Det här med att skaffa/inte skaffa barn

Vänner till mig adopterade en (mycket älskad) pojke som visat sig ha en svår form av autism, han är mycket utåtagerande och ibland våldsam, han kan inte lämnas utan uppsikt ett ögonblick. Han är nu tonåring. Familjens liv blev fruktansvärt pressat och föräldrarna skildes - nu har de pojken varannan vecka vilket ger föräldrarna andrum under sina "lediga" veckor. Utan detta hade båda två, eller alla tre, snabbt gått under. Allt är inte jätteenkelt.
Så länge föräldrarna lever är allt iofs. OK - men sen? Han hamnar på institution och det blir hårt för honom att smälta.
 
Vi pratar om det flera gånger i veckan nu. Han har "ångrat sig" och vill ha barn. Helst innan 40, sen tycker han att han är för gammal.
Jag tror inte att detta är ett jätteovanligt problem. Många verkar komma till nån slags "breaking point" runt 40 i just barnfrågan, även såna som inte har funderat så mycket eller känt att det är viktigt tidigare. Och då kan det plötsligt bli paaaa-niiiik. Hur känner du? Väger det mer åt något håll för dig i frågan?
 
Jag tror inte att detta är ett jätteovanligt problem. Många verkar komma till nån slags "breaking point" runt 40 i just barnfrågan, även såna som inte har funderat så mycket eller känt att det är viktigt tidigare. Och då kan det plötsligt bli paaaa-niiiik. Hur känner du? Väger det mer åt något håll för dig i frågan?
Att han skulle vara för gammal håller jag inte med om. Men jag känner att för egen del har jag inte obegränsat med tid att vela på..
 
Att han skulle vara för gammal håller jag inte med om. Men jag känner att för egen del har jag inte obegränsat med tid att vela på..
Min pappa tyckte han var "för gammal" när jag kom. Då var han 36 😜 Så det är nog högst individuellt hur man själv känner tror jag. Men vill man verkligen ha barn (dvs "till varje pris") så tror jag inte att man tänker så mycket på sin egen ålder faktiskt.
 
Min pappa tyckte han var "för gammal" när jag kom. Då var han 36 😜 Så det är nog högst individuellt hur man själv känner tror jag. Men vill man verkligen ha barn (dvs "till varje pris") så tror jag inte att man tänker så mycket på sin egen ålder faktiskt.
För min egen del tänker jag mer på att det faktiskt inte går att få barn hur länge som helst.. Och jag vill inte ångra mig när det är för sent liksom.
 
För min egen del tänker jag mer på att det faktiskt inte går att få barn hur länge som helst.. Och jag vill inte ångra mig när det är för sent liksom.
Nej precis, för kvinnor är det ju annorlunda. Men det finns ju kvinnor som får barn när dom är 40+ också, det är ju inte helt ovanligt ändå. Med eller utan assistans. Har glömt av hur gammal du är nu igen? Funderat på att göra en fertilitetskoll? Då kan du få ett hum om dina biologiska förutsättningar tänker jag, om det är bråttom med ett beslut eller om du kan ge det några år till.
 
Nej precis, för kvinnor är det ju annorlunda. Men det finns ju kvinnor som får barn när dom är 40+ också, det är ju inte helt ovanligt ändå. Med eller utan assistans. Har glömt av hur gammal du är nu igen? Funderat på att göra en fertilitetskoll? Då kan du få ett hum om dina biologiska förutsättningar tänker jag, om det är bråttom med ett beslut eller om du kan ge det några år till.
Jag är 33, blir 34 i höst.
Nej, jag har inte funderat på nån koll, i och med att jag inte vet om jag vill ha barn alls känns det dumt att lägga massa resurser på det..
 
Jag är 33, blir 34 i höst.
Nej, jag har inte funderat på nån koll, i och med att jag inte vet om jag vill ha barn alls känns det dumt att lägga massa resurser på det..
Nej, jag förstår hur du tänker. Samtidigt kanske detta skulle kunna ge dig en indikation på hur du egentligen känner. Säg att det redan är "för sent". Eller att du är infertil. Hur skulle du känna inför det? Lättnad? Vemod?

Ett annat scenario skulle kunna vara att allting ser jättebra ut, och att du är fertil i goda 5-10 år till. Då skulle du kunna chilla lite, lägga dom här funderingarna helt på hyllan ett par år.
 
Nej, jag förstår hur du tänker. Samtidigt kanske detta skulle kunna ge dig en indikation på hur du egentligen känner. Säg att det redan är "för sent". Eller att du är infertil. Hur skulle du känna inför det? Lättnad? Vemod?

Ett annat scenario skulle kunna vara att allting ser jättebra ut, och att du är fertil i goda 5-10 år till. Då skulle du kunna chilla lite, lägga dom här funderingarna helt på hyllan ett par år.
Fast det skulle göra mig ännu mer stressad att ta ett beslut. Då skulle jag ju verkligen ha tidspress att bestämma hur jag vill göra.

Som jag känner nu skulle eventuell infertilitet bara innebära att jag kan plocka ur spiralen och slippa alla biverkningarna. I övrigt känner jag mest likgiltighet. Går det inte så går det inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 759
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 459
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 108
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 670
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp