Vilken barnvagn ska man ha?

Ant verkar vara en utgående modell så nu kan man köpa den på rea. Om jag förstått saken rätt har marknaden inte varit överförtjusta i Ant och det är väl den främsta anledningen till varför den fasas ut istället för att få ett facelift som Bugaboos populära vagnar brukar få med jämna mellanrum.

Jag kollade precis runt på olika resevagnar och jag kom fram till att det inte fanns någon vändbar resevagn i handbagagestorlek som uppfyllde mina krav. Cybex Eezy Twist S var väl den med "minst fel". På sikt vill jag ha en vagn som går som handbagage, men det får bli lite senare. Jag löste det genom att köpa en begagnad Bugaboo bee3 som jag lär få sålt för samma pris jag köpte den för (1200 kr som sparsamt använd och med extra solsufflett och reseväska) när jag inte längre har ett barn som behöver åka bakåtvänd. Då kan jag istället köpa en framåtvänd Yoyo, Butterfly eller någon annan modell som finns då.

Aha! Det hade inte jag koll på att den skulle utgå. Har du någon koll på om det ”bara” är priset som gjort att den inte blivit populär eller är den dålig också? 😜

Nä det finns ingen vagn som klarar handbagagegränsen som uppfyller alla mina krav heller: Men jag flyger i princip aldrig så blir betydligt lättare där vagnen inte behöver klara de måtten :)
 
Det kanske är annorlunda om man som du har massa koll på massa olika vagnar? Vi har liksom inte det, vill bara köpa nåt som kan funka och har inte tid eller ork eller lust att sätta oss in i alla olika märken. Har exempelvis aldrig ens hört talas om den du nämner här :D.

Har du tittat och klämt på den i verkligheten? Den känns väldigt racklig tycker jag, som en dockvagn typ.

Absolut blir det såklart lättare ju bättre koll man har på marknaden. Men jag är verkligen inget proffs där heller. Framför allt inte när det gäller vagnar som kommit efter 2019 som var när vi senast letade sittvagn.

Cybex Eezy twist är nog inte exceptionellt racklig tyvärr. Ska man ha en handbagagevagn får man räkna med lite dockvagnskänsla. Men finns säkert de som är värre än andra! Värst är nog GB Pockit. Men då kan man ju å andra sidan ta med sig en tre fyra stycken i handbagaget om man vill :D
 
Hur gammalt va ditt barn när du hade den vagnen? Stör det mycket att sittdelen inte är vändbar?
Från nyfödd, då med liggdelen, till nu när min bror och svägerska köpte den för att ha till sin bebis. Mina barn är nu 5 resp. 7år.

Vi bytte från liggdel till sittdel när de var 8mån men sonen satt tillfälligt i sittdelen under en semesterresa när han var 6 mån. Inga problem alls, sittdelen ställer man in steglöst och iom att den är mjuk så "följer" den barnet. Att den enbart är framåt såg inte vi som ngt problem alls, möjligt att vi hade tyckt det om vi bott mitt i en storstad. Suffletten är gigantisk så med den helt utfälld ser barnet typ ingenting framåt. Det finns en liten lucka uppepå som man kan öppna så att barnet ser en (i genomskinlig plast).
 
Jag tycker inte butterflyen känns lika intressant alls. Dels pga att den bara är framåtvänd (jag tycker inte det är aktuellt för så små barn, speciellt inte i så ”stökiga” miljöer som på resa). Men också för att jag tycker att det då finns många alternativ som (enligt mig) är likvärdiga eller bättre. Butterfly verkar ha rätt dåligt liggläge tex.

Vi har haft en Carena Kobbe som vi varit väldigt nöjda med som jag inte riktigt kan se motivet till prisskillnaden mot Butterfly. Däremot känns Ant som en helt annan grej.

Kloka tankar! Jag vill också helst ha en som är vändbar, pga liten unge när vi ska åka och har ingen aning om hon gillar att åka framåtvänt 🤷

Bra med input, precis som @gulakatten har jag noll koll på vagnar. Får nog kila in på BabyWorld och känna och klämma lite någon dag.
 
Jo, men bara snabbt och jag håller med dig. Jag tror inte att jag känt på en enda vagn som klarar handbagagegränsen som känns stabil, men jag har t.ex. inte hunnit klämma på Butterfly än. När jag jämför min bee3 med min väns yoyo, som antagligen är den populäraste handbagagevagnen, är det som natt och dag.

Hört väldigt mycket gott om Bee, så blir eventuellt en begagnad sån. Meen, vi får se 😂
 
Aha! Det hade inte jag koll på att den skulle utgå. Har du någon koll på om det ”bara” är priset som gjort att den inte blivit populär eller är den dålig också? 😜

Nä det finns ingen vagn som klarar handbagagegränsen som uppfyller alla mina krav heller: Men jag flyger i princip aldrig så blir betydligt lättare där vagnen inte behöver klara de måtten :)

Jag antar att det främst handlar om priset i förhållande till vad man får. Sätet är rätt litet, så tiden ett barn kan sitta någorlunda bekvämt är begränsad. Ihopfällningen sker i ett flertal steg och jag har läst att folk tycker att mekanismen slits fort, vilket antagligen beror på att delarna är gjorda av material som inte väger så mycket. När mekanismen slits blir det jobbigare att fälla upp och ihop vagnen, eftersom det bara är den ena sidan av en viss mekanism som enkelt klickas på plats där den ska vara, medan den andra sidan är trög.
 
Från nyfödd, då med liggdelen, till nu när min bror och svägerska köpte den för att ha till sin bebis. Mina barn är nu 5 resp. 7år.

Vi bytte från liggdel till sittdel när de var 8mån men sonen satt tillfälligt i sittdelen under en semesterresa när han var 6 mån. Inga problem alls, sittdelen ställer man in steglöst och iom att den är mjuk så "följer" den barnet. Att den enbart är framåt såg inte vi som ngt problem alls, möjligt att vi hade tyckt det om vi bott mitt i en storstad. Suffletten är gigantisk så med den helt utfälld ser barnet typ ingenting framåt. Det finns en liten lucka uppepå som man kan öppna så att barnet ser en (i genomskinlig plast).

Instämmer om babyjogger. Jag hade en city mini zip först, använde den massor. Lite för stor för handbagaget på flyg men perfekt annars. så enkel att fälla och vägde nada. oväntad stabil med tanke på storlek och där tycker jag BJ står ut, deras modeller välter eller faller inte för att de är lätta. De både lätta men robusta.
 
Jag tipsar om joolz hub. Går ej som resevagn men är vändbar. Om jag önskar ännu mindre skulle jag kollat in joolz aer eller maxi cosi leona.
Barnvagnsgalen på Instagram har många bra tips, recensioner och även filmer.
 
Jo, men bara snabbt och jag håller med dig. Jag tror inte att jag känt på en enda vagn som klarar handbagagegränsen som känns stabil, men jag har t.ex. inte hunnit klämma på Butterfly än. När jag jämför min bee3 med min väns yoyo, som antagligen är den populäraste handbagagevagnen, är det som natt och dag.

Allt beror ju på vad man jämför med, men vi köpte en yoyo som resevagn och slutade i princip helt använda vår Bugaboo fox efter det eftersom yoyon är så bra. På asfalt, och så länge det inte ligger snö ska väl tilläggas. De flesta runt oss som köpt yoyon har gjort lika och snart använt bara den, medan de som köpt andra handbagagevagnar istället ångrat sig ganska fort. Det ligger dock några år bak i tiden för oss så kanske att det kommit bättre på marknaden sedan dess.

Yoyon har dessutom stor vikttålig sittdel, vår långa och tunga sexåring kan fortfarande åka om det kniper, hyfsad varukorg och bra ficka i ryggen för förvaring. Så den är smidig att behålla för de där tillfällena när man vill frakta hem sovande barn till exempel, även efter man kommit ur vagnålder.

Vad gäller att den är framåtvänd så får ju var och en avgöra men upplever att det ibland är på gränsen till skrämselpropaganda och att man ju vill göra rätt. Vi köpte inte yoyon förrän första barnet var ett år men lillan har fått åka vid de tillfällen vi behövt en extra smidig vagn, när det bara gäller för en vecka eller enstaka tillfällen kan man ju fundera på hur skadligt det kan bli.
 
Nu har jag beställt vagn!
Blev en Babyjogger city tour lux och jag är svintaggad! 😂
Hade först en begagnad Bee på tråden men den fanns på Gotland och såldes för innan helgen (annars var jag och säljaren överens om en lösning) och innan idag var jag i kontakt med en som sålde en lux, men hon ville inte hålla den tills jag åker förbi hennes trakter nästa vecka.

Så det fick bli beställning av en ny city tour lux får Kinderprams istället. 😁😁👌
 
Är det någon som har erfarenhet av Joolz Day+ eller Hub?
Håller på att bli tokig i denna djungel.. vagnen ska lyftas in och ur bilen varje dag, gå in i en mindre hiss, behöver inte klara snö och slaskväder men fortfarande funka att rulla på lite ojämnt underlag då och då.

Bugaboo fox tre gick bort för upplever den för krånglig att fälla ihop och den skulle bli för klumpig för hissen, Joolz kan jag få ihop enkelt med en hand. Yoyo har vi varit inne på men den blir det nog senare som resevagn. Britax smile upplevde jag som lite ranglig/plastig. Cybex priam är ligg/sittdelen så högt upp så känns inte bekvämt för mig, kanske finns andra modeller? Några tips eller råd?
 
Är det någon som har erfarenhet av Joolz Day+ eller Hub?
Håller på att bli tokig i denna djungel.. vagnen ska lyftas in och ur bilen varje dag, gå in i en mindre hiss, behöver inte klara snö och slaskväder men fortfarande funka att rulla på lite ojämnt underlag då och då.

Bugaboo fox tre gick bort för upplever den för krånglig att fälla ihop och den skulle bli för klumpig för hissen, Joolz kan jag få ihop enkelt med en hand. Yoyo har vi varit inne på men den blir det nog senare som resevagn. Britax smile upplevde jag som lite ranglig/plastig. Cybex priam är ligg/sittdelen så högt upp så känns inte bekvämt för mig, kanske finns andra modeller? Några tips eller råd?
Jag har hub och är supernöjd. Den blir inte jätteliten ihopfälld som ex babyjogger tour men istället så funkar den på lite ojämnt underlag etc. Bra sufflett och lätt att köra. Liten men ingen dockvagn liksom.
Sen är den rätt liten i sitsen men min 2-åring som är liten har absolut inga problem att få plats.
 
Bugaboo fox tre gick bort för upplever den för krånglig att fälla ihop och den skulle bli för klumpig för hissen,

Ingen erfarenhet av de vagnar du frågar om, men har en Fox och upplever inte alls att den är krånglig att fälla eller klumpig, tvärtom! Supersmidig och bra kvalitet, inte en tendens till slitage trots att jag inte alltid är så försiktig när jag fäller den och slänger in den i bilen…
 
Ingen erfarenhet av de vagnar du frågar om, men har en Fox och upplever inte alls att den är krånglig att fälla eller klumpig, tvärtom! Supersmidig och bra kvalitet, inte en tendens till slitage trots att jag inte alltid är så försiktig när jag fäller den och slänger in den i bilen…

Håller helt med! Den är så bra! Iofs köper jag en Babyjogger city tour lux nu, att ha som resevagn. Men älskar foxen!
 
Det här med krånglig att fälla, allt är ju relativt och beror på vad man är van vid. Vi hade Donkey och jag tyckte inte alls att den var krånglig att fälla. Sen skaffade vi en Babyjogger city mini GT och jag fattade vad lätt att fälla kunde betyda 😅 Den vagnen fälls med enhandsfattning och det tar bokstavligen en sekund innan vagnen är ett platt paket. Nu har vi ny vagn igen, och ja i jämförelse är denna och allt som kräver två händer och/eller flera steg krångligt 😝
 
Är det någon som har erfarenhet av Joolz Day+ eller Hub?
Håller på att bli tokig i denna djungel.. vagnen ska lyftas in och ur bilen varje dag, gå in i en mindre hiss, behöver inte klara snö och slaskväder men fortfarande funka att rulla på lite ojämnt underlag då och då.

Bugaboo fox tre gick bort för upplever den för krånglig att fälla ihop och den skulle bli för klumpig för hissen, Joolz kan jag få ihop enkelt med en hand. Yoyo har vi varit inne på men den blir det nog senare som resevagn. Britax smile upplevde jag som lite ranglig/plastig. Cybex priam är ligg/sittdelen så högt upp så känns inte bekvämt för mig, kanske finns andra modeller? Några tips eller råd?

Vad är det för ålder på barnet? Ska det vara både ligg och sittdel?
 
Vad är det för ålder på barnet? Ska det vara både ligg och sittdel?
Första barnet och inte anlänt än så kommer använda både ligg- och sittdel.

Senaste jag fått upp ögonen för nu är cybex talks s lux, den såg ut att kunna rulla bra på lite ojämna underlag och går att fälla ihop med en hand. kan verka överdrivet larvig nu men en sak som verkligen gjorde jag gillade den är bromsen.. Man låser och låser upp bromsen genom att trampa på en pedal istället för på flera vagnar trampa för att låsa och sen låsa upp bromsen med översidan av tårna (då förstör man ju skorna).

Babyjogger har en kompis som ägt flera vagnar och de verkar supernöjda så kanske borde kolla på dem också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 769
Senast: Anemone
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 069
Senast: ako
·
  • Låst
Äldre Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig...
45 46 47
Svar
921
· Visningar
33 569
Senast: LenaH
·
Övr. Barn Hej. Nu halvvägs in i graviditeten börjar jag fundera mer på barnvagn, vilken man ska ha. Har köpt stor kombi och varit och provkört...
2
Svar
37
· Visningar
2 800
Senast: Rund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp