Bukefalos 28 år!

Det här med analyser..

TheRedLightning

Trådstartare
I år tänkte jag att jag skulle försöka ta en analys på årets hö-skörd, dock blev jag starkt ifrågasatt när jag berättade det. De menade på att det var bortkastade pengar och om man tar en analys så är det olika från bal till bal.
Jag förklarade då att jag tänkte ta prover till analysen direkt från åkern. Då kom argument som att det skiljer sig från åker till åker och även olika delar av åker.
Förklarade att jag hade tänkt ta flera olika prover och inte bara ett av samma åker.

Summan av kardemumman blev ändå att jag var ute och cyklade och analyser var onödiga, då det enda hästen behöver är hö i princip.

Så hur tänker buke? Är det onödigt med analyser? Motivera gärna fördelar och nackdelar.
Samt gärna hur ni hade tagit prover till analysen från åkern.

Tack på förhand. :)
 
Jag brukade ta analys (har inte häst längre) och tog det när jag hämtat hem det höet jag skulle fodra med. Tog från flera balar och köpte hö som var från en och samma vall.

Så himla bra. Varför? För att jag har inte en jäkla aning om vad jag fodrar med utan analys och får istället vänta och se hur hästen utvecklar sig i hull och muskler. Det kan ta en stund innan man finner lagom balans, onödigt och tråkigt att behöva fodra upp/banta hästen i efterhand. Då tar jag hellre analys och kommer väldigt nära hästens behov och ut ifrån den kanske efter en tid behöver ändra foderstaten men då med mindre förändringar.
 
I år tänkte jag att jag skulle försöka ta en analys på årets hö-skörd, dock blev jag starkt ifrågasatt när jag berättade det. De menade på att det var bortkastade pengar och om man tar en analys så är det olika från bal till bal.
Jag förklarade då att jag tänkte ta prover till analysen direkt från åkern. Då kom argument som att det skiljer sig från åker till åker och även olika delar av åker.
Förklarade att jag hade tänkt ta flera olika prover och inte bara ett av samma åker.

Summan av kardemumman blev ändå att jag var ute och cyklade och analyser var onödiga, då det enda hästen behöver är hö i princip.

Så hur tänker buke? Är det onödigt med analyser? Motivera gärna fördelar och nackdelar.
Samt gärna hur ni hade tagit prover till analysen från åkern.

Tack på förhand. :)
Det beror lite på hur dina förutsättningar ser ut. Tex får ni hö från en och samma åker? Blandas balarna från åkrarna hej vilt?
 
I år tänkte jag att jag skulle försöka ta en analys på årets hö-skörd, dock blev jag starkt ifrågasatt när jag berättade det. De menade på att det var bortkastade pengar och om man tar en analys så är det olika från bal till bal.
Jag förklarade då att jag tänkte ta prover till analysen direkt från åkern. Då kom argument som att det skiljer sig från åker till åker och även olika delar av åker.
Förklarade att jag hade tänkt ta flera olika prover och inte bara ett av samma åker.

Summan av kardemumman blev ändå att jag var ute och cyklade och analyser var onödiga, då det enda hästen behöver är hö i princip.

Så hur tänker buke? Är det onödigt med analyser? Motivera gärna fördelar och nackdelar.
Samt gärna hur ni hade tagit prover till analysen från åkern.

Tack på förhand. :)
Min erfarenhet är att prover på hö som är slaget samtidigt är nästan identiska i värden, oavsett vilken åker de kommer från. Vi har några år tagit prover från riktigt gammal vall dvs vall som är över 5 år gammal den äldsta 7 år gammal och första och andra års vall. Vi tog proverna direkt från åkern från olika ställen och fast grödan varierade rejält så var det försumbara skillnader det var nästan exakt lika mkt energi och protein, vissa mineraler var något mer på den gamla åkern där "ogräset" eller vilket låter positivare de naturliga örterna hade tagit över efter den insådda vallen.
Nu är det väl så att våra vallar inte skiljer sig åt i jordmån eller väder då de ligger mkt nära varandra.
Det här med att analysera hö är jättebra, det är enda sättet för djurägare att veta ungefär vad man ger sitt djur. Det är ännu viktigare om du köper grovfodret så du kan jämföra priser och kvalite. Det är det enda sättet som finns i nuläget och även om man inte får veta värdet i varje enskilt strå så är det bättre än att inte veta alls.

Bry dig inte om personerna som säger att det inte är någon ide att provta, det är nog samma personer som ringer säljaren och vill köpa ett "bra" hö inget skithö...
 
Nej självklart är det inte onödigt med analys. Utan analys har man ingen aning om vad man ger.

När man tar prover från en åker går man på båda diagonalerna och tar prov försiktigt här och där. Inget dragande och inget ruskande utan man tar en tuss och lägger den i kassen man har med sig.
 
Nej självklart är det inte onödigt med analys. Utan analys har man ingen aning om vad man ger.

När man tar prover från en åker går man på båda diagonalerna och tar prov försiktigt här och där. Inget dragande och inget ruskande utan man tar en tuss och lägger den i kassen man har med sig.
Ska man lägga alla proverna i samma kasse när man går på diagonalen över åkern?
 
Ska man lägga alla proverna i samma kasse när man går på diagonalen över åkern?

Ja, du ska samla de i kassen, tussarna du tar. På samma vis som om du tar prov från 20 balar, så provet blandas till ett prov som analyseras. Och du har ett medelvärde på partier. Därför det är viktigt ta provet rätt :)
 
Ja, du ska samla de i kassen, tussarna du tar. På samma vis som om du tar prov från 20 balar, så provet blandas till ett prov som analyseras. Och du har ett medelvärde på partier. Därför det är viktigt ta provet rätt :)
Om det är från flera olika åkrar, hur gör man då? Olika kassar eller samma?
 
Proteinvärdet är ju det som är allra störst variation på. Säg att du får en felmarginal på 20% på proteinet. Det är ju ändå bra mycket bättre än att inte veta alls, proteinet kan ju variera mellan sådär 10 och 90 g srp/kg foder.
Jag skulle absolut göra en analys per åker, dvs en kasse per åker, betala ett prov per åker. Då måste man hålla isär varifrån grovfodret kommer också förstås.
Klipp och blanda noga, tänk på att bladen som är mest proteinrika gärna ramlar ner i botten. Ta mer än du behöver, klipp ihop och blanda och ta sedan ett representativt prov från blandningen.
 
Proteinvärdet är ju det som är allra störst variation på. Säg att du får en felmarginal på 20% på proteinet. Det är ju ändå bra mycket bättre än att inte veta alls, proteinet kan ju variera mellan sådär 10 och 90 g srp/kg foder.
Jag skulle absolut göra en analys per åker, dvs en kasse per åker, betala ett prov per åker. Då måste man hålla isär varifrån grovfodret kommer också förstås.
Klipp och blanda noga, tänk på att bladen som är mest proteinrika gärna ramlar ner i botten. Ta mer än du behöver, klipp ihop och blanda och ta sedan ett representativt prov från blandningen.
Hur gör man då om det inte går att hålla isär varifrån grovfodret kommer ifrån (dvs jag kan inte påverka det), ska man ta en kasse då för alla åkrar? Det rör sig inte om så många åkrar.
 
I år tänkte jag att jag skulle försöka ta en analys på årets hö-skörd, dock blev jag starkt ifrågasatt när jag berättade det. De menade på att det var bortkastade pengar och om man tar en analys så är det olika från bal till bal.
Jag förklarade då att jag tänkte ta prover till analysen direkt från åkern. Då kom argument som att det skiljer sig från åker till åker och även olika delar av åker.
Förklarade att jag hade tänkt ta flera olika prover och inte bara ett av samma åker.

Summan av kardemumman blev ändå att jag var ute och cyklade och analyser var onödiga, då det enda hästen behöver är hö i princip.

Så hur tänker buke? Är det onödigt med analyser? Motivera gärna fördelar och nackdelar.
Samt gärna hur ni hade tagit prover till analysen från åkern.

Tack på förhand. :)

Vem är "de"?

Det går aldrig att få en exakt foderstat ned till minsta mg men bara att hamna i rätt härad kan göra stor skillnad för hästen.

Såg någonstans hur man delar ned provuttaget. Jag kommer inte ihåg exakt men efter att man klippt ned provet i lagom stora bitar så lade man ut allt i en stor ring som en tårta. Sen delade man in tårtan i ett antal tårtbitar ( 8 st tror jag). Man tar två diagonala bitar och blandar och breder ut på nytt och gör om tårtbitarna tills man är nere i den mängd som ska skickas. Är det någon som känner igen detta och kan länka?
 
Hur gör man då om det inte går att hålla isär varifrån grovfodret kommer ifrån (dvs jag kan inte påverka det), ska man ta en kasse då för alla åkrar? Det rör sig inte om så många åkrar.
Om det absolut inte går så kan man ju ta ett blandat prov - det kan funka bra om det är ungefär samma förutsättning på alla åkrarna, samma jordmån, växtblandning och skördetillfälle. Du har ju fortfarande ett bättre hum om innehållet än utan analys men felmarginalerna stiger.
 
Om det absolut inte går så kan man ju ta ett blandat prov - det kan funka bra om det är ungefär samma förutsättning på alla åkrarna, samma jordmån, växtblandning och skördetillfälle. Du har ju fortfarande ett bättre hum om innehållet än utan analys men felmarginalerna stiger.
Fast är det inte bättre att veta på ett hum än att inte veta alls?
Hur mycket kostar ett prov ungefär?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 990
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 365
Senast: Bison
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 961
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp