Det här med barnvagn...

12345

Trådstartare
Nu är det ju länge tills min bebis kommer, men har redan nu börjat kika lite på barnvagn (min plan var att hitta begagnat, och då är det bra att vara ute i god tid).

Det är ju en djungel, finns hur mycket som helst att välja på... antar att en hel del är skräp också.

Vagnen ska uppfylla dessa krav;
*inte ta alltför mkt plats ihopfälld då jag har liten bil...
*ta sig fram i all möjlig terräng (snö, grus, snömodd osv)
*då jag bor i lägenhet bör den ha någon slags insats som är lätt att lyfta med upp i lägenheten med sovande bebis i.

Det behöver absolut inte vara någon supermodern megafancy vagn, bara den är säker och funktionell och uppfyller mina krav. Är detta omöjligt att hitta?
 
Sv: Det här med barnvagn...

En cango/knorr/bebidoo Nizza kanske?
Eller en crescent classic?
EL citycross med mjuklift?
Duovagnarna brukar i regel ta större plats i bilen än kombivagnarna och oftast är det enklare liftar att ta ur kombivagnarna.

Jag har en Emmaljunga duo edge och det är typ den största vagnen man kan ha, men jag älskar den!
Den är som en traktor, men kan vara klumpig i trånga utrymmen.
Jag har även en cango nizza (kan även heta knorr nizza eller bebidoo nizza beroende på när den är tillverkad) och den är betydligt mindre ihopfälld, men liften är mindre i den.
Dock är liften enklare att ta loss och bära med sig än i edgen.
Annars ärden perfekt i all slags terräng också :).

Åk till en barnvagnsaffär och tala om vad ni behöver så kan de visa er några vagnar ni kan provköra och provlasta i bilen.
Sen åker ni hem och kollar blocket.
 
Sv: Det här med barnvagn...

För snö och modd behövs stora hjul och då brukar ta liten plats i skuffen försvinna ganska snabbt, tyvärr. Plocka av hjulen känner jag ingen som orkar med, båda mina vänner som gjorde så köpte ny bil ganska omgående.

Jag har en teutonia fun, vet inte hur den är i snö och modd. Men den går in i färdriktningen bredvid en stor hundbur i min V70.
 
Sv: Det här med barnvagn...

Våran Urban Jungle tar inte stor plats ( platt/lång ), väger lite + att den är otroligt lättmanövrerad i alla olika sorters terräng =)
 
Sv: Det här med barnvagn...

Crescenten verkar bra, googlade runt och det verkar som att lufthjul är att föredra om man bor i norrländska skogarna... CityCrossen kunde man tydligen inte få med lufthjul. Vilken djungel, tur jag har några månader på mig...
 
Sv: Det här med barnvagn...

Teutonian ser väldigt smidig ut, men är lite tveksam gällande hjulen... bor låååångt upp i norr. Du kanske kan återkomma när du provkört i snö? ;)
 
Sv: Det här med barnvagn...

Vi prövade vår i snökaoset i vintras och det gick hur bra som helst. Nu har vi mountain terrain, vet inte om cala har den eller den lite mindre swing?
 
Sv: Det här med barnvagn...

Har också en Urban Jungle men den står fortfarande i källaren i väntan på "lasten" :D som beräknas komma om ca 2 månader. Vi blev rådda en UJ just för att den skulle fixa snökaos, till skillnad från fyrhjuliga/snurrbara småhjul. Bor i Stockholmen och snörröjningen fungerar sådär i våra trakter...
Huruvida det stämmer eller inte återstår att se. Vi stod och valde mellan en UJ och en Teutonia Spirit men det blev UJ´n som vann pga den klart mindre vikten.
 
Sv: Det här med barnvagn...

vi hade en eLj edge duo och visst tar den en del plats i bilen men en bra vagn är det verkligen. nu har vi visserligen bytt upp oss till en syskonvagn och den tar inte mkt mer plats än edgen gjorde.
vi hade även en brio nova, den var verkligen supersmidig vad gällande plats i bilen osv, viktmässigtm.m vi saknade visserligen luftdäck på den men det går ju att köpa o sätta på.

personligen tycker jag att svängbara/ samt låsbart stora/stort framhjul är att rek. vagnsmärke en smaksak beroende på krav på finesser.
tycker även att de luftpumpade däcken är bättre än de punkteringsfria.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med barnvagn...

Vi fick tag på en Brio Kombi (separat ligg & sittedel). Det flashigaste med den är väl ungefär att den har teleskostyre, i sommar har jag vissa stunder saknat att det inte har vändbart. Annars är jag jättenöjd med den. En ganska liten och nätt vagn för att vara en 4-hjulsvagn.

*Stora luftpumpade gummihjul som rullar lätt.
*Tar liten plats i skuffen på bilen, vi får in våran längstmed, har en Skoda Octavia Combi. Lätt att lyfta i och ur också.
*Liggdelen är relativt rymmlig och går enkelt att plocka lös och bära med sig.
Sen eftersom chassiet är ganska nätt så har man ju även en bra sittvagn som inte tar så stor plats när det är dax för det.

Dom är som rätt billiga, det är få som kostar över 1000 lappen begad på en populär annonssida på internet.

Här är våran vagn med liggdelen
DSC01434.jpg
 
Sv: Det här med barnvagn...

Jag hade en Urban Jungle från början. Ärvd och vet inte vilken modell. Men den funkade inte här på våra grusvägar. Alldeles för lätt att stjälpa tyckte jag.
Köpte en stadigare 4-hjulig vagn när sonen var 4 månader. Han gillade inte att åka vagn förrän då heller och jag tyckte det var lättare att veta vad jag ville ha då också.
 
Sv: Det här med barnvagn...

Är inte dom 3-hjuliga? Funkar det i snökaos?

Jo den är 3hjulig och fungerar mycket bättre ( anser jag m.f ) än en traditionell fyrhjulsvagn i snömodd, på grusvägar och i annan ojämn terräng. Är det riktigt tjorvigt låser ja bara framhjulet..

Gnapris:
Provade du att låsa framhjulet? Sedan vet jag att äldre modeller av UJ är smalare och mer "ranglig". Våran UJ ( 09:a ) är stabil och lättkörd i all terräng.

Lottch:
Urban Jungle är ju Urban Jungle och Swift är Swift ( mountain terrain / mountain buggy ) :D. Provade dock Swiften för ett tag sedan, men den kändes alldeles för trång redan :crazy:. Ella är rätt liten och tänk sedan i vinter med åkpåse och massa annat lullull..
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med barnvagn...

Provade dock Swiften för ett tag sedan, men den kändes alldeles för trång redan :crazy:. Ella är rätt liten och tänk sedan i vinter med åkpåse och massa annat lullull..

Hey! Säg inte så! ;) Jag har ju en Swift och jag vill inte byta upp mej ännu! Älskar ju min lilla smidiga vagn! :D Sonen har precis fyllt ett år och än känner jag att han får plats.

Till 12345: Jag har en Mountain Buggy Swift och är helt underbart supernöjd.

Körde vagnen minst en timme om dagen hela vintern och vi hade väldigt mycket snö och väldigt mycket oplogat. Funkade bra mycket bättre än kompisarnas vagnar (Bugaboo, Teutonia Spirit S, Quenette) Nu har alla en varsin Mountain Buggy Urban Jungle (den lite större varianten) och alla är precis lika nöjda som mej. Att den skulle vara vinglig eller ranglig för att den har 3 hjul har jag inte alls märkt av. Har kört mycket i skogen och det har funkat kanon.
Vagnen är lätt, smidig, tar liten plats, är lätt att svänga, har liggdel som går lätt att knäppa av och en bra detalj, fullt liggläge på sittdelen.

De är ganska lätta att hitta begagnade på den där sajten som rimmar på "krockett". De finns även att köpa nya ganska mycket billigare på utländska nätsajter om man är lagd åt det hållet. Hojta om du vill ha tips på en bra!

Mvh Miks
 
Sv: Det här med barnvagn...

Ja vi tyckte också att den var smidig, men när E provsatt så såg jag direkt att det skulle bli trångt och att hon skulle sitta illa när hon blev lite äldre ( speciellt då med åkpåse, overall och massa vinterjox )..
 
Sv: Det här med barnvagn...

Gnapris:
Provade du att låsa framhjulet? Sedan vet jag att äldre modeller av UJ är smalare och mer "ranglig". Våran UJ ( 09:a ) är stabil och lättkörd i all terräng.

Jo, provade det också, men jag upplevde ingen skillnad på stjälpningsrisken. Modellen är från -06 och begagnad.
Jag tyckte den var toppen inne i stan som en cityvagn :)
 
Sv: Det här med barnvagn...

Ah ja du ser, smaken är som baken.
Jag älskar vår vagn och speciellt på knöggligt underlag med en hund i handen, jag fick SPUNK när jag skulle promenera med hund och Ella i en vagn med fyra fasta hjul =/
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 678
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 920
Senast: Anemone
·
Gravid - 1år Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: Amk
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 511
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp