Bukefalos 28 år!

Det här med analyser..

Man kan ju också, genom att göra skilda analyser mellan åkrarna, veta om det är stor skillnad mellan dem eller om de är någorlunda likvärdiga. I det senare fallet spelar det ju ganska liten roll om man blandar och ger...
 
Man kan ju också, genom att göra skilda analyser mellan åkrarna, veta om det är stor skillnad mellan dem eller om de är någorlunda likvärdiga. I det senare fallet spelar det ju ganska liten roll om man blandar och ger...
Vad gör man då om det visar sig vara stor skillnad på åkrarna och det blir blandat?
 
Vad gör man då om det visar sig vara stor skillnad på åkrarna och det blir blandat?

Fast det är ju bara be bonden märka dem eller leverera en omgång i taget?

Jag går över från "gammalt" till "nytt" silage i nov/dec varje år, dvs mitt i installningsperioden. Samt har vissa år skörd från två olika fält. Bara be bonden tala om vad det är jag får och märka upp det (i år blandat jag huller om buller, minimal skillnad förutom i TS och den ser jag)
 
Fast det är ju bara be bonden märka dem eller leverera en omgång i taget?

Jag går över från "gammalt" till "nytt" silage i nov/dec varje år, dvs mitt i installningsperioden. Samt har vissa år skörd från två olika fält. Bara be bonden tala om vad det är jag får och märka upp det (i år blandat jag huller om buller, minimal skillnad förutom i TS och den ser jag)
Nu slår de höet själva här i stallet så att leverera "en omgång i taget" funkar inte, dessutom blir allt inplastat även om det inte blir ensilage.
 
Fast jag kan inte påverka, hade det varit mitt eget hade det varit enklare.

Okej, ja då får du spela rysk roulette helt. Eller åtminstone veta att det kan slå mellan de här och de här värdena (om du tar två analyser). Och dina frågor blir ganska poänglösa då du ju har svaret själv på vad du kan göra - ingenting tydligen?
 
Min erfarenhet är att analyser brukar stämma rätt bra. Är det ett hö med kassa proteinvärden faller hästarna ur om de inte får något som höjer kvoten. Är det mycket energi blir de feta. När de behöver banta utgår jag från analysvärdena och minskar det som behövs, och hästarna går ner i vikt.

Tar man prover från flera ställen, från många balar, kan man räkna ut ett medelvärde som blir hyfsat represenativt?
 
Okej, ja då får du spela rysk roulette helt. Eller åtminstone veta att det kan slå mellan de här och de här värdena (om du tar två analyser). Och dina frågor blir ganska poänglösa då du ju har svaret själv på vad du kan göra - ingenting tydligen?
Svaren är inte alls poänglösa, fick ett bra svar om felmarginalen och utan analys är felmarginalen stor då man inte vet och med en analys så vet man faktiskt.

Nä, jag har inte koll på vilka balar som stannar i stallet och vilka som säljs, vet heller inte riktigt vilka åkrar de slår på för året, men vill ändå lära mig mer om analyser, är det fel tänk det med?? :confused:
 
Svaren är inte alls poänglösa, fick ett bra svar om felmarginalen och utan analys är felmarginalen stor då man inte vet och med en analys så vet man faktiskt.

Nä, jag har inte koll på vilka balar som stannar i stallet och vilka som säljs, vet heller inte riktigt vilka åkrar de slår på för året, men vill ändå lära mig mer om analyser, är det fel tänk det med?? :confused:
Köp stallägaren ett par sprayburkar med olika färg, be henom spraya ett streck på balarna i en färg per åker, så går det att se skillnad på dem. (eller be att få spraya på dem själv medan de körs hem från åkrarna - bönderna brukar köra hem från en åker i taget...)
 
Svaren är inte alls poänglösa, fick ett bra svar om felmarginalen och utan analys är felmarginalen stor då man inte vet och med en analys så vet man faktiskt.

Nä, jag har inte koll på vilka balar som stannar i stallet och vilka som säljs, vet heller inte riktigt vilka åkrar de slår på för året, men vill ändå lära mig mer om analyser, är det fel tänk det med?? :confused:

Nej men frågorna "vad gör man om de blandas" osv. Kan du inte göra något, inte ens märka dem själv så är det ju bara acceptera att du aldrig kan få det optimalt utan får nöja dig med att veta mellan vilka värden det kan slå.
 
Om det är från flera olika åkrar, hur gör man då? Olika kassar eller samma?

Eller så skickar man flera prov. Beror ju på hur åkrarna, ligger, om det är insått m samma vall, ålder etc.

Min höbonde tar analys på de olika partierna och så kan man välja d dom passar.

Det handlar ju om hur viktigt man tycker att d är. Räknar man på både mikro- och makromineraler, har man specifika behov av totalenergi, protein, socker osv.

Det är ju betydligt enklare om man kan bestämma själv. Jag har hämtat hem av mitt sommarhösilage (mina får inte gå fritt på bete för då blir de tunnor med den vall/areal jag har) eftersom det var dålig hygienisk kvalitet på flera av stallägarens balar.
Jag kan välja att köra en bit för att få tag i hösilage som passar mina behov vad gäller såväl innehåll som balstorlek, dessutom har jag i princip kommit över huruvida nån känner sig trampad på tårna eller ej. Grovfodret är prioriterat 1 och inget jag tummar på.
 
Senast ändrad:
Som jag ser det hjälper analysen och en individuellt uträknad foderstat mig att ligga steget före. När man lärt sig om hästen ex är lättfödd och anpassat energimängden i foderstaten efter det vet kan man lätt räkna en ny foderstat varje gång man får en ny analys. Enligt min erfarenhet brukar analysen stämma mkt bra! :)

Problemen med att fodra med ögat är ju (förutom att man har noll koll på mineraler givetvis) att hästen hinner både falla ur eller tjocka på sig en hel del innan man märker skillnad. Dessutom finns det en hel del pengar att tjäna på ett bra grovfoder.

De flesta stallägare jag stått hos har också tyckt att det varit viktigt och därmed har jag alltid haft analyserat foder. Vid ett undantagsfall skickade jag in egen analys.
 
Köp stallägaren ett par sprayburkar med olika färg, be henom spraya ett streck på balarna i en färg per åker, så går det att se skillnad på dem. (eller be att få spraya på dem själv medan de körs hem från åkrarna - bönderna brukar köra hem från en åker i taget...)
Hade jag haft råd, hade jag gjort det men jag går back i ekonomin just nu så är inte så kul att vara i mina kläder just nu. :(
 
Ser inte ljust ut i ekonomin närmsta halvåret i alla fall, jag prioriterar att dra runt "företaget Jag" i första hand framför att köpa några sprayburkar.

Men, jag förstår inte? Du ska skicka in flera analyser a´ 5-600 kr/styck men du har inte råd med några sprayfärgburkar som kostar 70-80 kr/styck?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 966
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 350
Senast: Bison
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 938
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp