Bukefalos 28 år!

Det här med eventuella syskon...

Vi ville ha två barn - och behålla min sgi som var på högst (jag blev arbetslös på grund av konjunkturen när jag var gravid så den hade blivit lägsta annars) men det var väl inte riktigt planerat att det skulle bli så tätt som det blev, ett år på dagen, mellan mina (då är den första två och en halv vecka sen och den andra några veckor för tidig). Idag är de fyra och fem år och det har oerhört många fördelar för de är otroligt tighta, och vi bor också långt ut på landet så de har bara varandra i princip förutom sina vänner i förskolan som bor en mil ifrån dem och som vi aldrig hinner se tyvärr.. Nackdelarna har dock varit desto fler och självklart älskar jag mina barn men jag har i princip alltid varit ensam med dem, både när jag levde med pappan och sedan när vi separerade (som var till en stor del för att pappan inte ville ändra sitt liv för familjens skull). Och det har varit fruktansvärt intensivt. Det tog fyra år innan jag fick sova i egen säng och sova hyfsat bra då den minsta varit otroligt mammig, de första tre åren hade han kolik, sedan kom separationen och han vägrade lämna mamma en millimeter och han har varit en väldigt orolig själ överlag från dag ett. Ett ständigt dåligt samvete över att inte ge dottern tillräckligt med tid som hänger i fortfarande då sonen kräver så otroligt mycket mer (tack och lov ska jag och dottern till London på en tjejresa och jag försöker vara noga att bara göra saker med henne).

Nåväl, nu har jag äntligen fått lite struktur på livet med studier, bra jobb och sömn på nätterna. Har svårt att se att vi vill ha ett halvsyskon till barnen, trots ny man. Han kanske vill ha barn när han har jobb och uppehållstillstånd, och då får vi ta en diskussion men som läget är idag är det inte aktuellt för någon av oss, han är också rädd att det ska bli svårt att behandla barnen lika och då tycker han vi ska hoppa över gemensamma barn. Man ska aldrig säga aldrig, men idag känns det väldigt långt ifrån. Jag tror verkligen att man måste känna själv om man vill ha barn eller inte, inte skaffa syskon för barnets skull.

Word på sista meningen!!
 
Men finns det verkligen dom som skaffar flera barn bara för att de ska få syskon? Det har jag svårt att tro..

Jodå hört det från flera håll och känner även en personligen som tyckte tre barn räckte men skaffade en till för att den yngste skulle ha ett syskon i nära ålder...
 
Men finns det verkligen dom som skaffar flera barn bara för att de ska få syskon? Det har jag svårt att tro..
Ja. Jag har hört de mest märkliga förklaringar till vissa tänk. Alltifrån lekkamrater i vissa åldrar till vad händer om ett syskon/förälder/annan nära dör. Min farfar förklarade när dottern var precis ny att barn är flockdjur så vi måste fundera på att skaffa fler snart. Tack men vi väntar på att själva bli redo tänkte jag då ;)
 
Tänk så olika det kan vara, jag tänker precis tvärtemot. Tycker det är skönt att min son, som skolas in i förskoleklass när vi är föräldralediga, inte behöver utnyttja fritids under det första året. Att det blir nog med omställning och "långa" dagar hemifrån utan att han behöver skolas in på ett nytt fritids också.
Vår sexåring hatar att behöva gå hem klockan 15 varje dag. Han vill vara kvar längre. Han har nästan aldrig fått gå längre än till 15 och han har aldrig uppskattat det. Däremot får han nu i första klass äta frukost på skolan och det uppskattar han jättemycket.
 
Min dotter är 6 år och kommer att fylla 7 tätt inpå förlossning av barn nr 2. Känns helt perfekt ålderkillnadsmässigt. Har själv känt från dottens födelse att jag aldrig kommer att skaffa ett tätt syskon.

Jag ser bara fördelar med att ha väntat. Nu har jag hunnit med bara henne, bygga upp en karriär, komma in på riktigt i arbetslivet och det känns okej att släppa jobbet för att vara föräldraledig i 7 månader.
 
Det där med att gå hem tidigt från skolan,
Frida brukar ofta ta med sig en eller två kompisar hem. Roligare för henne och enklare för mig + inte direkt krångligare att hämta hos oss jämfört med på skolan.
Allt jag behöver göra är att fixa lite mellanmål, sedan leker de på egenhand.
Föräldrarna hämtar hos oss istället för på skolan ( vi bor 5 min promenad med barnvagn från skolan)
 
Ett barn räcker definitivt just nu, hon är 3 i dec. OM vi öht skulle vilja ha fler kommer det inte vara aktuellt fören hon klarar det mesta själv. Jag är rörelsehindrad och ett barn är mkt jobb som det är.
 
Vi hänger ju i samma tråd. Och det är mitt och mannens första, 4 månader knappt. Vi är 23 och 24 år och satsar på att få syskon nästa år dvs vi försöker redan nu. :-)

Och det lyckades. Kommer vara 1 år ganska precis emellan. Perfekt för nr 1 att inte börja dagis så tidigt, skönt att ha småbarnsåren avklarade och perfekt med en lekkamrat i nära ålder. Skulle kunna tänka mig 1,5-2 år emellan som Max. :)
 
Attans. Problem nr 2: de enda vagnar som går in i både hiss och genom vår ytterdörr är asdyra, typ bugaboo, Cybex och stokke. Och detta är ett aber redan innan det är en knodd på g.

Du kan få en bra begagnad Bugaboo C för 2-3 000 kr. Nu vet jag inte vilken budget som är dyrt för dig iofs och du kanske redan har koll på begagnatmarknaden.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: Praefatio
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 344
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 043
Senast: Soapbubble
·
IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp