Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Herregud vilken mardröm:cry:

Kan bara skicka tröstkramar, tänker på dej i din svåra stund:(
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

fy fan vad hemskt!

jag ska avliva med spruta, det har jag bestämd sen länge!! ingen får skjuta min häst.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Usch vilken fruktansvärd situation du tvingades in i.

Men inga skuldkänslor i världen kommer att vara till nytta för någon. Att hästen ryckte till var ingens fel och vad skulle ni göra sen?

Hästen har haft många fina år och de sista timmarna kommer inte att påverka hur h*n har det nu. Det finns djur som skadar sig och dör efter många timmar av smärta och uppgivelse. Din lilla häst förstod säkerligen inte vad som skulle hända även om den blev rädd och nu finns ingenting att ångra. "De sista timmarna" är för oss symboliskt, för att vi lättare ska kunna kännas oss tillfreds med att mista en vän. Det har egentligen ingenting med verkligheten att göra.

Jag hade sett händelseförloppet framför mig om och om igen i flera veckor, månader, det kan jag garantera. Det är ett sätt att bearbeta det som nyss hänt. Men med tiden klarar man av att sluta tänka på de sista timmarna, efter som att det finns så mycket mer tid att se tillbaka på än bara det. Och ingen klandrar dig för att hästen ryckte till. Det var ingens fel. Ingen kunde ha påverkat det.

Jag läste din föregående tråd. Hoppas att den iaf fick dig att välja rätt mellan att ha någon med och inte, med tanke på hur det hela slutade. Jag kan tro att denna upplevelse var värst för dig, inte för hästen. Hoppas att du får det stöd du behöver, men glöm aldrig att du inte kunnat påverka vad som hände.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Åhh, jisses vilken hemsk upplevelse. Vad fruktansvärt att se hästen så sårad. Lider med dej och skickar massor med kramar och hoppas att tiden läker dina sår och minns din vän på ett bättre sätt. Det går ju inte att förutse vad som ska hända, en tragisk olycka. Kramar!!!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Satt bara och tänkte på de här gubbarna som bultar, har de ingen back-upp plan för sådant här??
Det måste vara ganska vanligt att hästarna rycker till ??

Borde inte bultgubbarna ha ett gevär själva med sig eller på något annat sätt kunna lösa situationenen, tex kunna ge lugnande?

Bara funderar och blev lite förbannad när jag tänkte på vad som hade hänt stackars TS...
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

fy fan vad hemskt!

jag ska avliva med spruta, det har jag bestämd sen länge!! ingen får skjuta min häst.

Det är knappast bättre med spruta, det händer ganska ofta att hästen får panik av att tappa kontrollen över sin kropp och "kämpar" tills den dör när den sprutas. Jag sprutade min häst men vill helst bulta nästa gång en häst ska tas bort. Det finns alltid en risk med allt!

TS, vilken fruktansvärd händelse. Jag hoppas dock att du inser att det inte var ditt fel. Det är bara så synd att detta skulle hände just dig:(
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Sthlm Nödslakt (iaf T) har gevär om hästen är så huvudskygg att det inte går att bulta. Ngn form av back-up måste man ju ha :crazy:

TS; fy vad jobbigt!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Svarar alla.

Tack för all omtanke. Igår kväll var bland det jobbigaste jag varit med om. Satt hos min andra häst och grät flera timmar. Han bara står och tittar bort mot vägen där stoet försvann igår. Och ropar efter henne.

Jag klandrar ingen för det som hände igår. Men jag kan hålla med om det som någon annan skrev, att slaktaren borde ha ett gevär med sig. När min kompis avlivade sin första häst gick det inte att bulta, men då hade han haft ett gevär med sig och kunde skjuta utan olyckliga omständigheter.

Jag ångrar inte att jag var med. Hade jag inte varit med och fått detta berättat för mig i efterhand, hade jag aldrig, aldrig slutat anklaga mig själv för att jag inte var med. Hade tänkt att kanske hade hästen stått still om jag varit med, kanske hade jag kunnat förhindra det.
Men jag trodde jag skulle vara mer stark än vad jag var. Efter missen, när han upprepade gånger försökte höja bultpistolen igen, då var jag i upplösningstillstånd. Helst av allt ville jag bara säga stopp, låt henne leva istället.
Och så känslan av att veta att det är jag som bestämt det här, jag har betalat för att han ska utföra det här jobbet...

Men som tintilar säger, hästen visste ju aldrig att hon skulle dö, hon tyckte väl bara att det var en obehaglig situation med en jobbig, okänd gubbe. På det stora hela så spelar det ingen roll, hon var ända en lycklig häst när hon dog, oavsett om hon hade några stressade timmar på slutet...

Hittills har jag bara gråtit över den jobbiga upplevelsen igår.
Snart kommer väl tårarna över att ha förlorat en älskad vän sedan många år tillbaka.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Verkligen en mardröm man inte önskar för någon. Tur att din vän hade mod att ringa polisen och att en proffesionell viltvårdare kunde avsluta det hela. Jag sörjer med dig.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Men fy vad hemskt..
Men tänk vad din häst litade på dig som stannade och väntade och lät sig ledas tillbaka igen,
Det var rätt beslut även om det gick så fel

*kramar*
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

ojojoj... jag är långtifrån en känslosam person men jag är ytterst nära att gråta nu... det där känns som det absolut värsta som skulle kunna hända. fy fan, jag hittar inte ens ord.:(:(:(:cry::cry:
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Styrke kramar till dig!! Har följt dina trådar, sen du började fundera på avlivningen av din fina flikka.

Så tråkigt att det "slutade" obehagligt för dig när du har förberett dig så länge som du faktiskt gjort. Du ska ha credit för att ha tagit bort din häst lycklig( om än tyvärr stress innan allt var över) istället för att vandra runt till andra. :bow: KRAM på dig!!!
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Usch så hemskt :cry: Tänker på dig och hoppas du kan glömma detta snart och komma ihåg och tänka på alla fina år ni haft tsm!

Har själv fått avliva båda mina ponnyer och det är hemskt nog när det går rätt till också så jag förstår hur du måste känna nu, men h*n har det säkert jätte bra där hon är nu!

*Tröstkramar*
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Styrkekramar till dig!!!!!

Vilken fruktansvärd upplevelse.
Jag läste en hel del i din förra tråd och tänkte skriva om min mycket possetiva erfarenhet av bultning, men detta var ju allt annat än så. :cry:

Hoppas du ändå kan se tillbaka och tänka att du gjort allt rätt och att du så småningom kan komma över detta. Det var en olycka, olyckor sker tyvärr även om man önskade att man kunde garantera sig mot dom i vissa lägen.

Jag tror också att det är du mer än hästen som led av dessa olyckor. Hon (visst var det ett sto?) skulle säkert tacka dig enormt nu om hon kunde. Hon fick ett fint liv med dig och hon fick avsluta det hemma. Nu har hon det fint och kommer alltid att vara trygg där hon är.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

* tröstkram *
Stackars dig! Förstår din förtvivlan, du har ju upplevt det värsta man kan uppleva som hästägare.
Men du gjorde absolut inget fel! Det blev fel, men det var ju pga sådant varken du eller din kompis kunde styra.
Du gjorde ju även ngt som du ska vara stolt över, du var så enormt stark att du gjorde det bästa du kunde för din häst fast det gick så fel, du är värd mkt, mkt beröm och beundran!

När jag ser vart du bor så undrar jag om du upplevde samma slaktare som jag för några år sedan, han missade också bultskottet, hästen skadades som din och avlivningen tog lång tid. Men i mitt fall så var det inte jag som höll hästen och ägaren var inte ens på samma ort, så ägaren slapp lida.
Dessutom var det enda gången i mitt liv jag ljög en människa rätt upp i ansiktet, det var när ägaren frågade om allt gått bra. Jag svarade ja.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Styrkekramar till dig! Det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse :cry: Jag har hört en liknande situation från en kompis i samband med att de skulle ta bort en av ridskolehästarna. Allt kan hända, men går inte att förutse.. Starkt gjort av dig att finnas hos din vän hela vägen.
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

åh fy sjutton! stackars dej :(

jag avlivade min häst med bult o det gick supersnabbt o smärtfritt.. vilket det väl oftast gör... sånt här kan ju tyvärr hända, o vi har väl många läst om den hästen som blev avlivad med spruta o inte dog.... så det är inte säkert att det går bättre ifall man väljer det..
hemska saker händer ju då o då...

men ta det inte på dej, du kunde inte ha gjort ngt annorlunda för att få det till ngt annat.
gråt ut o kom igen så gott det går, det är inte lätt att behöva ta steget o avliva sin vän, o detta gjorde det hela såklart ännu jobbigare...
men det blir lättare med tiden.... även om det kanske inte blir helt bra ( jag gråter fortf över min häst o det är snart 1år sedan vi tog bort han)
 
Sv: Det som inte fick hända. (Starkt om avlivning.)

Har avlivat två hästar med bult och det gick utan problem. Valde bult efter det att kompisen avlivade sin häst med spruta och den dog inte av sprutan så efter säkert 45 minuter var dom och hämtade ett gevär och fick skjuta hästen istället.

Styrkekramar till Sophia_. Hästen var säkert inte medveten om vad som skulle hända utan tyckte nog, precis som någon annan skrivit, att gubben mest var jobbig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 212
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 679
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 563
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp