Bukefalos 28 år!

Det här med analyser..

Fast är inte felmarginalen som störst utan analys eller tänker jag fel?
Då var det ungefär den kostnaden jag fått för mig.

Angående felmarginal...

Kompisen står i ett stall där de har... NIO (9) gram smältbart protein per kilo foder. Nio... Det är typ som bark, eller halm. Höet ser fint och bra ut, och hästarna - utom kompisens - såg fina och bra ut med.

Jag köpte alltid hö från samma person tidigare, värdena låg rätt lika. Utom ett år - höet var knallgrönt och kanonfint. Och hade 18 gr srp per kilo foder.

Men du kan sällan titta på höet och se det där säkert, utan det där höet som ser halvtrist ut kan ha raketfärden och det där höet som ser jättefint ut lämpa sig bättre att ströa med. Så eg är det inte ens felmarginaler, utan det är mer rysk roulette - du vet inte vad du har förrän det är för sent.
 
Angående felmarginal...

Kompisen står i ett stall där de har... NIO (9) gram smältbart protein per kilo foder. Nio... Det är typ som bark, eller halm. Höet ser fint och bra ut, och hästarna - utom kompisens - såg fina och bra ut med.

Jag köpte alltid hö från samma person tidigare, värdena låg rätt lika. Utom ett år - höet var knallgrönt och kanonfint. Och hade 18 gr srp per kilo foder.

Men du kan sällan titta på höet och se det där säkert, utan det där höet som ser halvtrist ut kan ha raketfärden och det där höet som ser jättefint ut lämpa sig bättre att ströa med. Så eg är det inte ens felmarginaler, utan det är mer rysk roulette - du vet inte vad du har förrän det är för sent.
Hm, rysk roulette, borde det inte vara samma även om man har analys med små felmarginaler? Det borde väl vara lite rysk roulette då med eller?
 
Hm, rysk roulette, borde det inte vara samma även om man har analys med små felmarginaler? Det borde väl vara lite rysk roulette då med eller?

Nej. Om hästen går 5% av sitt proteinbehov eller 150% - det är rysk roulette. Om den går 95 eller 105% är inte det. Dessutom jämnar det ut sig, om den ena dan får 90 och andra 110% tar den ingen skada. Men om den hela höst-vinter-vår får 5% så tar den skada
 
Nej. Om hästen går 5% av sitt proteinbehov eller 150% - det är rysk roulette. Om den går 95 eller 105% är inte det. Dessutom jämnar det ut sig, om den ena dan får 90 och andra 110% tar den ingen skada. Men om den hela höst-vinter-vår får 5% så tar den skada
Nu blev det där grekiska för mig...% av vadå?
 
Självklart är det bra om hästarna klarar sig på bara hö, men man måste ju veta vad man petar i dom och om man måste ge extra av ngn mineral eller vitamin.
Jag tar analyserat så ofta det går, lite svårt dock om man Köper hem oanalyserade balar och inte vill klippa upp flera olika för att ta prov och tejpa igen. Då risken alltid är att det blir ngn liten springa där det kommer in syre och så står man med en 4 ruttna balar.
Förra året så tog bonden en ordentlig analys med mineraler. Hade sen ute en som hjälpte mig räkna (då jag är värdelös på det ;)) och det blev så bra att jag bara behövde tillsätta lite salt och lite selen.
Men beroende på hur analysen ser ut så hade det lika gärna kunnat hamna med att jag behövde plussa på med både protein, energi, mineraler och vitaminer. Man vet ju inte vad höet innehåller förens man kollar.
Sen så behöver man ju inte följa foderstaten slaviskt hela året. Nu när mina lämnar en hel del så ger jag mindre hö ngn dag så att de äter upp sina rester och då de tröttnade på selen och betfor i vintras så ger jag en näve masch också för att det ska bli mer aptitligt.
Inget jag räknat på då det är så lite och det är bättre med för mycket än för lite ;).

Har tidigare år haft mycket oanalyserat, det har gått en det är ju en ren gissningslek med vad hästarna faktiskt behöver. Då de fallit ur lite runt nyår tidogare så har jag alltid försökt prega i dom mer protein och olja, men I år så har hästarna med bara hö och en bra foderstaten hållt sig väldigt jämnt i hullet :). Då jag använt foder stats program så har det heller inte blivit ngt helt bra, så det bästa är ngn som kan räkna på fodret :).
Så jag kommer fortsätta med att ta riktig hjälp och analysera höet så gott det går :).
 
Av behovet. Om hästen behöver 500 g srp/dag och får 50 varje dag så blir det inte bra. Om den vissa dagar får 450 och andra 550 är det inget problem.
Nu är det ännu mer grekiska, jag förstår att det är 500 gram, men vad betyder "srp"? Dessa förkortningar förvillar mig.
 
Nu är det ännu mer grekiska, jag förstår att det är 500 gram, men vad betyder "srp"? Dessa förkortningar förvillar mig.
Sorry! srp betyder "smältbart råprotein" I en analys får du reda på hur många gram smältbart råprotein det finns per kg foder. Så om du ger 10 kg av ett hö som innehåller 50 g srp/kg foder blir det 10x50 totalt, dvs 500 g srp för den dagsgivan. Om du ger 10 kg hö som innehåller 10 g srp/kg foder blir det istället 100 g srp den dagsgivan. Detta är inte helt ovanliga variationer, därför måste du ha en analys för att veta vad du ger. Om du har en analys som blir lite fel, säg 20% så kanske höet innehåller 40 g srp/kg foder istället för 50 g som analysen säger. Det blir ju fortfarande lite fel men inte lika mycket som om du inte vet. Nu har jag tagit proteinet som exempel. Samma sak gäller ju alla ämnen, t ex energi, kalcium, fosfor och magnesium.
 
Sorry! srp betyder "smältbart råprotein" I en analys får du reda på hur många gram smältbart råprotein det finns per kg foder. Så om du ger 10 kg av ett hö som innehåller 50 g srp/kg foder blir det 10x50 totalt, dvs 500 g srp för den dagsgivan. Om du ger 10 kg hö som innehåller 10 g srp/kg foder blir det istället 100 g srp den dagsgivan. Detta är inte helt ovanliga variationer, därför måste du ha en analys för att veta vad du ger. Om du har en analys som blir lite fel, säg 20% så kanske höet innehåller 40 g srp/kg foder istället för 50 g som analysen säger. Det blir ju fortfarande lite fel men inte lika mycket som om du inte vet. Nu har jag tagit proteinet som exempel. Samma sak gäller ju alla ämnen, t ex energi, kalcium, fosfor och magnesium.
Jisses, det är en halv vetenskap detta, kommer nog ta ett tag innan jag lär mig ordentligt. Har hittills haft hjälp av andra att sätta foderstat men skulle vilja lära mig själv.
 
Jisses, det är en halv vetenskap detta, kommer nog ta ett tag innan jag lär mig ordentligt. Har hittills haft hjälp av andra att sätta foderstat men skulle vilja lära mig själv.
Klokt tänk, vill "de andra" köpa in sig på din analys så är det ju ett plus för alla. Det är kul att göra foderstat.
 
Jag har aldrig i mitt hela hästliv varken vetat varför eller behövt ta analyser på hö fram tills för några år sedan.
Eller, så här var det egentligen.......

Jag tyckte att det var dags att lära sig något nytt så jag köpte Plancks bok om foder. Det var mycke man visste sedan förr eftersom man lärt sig en hel del på alla år man har haft häst men det nya var att lära sig räkna på foderstat.

Efter jag läst boken och fått analysen fick jag svar på varför min häst inte kunde prestera som jag ville. Det gick att träna till en viss gräns men över det var helt omöjligt. Han gick bakåt i träningen, orkesmässigt, och blev loj.

Det visade sig att han, trots att han var lagom i hull, bara hade en femtedel av det protein han behövde.
Jag behövde öka på den rejält alltså. Helt plötsligt kunde jag träna upp honom och kom aldrig tillbaka till att han gick bakåt i träningen.

Sedan dess skulle jag aldrig köra utan analys. Dessutom lär man sig vad ens häst behöver och har alltid en grund att utgå ifrån.

Det kan vara så att man klarar sig på enbart hö, men hur ska man veta det när man inte vet vad höet innehåller??
 
Om du vill hålla isär analyserna från olika åkrar kan du ju "döpa" analysen till ex åker nr1,åker nr 2 eller liknande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 966
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 350
Senast: Bison
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 938
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp