Det här med sporrar?

Abova

Trådstartare
Har pratat med ett antal uppfödare inom den ras jag ska köpa och som jag har förstått det föds en del hundar med, och en del utan sporrar bak.
De som föds med sporrar bak där tar man tydligen bort sporrarna redan när valparna är ett par dar ( tydligen en vidrig upplevelse).

Anledningen till att man tar bort dem är för att minska skaderisken som jag har förstått det.

Men hur fungerar det här, har de flesta raser sporrar bak, och varför tar man bort dem på vissa raser och på andra inte?

Tydligen föds vissa även med vad de kallar dubbelsporrar och det är inget ovanligt.
Är det ett "fel" att de föds med dubbelsporrar, är det något som man drar sig för att avla vidare på?
 
Sv: Det här med sporrar?

En del raser ska ha dubbelsporrar enligt rasstandarden, så i de fallen är det inga fel.
Vi har opererat bort baksporrarna på en hund eftersom han hade problem med dem, de var helt lösa och sladdriga och han gjorde lätt illa sig i dem. Personligen anser jag att operativa ingrepp ska utföras av veterinär, har sett en hel del illa skötta sporrar som folk försökt snöra av själva vilket varit ett stort lidande för hundarna. :crazy:
 
Sv: Det här med sporrar?

Jag har en Beauceron och den rasen ska ha dubbelsporrar bak. Har hittills aldrig hört om skador på sporrarna bak, däremot fram. Som flera andra raser ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med sporrar?

De som föds med sporrar bak där tar man tydligen bort sporrarna redan när valparna är ett par dar ( tydligen en vidrig upplevelse).

Nej, det är det inte. Har knipsat sporrar på en finsk lapphundsvalp för många år sedan när det fortfarande var tillåtet för uppfödare att göra det. Nu är det inte tillåtet för uppfödare att knipsa sporrarna utan det ska göras av veterinär.

Valpen reagerade knappt ingenting och det läkte ihop helt bara på på någon dag.
 
Sv: Det här med sporrar?

Allt är relativt.
Jag har pratat med 2 av varandra oberoende uppfödare och båda beskrev det som en fruktansvärt vidrig upplevelse trots att det i båda fallen utfördes av veterinär.

Men tillbaka till frågan , kan det här med enkelsporrar/dubbelsporrar hos en ras var något som inte är önskvärt ur avelssynpunkt?

Eller är det "no biggie" dvs föds de med sporrar tar man bara helt enkelt bort dem och så är det inget mer med det?
 
Sv: Det här med sporrar?

En del raser ska ha dubbelsporrar enligt rasstandarden, så i de fallen är det inga fel.
Men i de fall inget står i rasstandarden överhuvudtaget,hur förhåller man sig då till enkelsporrar/dubbelsporrar?

Personligen anser jag att operativa ingrepp ska utföras av veterinär, har sett en hel del illa skötta sporrar som folk försökt snöra av själva vilket varit ett stort lidande för hundarna. :crazy:

Ja det finns knasigt folk till allt! :eek::cry:
 
Sv: Det här med sporrar?

Men hur fungerar det här, har de flesta raser sporrar bak, och varför tar man bort dem på vissa raser och på andra inte?

På kenneln jag varit på en hel del så är kan jag bara minnas att en valp haft en sporre på ett bakben. (kanske de haft någon innan jag började vara där, men det är iaf inte vanligt att de har det) Vad jag vet så är den dessutom fortfarande kvar men trots att rasen inte ska ha sporrar bak så är det ingen som sagt något om det på utställningar.
 
Sv: Det här med sporrar?

En av mina R.I.P. BCs hade ledade baksporrar, rev upp den ena ända in till benet i skare, blev en dyr historia.
Nuvarande Bergern har dubbelsporrar bak, tydligen ganska vanligt inom rasen.
Så länge han inte får problem får de vara.

mvh
 
Sv: Det här med sporrar?

Allt är relativt.
Jag har pratat med 2 av varandra oberoende uppfödare och båda beskrev det som en fruktansvärt vidrig upplevelse trots att det i båda fallen utfördes av veterinär.

Kanske just därför?

Vem åker med 3-4 dagars-valpar till vet. för sporrborttagning? Ingen hoppas jag..

Valpen är mkt äldre när det görs hos vet. nu än på den tiden då uppf. fick göra det själv. Det blir ju givet ett helt annat ingrepp än tidigare, när det efter uppfödarens knips vid 3-4 dagars ålder blev ett ytligt sår mindre än ett knappnålshuvud.
 
Sv: Det här med sporrar?

Håller med både Gnist o PL.
Har haft en valpkull -89 distriktaren tog bort sporrarna, samtidigt som han kastrerade ett par hankatter.
Han var där för att kolla upp tjurens klövspalt så det var ingen extra resa.

mvh
 
Sv: Det här med sporrar?

Hur är det nu, visst går sporrar i arv?
Tänker nu på sporrar bak.
En ras som inte ska ha sporrar bak, som har sporrar, ska väl rimligtvis inte avlas vidare på?

*orkar inte googla just nu *
 
Sv: Det här med sporrar?

I de raser jag har varit i kontakt med där det förekommer så har det inte blivit avelsstopp eller liknande för de individerna, föräldrar eller syskon. Det är ett litet skönhetsfel som är hyfsat lät åtgärdat så det är inte viktigt att lägga avelsstopp på en bra hund eller dess släkt pga det.

Men jag vet inte hur det funkar i raser med större avelsurval. Det är säkert som P_L säger, det finns viktigare saker att rikta in sig på eftersom det är just ett skönhetsfel och ingen sjukdom eller liknande.
 
Sv: Det här med sporrar?

Jag har en Beauceron och den rasen ska ha dubbelsporrar bak. Har hittills aldrig hört om skador på sporrarna bak, däremot fram. Som flera andra raser ;)

Har Beauceronen muskler i sina sporrar så att de är "fasta"? Eller hänger de lite "sladdrigt"? Användes de till något förut eller var det bara en "skönhetsfaktor"?

TS:
På raser som jag har sett med "oönskade" baksporrar så tas de bort för att individen inte ska råka slita av dem själv när de springer i skogen eller dylikt. Jag vet en Finsk Lapphund som hade det och dom fastnade i varandra ideligen så de opererades bort av veterinär när hunden var ca 7-8 månader gammal.

Exempelvis på Lundehunden så ska hunden ha 2 sporrar bak (och extra fram), men de har, till skillnad från många andra raser muskler och senor i sina så att de sitter mera fast och kan användas i dess arbete (de klättrade ner i Lunnefågelns bon och hämtade fågeln och var därmed tvungna att kunna bromsa sig på vägen ner. Detta med sina extra sporrar på alla fötterna).

Där är det önskvärt eftersom de har en viktig funktion. Vad är det för ras du tänker på? :)
 
Sv: Det här med sporrar?

På ex. Finsk Spets förekommer det ibland att valpar föds med enkel/dubbelsporre bak och det är inget som inverkar på aveln.

Det finns viktigare saker att bekymra sig om som ex. patella luxation, tandfel (för få tänder) ögonsjukdom och ep. om man pratar om sådant som inverkar på hundens liv och välmående.

Sedan kommer ju också jaktsvaga individer, fleaktig exteriör etc. som är allvarligare att avla på om man jämför med en sporre som inte har någon som helst inverkan på hunden i något avseende annat än att den riskeras att slitas loss om olyckan är framme.

De plockas dock oftast bort just för att sporr-skaderisken är stor när de jagar.
 
Sv: Det här med sporrar?

Muskler har inga hundar ner till tårna. Senor har många hundar även ner till dinglande baksporrar. Kan inte påminna mig att de lundehundar jag sett har haft så väldigt bra styrsel på sin baksporrar men jag skall titta närmare i fortsättningen.
PL
 
Sv: Det här med sporrar?

I de raser jag har varit i kontakt med där det förekommer så har det inte blivit avelsstopp eller liknande för de individerna, föräldrar eller syskon. Det är ett litet skönhetsfel som är hyfsat lät åtgärdat så det är inte viktigt att lägga avelsstopp på en bra hund eller dess släkt pga det.

Men jag vet inte hur det funkar i raser med större avelsurval. Det är säkert som P_L säger, det finns viktigare saker att rikta in sig på eftersom det är just ett skönhetsfel och ingen sjukdom eller liknande.

Lite roligt faktiskt för jag tycker själv det inte är något större problem, dock tycker jag inte att man skall avla vidare på just den hunden med sporrar om den inte är något extra speciellt, den bär ju definitivt vidare på genen, man kan ju ta någon annan ur kullen. ;)
Dåvarande sambon fick en med sporrar för länge sedan och jag fick då påtryckningar och sedvanligt skitsnack från olika håll att både tik och hane skulle avelsstoppas, kullen spärras och allt var sååå hemsk.. :cool:
Alla i kullen såldes till sällskap hur som helst för de var mediokra, lite synd, för en av killarna blev riktigt snygg. (synd att man inte kan veta det innan haha)(och ingen av avelsdjuren gick vidare i avel heller sen;) )
 
Sv: Det här med sporrar?

Sporrarna är lösa och rörliga. Rätt äckliga :angel:

Har hört flera anledningar till varför sporrarna, att dom satt längre ner förut så att hundarna lättare kunde ta sig fram bland annat. Men ska jag vara ärlig vet jag inte exakt varför dom är där.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 117
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 299
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 857
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp