Hur mycket har du på ett vanligt sparkonto?

Hur mycket sparpengar har du på ett vanligt sparkonto/bankkonto?

  • 0-10 000

    Röster: 26 14,9%
  • 10-50 000

    Röster: 40 23,0%
  • 50-100 000

    Röster: 47 27,0%
  • 100-300 000

    Röster: 45 25,9%
  • 300-500 000

    Röster: 14 8,0%
  • 500 000- uppåt

    Röster: 5 2,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    174
Försöker hålla mig över 50 000 men helst upp till 100 000 och har nu 100 000 i ett pensionsparnade som jag inte satt in pengar på evigheter.
Sparade i fonder och liknande gör mig bara nervös så det har jag inget.
Skulle jag ha en större summa så skulle det gå till solceller, vindkraft, ny ligghall, köpa mer mark, nytt hönshus mm mm.
 
Jag har för övrigt också ett kreditkort med 30' i kredit. Som jag använder till allt och betalar på varje månad. Jag tänker mig att jag med de pengarna och 40' på ett sparkonto klarar eventuellt akuta grejer. Jag har funderat en stund på vilken typ av utgifter som egentligen är så akuta och så stora. Jag menar, även om det tar ett par dagar att sälja av fonder för att få loss pengar, så är det ju ett par dagar. Hur ofta råkar man ut för en utgift på över 100' som ska betalas på studs egentligen?
 
Jag sparar till insats och har därför en billigt rejäl summa på diverse bankkonton- dock ligger de alla på bra räntor kring åtminstone 3%, och majoriteten är dessutom skatteskyddat i ett "ISA" konto som vi har här i UK där man inte behöver betala skatt på ränteinkomsten.
Om ett år är jag förhoppningsvis pank med ett stort bolån istället- då kommer det ta ett tag att spra ihop till buffert och "fuckoff" pengar igen!
 
Jag tog 0-10 kkr. Oftast är det 0 i slutet av månaden 😆 Mitt mål är runt 20 kkr totalt på två olika konton direkt på min bank i buffert. Väldigt långsamt ökar några andra konton (sparkonto med ränta, Avanza och Lysa). Och så har jag ett bosparkonto hos HSB för att få kötid.

Pengar till löpande utgifter har jag på separata sparkonton per post typ. De summorna är ju alltid som högst då de fylls på vid löning och sedan töms de i varierande grad när planerade utgifter dyker upp.
 
Min ambition är att ha 3 x månadens stående utgifter (samtliga boendekostnader, mat, telefonabonnemang, försäkringar, gymkort, Netflix osv) på mitt vanliga sparkonto. Detta blir för mig ca 30 000 kr. Just nu är jag dock rätt långt ifrån det målet eftersom jag under de senaste 10 månaderna både gift mig med allt vad det innebär, och varit på mitt livs dyraste och längsta (och bästa!) resa. Men det var det värt :D

Utöver detta har jag ett annat vanligt sparkonto tillsammans med maken där vi lägger undan pengar för oväntade utgifter här hemma, typ om diskmaskinen skulle paja eller nått. Oftast ligger det runt 20-30 000 kr på det kontot.

Den övriga, och större, delen av mina besparingar ligger i indexfonder hos Avanza och detta ser jag som mitt privata pensionssparande. Kan dock plocka därifrån ganska enkelt om jag verkligen skulle behöva, men det skulle sitta långt inne.

Lever generellt enligt principen att pengar jag inte ser mig behöva använda inom de närmaste 5 åren hamnar på ISK-konto, det brukar vara en hyfsad tumregel.
 
Har några 100k på olika sparkonton. I långa loppet är det tänkt till kontantinsats på boende. Kanske inköp av häst eller liknande Men ska först lösa ut min leasingbil nästa månad så då kommer det försvinna en del pengar där som delbetalning. Sen får jag se vad som händer. Kommer inte ha fast inkomst framöver heller så räknar med att jag kanske får fylla ut med lite sparpengar vissa månader. 😅
Pengarna är där dom är och det finns lite ränta på kontona iaf.😅
 
Just nu är det ganska mycket på mitt spar/buffert konto men det är för att jag har planerade utgifter inom ett par månader de ska användas så jag vill inte ha de pengarna placerade på börsen, men de genererar lite ränta under tiden. Annars har jag 50k på buffertkontot med "bra" ränta och lite mindre på ett sparkonto med sämre ränta.
 
Jag vet att det inte är jättesmart men det mesta av mina pengar är på vanligt sparkonto. Just nu låsta ett år med 3% ränta.
Jag är en trygghetsknarkare så jag skulle fara illa om jag gjorde annorlunda.
 
Visste inte riktigt hur jag skulle rösta, men valde att ta gårdens sparkonto som är gemensamt för mig och maken.
Och eftersom vi har en gård och man måste kunna hosta upp för en del viktiga saker fort så hamnar vi på det näst högsta alternativet på det kontot.

Där rör det sig en del pengar och varierar en del beroende på vad vi rustar upp just då.

Finns ett par andra konton som innehåller pengar också, men inte samma summor och det varierar lite och är inte vårt huvudsparande.

Ett exempel på sånt konto är hästkontot där jag sätter in (och tar ut) för hästarnas fasta utgifter, sätter alltid in lite extra så att summan sakta växer.
 
Just nu har jag väldigt mycket för mycket på kontot, men det är också en kontantinsats som ligger på kontot just nu utöver min redan lite för stora buffert. Jag har räknat ut mina kostnader för en månad och så vill jag ha 6 månader på ett konto som buffert egentligen, men har haft mer för jag är dålig på att veta var jag ska placera pengarna. Vilket varit en enorm trygghet nu när jag pluggat utan CSN, men när jag börjar jobba behöver jag ta tag i det.
 
Jag använder mig inte av sparkonto utan har allting investerat på olika sätt. Vi har en månadshyra och lite till som buffert på huskontot och det är ungefär allt. För akuta situationer så har jag ett kreditkort, då finns det gott om tid att sälja lite aktier eller liknande för att betala av det. Ser absolut ingen anledning till att sitta med många tusen på ett sparkonto utan ränta. Visst kraschar hela marknaden och alla aktier blir totalt värdelösa så är det tråkigt men då lär å andra sidan svenska kronan krascha lika hårt så sparpengar på konto skulle bli lika värdelösa de.
 
Min grundregel är att alltid ha minst en månadslön (gärna två) liggande på ett öppet sparkonto som jag kan komma åt omedelbart om det skulle behövas, tex för veterinärvård utan att behöva vänta x-antal bankdagar på överföringar eller försäljning av tillgångar. Alla övriga tillgångar är fördelade på fonder, aktier och lågräntekonton i olika banker.
 
Det finns ju ett alternativ 0-10 000?
Jo men jag uppfattade frågan som att hur mycket man har på vanligt sparkonto vs. hur mycket man hellre har i aktier/fonder/isk.
Alltså jämfört med vilken summa man tycker är lönsammare att inte ha på vanligt sparkonto.
Äh, vet inte hur jag ska förklara hur jag menar. :p
 
Jag har just nu 25 000 kr på ett buffertkonto utan ränta, håller på att vela fram och tillbaka hur mycket som är rimligt att ha på det viset. Känner mig tryggare av att ha pengar som är tillgänliga direkt, men ändå, det tar ju inte jättelång tid att få tillgång till sina investerade pengar + att det finns avbetalningar etc om man behöver ett kylskåp snabbt typ.

Tycker jag funderar och ser över mitt sparande hela tiden just nu, har börjat lära mig mer och skaffat ett ISK-konto och sparar i fonder och det har gått ganska bra men är små summor än så länge. Sen har jag kapitalspar hos Folksam som jag är lite irriterad på då det inte går att se på ett bra sätt hur den går - jag vet att den går plus, men det går inte att se det på ett enkelt sätt och exakt hur mycket + att jag tycker att det verkar vara dyra avgifter? Får inte så bra svar på mina frågor kring det av Folksam heller så det stör mig. Så där är jag lite sugen att kanske ta av dom pengarna och investera på annat sätt.
 
Mycket av våra besparingar gick åt när vi fick fly från gården förra året, vi hade flera oväntade stora kostnader i december plus att jag var sjuk i 2 veckor = halv lön.

Eftersom vi har ett gäng hundar i både pensionsålder och aktiv "skadebenägen" ålder, vill jag ha en rejäl buffert tillgänglig för eventuella veterinärkostnader.

Har minst 3 månadslöner sparat, men tillgängligt.
 
Jag känner att jag är så dåligt insatt. Har låtit banken fördela mitt ISK-spar jag har i nuläget. För över 1000 kr per månad i en automatisk överföring. Borde kanske föra över från mitt sparkonto till ISK, men tvekar på om jag ska låta banken sköta det?
Jag rekomenderar att du väljer åtminstone lite själv. När jag la om mina fonder sist så rekommenderade inte banken min favoritfond alls. Jag köpte mycket av den och följde bankens råd till viss del. Resultat en av bankens favoritfonder har gått uselt och min favorit har gått bäst av alla (ungefär samma risknivå).
Jag väljer utifrån vilka områden jag tror på men slipper inom fonder fundera ner på företagsnivå.

Angående ursprung frågan så har jag rätt mycket på konto som buffert för oförutsedda veterinärräkningar.
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 757
Senast: Avalbane
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 401
Senast: sjoberga
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 338
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 703
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp