga paddor på föris för ungar upp till 2 år. Det är skadligt. Mycket begränsat mellan 2-5år.

https://www.aftonbladet.se/family/a/l3Rx63/ingen-skarmtid-for-barn-under-tva-ar-enligt-nya-raden

Rekommendationerna är egentligen inte nya, WHO har haft dessa länge men det har inte funnits några specifikt i Sverige. Att Svenska Barnläkareföreningen går ut med rekommendationer behöver inte förändra någonting på förskolan heller. Det är ju ingen lag. Så för att det ska bli skärmfritt på förskolan gissar jag att förskolans uppdragsgivare måste ställa det som krav, så där får vi väl se om kommunerna agerar i enlighet med dem eller inte.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 275
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 933
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 799
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp