Bukefalos 28 år!

Det här med avel

Sv: Det här med avel

Jo men oavsett vad rasklubben säger så anser jag det inte vara helt seriöst att avla på d-höfter men det är min åsikt.
 
Sv: Det här med avel

Jo men oavsett vad rasklubben säger så anser jag det inte vara helt seriöst att avla på d-höfter men det är min åsikt.


Nej, det gör inte jag heller. men försökte tänka hur de kanske resonerar.
Varför röntgar de överhuvudtaget om de ändå struntar i resultatet? Då kan man ju lika gärna låta bli och blunda ännu mer för problemet :crazy:
 
Sv: Det här med avel

Man kanske får jobba lite med att lyfta lite i taget? Säg att 50% av syskonen ska vara HD-fria, sen 60% osv osv. Små steg i taget så att man inte utesluter det andra. Jag är sådan otpimist som tror att det går, bara man VILL och att man kan acceptera att det tar många generationer att få till det. Att man inte bara kan kolla kortsiktigt på den kullen man får för dagen.
 
Sv: Det här med avel

Min gissning och högst personliga åsikt törs jag knappt skriva här och jag borde inte heller eftersom att jag har med rasklubben att göra... Men... Många som föder upp Lagotto är redan erfarna uppfödare med lång erafrenhet som bytt ras (eller lagt till) och många av de krafterna kan vara starka och svåra att påverka. Så kan jag väl skriva utan att skriva för helt knasigt..? Men det finns en "policy" sen några år tillbaka att föräldrarna ska ha känd HD-status.
 
Sv: Det här med avel

Jag förstår vad du menar.Och jag håller verkligen med om att varför röntga om man ändå skiter i resultatet?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 172
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jag är jäkligt sugen på att sluta föda upp inom SKK. Fantastisk arbetshund på Irland, sex år gammal med dna-clear och fina...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 798
Senast: Kildegrei
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 015
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp