Bukefalos 28 år!

Det här med analyser..

Men, jag förstår inte? Du ska skicka in flera analyser a´ 5-600 kr/styck men du har inte råd med några sprayfärgburkar som kostar 70-80 kr/styck?

Tänkte lika. Och att köpa sprayburkar för 100-150 kr gör ju kostnaden för analysen mer välinvesterad?

(Sen som vanligt blir jag lite rädd när djurägare inte har råd med en utgift på några hundra. Om djuret skadar sig eller blir sjukt då?)
 
(Sen som vanligt blir jag lite rädd när djurägare inte har råd med en utgift på några hundra. Om djuret skadar sig eller blir sjukt då?)
Det behöver du inte oroa dig för, det ingår i "företaget Jag". Det är väl ändå inte fel att prioritera sitt eget och hästens välmående före en analys?
 
Hur gör man då om det inte går att hålla isär varifrån grovfodret kommer ifrån (dvs jag kan inte påverka det), ska man ta en kasse då för alla åkrar? Det rör sig inte om så många åkrar.

Du kanske kan ta ett från varje åker för att kunna jämföra sen, jag menar, möjligheten finns ju att de är ganska lika och då vet du det.
 
Fast i hästens välmående ingår att hen får sina behov uppfyllda. Utan analys kan du omöjligt veta vad du ska ge.
Hästen verkar inte må dåligt för att det inte finns någon analys på höet i nuläget, så tror inte hästen kommer må sämre än i nuläget av att det inte finns någon analys.
 
Uppenbarligen funkar det ändå, då hästen inte mår dåligt eller faller ur.

Fast du vet inte om den får vad den behöver. När de kompenserar så set det bra ut utanpå. Tills den inte kan kompensera mer och skadorna syns utanpå med. Och du talar om nu. Nästa skörd kanske den kommer se förskräcklig ut på.

Alla utom kompisens häst såg bra ut på grovfoder med 9 gram srp med. Det innebar inte att någon av dem mådde bra.
 
Hästen verkar inte må dåligt för att det inte finns någon analys på höet i nuläget, så tror inte hästen kommer må sämre än i nuläget av att det inte finns någon analys.

Verkar nej. Det är inte heller analysen i sig som får hästen att må så bra hen kan utan att hen får alla sina behov uppfyllda. Jag vet en häst som presterade bra på 130 cm nivå. En dag slutade hen hoppa och när hästen kom till klinik upptäcktes det att benen var ihåliga! Där kan vi prata om långvarig mineralbrist :( Hästen såg för ögat ut att må utmärkt men det gjorde hen ju inte. Hen fick somna in samma dag. Något sådant hade jag aldrig kunnat förlåta mig själv för att jag hade utsatt mina hästar för.
 
Det kanske är på grund av brister i fodret som ridningen inte funkat? Du skrev ju någon annanstans att det inte funkade och hästen inte var sig lik. Det kan ju faktiskt tyda på brist på något...
Konstigt, om så hade varit fallet skulle hästen fortfarande inte va sig lik då inget har ändrats och hästen är sig lik igen.
 
Konstigt, om så hade varit fallet skulle hästen fortfarande inte va sig lik då inget har ändrats och hästen är sig lik igen.

Skrev inte att det var så! Utan att det var en möjlig orsak och eftersom du skriver en tråd här så får man ju räkna med olika tankar och idéer. Jag vet inte att du anser din häst som vanligt igen och att hon är som vanligt igen är ju faktiskt inga garantier att hon inte har brist.

Rider du lättare några dagar/inte alls så får hon ju energi igen och orkar kanske va som vanligt då bristen inte visar sig så tydligt när hon inte gör av med så mycket energi. Det är bara ett sätt att vända på det för att väcka tanken att det du ser med ögat behöver inte betyda att hon inte har brist och det behöver inte betyda att hon har brist heller.
 
Skrev inte att det var så! Utan att det var en möjlig orsak och eftersom du skriver en tråd här så får man ju räkna med olika tankar och idéer. Jag vet inte att du anser din häst som vanligt igen och att hon är som vanligt igen är ju faktiskt inga garantier att hon inte har brist.

Rider du lättare några dagar/inte alls så får hon ju energi igen och orkar kanske va som vanligt då bristen inte visar sig så tydligt när hon inte gör av med så mycket energi. Det är bara ett sätt att vända på det för att väcka tanken att det du ser med ögat behöver inte betyda att hon inte har brist och det behöver inte betyda att hon har brist heller.
Oj, du behöver inte gå i försvar för att jag skrev neutralt att jag tyckte det var konstigt att hästen var sig lik igen, trots att foderstat ridning inte är ändrad. Kanske bäst att tillägga att även detta svar är neutralt.
 
Oj, du behöver inte gå i försvar för att jag skrev neutralt att jag tyckte det var konstigt att hästen var sig lik igen, trots att foderstat ridning inte är ändrad. Kanske bäst att tillägga att även detta svar är neutralt.

Jag gick inte i försvar, jag förlarade hur jag tänkte eftersom du avfärdade det med en gång.
 
Jag gick inte i försvar, jag förlarade hur jag tänkte eftersom du avfärdade det med en gång.
Du inledde en mening med ett utropstecken, precis som om du hade blivit sur för att jag svarade som jag gjorde. Vem har sagt att jag avfärdat något? Det enda jag har skrivit är att det inte stämde in med den infon du gav från början.
 
Nu verkar det inte vara relevant för TS oavsett, men det finns ju fler som läser och söker på grovfoderanalyser.

För mig är det inte förenligt med god hästhållning att inte tillgodose hästens behov. Jag kan välja att gissa fritt på foder och värden och hoppas att det håller, eller göra ett välriktigat försök genom att använda analyserat foder.

Jag väljer stall utifrån vad de kan erbjuda. För mig har en seriös stallägare en grovfoderanalys, eftersom stallägaren också är intresserad av en kvalitativ tjänst. Det behöver inte kosta stallägaren så mycket mer, eftersom det sedan ska läggas på slutkonsumenten. Och ja, det innebär att den kvalité jag vill ha, kostar lite mer än att gissa.

Nu är jag vansinnigt snål och vill inte betala för en häst som blir i dåligt skick och inte fungerar som den ska i ridning. Jag betalar rätt mycket varje månad när jag har häst, och jag vill kunna träna på och få resultat med ridningen. Tycker inte om att se hästen falla ur, behöva ställa av för att fodra upp eller få nedgång för pälsfällning eller -sättning.

Efter rätt många år som arbetande med hästar och som hobbyutövare måste jag säga att för mig är det inte roligt annat än när hästhållningen motsvarar mina grundläggande krav. Vettig hästhållning innebär för mig bra hagar, vettig utevistelse, hög foderkvalité och god träning för hästen (bra ridning och bra upplägg). Det går inte att få till en rolig situation med bra ridning om jag inte känner detta. Andra kan säkert ha det på annat sätt, men jag tycker inte det är kul att hålla på om det inte fungerar.

Vad som sedan är "fungerar" för andra, det har jag sett varierar. För vissa funkar det med dåligt foder, frimärkshagar och dålig luft i stallet. Det är inte OK, men det handlar inte om mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 966
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 350
Senast: Bison
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 938
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp