Det här med sporrar?

Sv: Det här med sporrar?

Får tillägga att Focus har dubbla sporrar bak, och då skulle han alltså haft sex tår "egentligen"? :crazy:
 
Sv: Det här med sporrar?

Inom vissa raser anser man väl att det är fränt. Vad gäller funktionen hos lundehundens sporrar är jag tvivlande men har inget att sätta mot. Pyreneer tex har definitivt ingen funktion hos sina sporrar.
PL
 
Sv: Det här med sporrar?

Jag har också en Beauceron, dvs en hund med dubbelsporrar bak. Tycker själv det känns som en alldeles onödig detalj som man inte borde kräva att hunden ska ha. Däremot har min hund aldrig gjort sig illa på sporrarna, trots att han springer i skog och mark varje dag. De andra klorna har han skadat vid ett par tillfällen, men aldrig sporrarna.
 
Sv: Det här med sporrar?

Kanske just därför?
Vadå ,för att det görs hos veterinär, skulle det vara värre än att göra det själv menar du?


Kanske just

Vem åker med 3-4 dagars-valpar till vet. för sporrborttagning? Ingen hoppas jag..

Valpen är mkt äldre när det görs hos vet. nu än på den tiden då uppf. fick göra det själv. Det blir ju givet ett helt annat ingrepp än tidigare, när det efter uppfödarens knips vid 3-4 dagars ålder blev ett ytligt sår mindre än ett knappnålshuvud.

Alla de uppfödare ja talat med har gjort det hos veterinär innan valparna var en vecka gamla, de säger tvrtom att det är mycket värre för valpen ju längre man väntar.
 
Sv: Det här med sporrar?

Har jag således förstått det rätt som att det här med sporrar ur avelssynpunkt inte är något man bryr sig om?
Är det isåfall någon skillnad om det är enkel eller dubbelsporrar? Dvs är man mer restrektiv i aveln med en hund som har / haft dubbelsporrar
 
Sv: Det här med sporrar?

Jag hänger inte med riktigt.
Du menar också att man bör göra det så tidigt som möjligt, hos veterinär men vad menar du då med ?...

Vem åker med 3-4 dagars-valpar till vet. för sporrborttagning? Ingen hoppas jag..

.
 
Sv: Det här med sporrar?

De flesta uppfödare drar inte med sig så pass unga valpar till en veterinär (tack och lov) om det inte gäller livet för valpen med tanke på hur otroligt känsliga småvalpar är för smittor etc.och därför brukar valpar vara äldre än 3-4 dagar när sporrarna tas bort nu för tiden om man jämför mot när uppfödare fick göra det själva hemma.
 
Sv: Det här med sporrar?

När vi hade huskykennel så föddes en del valpar med sporrar. Mamma knipsade då av dom själv, detta gjordes när valparna bara var någon dag gamla. Inget som märktes på dom, såren läkte snabbt och fint!
 
Sv: Det här med sporrar?

Syrrans JRT har sporrar bak som sitter väldigt "löst".
I vintras kunde man ibland se blodspår, han hade då rivit till sporren mot t.ex skaren. Kan itne vara roligt..
 
Sv: Det här med sporrar?

Konstigt att rasen beskrivs ha muskler om de då inte har det. Lundehundens alla 8 sporrar beskrivs kunna användas ungefär som våra tummar och var väl behövda när de klättrade ner i Lunnefågelns bon. Kanske det har försvunnit då de inte används till den typen av jakt längre?
 
Sv: Det här med sporrar?

Spärrade dom föräldrarna och hela kullen för en sådan detalj? Själv kan jag tycka att det är oviktigt med baksporrar eller ej. Men om då rasklubben (eller vilka det nu var som satte stopp) vill ha ren och skär perfektion så har dom ju ett motiv iaf. :confused:
 
Sv: Det här med sporrar?

Intressant. Det fanns säkert en tanke bakom från början (som du beskriver). Idag lär de inte behöva dem, men det är väl lite av rasens historia och ursprungliga utseende som uppfödare vill bevara. Är det så som Lena säger att hunden inte skadar sig på dem så spelar det ju ingen roll. Men lite halvläskigt är det allt när de dallrar sådär okontrollerat på benen ;)
 
Sv: Det här med sporrar?

Som sagt aldrig hört om en beauceron som skadat baksporrarna, än. Rasen har iofs bara varit i Sverige sedan -88 ;)
 
Sv: Det här med sporrar?

Spärrade dom föräldrarna och hela kullen för en sådan detalj? Själv kan jag tycka att det är oviktigt med baksporrar eller ej. Men om då rasklubben (eller vilka det nu var som satte stopp) vill ha ren och skär perfektion så har dom ju ett motiv iaf. :confused:

Nej, de spärrades inte för avel, de har bara itne avlats på mer. ;)

Det var inte rasklubben, utan andra "vetare". ;)
Jag personligen tycker att de kunde gått vidare i avel i den bemärklelsen att det inte är en big deal med sporrar på en avkomma, men just DEN avkomman med sporrar, inte bör avlas vidare på, för den bär ju definitivt vidare på genen för extra sporrar.. :p

Satt och diskuterade sporrar med en av mina uppfödare för ett tag sedan, han är från utlandet, han sade att i årtionden har det plockats bort sporrar till höger och vänster och det syns inte eller knappt märkbart på en vuxen hund om den haft sporrar, men märks ju rätt tydlige när de lämnar många avkommor med sporrar, han sade att det är j*t onödigt att avla på sporrar, då det är ett fel, som måste åtgärdas om och om igen i onödan.
Han tar även bort framsporrar på vissa hundar, då det gör att benen ser rakare och snyggare ut, och vad jag tycker om det, tja, det vet jag nog inte själv då jag inte funderat något jätte mycket på det, men regareade bara verenda gång jag skulle klippa klorna på tösen att det gick snabbare.
 
Sv: Det här med sporrar?

Jo, det verkar ju vettigare i så fall. Iofs så nedärver ju minst en av föräldrarna baksporrar. Så det kan ju hända igen om flera kullar tas.

I USA så tar de flesta bort framsporrarna också eftersom dom inte behöver dom. Lite "bara för att" om jag har förstått det rätt. Jag tycker att det är idioti. Att ta bort löst hängande baksporrar som hunden ofta skadar sig på (eller det räcker med en gång egentligen) har ju ett direkt syfte för hunden. Samma sak om hunden skadar en framsporre så kan den ju tas bort.

KL

Jag har funderat lite och är lite kluven... Jag tycker det är ok att ta bort baksporrar när hunden är liten då detta inte är önskvärt. Dock kanske hunden kan leva med dom utan att skada dom och då är det ju onödigt att ta bort. Kupering av svans och öron tycker jag är förkastligt (förutsatt att hunden inte skadat det ena eller andra och det är för hundens skull). Man kuperade ju förut jakthundar för att de kunde skada svansen. Lite samma som med baksporrarna. Iofs tar väl många bort dem för att de ska ställa ut och det är inte önskvärt att de har dem då.

Hjälp mig gärna reda ut det här och kom med tankar jag inte själv tänkt på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 102
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 299
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp