Det kan bli krig i Sverige

Dela med fyra, så har du min uppfattning: 2-3 år för militärt angrepp av Ryssland.

Läget blir sämre om vi inte har blivit medlemmar i NATO, eller (inte och) Trump blir president i USA.
Militärt angrepp från RyZZland inom 2-3 år känns extremt osannolikt om vi med det pratar om invasionskrig. De har inte resurserna till det efter att ha tömt sina lager i Ukraina och förlorat sisådär 2miljoner män i "specialoperationen" (döda, skadade och sådana som lämnat RyZZland) . Pratar vi om annan typ av krigföring så skulle jag vilja påstå att den redan pågår för fullt med kraftiga påverkanskampanjer, det du nämnde om GPS m.m. Tyvärr är ju en skärmande stor del av befolkningen nyttiga idioter åt ryZZarna.
 
Dela med fyra, så har du min uppfattning: 2-3 år för militärt angrepp av Ryssland.

Läget blir sämre om vi inte har blivit medlemmar i NATO, eller (inte och) Trump blir president i USA.
Det beror också lite på vad man menar med ett militärt angrepp. För tillfället har Ryssland lite kort med stridsvagnar och landstigningstonnage. Det behöver de bygga upp om de tänker åka över Östersjön och sätta kängor på marken. Men om militärt angrepp inskränker sig till att utnyttja flyg, flotta cyber och specialförband så kan de rulla ganska snart.

Även ett angrepp som t ex slår ut våra sensorer är ett militärt angrepp. Sen är det precis som du skriver att de redan anser att de är i krig med väst och på vissa arenor, tex cyber, så är de redan insatta.
 
Läget är allvarligt och man måste vara förberedd på vad man ska göra om det händer. Att läsa dessa rader ger mig en klump i magen av oro. Jag tänker på hur vi i vår lilla byhåla skulle klara oss, hur vi skulle överleva i kylan om vi var strömlösa en längre tid och vad vi ska göra om vi blir utan mat och vatten. Hur ska barnen klara sig? Mina föräldrar som är äldre och multisjuka?
Starta studiecirklar, gå med i olika civila försvarsorganisationer, börja förbereda krislådor, prata med grannar.. Det finns mycket ni kan göra för att förbereda innan (förhoppningsvis) samhället kan stötta upp där det behövs. Börja förbered nu, många bäckar små :)
 
Läste också det nyss. Kändes som att dom pratade för att få en större budget än att kriget är närmare nu än det varit dom senaste åren.

Men jag är helt inne på din linje. Det är propaganda för att befolkningen inte ska bli upprörda över hur mycket pengar som går in i försvaret.

Dessutom är det så att man från och med förra året har börjat kalla ovilliga till mönstring. Inte så konstigt i ett lite längre perspektiv, men just nu är det ju väldigt "nytt" att man faktiskt kan bli kallad till mönstring - och även tvingas göra värnplikt - fastän man själv inte vill. Även detta måste ju på något sätt "säljas in" till svenska folket, eftersom vi under ganska lång tid dels inte haft värnplikt och dels, när den återinfördes, varit vana vid att det ändå är något frivilligt.

Självklart finns det ett hot mot Sverige som inte fanns i samma utsträckning före Ukraina-kriget, men mycket av det som sägs just nu har med annat än ett nära förestående invasionskrig att göra, nämligen: 1) Motivera kraftigt höjda försvarsanslag, precis som ni säger (pga både Ukraina och NATO), 2) Motivera att man faktiskt tvingar eller kan komma att tvinga unga att göra värnplikten, 3) Göra folk medvetna om att det finns fientligt sinnade nationer och individer "out there" och att man behöver vara på sin vakt (typ "en svensk tiger"), 4) Se till att folk är någorlunda förberedda på de scenarios som är mer sannolika än regelrätta krig, dvs att kunna leva X antal dygn utan el, vatten osv, klara sig vid cyberattacker, kunna avstyra attacker mm.
 
Dessutom är det så att man från och med förra året har börjat kalla ovilliga till mönstring. Inte så konstigt i ett lite längre perspektiv, men just nu är det ju väldigt "nytt" att man faktiskt kan bli kallad till mönstring - och även tvingas göra värnplikt - fastän man själv inte vill. Även detta måste ju på något sätt "säljas in" till svenska folket, eftersom vi under ganska lång tid dels inte haft värnplikt och dels, när den återinfördes, varit vana vid att det ändå är något frivilligt.

Självklart finns det ett hot mot Sverige som inte fanns i samma utsträckning före Ukraina-kriget, men mycket av det som sägs just nu har med annat än ett nära förestående invasionskrig att göra, nämligen: 1) Motivera kraftigt höjda försvarsanslag, precis som ni säger (pga både Ukraina och NATO), 2) Motivera att man faktiskt tvingar eller kan komma att tvinga unga att göra värnplikten, 3) Göra folk medvetna om att det finns fientligt sinnade nationer och individer "out there" och att man behöver vara på sin vakt (typ "en svensk tiger"), 4) Se till att folk är någorlunda förberedda på de scenarios som är mer sannolika än regelrätta krig, dvs att kunna leva X antal dygn utan el, vatten osv, klara sig vid cyberattacker, kunna avstyra attacker mm.
Är väl inget nytt med att ta in folk som inte är frivilliga? Min kusin gjorde vapenvägran i början på 90talet och blev dömd till fängelse.

Är hotet större än innan Ukraina-kriget eller är vi mer medvetna om hotet?
 
Hotet om vi som sagt pratar om anfallskrig är mycket lägre idag än för 1 år sedan. De har bränt sina resurser effektivt. Viljan finns garanterat men vilja kommer man inte långt med när det gäller anfallskrig.
Hur många båtar tror du behövs för att ta Gotland?

Och vi kanske har litet tid på oss.
Bäst att vi använder den väl till upprustning och utbildning.
 
Ja med de styrkorna bl.a.
Problemet är vad de kommer att göra med oss och våra resurser.
Kalkbrott på Gotland ger betong och vi har då ingen betong men det har de.
Jaha, en drönare som försöker komma över känsligt område känns inte som krig utan känns som det är som vanligt. Deras tränade spionvalar känns inte som dom kan föra ett krig även om valarna skulle vilja.
 
Hur många båtar tror du behövs för att ta Gotland?

Och vi kanske har litet tid på oss.
Bäst att vi använder den väl till upprustning och utbildning.
De behöver trupper att sätta på båtarna, i nuläget lider de stor brist på sådana eftersom de gödslar fälten i Ukraina.
Givetvis ska vi använda tiden för upprustning. Jag förstår fortfarande inte den där nedrustningsivern som hållit på så länge. Visst de första åren kanske kan vara begripliga men det tog ju inte lång tid innan det fanns rejält mörka moln på himlen. Att avskaffa värnplikten när man gjorde var ju mer eller mindre kriminellt korkat med tanke på hur Ryssland utvecklades.
 
Hotet om vi som sagt pratar om anfallskrig är mycket lägre idag än för 1 år sedan. De har bränt sina resurser effektivt. Viljan finns garanterat men vilja kommer man inte långt med när det gäller anfallskrig.
Håller med, är isåfall mer orolig för vårt känsliga tekniksamhälle (oavsett solstorm, Ryssland, väder eller något annat som kan påverka) än marktrupper från Ryssland.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 370
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 460
Senast: Jenka
·
  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
24 124
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp