Det här med MHz...

malumbub

Trådstartare
En MHz, är det 1 000 Hz eller 1 000 000 Hz?
SI-prefixlistan säger ju att det ska vara det senare, men sen möter man på det första på andra sidor.

Vad säger ni? Vad är rätt?
 
Sv: Det här med MHz...

Har redan kollat era länkar.

Det jag reagerar på är att det på andra håll sägs och skrivs som om 5 MHz vore 5 000 MHz istället för 5 000 000Hz.
 
Sv: Det här med MHz...

Kan du ge ett exempel på en sådan sida?

M = mega = 10^6 och jag har svårt att tänka mig att Hertz skulle ha några specialregler när det gäller det, har då inte stött på dom än iaf...
 
Sv: Det här med MHz...

Har redan kollat era länkar.

Det jag reagerar på är att det på andra håll sägs och skrivs som om 5 MHz vore 5 000 MHz istället för 5 000 000Hz.

Rätt vanligt att folk skriver fel och skriver MHz när de menar GHz annars.
 
Sv: Det här med MHz...

Inte på rak arm. Hittade lite sånt när jag satt med lite skoluppgifter.

Men det spelar ingen roll nu. För nu vet jag att jag är inte den enda som anser att Mega alltid är 10^6, precis som man lärt sig i skolan.
 
Sv: Det här med MHz...

Det är tyvärr inte alltid exakt 10^6 - i bytesammahang är det tyvärr oftast 2^20 (som väl strikt borde kallas mebi, snarare än mega).
 
Sv: Det här med MHz...

Nej, det du beskriver verkar helt enkelt vara någon som har fel. Om de nu inte skrev 1000 kHz eller nåt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 574
Senast: Dentaku
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 543
Senast: mars
·
  • Omröstning
Juridik & Ekonomi Hade ett möte med min bank idag och de föreslog att jag borde spara mer i fonder. Jag har ett ISK-sparande som ligger runt 100 000 kr...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 618
Senast: Sassy
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 867
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp