Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 38 592
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

*kl*

Sirap är sirap är sirap, tänker jag, men frågar ändå för säkerhets skull: det står "vit baksirap" i receptet, men funkar det lika bra med brödsirap?

Nej vänta nu! Brödsirap innehåller ju malt om jag inte har fel?! Då skulle jag INTE använda den till bullarna, smakar säkert lite underligt då...Däremot ljus sirap kanske man skulle kunna använda, den smakar ju karamell.

Jag bakade igår och använde en deciliter brödsirap och en dryg deciliter socker. Funkade utmärkt måste jag säga. Jag använde dessutom vanligt strösocker och skaftet på en träslev för att "mortla" socker och saffrar.

Bullarna blev fantastiskt goda och tack vare lite kinesisk hjälp med utbaket så blev de snygga också. Även om de faktiskt jäste lite väl mycket :D

Jaha där ser man! :) Tänkte att de skulle smaka lite malt-aktigt men antagligen är 1 dl sirap för lite för att smaken ska ta över.

Har precis tagit ut första plåten, fruktansvärt gott (tuggar belåtet på årets första lussebulle)!

*kl*

Saffran, 80 kr./g. på Apoteket. *dör lite*

*kl* gjorde efter detta recepten årets första sats lussebullar! jag läste receptet för fort och trodde det skulle vara 2g saffran så jag köpte 4 påsar (21.90 kr på citygross 0.5g) så jag har saffran till en sats till! men det tar jag o bakar sen till jul så jag kan ha med mig goda bullar till familjen :)

Glömde ju säga att dom blev gudomligt goda! fast jag hade preeecis på gränsen till 17 dl mjöl så det var lite kladdigt att snurra ihop bullarna, vilket resulterade i inte allt för snygga bullar :D Tog vanlig ljus sirap och utan att ha provat med vit sirap så tycker jag att bullarna blev mkt goda endå!

Här på Coop i Uppsala kostade det 21kr för 0,5 gram i söndags i alla fall, mycket billigare än i fjol vad jag minns :)

Vi gjorde degen i bakmaskin det här året, bara att hälla i alla ingredienserna så blandar, knådar och jäser den degen. Bara att forma lussekatterna, jäsa på plåten och sen grädda i ugnen :D

Jag får skylla mig själv som kom på den "lysande" idén att "passa på" när jag ändå var på Apoteket ...

Här på Coop i Uppsala kostade det 21kr för 0,5 gram i söndags i alla fall, mycket billigare än i fjol vad jag minns :)

Förra året slog saffransskörden fel på många håll, men i år har den varit ovanligt bra, har jag läst! :laugh:

*kl*

Jag modifierade receptet lite och det blev lussekatter som var "otroligt saftiga, inte långt efter påkostade bagerilussekatter."

Jag bräckte svärmor med hästlängder. Hennes saffransbröd är :love: men mina är :love: :love: :love:. Nu är vare sig jag, maken eller svärmor "sådana" - men ändå liksom ... :angel:

*skryt, skryt*

kl

Jag köpte saffran för någon månad sedan för 14kr påsen. Hoppas den är bra bara.

Sägs ju att det är "halva priset" på saffran då det tydligen varit bra väder för detta i år. Bra för oss som vill baka :)

Jag skulle ha gjort en sats idag men fastnade framför Crocodile Dundee istället! Men ingredienserna finns ju kvar så med lite tur orkar jag på tisdag.

Tack för infon, sambon köpte 6 påsar igår. Halva priset mot coop ju men skam den som ger sig ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 068
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 141
Senast: Sharpless
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 187
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka