Det här vill jag se i svenska butiker

Tror det beror på hur det görs. Jag har själv aldrig(!) upplevt att en kund lämnat butiken snabbare pga hur jag beter mig. Och så beror det väl lite på vilken typ av butik det handlar om. Själv jobbar jag i djuraffär. De flesta kunder frågar faktiskt efter saker, om så bara efter en annan smak på ett tuggben och det är extremt vanligt att kunder, när jag kommer förbi, säger "Jomen, nu när du ändå är här..." dvs, de hade inte tänkt på att själva gå och be om hjälp, men uppskattar att jag kommer förbi och hjälper dem. Gissar att det är lite annat i tex klädbutik.
Jag hade inte lämnat butiken och jag hade antagligen vridit på mitt "jag är en fullt normal social person filter" men hade jag haft möjlighet hade jag valt en annan butik nästa gång.
En där jag kan gå runt bland hyllorna och läsa på kattmaten tills jag hittar det jag vill ha, spanat in leksaker och godis och förmodligen köpt något mer än bara kattmaten.
 
Jag hade inte lämnat butiken och jag hade antagligen vridit på mitt "jag är en fullt normal social person filter" men hade jag haft möjlighet hade jag valt en annan butik nästa gång.
En där jag kan gå runt bland hyllorna och läsa på kattmaten tills jag hittar det jag vill ha, spanat in leksaker och godis och förmodligen köpt något mer än bara kattmaten.
Exakt så!
 
Vad är det som är onödigt? Att kunna signalera till personalen hur mycket kontakt och interaktion man vill ha?
Att det ens behövs. Visst, det finns alltid en skala mellan "Hej, säg till om du behöver hjälp" och en personal som andas i nacken (aldrig varit med om), men att man inte ens "tål" det förstnämnda känns... Det skaver helt enkelt. Vi skalar bort all form av social interaktion, inte ens ska vi behöva "utsättas" för att personal hälsar på en och frågar om man behöver hjälp = personalens jobb. Det hen är anställd att göra.
Jag - personligen - tycker det hade känts jättekonstigt att behöva välja när jag går in, och sen aktivt behöva välja att gå fram till någon. Det är ju liksom det personalen är där för, och förändrar inget. Det enda jag signalerar med en "prata inte med mig, lämna mig ifred"-korg är just det... Det förändrar ju inget mer än att man inte får ett trevligt "hej" när man kommer in, något som känns mänskligt?
 
Inte minst i USA frågar man ofta vid kassan vem som hjälpt en i butiken? Sen får den personen nån form av belöning eller liknande för att denne lyckats ordna med ett köp. Ibland är det välförtjänt, ibland jobbigt att de är efterhängsna. Värst är när de står utanför dörren till provrummet och nästan tittar in (har hänt!!) och frågar hur det går. Nån gång har det varit bra om jag velat ha en annan storlek utan att behöva klä på mig allt och gå ut i butiken igen, men oftast inte.
 
Att det ens behövs. Visst, det finns alltid en skala mellan "Hej, säg till om du behöver hjälp" och en personal som andas i nacken (aldrig varit med om), men att man inte ens "tål" det förstnämnda känns... Det skaver helt enkelt. Vi skalar bort all form av social interaktion, inte ens ska vi behöva "utsättas" för att personal hälsar på en och frågar om man behöver hjälp = personalens jobb. Det hen är anställd att göra.
Jag - personligen - tycker det hade känts jättekonstigt att behöva välja när jag går in, och sen aktivt behöva välja att gå fram till någon. Det är ju liksom det personalen är där för, och förändrar inget. Det enda jag signalerar med en "prata inte med mig, lämna mig ifred"-korg är just det... Det förändrar ju inget mer än att man inte får ett trevligt "hej" när man kommer in, något som känns mänskligt?

Fast det blir ju rätt märkligt att du, som uppenbarligen inte tycker att interaktion är tröttande eller stressande, tar på dig tolkningsföreträde för oss som har det?

Jag tycker inte heller att det är optimalt trevligt, hade mycket hellre haft ork att säga "hej" och "nej tack, det går bra ändå", men nu är det inte så och då är alternativet att helt enkelt inte handla i fysiska butiker alls. (Vilket också är dumt, ur så många synvinklar.) Säger hej gör jag alltid ändå, och det är lättare för mig att manövrera eftersom det är en förutsägbar situation.

Innan jag blev sjuk hade jag tillräckligt med ork för att klä på mig den sociala masken. Hade jag bott i en småstad där man inte möter hundratals människor bara på vägen till jobbet på morgonen hade det här förmodligen inte varit ett problem, men förutsättningar är olika för olika personer och situationer. Det är rätt många som lever med intryckströtthet, social ångest, NPF och mängder av saker som gör interaktion utmattande.
 
Att det ens behövs. Visst, det finns alltid en skala mellan "Hej, säg till om du behöver hjälp" och en personal som andas i nacken (aldrig varit med om), men att man inte ens "tål" det förstnämnda känns... Det skaver helt enkelt. Vi skalar bort all form av social interaktion, inte ens ska vi behöva "utsättas" för att personal hälsar på en och frågar om man behöver hjälp = personalens jobb. Det hen är anställd att göra.
Jag - personligen - tycker det hade känts jättekonstigt att behöva välja när jag går in, och sen aktivt behöva välja att gå fram till någon. Det är ju liksom det personalen är där för, och förändrar inget. Det enda jag signalerar med en "prata inte med mig, lämna mig ifred"-korg är just det... Det förändrar ju inget mer än att man inte får ett trevligt "hej" när man kommer in, något som känns mänskligt?
Som jag sa i något tidigare inlägg så har jag absolut inget emot ett inledande och ömsesidigt "hej" när jag går in i en butik. Och för min alldeles personliga del så är det jättebra om personalen då säger "hej, säg gärna till om du behöver hjälp med något", för då kan jag svara "ja tack, men jag tittar gärna lite själv först". Då har vi ju eliminerat problemet med svart och vit korg och jag får titta ifred vilket jag känner att jag behöver :) Men jag ser som sagt också att svart respektive vit korg kan vara praktiskt! Och om du väljer vit så får du ju både ett "hej" och ett "kan jag hjälpa till med något" medan de mindre sociala slipper - alla nöjda?
 
Jag avskyr att gå in i små butiker ensam, jag undviker det. Är det en annan kund där eller jag har en kompis med mig går det okej, men ensam nope helst inte för då måste jag prata när jag bara vill gå in och kolla. Åsså kan jag få ångest att jag måste handla när jag blir utstirrad av personalen..
Jag handlar alltid ensam. Tror jag måste börja studera personalen eftersom jag aldrig upplevt att personalen stirrar ut mig. :)
Brukar svara -jag tittar bara -och det respekteras.
Kanske för att jag studerar andra mer än jag tycker att de tittar på mig.
Måste vara rejält jobbigt om man upplever stirrande personal! :heart

Enda gånger jag blivit underligt bemött var på en djuraffär när jag fotat ögonbottnarna och en i personalen fräste åt mig när jag kom för nära.
Kom sen på att det nog berodde på att mina pupiller var jättestora efter fotona. Jag misstänktes nog för att vara påverkad. :rofl:
 
Inte minst i USA frågar man ofta vid kassan vem som hjälpt en i butiken? Sen får den personen nån form av belöning eller liknande för att denne lyckats ordna med ett köp. Ibland är det välförtjänt, ibland jobbigt att de är efterhängsna. Värst är när de står utanför dörren till provrummet och nästan tittar in (har hänt!!) och frågar hur det går. Nån gång har det varit bra om jag velat ha en annan storlek utan att behöva klä på mig allt och gå ut i butiken igen, men oftast inte.
Hela USA verkar vara ett extrovert helvete! Jag hade blivit tokig av att bo där! :rofl:
 
Idén som sådan är inte så dum, det skulle ju verkligen tydliggöra vilken service man önskar. Oklart om man som kund skulle läsa på skylten dock ;)

Men ni som inte önskar träffa människor i affärer, resonerar ni likadant på övriga platser med? Frisör/tandläkare/läkare? Borde de skippa ”hej” och ”hur vill du ha det” frågorna?
Det låter lite märkligt för mig att ha som krav på personalen i butiker att inte finnas 😅, då får man väl köpa saker online eller med click and collect eller i självscannings kassor?
Eller ha en skylt med sig där det står ”prata inte med mig!” ;)
 
Idén som sådan är inte så dum, det skulle ju verkligen tydliggöra vilken service man önskar. Oklart om man som kund skulle läsa på skylten dock ;)

Men ni som inte önskar träffa människor i affärer, resonerar ni likadant på övriga platser med? Frisör/tandläkare/läkare? Borde de skippa ”hej” och ”hur vill du ha det” frågorna?
Det låter lite märkligt för mig att ha som krav på personalen i butiker att inte finnas 😅, då får man väl köpa saker online eller med click and collect eller i självscannings kassor?
Eller ha en skylt med sig där det står ”prata inte med mig!” ;)
Nja, jag tycker inte att den jämförelsen håller faktiskt. Frisör, tandläkare och liknande har man ju sökt upp själv för att lösa ett väldigt specifikt problem som påverkar ens personliga hälsa - då känns det fullt rimligt att ha en konversation gällande vad det är som behöver göras och hur. Om man däremot bara strosar runt i butiker för att fördriva tid, söka inspiration eller köpa en present till en vän känns hjälpbehovet betydligt mindre självklart. Det senare klarar man liksom av rätt bra själv i majoriteten av fallen, men det samma kan inte sägas om den hjälp/service som tandläkare, frisörer och läkare erbjuder.

Det handlar väl inte om att folk inte vill träffa andra människor i affärer eller vill att personalen "inte ska finnas", bara att de inte vill interagera med dem mer än nödvändigt.
 
Jag som är väldigt introvert och känslig för intryck/stimuli tycker att det är jobbigt att känna mig uppmärksammad och väljer bort butiker jag skullle vilja titta i utifrån personalens agerande. Det finns butiker i stan där personalen andas en i nacken när man tittar på något, flyger fram och försöker sälja (och illa dolt försöker kolla så man inte snattar) direkt man vrider och vänder på en produkt och tillochmed går så långt att de trycker produkten man tidigare tittat på i handen på en. Väldigt intensiva försök till merförsäljning går också bort, även om jag själv arbetat med att dels ge teknisk support men också sålt tjänster och vet att det ofta är ett krav som kommer ovanifrån. Det är ju dock troligt att många extroverta som blir utsatta för det jag tycker är jättejobbigt tycker att det är hjälpsamt och trevligt, bra kundbemötande helt enkelt.
 
Idén som sådan är inte så dum, det skulle ju verkligen tydliggöra vilken service man önskar. Oklart om man som kund skulle läsa på skylten dock ;)

Men ni som inte önskar träffa människor i affärer, resonerar ni likadant på övriga platser med? Frisör/tandläkare/läkare? Borde de skippa ”hej” och ”hur vill du ha det” frågorna?
Det låter lite märkligt för mig att ha som krav på personalen i butiker att inte finnas 😅, då får man väl köpa saker online eller med click and collect eller i självscannings kassor?
Eller ha en skylt med sig där det står ”prata inte med mig!” ;)
Som jag sagt tidigare så är det för min del såklart okej att hälsa på till exempel personal i butiker! Och vad gäller frisör/tandläkare/läkare så kan de ju inte utföra sitt jobb om jag inte talar om för dem vad jag vill ha deras hjälp med, så det är ju ett helt annorlunda läge? Tror dock att det finns frisörer som infört "quiet service", dvs att man får håret klippt utan småprat eller annat prat än vad som är nödvändigt för att diskutera klippning, färgning osv. Vet inte om jag skulle välja det (beror helt på både vem frisören är och dagsformen hos mig), men kan förstå att det är uppskattat!
 
Jag som är väldigt introvert och känslig för intryck/stimuli tycker att det är jobbigt att känna mig uppmärksammad och väljer bort butiker jag skullle vilja titta i utifrån personalens agerande. Det finns butiker i stan där personalen andas en i nacken när man tittar på något, flyger fram och försöker sälja (och illa dolt försöker kolla så man inte snattar) direkt man vrider och vänder på en produkt och tillochmed går så långt att de trycker produkten man tidigare tittat på i handen på en. Väldigt intensiva försök till merförsäljning går också bort, även om jag själv arbetat med att dels ge teknisk support men också sålt tjänster och vet att det ofta är ett krav som kommer ovanifrån. Det är ju dock troligt att många extroverta som blir utsatta för det jag tycker är jättejobbigt tycker att det är hjälpsamt och trevligt, bra kundbemötande helt enkelt.
Ja alltså, om personalen frågar när man står och faktiskt tittar på en produkt, då blir det ju lite tokigt... Eller om personalen på annat sätt avbryter det man håller på med. Uppenbarligen har man ju då hittat något att titta på och behöver knappast hjälp att hitta den :p
 
Fast det blir ju rätt märkligt att du, som uppenbarligen inte tycker att interaktion är tröttande eller stressande, tar på dig tolkningsföreträde för oss som har det?

Jag tycker inte heller att det är optimalt trevligt, hade mycket hellre haft ork att säga "hej" och "nej tack, det går bra ändå", men nu är det inte så och då är alternativet att helt enkelt inte handla i fysiska butiker alls. (Vilket också är dumt, ur så många synvinklar.) Säger hej gör jag alltid ändå, och det är lättare för mig att manövrera eftersom det är en förutsägbar situation.

Innan jag blev sjuk hade jag tillräckligt med ork för att klä på mig den sociala masken. Hade jag bott i en småstad där man inte möter hundratals människor bara på vägen till jobbet på morgonen hade det här förmodligen inte varit ett problem, men förutsättningar är olika för olika personer och situationer. Det är rätt många som lever med intryckströtthet, social ångest, NPF och mängder av saker som gör interaktion utmattande.
"Tolkningföreträde"..... Det jag menar är mer att vi mer och mer börjar plocka bort social interaktion i alla möjliga situationer. Man ska inte få hälsa och göra sitt jobb som butikspersonal, i matbutiker ska ingen jobba i kassan utan man ska scanna själv, det ska inte finnas receptionister på vårdcentraler utan du ska knappa själv på en skärm, du ska inte prata med busschauffören utan bara scanna appen, robotar ska servera på restaurang (extremt exempel från Japan?)....

Det handlar inte om tolkningsföreträde, det handlar om att hela samhället ska förändras där vi inte kan interagera med varandra. Jag är mycket väl medveten att det finns problematik som gör att man kanske tycker det är jobbigt att en person säger Hej, kan jag hjälpa till med något? Men jag har faktiskt svårt att tro att det är en överväldigande majoritet som behöver att affärer anpassas till den grad att kunder behöver välja vilken kundkorg de använder.
 
Som jag sa i något tidigare inlägg så har jag absolut inget emot ett inledande och ömsesidigt "hej" när jag går in i en butik. Och för min alldeles personliga del så är det jättebra om personalen då säger "hej, säg gärna till om du behöver hjälp med något", för då kan jag svara "ja tack, men jag tittar gärna lite själv först". Då har vi ju eliminerat problemet med svart och vit korg och jag får titta ifred vilket jag känner att jag behöver :) Men jag ser som sagt också att svart respektive vit korg kan vara praktiskt! Och om du väljer vit så får du ju både ett "hej" och ett "kan jag hjälpa till med något" medan de mindre sociala slipper - alla nöjda?
Och det istället får mig att vända och gå, om jag inte ens hinner komma in i butiken innan personalen säger "Säg till om du vill ha hjälp". Jag behöver komma in först och se butiken innan jag ens tänker tanken på att be om hjälp, så om någon försöker få det till att de ska hjälpa mig bara av att jag tar ett steg in i butiken, nä då blir jag stressad och känner mig pressad.
 

Liknande trådar

Fritid Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
10 430
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 578
Senast: BernT
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: Fruentimber
·
Juridik & Ekonomi Jag var och handlade i en butik i helgen. Vid lösgodiset fanns en lapp uppsatt. På den stod det, att om man plockar godis men sedan...
2
Svar
39
· Visningar
3 673
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp