Det är inte föris uppgift

Men snälla, jag berättade i tråden om en annan förskola som några jag känner har problem med. Det var därför jag skrev i tråden, för att berätta om deras situation med förskolan som kommenterar både när de är tidiga och sena. JAG har, åter igen, inga problem med min förskola.
Då behöver du ju inte stå på en slaskig parkering 10 min?
 
Nej det har jag inte sagt heller. Jag svarade på @Gnist inlägg som skrev att om man är 10 min tidig så får man väl avvakta. Det blir ju jättesvårt att diskutera med dig om du tar mina inlägg ur sitt sammanhang och inte läser vilket inlägg jag svarar på.
Ja fast du har ju skrivit att du cirkulerar utanför de dagar det går snabbt?
 
Ja fast du har ju skrivit att du cirkulerar utanför de dagar det går snabbt?

Just nu för att det ändå har varit trevligt väder, det har fungerat med sonen vid de tillfällena och jag försöker respektera tiden för lämning. Hade jag upplevt det som ett krav från förskolan under andra förutsättningar hade jag inte upplevt det som schyssta förväntningar.
 
Om du läst mina inlägg så pratar jag om marginaler på 5-10 minuter, inte att komma och gå som man vill. Jag har även skrivit om systemet, jag är fullt medveten om att personalen sliter häcken av sig på 0 resurser och bara det i sig är ju ett systemfel.
5 till 10 minuter är lång tid att stå och vänta för barn. Kom i tid så är problemet till största delen löst från början. Och det är inte varje dag det görs utflykter.
 
5 till 10 minuter är lång tid att stå och vänta för barn. Kom i tid så är problemet till största delen löst från början. Och det är inte varje dag det görs utflykter.

Alltså jag förstår inte riktigt hur den här tråden har utvecklats nu men.. var i hela fridens namn har jag skrivit att barn ska vänta när man ska på utflykt? 😅 Förlåt men jag förstår verkligen ingenting nu.
 
Nu pratar jag inte om utflykter utan om helt vanliga dagar på förskolan. Min dotters grupp har inte börjat med utflykter ännu och vi har dessutom inte pedagoger som är nitiska med tider. Så jag personligen har inte det här problemet. Det jag har pratat om i tråden är vänner som berättat om förskolor som både klagat på när de varit något tidiga och något sena, vilket då betyder att det måste komma prick på klockslaget och det är vad jag reflekterat kring i tråden. Om en utflykt ska ske i samband med lämning vill jag hoppas att det är okej att vara något tidig eftersom det blir extra viktigt att ta lite extra marginal då.
Ja, att vara tvungen att komma prick på klockslaget är ju helt vansinnigt. Absolut att det är svårt med 20-30 minuter hit och dit och det blir ofta, men man måste ju kunna vara tillåten att komma antingen lite innan eller lite efter. Som sagt, i vårat fall sa de ju att vi hellre fick komma 10 i än 10 över, så då var det ju inga problem. Innan hade ju vi tänkt tvärtom, att den tiden vi satt var tidigaste tiden vi var välkomna, ungefär.

Men som de fall du tar upp med dina vänner tycker jag låter jättetrist, verkligen, personalen måste ju kunna prata med föräldrarna om hur de vill ha det och varför. Arga blickar och meddelanden är ju allt annat än vettig kommunikation, har svårt att se hur nåt skulle bli bättre av det.

I vårt fall fick vi frågan om vi ville ändra lämningstiden till en senare tid, och när vi pratade om det hela så sa de att vi hellre får lämna lite innan än lite efter, så då var det ju inga problem alls (det var tidigare oftast sonens pappa som lämnade, och han har väldigt flexibla arbetstider på morgonen och därmed inte så bråttom dit, så det kunde handla om betydligt mer än 5-10 minuter ibland). Och i vårt fall var det inget barn som for illa av att vi började åka hemifrån tidigare. :D
 
Ja, att vara tvungen att komma prick på klockslaget är ju helt vansinnigt. Absolut att det är svårt med 20-30 minuter hit och dit och det blir ofta, men man måste ju kunna vara tillåten att komma antingen lite innan eller lite efter. Som sagt, i vårat fall sa de ju att vi hellre fick komma 10 i än 10 över, så då var det ju inga problem. Innan hade ju vi tänkt tvärtom, att den tiden vi satt var tidigaste tiden vi var välkomna, ungefär.

Men som de fall du tar upp med dina vänner tycker jag låter jättetrist, verkligen, personalen måste ju kunna prata med föräldrarna om hur de vill ha det och varför. Arga blickar och meddelanden är ju allt annat än vettig kommunikation, har svårt att se hur nåt skulle bli bättre av det.

I vårt fall fick vi frågan om vi ville ändra lämningstiden till en senare tid, och när vi pratade om det hela så sa de att vi hellre får lämna lite innan än lite efter, så då var det ju inga problem alls (det var tidigare oftast sonens pappa som lämnade, och han har väldigt flexibla arbetstider på morgonen och därmed inte så bråttom dit, så det kunde handla om betydligt mer än 5-10 minuter ibland). Och i vårt fall var det inget barn som for illa av att vi började åka hemifrån tidigare. :D

Ja det är lite så jag tänkt också, att man inte ska komma tidigt för då utnyttjar man mer tid av förskolan än vad man får. Själva trådstarten handlar ju om att föräldrar har sina barn på förskolan mer än vad de får, att de gör ärenden innan eller efter jobbet. Så jag upplever en ängslighet, även hos mig själv, att råka lämna för tidigt för att inte utnyttja mer än vad jag får. Men även att de sannolikt planerat för resurser anpassat efter antal barn, om jag ska lämna kl. 9 så kanske fler föräldrar ska det och de har planerat för kanske en till pedagog från den tiden osv. Då vill ju inte jag lämna tidigt och belasta mer än vad som var planerat för. Nu tog tråden en annan vändning och i stället började handla om att lämna sent, utflykter och barn som får stå och vänta på sina kompisar. Jag vill ju, som jag skrev tidigare, hoppas att om de ska på en utflykt prick vid lämning att det också då är okej att ha lite marginal och komma innan. Så verkar det ju ha fungerat för dig.

Mestadels tror jag vi pratar om helt hypotetiska problem i den här tråden. Vi pratar om varandra och inlägg tas ur sitt sammanhang. Jag tror vi alla anser att man ska komma i tid i allra största möjliga mån och jag tror också att det är ett icke-problem på de flesta förskolor. Vår är som sagt super, jag har ursäktat mig någon gång när vi var tidiga och sa att jag gått hemifrån med marginal men dottern rusat dit. De skrattade bara och sa att det gick utmärkt. När en pappa hämtade tidigt en gång hörde jag att han också ursäktade sig men de sa att det inte gjorde något när det var åt det hållet. De har till och med skickat ut meddelande på morgonen ibland att vi startar utomhus idag så kom gärna påklädda för väder. Så det känns som vi har bra dialog. Den dagen de börjar med utflykter gissar jag att de kommer kommunicera om det. Men det är som sagt tråkigt att höra om vännernas förskola och att det verkar vara bitskt stämning kring det där i stället för en god dialog, samt snäva krav på att dyka upp prick på tiden. Det var vårt andrahandsval så nu är jag ju väldigt glad att vi fick plats på vårt första!
 
Vi går alltid med marginal men ibland springer hon direkt till förskolan och ibland utmanar hon och springer åt precis alla andra håll, och tidigt får man ju inte heller komma så om hon springer direkt dit får vi cirkulera utanför och om hon springer åt andra håll får jag tillslut sätta henne i vagnen trots vilda protester. Som jag sagt genom hela tråden är min inställning att man ska passa tider och ha respekt för andras planering. Det jag önskar är förståelse för 5-10 minuters marginal när vi har med små barn att göra. Vi är ju många som dessutom har fler än ett småbarn att förflytta.

Jag menade verkligen inte att du inte kommer i tid eller att det inte är förståeligt varför sådant händer. Såklart!

Det jag menade var mer att förskolans inställning till att passa tiden inte är så stor del av det hela. Även om förskolan resonerar som du beskriver att du önskar (och väl alla önskar!), så har vi ju ändå bara löst en ytterst liten del av helheten. De flesta har oavsett en skarp tid de måste lämna. På grund av syskon i skolan, kollektivtrafik, eget arbete osv, där det finns inte utrymme för att lämningen blev lite sen för att man följde barnet. Förskolelämningen bara är en liten del i "morgonkedjan", bara ett av ställena man ska lämna på eller komma till, och är man inte är ute i tillräckligt god tid måste man vara en sån som trycker ner ett gallskrikande barn i vagnen oavsett om "vi vill ha det så" eller inte.

Sen är det nog ändå väldigt ovanligt med en förskola där det inte skulle vara okej att komma 5-10 minuter efter utsatt tid vid lämning, om det inte är något speciellt som utflykt. Hoppas jag!
 
Jag menade verkligen inte att du inte kommer i tid eller att det inte är förståeligt varför sådant händer. Såklart!

Det jag menade var mer att förskolans inställning till att passa tiden inte är så stor del av det hela. Även om förskolan resonerar som du beskriver att du önskar (och väl alla önskar!), så har vi ju ändå bara löst en ytterst liten del av helheten. De flesta har oavsett en skarp tid de måste lämna. På grund av syskon i skolan, kollektivtrafik, eget arbete osv, där det finns inte utrymme för att lämningen blev lite sen för att man följde barnet. Förskolelämningen bara är en liten del i "morgonkedjan", bara ett av ställena man ska lämna på eller komma till, och är man inte är ute i tillräckligt god tid måste man vara en sån som trycker ner ett gallskrikande barn i vagnen oavsett om "vi vill ha det så" eller inte.

Sen är det nog ändå väldigt ovanligt med en förskola där det inte skulle vara okej att komma 5-10 minuter efter utsatt tid vid lämning, om det inte är något speciellt som utflykt. Hoppas jag!

Jag menade inte att man inte måste göra det man måste ibland. Eller att varje minut på morgonen ska vara pedagogisk. Det jag menade är att vi inte behöver göra det mer jäktat med små barn än vad som redan är nödvändigt i livet. Vi har ju redan tider att passa, platser att vara på, saker att göra. Förskolan likaså. Så om man då kan ge åtminstone lite utrymme i planeringen för acceptans för barnens process så kanske livet inte behöver bli onödigt svårt.
 
Jag menade inte att man inte måste göra det man måste ibland. Eller att varje minut på morgonen ska vara pedagogisk. Det jag menade är att vi inte behöver göra det mer jäktat med små barn än vad som redan är nödvändigt i livet. Vi har ju redan tider att passa, platser att vara på, saker att göra. Förskolan likaså. Så om man då kan ge åtminstone lite utrymme i planeringen för acceptans för barnens process så kanske livet inte behöver bli onödigt svårt.
Mina hämtningar brukar ta 10-20 minuter just på grund av det här. Vi behöver inte stressa, vi ska ingenstans mer än hem, vi har typ aldrig någon speciell tid att passa, vill han leka färdigt så får han det. Inte hört pedagogerna klaga på att vi stannar lite, tänker att jag har ändå "tagit över" ansvaret från dem iom min närvaro.
Och det är så himla skönt! (När pappa hämtar går det på fem minuter däremot, typ som alla andra ungar som bara kommer direkt och går med hem :idea:)
 
okej, igen, var står det att hon får ont i hjärtat av ditt nöjda barn? :confused:
Hon får ont i hjärtat av tråden och är förskolepersonal. Jag uppfattar det som att någonting med barns förhållanden i samband med hennes yrke ger henne ont i hjärtat. Ont i hjärtat av tråden antyder att hon tycker extremt synd om barn som har föräldrar i tråden eller är på hennes jobb. Självklart kan jag ha missuppfattat budskapet (tex att hon får ont i hjärtat av att tänka på de pedagoger som barnen eller föräldrarna i tråden interagerar med)

Det känns bara konstigt att en verksamhet som har med barn att göra inte kan ha förståelse för en total meltdown morgon med barn,en. En morgon då plötsligt ingenting fungerar, eller alla har försovit sig osv och att de kan hända inte jättesällan. Eftersom barn är barn liksom. Att varje morgon ta en timma extra höjd för en kris med overallen skulle ju göra att man vissa mornar stod i hallen med ett barn i overall en timma tidigt och vad ska man göra då, inte lämna tidigt i alla fall tydligen. Man kanske hade fördel med kontorsyrke men att rusa in med andan i halsen 20 minuter sent till ett möte och säga något förtvivlat om overaller fick chefen att le förstående bara och tänka tillbaka på när han interagerade med overaller.
 
Senast ändrad:
5 till 10 minuter är lång tid att stå och vänta för barn. Kom i tid så är problemet till största delen löst från början. Och det är inte varje dag det görs utflykter.
Vi stod också och väntade när jag lämnade på dagis och fritids. Jag var alltid där minst 5 i 6 på morgonen. Ibland hade man tur och de hade öppnat och man kunde lämna.
 
5 till 10 minuter är lång tid att stå och vänta för barn. Kom i tid så är problemet till största delen löst från början. Och det är inte varje dag det görs utflykter.
Ja jag har också väntat utanför förskolan och inte ens tänkt på att klaga när kökspersonalen kommer rusande med andan i halsen och förvånat inser att pedagogerna försovit sig och helt enkelt tagit med mitt barn (som tyckte om henne) in i köket :love:. Inte tänkte jag på att klaga för det, utan man tänker ju på de mornar man själv försovit sig någon gång eller haft meltdown.

Det är kanske lite optimistiskt att ha en lämningstid 9:00 -med små barn och inte tillåta att någon kommer tidigt tex 8:45 och tänka att man kan gå iväg någonstans klockan nio.

Så som förskolepersonal har kört med kollegor i våras önskar jag ingen. Att prata om 20 minuter för sent till ett enstaka möte är inte på kartan. Hela företaget hade förståelse för inne sent och inringd tidig hämtning varje dag! och alla möten på morgonen, eller eftermiddagen missade helt.
 
Senast ändrad:
Hon får ont i hjärtat av tråden och är förskolepersonal. Jag uppfattar det som att någonting med barns förhållanden i samband med hennes yrke ger henne ont i hjärtat. Ont i hjärtat av tråden antyder att hon tycker extremt synd om barn som har föräldrar i tråden eller är på hennes jobb. Självklart kan jag ha missuppfattat budskapet (tex att hon får ont i hjärtat av att tänka på de pedagoger som barnen eller föräldrarna i tråden interagerar med)

Det känns bara konstigt att en verksamhet som har med barn att göra inte kan ha förståelse för en total meltdown morgon med barn,en. En morgon då plötsligt ingenting fungerar, eller alla har försovit sig osv och att de kan hända inte jättesällan. Eftersom barn är barn liksom. Att varje morgon ta en timma extra höjd för en kris med overallen skulle ju göra att man vissa mornar stod i hallen med ett barn i overall en timma tidigt och vad ska man göra då, inte lämna tidigt i alla fall tydligen. Man kanske hade fördel med kontorsyrke men att rusa in med andan i halsen 20 minuter sent till ett möte och säga något förtvivlat om overaller fick chefen att le förstående bara och tänka tillbaka på när han interagerade med overaller.
Jag får ont i hjärtat av hur det helt generellt diskuteras kring förskolor och förskolepedagoger i trådar som denna. Det är därför jag försöker hålla mig ifrån dem. Det är ju likadant som med vilket annat yrke som helst. Vissa saker kan verka konstiga/märkliga/orimliga sett utifrån, om man inte vet hur verksamheten fungerar. Jag hoppas att du nu förstår vad jag menar?
 
Jag får ont i hjärtat av hur det helt generellt diskuteras kring förskolor och förskolepedagoger i trådar som denna. Det är därför jag försöker hålla mig ifrån dem. Det är ju likadant som med vilket annat yrke som helst. Vissa saker kan verka konstiga/märkliga/orimliga sett utifrån, om man inte vet hur verksamheten fungerar. Jag hoppas att du nu förstår vad jag menar?
...om jag fick en krona varje gång jag blev idiotförklarad gällande mitt specialområde/yrkeskompetens (eller kallad värre saker) av folk helt utan relevant utbildning :cool:

Jag tycker förskolan är en fantastisk plats, i alla fall de två jag varit i kontakt med gällande mitt barn.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 279
Senast: Gunnar
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 933
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 800
Senast: TinyWiny
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp