Det här vill jag se i svenska butiker

alazzi

Trådstartare
Titta så smart. För en introvert som inte vill ha personalen i hälarna skulle jag gärna handla i butiken och slippa bli stalkad
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231221_084111_Instagram.jpg
    Screenshot_20231221_084111_Instagram.jpg
    191,2 KB · Visningar: 506
Hur vanligt är det dock att personalen "stalkar" kunderna? Jag vet att det finns en och annan butik där personalen är extrem, men jag upplever det ändå som en minoritet.

Grejen är ju också den att som butikspersonal så måste man hålla lite koll på kunderna. Säg att någon tar en svart korg, för att inte vara social. Vi skulle ändå behöva säga hej när kunden kommer in och efter en stund gå förbi och fråga om kunden hittar allt den vill ha för att sedan hålla oss inom synhåll för kunden. Dels för att kunden ska känna sig bekväm att fråga om hjälp vid behov, men också för att de som kommer till butiken för att snatta inte ska känna att det går att göra det osedd.

När vi öppnade butiken där jag jobbar så påstod vissa att vi var galna som öppnade en butik i det området utan att ha larm. Men, trots det så har vi inte haft några problem med snatterier och de kunder vi har, well, det känns som att alla är stamkunder. De kommer gång på gång på gång, pratar om hur mycket de älskar vår butik och shoppar mycket. Det går med andra ord jättebra. Men så är vi också väldigt måna om att säga hej till varje kund, och att efter en stund kolla så att kunden hittar det den letar efter.
 
Oftast brukar de bemöta med fraser " hej hej, säg till om du behöver hjälp, eller kan jag hjälpa dig med något. Då är det ju inte så svårt att artigt tala om att man inte behöver hjälp, eller säger till om man behöver. Sällan de svansar efter i sådana fall.

// Introvert som klarar sig själv i butiker.
 
Hur vanligt är det dock att personalen "stalkar" kunderna? Jag vet att det finns en och annan butik där personalen är extrem, men jag upplever det ändå som en minoritet.

Grejen är ju också den att som butikspersonal så måste man hålla lite koll på kunderna. Säg att någon tar en svart korg, för att inte vara social. Vi skulle ändå behöva säga hej när kunden kommer in och efter en stund gå förbi och fråga om kunden hittar allt den vill ha för att sedan hålla oss inom synhåll för kunden. Dels för att kunden ska känna sig bekväm att fråga om hjälp vid behov, men också för att de som kommer till butiken för att snatta inte ska känna att det går att göra det osedd.

När vi öppnade butiken där jag jobbar så påstod vissa att vi var galna som öppnade en butik i det området utan att ha larm. Men, trots det så har vi inte haft några problem med snatterier och de kunder vi har, well, det känns som att alla är stamkunder. De kommer gång på gång på gång, pratar om hur mycket de älskar vår butik och shoppar mycket. Det går med andra ord jättebra. Men så är vi också väldigt måna om att säga hej till varje kund, och att efter en stund kolla så att kunden hittar det den letar efter.
Jag tycker också att ett ”Hej!” när man kommer in är helt ok. Men nej. Även om jag går runt ett tag i butiken så behövs definitivt inga frågor om jag hittar allt. Det får mig absolut inte att känna mig bekväm med att be om hjälp - tvärt om - det får det mig betydligt oftare att lämna butiken med stresskänslor och utan att köpa det jag skulle ha… (Ja, jag är medveten om att jag nog är ganska extrem…) Förstår att det behövs kollas lite p g a snatteririsk, men det kan ju göras på håll och diskret. Det finns väl kameror i de flesta butiker ändå?
 
Grejen är ju också den att som butikspersonal så måste man hålla lite koll på kunderna. Säg att någon tar en svart korg, för att inte vara social. Vi skulle ändå behöva säga hej när kunden kommer in och efter en stund gå förbi och fråga om kunden hittar allt den vill ha för att sedan hålla oss inom synhåll för kunden. Dels för att kunden ska känna sig bekväm att fråga om hjälp vid behov, men också för att de som kommer till butiken för att snatta inte ska känna att det går att göra det osedd.
Självklart behöver ni hålla koll så att kunderna inte snattar, det får man ju som kund också leva med att personalen går runt i butiken och håller den där kollen. Men nej, ni behöver varken säga hej eller fråga om kunden hittar det hen letar efter för det. Och det är väl just det man som kund som tar svart korg vill slippa? Jag har personligen absolut inget emot att hälsa på personalen när jag kommer in i en butik, men just det där "hittar du vad du letar efter" eller "kan jag hjälpa dig med något", det tycker jag är jobbigt. Jag känner mig tidspressad i butiker pga det, att jag måste antingen hitta vad jag letar efter eller gå ut ur butiken innan personalen kommer och frågar. Jag känner mig MYCKET mer bekväm med hela upplevelsen OCH med att fråga om hjälp om jag får vara ifred och titta och fundera i egen takt.
 
Självklart behöver ni hålla koll så att kunderna inte snattar, det får man ju som kund också leva med att personalen går runt i butiken och håller den där kollen. Men nej, ni behöver varken säga hej eller fråga om kunden hittar det hen letar efter för det. Och det är väl just det man som kund som tar svart korg vill slippa? Jag har personligen absolut inget emot att hälsa på personalen när jag kommer in i en butik, men just det där "hittar du vad du letar efter" eller "kan jag hjälpa dig med något", det tycker jag är jobbigt. Jag känner mig tidspressad i butiker pga det, att jag måste antingen hitta vad jag letar efter eller gå ut ur butiken innan personalen kommer och frågar. Jag känner mig MYCKET mer bekväm med hela upplevelsen OCH med att fråga om hjälp om jag får vara ifred och titta och fundera i egen takt.
Tror det beror på hur det görs. Jag har själv aldrig(!) upplevt att en kund lämnat butiken snabbare pga hur jag beter mig. Och så beror det väl lite på vilken typ av butik det handlar om. Själv jobbar jag i djuraffär. De flesta kunder frågar faktiskt efter saker, om så bara efter en annan smak på ett tuggben och det är extremt vanligt att kunder, när jag kommer förbi, säger "Jomen, nu när du ändå är här..." dvs, de hade inte tänkt på att själva gå och be om hjälp, men uppskattar att jag kommer förbi och hjälper dem. Gissar att det är lite annat i tex klädbutik.
 
Tror det beror på hur det görs. Jag har själv aldrig(!) upplevt att en kund lämnat butiken snabbare pga hur jag beter mig. Och så beror det väl lite på vilken typ av butik det handlar om. Själv jobbar jag i djuraffär. De flesta kunder frågar faktiskt efter saker, om så bara efter en annan smak på ett tuggben och det är extremt vanligt att kunder, när jag kommer förbi, säger "Jomen, nu när du ändå är här..." dvs, de hade inte tänkt på att själva gå och be om hjälp, men uppskattar att jag kommer förbi och hjälper dem. Gissar att det är lite annat i tex klädbutik.
Jag tror du sätter fingret på något här! Gissar att vi har lite olika shoppingbeteenden i olika typer av butiker. En djuraffär kanske man inte besöker för att gå runt och fönstershoppa eller liksom mysshoppa, utan man har ett hum om vad man ska köpa och vet ganska väl vad man letar efter i fråga om märke, smak, storlek osv. Då är det hjälpsamt att kunna bli pekad i rätt riktning, och ställa frågor om olika produkter.

I en klädbutik kan man ju behöva gå runt länge innan man hittar något, inte minst eftersom man sällan vet exakt vad man söker (jämför ”något snyggt (ev. att ha vid tillfälle x” med ”en svart, knälång pennkjol med knappar fram”). I en sådan butik är det mindre chans att man faktiskt vill ha hjälp, och då kan det kännas onödigt/påträngande/stressande att bli tillfrågad.

(Själv tycker jag inte att det är jobbigt med den sociala kontakten, däremot får jag overload på intryck på typ två minuter om jag måste leta efter det jag söker eller inte riktigt vet vad jag söker. Handlar därför nästan uteslutande på nätet.)
 
Tror det beror på hur det görs. Jag har själv aldrig(!) upplevt att en kund lämnat butiken snabbare pga hur jag beter mig. Och så beror det väl lite på vilken typ av butik det handlar om. Själv jobbar jag i djuraffär. De flesta kunder frågar faktiskt efter saker, om så bara efter en annan smak på ett tuggben och det är extremt vanligt att kunder, när jag kommer förbi, säger "Jomen, nu när du ändå är här..." dvs, de hade inte tänkt på att själva gå och be om hjälp, men uppskattar att jag kommer förbi och hjälper dem. Gissar att det är lite annat i tex klädbutik.
Jag vill påstå att du inte alls skulle märka på mig att jag är obekväm med det du gör, jag har liksom haft ett helt liv på mig att träna på att inte verka så introvert som jag är.... Och självklart finns det massor av kunder som GILLAR att personalen ser dem och vill hjälpa dem. Men jag är ju en av dem som skulle ta svart korg - även i djuraffär - och hellre gå och söka upp personalen än att bli uppsökt :)
 
Tror det här blir lite av en "damnd if you do, damnd if you don't"-situation. Jag uppskattar ett "Hej, hojta till om du behöver hjälp med något" möte. Hatar att behöva stå som ett fån och försöka söka ögonkontakt med någon, ringa på en klocka, springa runt för att försöka hitta personal.. Framförallt på ställen där man måste ha personalhjälp för att få rätt storlek på typ skor eftersom de inte har allt framme.
Tur att vi alla är lite olika :)
 
Jag tappar lusten att handla när det är för på. Det går jättebra att man säger hej och även typ säg till om du vill ha hjälp, men låt mig vara i fred! Jag vill inte bli visad saker eller pratad med eller nått förrän jag ber om hjälp. Vilket jag helst inte ens gör :rofl: Bara låt mig vara..
 
Tror det här blir lite av en "damnd if you do, damnd if you don't"-situation. Jag uppskattar ett "Hej, hojta till om du behöver hjälp med något" möte. Hatar att behöva stå som ett fån och försöka söka ögonkontakt med någon, ringa på en klocka, springa runt för att försöka hitta personal.. Framförallt på ställen där man måste ha personalhjälp för att få rätt storlek på typ skor eftersom de inte har allt framme.
Tur att vi alla är lite olika :)
Men det är ju därför det är så bra med "svart korg" och "vit korg" - då kan man signalera till personalen "jag vill klara mig själv och frågar om jag behöver hjälp" respektive "kontakta mig gärna, jag uppskattar personalens engagemang". För personalen kan ju omöjligt veta från början vilken typ av person som kliver in i butiken!
 
Självklart behöver ni hålla koll så att kunderna inte snattar, det får man ju som kund också leva med att personalen går runt i butiken och håller den där kollen. Men nej, ni behöver varken säga hej eller fråga om kunden hittar det hen letar efter för det. Och det är väl just det man som kund som tar svart korg vill slippa? Jag har personligen absolut inget emot att hälsa på personalen när jag kommer in i en butik, men just det där "hittar du vad du letar efter" eller "kan jag hjälpa dig med något", det tycker jag är jobbigt. Jag känner mig tidspressad i butiker pga det, att jag måste antingen hitta vad jag letar efter eller gå ut ur butiken innan personalen kommer och frågar. Jag känner mig MYCKET mer bekväm med hela upplevelsen OCH med att fråga om hjälp om jag får vara ifred och titta och fundera i egen takt.

Jag är likadan! Om jag behöver vara det minsta socialt uppmärksam (utom möjligen ett hej när jag går in i en mindre butik) har det lilla fokus och ork jag har för att strosa runt och eventuellt hitta något jag vill ha gått åt, och jag kan lika gärna lämna butiken. Jag har alltid hörlurar på mig av den anledningen.

Har inga som helst problem med att personalen cirkulerar runt för att kunna avvärja snatteri och vara behjälplig om någon faktiskt har frågor, men jag hade shoppat mycket mer i fysiska butiker om det fanns ett bra sätt att slippa mer interaktion än jag orkar.

(Undantaget djuraffärer faktiskt, men där går jag ju inte in om jag inte har ett hum om att jag behöver något speciellt. Och det är väldigt sällan mycket folk eller ljudlig miljö som lägger sten till bördan.

En klädaffär kan jag behöva gå runt i nio gånger utan att se något som skulle kunna falla mig i smaken, för att eventuellt springa på något den tionde gången.)
 
Tror det beror på hur det görs. Jag har själv aldrig(!) upplevt att en kund lämnat butiken snabbare pga hur jag beter mig. Och så beror det väl lite på vilken typ av butik det handlar om. Själv jobbar jag i djuraffär. De flesta kunder frågar faktiskt efter saker, om så bara efter en annan smak på ett tuggben och det är extremt vanligt att kunder, när jag kommer förbi, säger "Jomen, nu när du ändå är här..." dvs, de hade inte tänkt på att själva gå och be om hjälp, men uppskattar att jag kommer förbi och hjälper dem. Gissar att det är lite annat i tex klädbutik.
Fast det vet du ju inte. Jag tror inte personalen alltid märker att jag väljer att gå ut när jag tycker de är för på och jag känner mig stressad fast jag egentligen ville köpa. Eller att det där ”när du ändå är här” inte är något man bara säger och att man ändå hade gått och frågat. Nu säger jag inte att du är för på, det vet jag inget om, men det är nog inte alltid solklart vem som på riktigt uppskattar frågan och vem som blir stressad.
 
Självklart behöver ni hålla koll så att kunderna inte snattar, det får man ju som kund också leva med att personalen går runt i butiken och håller den där kollen. Men nej, ni behöver varken säga hej eller fråga om kunden hittar det hen letar efter för det. Och det är väl just det man som kund som tar svart korg vill slippa? Jag har personligen absolut inget emot att hälsa på personalen när jag kommer in i en butik, men just det där "hittar du vad du letar efter" eller "kan jag hjälpa dig med något", det tycker jag är jobbigt. Jag känner mig tidspressad i butiker pga det, att jag måste antingen hitta vad jag letar efter eller gå ut ur butiken innan personalen kommer och frågar. Jag känner mig MYCKET mer bekväm med hela upplevelsen OCH med att fråga om hjälp om jag får vara ifred och titta och fundera i egen takt.
Ja, jag kan känna ibland att nej nu vill jag inte handla här för du frågade om jag hittar det jag letar efter. Nä, jag vet inte vad jag letar efter jag tittar bara, måste jag säga det bläää. Låt mig bara gå här och kolla, så säger jag till om jag undrar nått.
 
Jag avskyr att gå in i små butiker ensam, jag undviker det. Är det en annan kund där eller jag har en kompis med mig går det okej, men ensam nope helst inte för då måste jag prata när jag bara vill gå in och kolla. Åsså kan jag få ångest att jag måste handla när jag blir utstirrad av personalen..
 
Men det är ju därför det är så bra med "svart korg" och "vit korg" - då kan man signalera till personalen "jag vill klara mig själv och frågar om jag behöver hjälp" respektive "kontakta mig gärna, jag uppskattar personalens engagemang". För personalen kan ju omöjligt veta från början vilken typ av person som kliver in i butiken!
Tycker det känns lite onödigt bara.
 
Fast det vet du ju inte. Jag tror inte personalen alltid märker att jag väljer att gå ut när jag tycker de är för på och jag känner mig stressad fast jag egentligen ville köpa. Eller att det där ”när du ändå är här” inte är något man bara säger och att man ändå hade gått och frågat. Nu säger jag inte att du är för på, det vet jag inget om, men det är nog inte alltid solklart vem som på riktigt uppskattar frågan och vem som blir stressad.
Jag tror(!) att ytterst få personer skulle strosa runt i ytterligare 15-20 min efter att jag pratat med dem om de känt sig stressade eller obekväma. Det är sällan folk är inne i butiken kortare tid än så.
 
Jag tror du sätter fingret på något här! Gissar att vi har lite olika shoppingbeteenden i olika typer av butiker. En djuraffär kanske man inte besöker för att gå runt och fönstershoppa eller liksom mysshoppa, utan man har ett hum om vad man ska köpa och vet ganska väl vad man letar efter i fråga om märke, smak, storlek osv. Då är det hjälpsamt att kunna bli pekad i rätt riktning, och ställa frågor om olika produkter.

I en klädbutik kan man ju behöva gå runt länge innan man hittar något, inte minst eftersom man sällan vet exakt vad man söker (jämför ”något snyggt (ev. att ha vid tillfälle x” med ”en svart, knälång pennkjol med knappar fram”). I en sådan butik är det mindre chans att man faktiskt vill ha hjälp, och då kan det kännas onödigt/påträngande/stressande att bli tillfrågad.

(Själv tycker jag inte att det är jobbigt med den sociala kontakten, däremot får jag overload på intryck på typ två minuter om jag måste leta efter det jag söker eller inte riktigt vet vad jag söker. Handlar därför nästan uteslutande på nätet.)
Men eftersom du säger att du inte har det jobbigt med den sociala kontakten så vet du inte hur det är för oss som HAR det? Jag vill, även i djuraffärer och särskilt om jag inte varit där förut, få chansen att gå runt ifred och liksom "ta in rummet", kolla vad som finns av det jag tänkt mig, fundera över om jag verkligen vill ha det osv. Och i det läget känner jag mig både stressad och pressad att verkligen köpa något om personalen kommer och erbjuder sina tjänster. För mig är det universellt och gäller alla butiker.
 

Liknande trådar

Fritid Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
10 440
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 588
Senast: BernT
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: Fruentimber
·
Juridik & Ekonomi Jag var och handlade i en butik i helgen. Vid lösgodiset fanns en lapp uppsatt. På den stod det, att om man plockar godis men sedan...
2
Svar
39
· Visningar
3 674
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp