Bukefalos 28 år!

Det här med avel

citron

Trådstartare
Hur är det inom era raser som inte har HD/AD röntgen "tvång" ? Röntgar ni era hundar innan de går i avel eller ni som inte avlar själva röntgas hundarna även om det inte finns krav på det från SKK eller rasklubb?

Hur är det då avlas det på hundar med AD/HD fel om det inte krävs fria leder för att regga valparna?

Att det avlas på hundar som har ledfel det vet jag förekommer och valparna reggas i SKK också.Jag har sett avel på hund med D-höfter och själv tycker jag det är vansinnigt idioti men det är min åsikt.

Jag vill veta era åsikter!!!!!

MVH Citron
 
Sv: Det här med avel

Jag är inte så inne i det där men i min ras ska dom ju vara röntgade på HD, jag röntgade även armbågarna på min fast det inte var ett "krav"

Men sen så skall väl heller inte syskonen ha sämre än B på höfterna om man skall använda sin hund i avel, och i mitt fall så är de som är röntgade A, men sen är det ju dom som inte är det och då vet man ju inte nåt...

Ska man använda dom i avel så måste dom vara röntgade, eller??
 
Sv: Det här med avel

Nu är det ju av mina 5 raser 2 som inte röntgas och det är Finsk Spets och Australisk Terrier.

På dessa kollas däremot patellan, vilket inte görs på övriga 3 raser.

Anledningen att vissa raser inte har några HD/AD-krav är ju att de inte har sådana rasproblem..
 
Sv: Det här med avel

Uppenbarligen bedömer inte rasklubben att det är ett så pass stort problem att de ska ingå i bekämpningsprogrammet mot HD..
 
Sv: Det här med avel

Avlar fplk på hundar med fel också eller använd det bara fria hundar i aveln?
 
Sv: Det här med avel

Om ett syskon till min hund skulle ha C, så skulle jag ändå avla på min och alla de övriga är bra.
Däremot om det visar sig att många i hennes kull har HD-fel så skulle jag avstå.
Sen finns det ju dom som avlar bara deras hund är fri och skiter i det andra. Och då är det ju helt förkastligt tycker jag.
Vänder man på det och säger att tex alla i en kull har A, men tex min C, så är det ju egentligen bättre att avla på min då, än om övriga i kullen skulle ha C och min A.
Nu vill jag mina ska vara fria för gå i avel, är bara en tanke jag har :)

Och kom ifrån ämnet gör jag också :angel:
 
Sv: Det här med avel

hmm, i "min" kull så är 3 st röntgade (A) och 3 oröntgade...tänk om dom ha E :eek:
Det tror jag ju inte men man vet ju inget.
 
Sv: Det här med avel

Nä, då får man hoppas de andra också har A :)
I min ras så är det väldigt många valpköpare som inte röntgar sina hundar, mer än om de ska gå i avel. Och då kan man ju inte veta.
Jag skriver i mina kontrakt att hunden ska röntgas och att jag betalar halva summan (har jag bestämt att jag ska börja med), då kan man ju hoppas det blir gjort.
 
Sv: Det här med avel

Kan lägga till att när jag menar det är förkastligt, så är det om de tex vet att resten av kullen har dåliga HD-resultat, men bara går efter vad sin tik har.
Röntgas inte alla i kullen, så får man helt enkelt gå på det resultat som finns att tillgå.
 
Sv: Det här med avel

Jobbar rasklubben ingenting med detta och att få komma med i bekämpningsprogrammet mot HD :confused: :confused:

Skrämmande i så fall...
 
Sv: Det här med avel

Jamen där ser jag ju att meriter inte är avgörande....usch vilken trist läsning
 
Sv: Det här med avel

Inom amstaff så röntgas väldigt få hundar tyvärr och där används hundar med HD D i avel och röntgenresultaten på avelsdata är inte någon trevlig läsning.Sen finns det dom som anser att mentaliteten bland amstaffarna är viktigare än HD/AD resultaten men jag anser att det ena inte ska behöva utesluta det andra.

Det är alltså fler raser som har problem men där rasklubb och uppfödare tydligen inte tar det på allvar.Nu gäller det här naturligtvis inte alla uppfödare för det finns dom som verkligen håller koll på vad dom avlar på och att det är friska och bra linjer.Så jag slänger inte skit på ngn men det finns uppenbarligen även renrasuppf som inte är särskilt seriösa utan avlar för pengar utan en tanke på att det dom gör förstör för rasen i stort.
 
Sv: Det här med avel

Fast hur man ska säga ang seriös eller inte. Så kanske de följer klubbens regler.
Det de skulle behöva göra är att trycka på klubben att börja med bekämpningsprogramm för komma ifrån problemen.
Men så länge en uppfödare följer klubbens regelr, så kan nog inte jag säga den är oseriös.
Sen även om man som ensklid uppfödare kämpar på själv, är ju ganska så lönlöst. Den kommer ju inte få något avelmaterial att använda.
Så jag tycker nog att klubben och uppfödarna får gemensamt ta tag i ett sånt här problem.
 
Sv: Det här med avel

Det är tydligen lite upp till var och en av uppfödarna hur man gör. Jag är ny i gamet och min ras, dvärgpinscher, har inte problem med höfter, men väl ögon och patella. Men jag ögonlyser och patella undersöker föräldradjuren innan parning. Det är ju en "djungel" därute och ju mer seriös man försöker vara, destå bättre tror jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 171
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jag är jäkligt sugen på att sluta föda upp inom SKK. Fantastisk arbetshund på Irland, sex år gammal med dna-clear och fina...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 798
Senast: Kildegrei
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 015
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp