Det här vill jag se i svenska butiker

Tänkte på den här tråden igår när jag råkade gå in i en underklädesbutik som tidigare har diskuterats på grund av deras påflugna personal. Jag hinner tillbringa typ 30 sekunder vid reastället innan personalen springer fram till mig och frågar hur hon kan hjälpa mig, inte om hon kan göra det. Jag blev förskräckt över hennes sätt och säger att hon kan göra det genom att låta mig titta på sortimentet ifred. Hon svarade inte som andra gjort, med att be mig säga till om jag behöver hjälp, utan hon blev sur och förnärmad, och flyttade inte på sig. Så jag suckade och sa att det här går inte, och gick ut ur butiken. Kommer inte tillbaka.

Tänk om man hade kunnat välja korg eller ha något annat system istället för detta påflugna sätt. Jag vet flera som undviker de butikerna just därför, de hade säkert fått fler kunder om de varit lite mer inkännande istället.
 
Tror det beror på hur det görs. Jag har själv aldrig(!) upplevt att en kund lämnat butiken snabbare pga hur jag beter mig. Och så beror det väl lite på vilken typ av butik det handlar om. Själv jobbar jag i djuraffär. De flesta kunder frågar faktiskt efter saker, om så bara efter en annan smak på ett tuggben och det är extremt vanligt att kunder, när jag kommer förbi, säger "Jomen, nu när du ändå är här..." dvs, de hade inte tänkt på att själva gå och be om hjälp, men uppskattar att jag kommer förbi och hjälper dem. Gissar att det är lite annat i tex klädbutik.

Sen, beroende på butik så kan kunder ha vissa förväntningar på servicenivån. Jag tycker att det är värre med personal som står och pratar privata saker med varandra och knappt reagerar när en kund kommer in i butiken. Det spelar ingen roll om kunde kanske inte vill ha ngn assistans, det är signalerna det sänder ut som inte är bra.
 
Tänkte på den här tråden igår när jag råkade gå in i en underklädesbutik som tidigare har diskuterats på grund av deras påflugna personal. Jag hinner tillbringa typ 30 sekunder vid reastället innan personalen springer fram till mig och frågar hur hon kan hjälpa mig, inte om hon kan göra det. Jag blev förskräckt över hennes sätt och säger att hon kan göra det genom att låta mig titta på sortimentet ifred. Hon svarade inte som andra gjort, med att be mig säga till om jag behöver hjälp, utan hon blev sur och förnärmad, och flyttade inte på sig. Så jag suckade och sa att det här går inte, och gick ut ur butiken. Kommer inte tillbaka.

Tänk om man hade kunnat välja korg eller ha något annat system istället för detta påflugna sätt. Jag vet flera som undviker de butikerna just därför, de hade säkert fått fler kunder om de varit lite mer inkännande istället.

Det är standard, att inte ställa ja-nej frågor ;) Däremot så skulle hon ju släppt det när du tydligt signalerade att du ville vara ifred!
 
Tänkte på den här tråden igår när jag råkade gå in i en underklädesbutik som tidigare har diskuterats på grund av deras påflugna personal. Jag hinner tillbringa typ 30 sekunder vid reastället innan personalen springer fram till mig och frågar hur hon kan hjälpa mig, inte om hon kan göra det. Jag blev förskräckt över hennes sätt och säger att hon kan göra det genom att låta mig titta på sortimentet ifred. Hon svarade inte som andra gjort, med att be mig säga till om jag behöver hjälp, utan hon blev sur och förnärmad, och flyttade inte på sig. Så jag suckade och sa att det här går inte, och gick ut ur butiken. Kommer inte tillbaka.

Tänk om man hade kunnat välja korg eller ha något annat system istället för detta påflugna sätt. Jag vet flera som undviker de butikerna just därför, de hade säkert fått fler kunder om de varit lite mer inkännande istället.
Sist jag var i en underklädesbutik hade personalen som var där ett måttband i handen och mätte mig runt bröstkorgen samtidigt som hon frågade vad jag var ute efter. 😅
 
Men det är ju därför det är så bra med "svart korg" och "vit korg" - då kan man signalera till personalen "jag vill klara mig själv och frågar om jag behöver hjälp" respektive "kontakta mig gärna, jag uppskattar personalens engagemang". För personalen kan ju omöjligt veta från början vilken typ av person som kliver in i butiken!
Men då behöver vi även gråa korgar som säger:"jag tittar gärna själv, men ber att få återkomma till dig om jag har frågor"

Jag är introvert, men jag är rädd för ett samhälle där ett "hej" från butikspersonal upplevs som "jobbigt"
 
Sen, beroende på butik så kan kunder ha vissa förväntningar på servicenivån. Jag tycker att det är värre med personal som står och pratar privata saker med varandra och knappt reagerar när en kund kommer in i butiken. Det spelar ingen roll om kunde kanske inte vill ha ngn assistans, det är signalerna det sänder ut som inte är bra.
Håller med. Vi har en bygghandel på orten där det funkar så. Man känner sig verkligen besvärlig om man vill avbryta deras samkväm och ställa en fråga. Och så låtsas de alltid som om de inte ser ifall man står och kämpar med något tungt. Jag har mer eller mindre slutat att gå dit pga den trista attityden. Försöker i görligaste mån hitta det jag behöver i andra butiker med trevligare personal!
 
Haliday skrev om bilder från krisande Chicago. Bilderna därifrån blev virala, men först efter det att man rensat bort alla där det fanns människor eller hundar med - hans analys var att människor inte orkar med andra. De väljer att inte bry sig. Övergivna hus med tomma gator däremot är estetiskt tilltalande.

Elon Musk hade planer på underjordisk trafik för att man inte skulle behöva trängas. Jag tror det var Wired som räknade på hand ide och insåg hur få han räknar in i "man".

Att inte orka med enkel medmänsklig interaktion på nivån vardagshyfs (Typ säga "hej") är ett problem, men jag tror inte lösningen är att undvika och behandla (service-)människor som luft. Det är faktiskt människor som jobbar i butiker. Och det går att förekomma att säga "hej, jag kollar lite själv tack".

Jag ser problem med korgarna - hur gör den som inte vill ha en korg? Hur gör man om det inte finns lediga korgar i rätt färg? Eller om man valt svart, men har en fråga?
 
Haliday skrev om bilder från krisande Chicago. Bilderna därifrån blev virala, men först efter det att man rensat bort alla där det fanns människor eller hundar med - hans analys var att människor inte orkar med andra. De väljer att inte bry sig. Övergivna hus med tomma gator däremot är estetiskt tilltalande.

Elon Musk hade planer på underjordisk trafik för att man inte skulle behöva trängas. Jag tror det var Wired som räknade på hand ide och insåg hur få han räknar in i "man".

Att inte orka med enkel medmänsklig interaktion på nivån vardagshyfs (Typ säga "hej") är ett problem, men jag tror inte lösningen är att undvika och behandla (service-)människor som luft. Det är faktiskt människor som jobbar i butiker. Och det går att förekomma att säga "hej, jag kollar lite själv tack".

Jag ser problem med korgarna - hur gör den som inte vill ha en korg? Hur gör man om det inte finns lediga korgar i rätt färg? Eller om man valt svart, men har en fråga?

Jag tror att dagens samhälle inte passar människan. Vi är inte anpassade för att bo så många på så liten yta så långt från naturen. Och då blir reaktionen den att man försöker på de sätt man kan att distansera sig från andra. T.ex. genom att inte vilja prata med butikspersonal och annan servicepersonal i onödan.
 
Jag uppskattar att få ett ”hej, säg till om du vill ha hjälp med något” och sen att få handla ifred. Men det är lika irriterande att faktiskt behöva hjälp och inte hitta någon att fråga så det är bra att det finns personal. Har jag dagar när jag inte orkar med folk så går jag inte i affärer utan beställer på internet om jag måste handla 😅
 
Men då behöver vi även gråa korgar som säger:"jag tittar gärna själv, men ber att få återkomma till dig om jag har frågor"

Eller om man valt svart, men har en fråga?

Det har aldrig varit ett problem för mig att fråga om hjälp hos personalen på Sephora trots att jag hållit i en svart korg. Både med att låsa upp parfymskåpet för att ta fram en produkt och att få hjälp med foundation-nyans. Svart korg är väl lite "Om vi skall kommunicera vill jag initiera det." :)
 

Liknande trådar

Fritid Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
10 430
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 578
Senast: BernT
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: Fruentimber
·
Juridik & Ekonomi Jag var och handlade i en butik i helgen. Vid lösgodiset fanns en lapp uppsatt. På den stod det, att om man plockar godis men sedan...
2
Svar
39
· Visningar
3 673
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp