Det kan bli krig i Sverige

Det är oerhört strategiskt att befinna sig där vid invasion av andra europeiska länder.
De har redan försökt köpa hamnar på Gotland i samband med byggandet av Nord Stream.
Så det vet man faktiskt att Ryssarna vill ha just Gotland.
Det borde väl vara betydligt besvärliga att först skeppa allt materiel och manskap till Gotland och sen ytterligare en gång till för att invadera andra länder när de istället kan åka direkt?
 
Är väl inget nytt med att ta in folk som inte är frivilliga? Min kusin gjorde vapenvägran i början på 90talet och blev dömd till fängelse.
Nej det var det jag menade med att i ett lite längre perspektiv är det inget konstigt, men vi (i kollektiv bemärkelse, svenska folket) har vant oss vid, menar jag, att det inte varit så nu under en längre tid. Min dotter tillhörde den första årskullen nu i den "nya" omgången av mönstringar (när det fortfarande var frivilligt) och för henne är det ju rätt stort och lite skrämmande att man inte skulle få bestämma en sån sak själv, så jag tror absolut att det hela behöver "säljas in" till de unga igen.
Är hotet större än innan Ukraina-kriget eller är vi mer medvetna om hotet?
Bra fråga! Det har nog successivt ökat under 2000-talet skulle jag säga, kanske speciellt från 2014 och Rysslands annektering av Krim. Det är liksom 10 år sen och egentligen kanske hotet varit lika stort hela den tiden?
 
Konstig artikel tycker jag, ett referat från tidningen The Sun och det är inte Gotland som är inringat som det påstås och sen om det finns reella sådana planer skulle de då redovisas på tv långt innan? Olika typer av krigsscenarios/krigsspel är något alla länder gör i träningssyfte. I artikeln liknar man också Gotland vid Krimhalvön och det känns inte så seriöst.

Däremot ett ryskt angrepp för hindra att Sverige används som bas av andra är lättare att tänka sig. Och det är väl kanske inte så långt ifrån det du menar, det kan jag hålla med om.
 
Senast ändrad:
Konstig artikel tycker jag, ett referat från tidningen The Sun och det är inte Gotland som är inringat som det påstås och sen om det finns reella sådana planer skulle de då redovisas på tv långt innan? Olika typer av krigsscenarios/krigsspel är något alla länder gör i träningssyfte. I artikeln liknar man också Gotland vid Krimhalvön och det känns inte så seriöst.

Däremot ett ryskt angrepp för hindra att Sverige används som bas av andra är lättare att tänka sig. Och det är väl kanske inte så långt ifrån det du menar, det kan jag hålla med om.
Jo, Gotland och gotska sandön är inringat, såvitt jag kan tyda en karta i alla fall. Det är ju ingen topphemlighet precis att Gotland ligger i farans riktning. Det är ju bara att titta på kartan och se hur man får räckvidd till Östersjön och många länder runt om. Därför har ju också försvaret stärkt upp just där.
 
Konstig artikel tycker jag, ett
Det var svårt att hitta något öppet för allmän läsning som inte var för mycket politiskt färgat.
En internationell referens kändes då bäst för att peka på Gotlands strategiska läge från ett internationellt perspektiv.
 
The Sun motsvarar ungefär Hänt Extra och den typen av tidningar efter vad jag förstår. Lika, eller ännu mindre trolig källa, än Aftonbladets snaskerier...
Jo, det står ju också tabloid.
Men jag tänker att informationen har passerat flera kontroller genom olika länder och att den slutliga referensen är det Ryska ursprungliga TV-inslaget.
Det finns att se om man klickar på länken till The Sun.
 
Tänk själva.
1704789446176.png
 
Jo, det står ju också tabloid.
Men jag tänker att informationen har passerat flera kontroller genom olika länder och att den slutliga referensen är det Ryska ursprungliga TV-inslaget.
Det finns att se om man klickar på länken till The Sun.

Sedan när blev den typen (inkl t.ex. Aftonbladet) trovärdiga källor?
 
Läste också det nyss. Kändes som att dom pratade för att få en större budget än att kriget är närmare nu än det varit dom senaste åren.

Men jag är helt inne på din linje. Det är propaganda för att befolkningen inte ska bli upprörda över hur mycket pengar som går in i försvaret.

Jag tänker att det är viktigt att ha detta i bakhuvudet när statsminister och civilförsvarsminister uttalar sig medelst skrämselretorik. Det är lätt att få röster om man gör befolkningen rädda. Det är trots allt bara två år kvar inför nästa riksdagsval.
 
Inte bara för att kunna öka budgeten, det intryck jag får är att man vill skärpa situationen genom att ge USA närmast fri tillgång till svenskt territorium och redan planerar för att skicka svensk militär till gränsen mot Ryssland i Baltikum. Mycket tyder på tycker jag att vi kommer att se en mycket kraftigt ökad militarisering här uppe i Norden och kanske också utplacering av kärnvapen i Sverige.

Jag hade velat se en djupgående analys och diskussion för vad det kommer att innebära för oss och om den utvecklingen är i vårt intresse. Men en sådan verkar helt lysa med sin frånvaro.
 
Det var svårt att hitta något öppet för allmän läsning som inte var för mycket politiskt färgat.
En internationell referens kändes då bäst för att peka på Gotlands strategiska läge från ett internationellt perspektiv.
Jag tror inte det tv-programmet säger så mycket men du kan nog ha rätt i att Gotland, beroende på scenario, kan vara intressant att ockupera.
 
Inte bara för att kunna öka budgeten, det intryck jag får är att man vill skärpa situationen genom att ge USA närmast fri tillgång till svenskt territorium och redan planerar för att skicka svensk militär till gränsen mot Ryssland i Baltikum. Mycket tyder på tycker jag att vi kommer att se en mycket kraftigt ökad militarisering här uppe i Norden och kanske också utplacering av kärnvapen i Sverige.

Jag hade velat se en djupgående analys och diskussion för vad det kommer att innebära för oss och om den utvecklingen är i vårt intresse. Men en sådan verkar helt lysa med sin frånvaro.
Det är precis det där jag tror att ÖB, statsministern m.fl. vill att vi ska acceptera när de vill att vi ska "mentalt förbereda oss för krig".
 
Jag tänker att det är viktigt att ha detta i bakhuvudet när statsminister och civilförsvarsminister uttalar sig medelst skrämselretorik. Det är lätt att få röster om man gör befolkningen rädda. Det är trots allt bara två år kvar inför nästa riksdagsval.
Jag tänker att vår allmänna civila beredskap i samhället är på tok för låg.

Vi vet ju att vi kommer få problem, inte minst pga klimatförändringarna. Men det finns många andra orosmoln, leveranskedjorna, energibrist, peak produktion på flera viktiga ämnen etc etc.

Läser man de rapporter som kommit ut så har man i nuläget satt nivån för önskvärd beredskap som inför ett evt krig. Sätter man den nivån blir beredskapen även för andra störningar, som ju kommer att uppstå, också god.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 315
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 460
Senast: Jenka
·
  • Låst
Tjatter Obs! Det går att anmäla sig till leken fram till lördag kl 13! Häng på! Sookie Stackhouse och henne vänner i Bon Temps, Louisiana har...
25 26 27
Svar
535
· Visningar
24 124
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp