Bukefalos 28 år!

Det här kan aldrig vara bra...

Conversation Piece

Trådstartare
Skulle ni lasta ett icke-avvant föl på vanlig hästfinka tillsammans med en fölsto (inte mamman, alltså) och transportera dem 60 mil på en dag? De som ska köra är inte särskilt vana vid unghästar. (Jag antar att de har hjälp att lasta fölet...) Brukar man göra så?

Jag har sagt att så får de inte göra när hästarna ska till mig utan att de först borde skilja från fölet och sedan möjligen transportera dem i vanlig finka, men helst på lastbil. Är jag för hård?
 
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Hur har de tänkt att det ska fungera? De kan väl knappast binda upp fölet, och risken att fölet då tråcklar in sig hos fölmärren borde vara överhängande. Eller har de transport med luckor fram och bak istället för bommar?
 
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Nej, du är absolut inte för hård. Så gör man bara inte.
 
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Hur har de tänkt att det ska fungera? De kan väl knappast binda upp fölet, och risken att fölet då tråcklar in sig hos fölmärren borde vara överhängande. Eller har de transport med luckor fram och bak istället för bommar?

Jag vet ärligt talat inte. De hör helt enkelt till kategorin människor som tror att alla hästar är lika snälla som starthästen Brunte utan att man behöver tämja dem som unghästar. Ni kan den sorten? Om det inte vore för skaderisken och omtanke om den lilla hästen så borde de få prova bara att lasta henne för att de ska förstå hur mycket jobb jag lägger ner på unghästarna innan jag kan lasta dem med en häst i var hand och sela för dem stående lösa på gårdsplan. :angel:
 
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Det lustiga är att "Brunte människorna" oftast lyckas med såna special saker som en annan bara skakar på huvudet åt, har sett det flera gånger och det är lika skrämmande varje gång.
 
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Det lustiga är att "Brunte människorna" oftast lyckas med såna special saker som en annan bara skakar på huvudet åt, har sett det flera gånger och det är lika skrämmande varje gång.

oh, en sån människa har jag sett alltför mkt av. Hemskt alltså..
 
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Hur mågna gånger har man inte hört att folk utan erfarenhet planerar sätta sina hästar för vagn på egen hand utan medhjälpare? Jag får gåshud.

Nu har jag i vart fall tagit fram prisuppgifter på transport från ett stort hästtransportföretag och lämnat till de här människorna. Och jag hälsade att transportören vägrar medverka till att transportera en icke-avvand häst. Det lyssnade de på så nu ska hästen skiljas ifrån på en gång. (Då kommer genast min nästa invändning eftersom hästen bara är 5 månader, men men...)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Hört och sett alldeles för mycket av "sånna" människor...

Skönt att du lyckades avstyra transporten i alla fall!

Skulle aldrig avvänja ett 5 månaders föl - om det inte var livsnödvändigt för sto eller föl vill säga. Beroende på fölets mognad (och stoets!) brukar vi avvänja fölen vid 7-9 månader.
 
Sv: Det här kan aldrig vara bra...

Hur mågna gånger har man inte hört att folk utan erfarenhet planerar sätta sina hästar för vagn på egen hand utan medhjälpare? Jag får gåshud.

...)

Det gjorde en av delägarna med en annan häst en våran, det gick jättebra första gången, andra gången slutade det i krondiket med skador på både hästen och kusk...

Sen tog det väldigt lång tid innan hästen var körbar... Jag var med och tömkörde ett par vändor, hästen slängde sig handlöst i dikena, och vägrade sen kliva upp...
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 370
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 098
Senast: Voeux
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 209
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp