Det var bättre förr

Så är uppvuxen med att åka in till Göteborg eller Kungsbacka för att åka och shoppa och fika.
Nu har ju Mölndal rustat upp sitt centrum så det blivit fint med ostbutik, fik, affärer mm men glömmer ofta det då jag inte är van vid att det finns något där.
Om du tycker det är bra kanske du borde försöka handla där, annars lär de konka inom något år.
 
Jag köper all elektronik i princip på nätet (ebay yay). Kläder köper jag helst i affär eftersom jag tycker storlekarna är så annorlunda. Däremot om jag hittat något jag gillat och passar mig köper jag samma klädselplagg på nätet, men väljer ofta uthämtning i butik eftersom jag dels kan prova och dels är för snål för fraktkostnad :D Samma sak med skor.

Även om jag just köpt majsmjöl och tidigare melass på nätet så är det för att jag vet precis vad jag vill ha och hur det smakar. På nätet har man en otroligt mycket större utbud. Visst är det lite vemodigt att alla små ost affärer, bagerier, slakterier, skomakerier etc har försvunnit, men de fanns på en tid när hyran var relativt billig och folk hade tid att springa i tre, fyra affärer för den dagliga matlagningen. Den tiden finns inte längre, särskilt eftersom kvinnor numera heltidsarbetar i stor utsträckning och inte hinner att springa i flera affärer istället för ICA.
 
Jag köper all elektronik i princip på nätet (ebay yay). Kläder köper jag helst i affär eftersom jag tycker storlekarna är så annorlunda. Däremot om jag hittat något jag gillat och passar mig köper jag samma klädselplagg på nätet, men väljer ofta uthämtning i butik eftersom jag dels kan prova och dels är för snål för fraktkostnad :D Samma sak med skor.

Även om jag just köpt majsmjöl och tidigare melass på nätet så är det för att jag vet precis vad jag vill ha och hur det smakar. På nätet har man en otroligt mycket större utbud. Visst är det lite vemodigt att alla små ost affärer, bagerier, slakterier, skomakerier etc har försvunnit, men de fanns på en tid när hyran var relativt billig och folk hade tid att springa i tre, fyra affärer för den dagliga matlagningen. Den tiden finns inte längre, särskilt eftersom kvinnor numera heltidsarbetar i stor utsträckning och inte hinner att springa i flera affärer istället för ICA.
Därför jag gillar saluhallar och reko-ring😋.
Har fördel att dom 2 närmaste reko-ringar har blivit riktigt stora
 
Eftersom vi bor lite mitt ute i ingenstans så är jag ändå glad för att det finns så många nätshopping-alternativ.
Våra närmsta 2 samhällen har lite matbutiker, ngt apotek, bygghandel etc. Men det finns ju inte direkt klädbutiker, smink etc. Eller ja.. smink finns på Ica Maxi. Och det finns någon Ullaredsaktig butik med kläder, husgeråd etc. Men jag vill ha lite annat.
 
Gillar absolut att shoppa på nätet, och köper nästan alla kläder, skor och elektronik på nätet. Större utbud, och man kan beställa hem mycket och i olika storlekar och sedan skicka tillbaka utan att ligga ute med en krona tack vare Klarna. Jag har också fördelen att bo i en storstad vilket gör leveransalternativen många och det går att få hem mycket direkt till dörren, och ska jag returnera hänger det jag bara utanför dörren igen för upphämtning. En del saker kan leverans samma kväll eller till nästa dag. Sjukt smidigt För mig, men hade jag bott på landet hade jag kanske tyckt annorlunda.

Samtidigt tycker jag att det är jättekul att gå i saluhallar, handla i delikatessbutik eller på bageri. Men det gör jag främst när jag är ledig. Hade aldrig orkat med att en vardag efter jobbet behöva stanna på 4-5 ställen för att köpa allt jag behöver. Så som hemmafruarna gjorde för länge sedan, på dagtid.

Tycker att det är jättetråkigt när stadskärnor avfolkas och butiker flyttar eller stänger ned, och stora gallerier eller köpcentrum öppnas istället. Förstår dock att det är svårt att i dagens tid driva ett bageri eller en ostbutik med vinst i varenda liten ort/by/håla i Sverige.
 
Tycker att det är jättetråkigt när stadskärnor avfolkas och butiker flyttar eller stänger ned, och stora gallerier eller köpcentrum öppnas istället. Förstår dock att det är svårt att i dagens tid driva ett bageri eller en ostbutik med vinst i varenda liten ort/by/håla i Sverige.
Det ironiska är ju att snart måste innerstadsborna skaffa bil för att kunna handla i de köpcentrum som ligger utanför stan.
 
Det ironiska är ju att snart måste innerstadsborna skaffa bil för att kunna handla i de köpcentrum som ligger utanför stan.
Ja eller så handlar de nog på nätet istället. Jag bor inte i innerstad med strax utanför, åker aldrig till en galleria om jag inte måste typ vill ha en speciell produkt som är slut online men finns i butik, eller ibland för att prova storlek och sedan beställa på nätet.
 
Jag tycker det är mycket bättre nu än förr, intensivhatar att gå i affärer och älskar att handla på nätet och få mina, saker direkt till dörren 😍
Måste jag till butik går det oftast att gå in på nätet och se vart grejerna finns så jag kan minimera tiden i affären.

Är jättenöjd med att bo där jag bor. Här finns välsorterat apotek, bra när man har djur, jättebra mataffär som jag hittar i och kan kuta igenom och ta sakerna i farten med självscanning och så det bästa, en riktig bra ridsportsbutik 😁 Dit kan jag ringa och be dem ställa fram det jag behöver vid kassan så kan jag eller sambon bara svänga förbi och hämta ❤️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Bor ni på landet? Nä men då är det inte så konstigt att vi inte hittar säger någon snipig tjej när man tagit ledigt från jobbet och väntat en hel dag.
Men ta inte ledigt till från jobbet. Beställ paketet till jobbet istället, eller lämna en fullmakt så kuriren kan lämna paketet vid din dörr.
Eller så säger man att man vill ha paketet till ett utlämningsställe.
 
Orka! beställa på nätet.

Behöva starta bilen och åka iväg till ett utlämningsställe och köa för att hämta paket. Åka hem och upptäcka att det sannolikt varken ser ut som på bild eller passar alls. Packa in igen och starta bilen och åka iväg till inlämningsställe för att köa och posta tillbaka.

Jämfört med att åka iväg och gå i flera affärer och prova ut sånt som jag både vill ha och som passar. Betala och åka hem. Enkelt och behändigt.
 
Att köpa kläder i butik var något som jag inte var van vid sin liten, där emot att ringa in vilka kläder jag ville ha ur en katalog (Ellos och Engelson minns jag men var fler) som sedan mamma fick och det blev beställning.

Nu mer har bara katalogerna bytts ut mot surfplatta.
 
Kanske vi måste hitta nya sätt också att göra stadskärnorna levande igen, som inte helt bygger på att vi ska konsumera varor.

Problemet är väl att det är på grund av, och för kommers som stadskärnor uppstod väl?
Torgplatser och hallar för att visa och sälja sina varor, och mötespunkt för de som ville ha varorna. Att bo nära platserna där man kunde få tag på allt man behövde blev behändigt. Hantverkare etc som inte behövde mycket mark och skrymmande råvaror för att producera sina varor samlades också där de inte behövde frakta sitt gods långt.

Sen tillkom kulturen, teatrar och underhållning och lärosäten.

Att göra stadskärnor utan kommers är lite bakvänt, de är byggda av kommers och för kommers.
Det är inte säkert att statskärnor har något egentligt egenvärde förutom att det finns gamla fina hus där.

Det som finns kvar är mötesplatser och underhållning. Mycket av underhållningen har flyttat in, vi har stora tv'n med mer film och musik än vad man hinner att se och lyssna på. Konserter blir live-streamade i utmärkt kvalitet.

Det som lär driva människor ut för umgänge och kultur är i så fall trångboddhet, som i många större europeiska städer, ex.vis London.
 
Orka! beställa på nätet.

Behöva starta bilen och åka iväg till ett utlämningsställe och köa för att hämta paket. Åka hem och upptäcka att det sannolikt varken ser ut som på bild eller passar alls. Packa in igen och starta bilen och åka iväg till inlämningsställe för att köa och posta tillbaka.

Jämfört med att åka iväg och gå i flera affärer och prova ut sånt som jag både vill ha och som passar. Betala och åka hem. Enkelt och behändigt.

Jag är tudelad. Åh ena sidan, så är jag ju lantisbo och upplever precis det ovan. Åh andra sidan, om man tar kläder som exempel, så finns det ett mycket större utbud av kläder och storlekar för oss större på nätet än vad det gör i fysiska butiker. Även om det har bättrats något är det ju inte i närheten lika bra, därtill problemet att det poppar upp och stänger igen butiker lika fort som man blinkar. Numera har jag andra storlekar som gör det lättare för mig att gå i butik, men som större var det en mardröm.
 
Problemet är väl att det är på grund av, och för kommers som stadskärnor uppstod väl?
Torgplatser och hallar för att visa och sälja sina varor, och mötespunkt för de som ville ha varorna. Att bo nära platserna där man kunde få tag på allt man behövde blev behändigt. Hantverkare etc som inte behövde mycket mark och skrymmande råvaror för att producera sina varor samlades också där de inte behövde frakta sitt gods långt.

Sen tillkom kulturen, teatrar och underhållning och lärosäten.

Att göra stadskärnor utan kommers är lite bakvänt, de är byggda av kommers och för kommers.
Det är inte säkert att statskärnor har något egentligt egenvärde förutom att det finns gamla fina hus där.

Det som finns kvar är mötesplatser och underhållning. Mycket av underhållningen har flyttat in, vi har stora tv'n med mer film och musik än vad man hinner att se och lyssna på. Konserter blir live-streamade i utmärkt kvalitet.

Det som lär driva människor ut för umgänge och kultur är i så fall trångboddhet, som i många större europeiska städer, ex.vis London.
Handel har varit en del men även för att träffas och festa. Många kustnära blev även städer för att det kom dit fartyg med varor från andra länder och hamnen skapade jobb.
Riktigt långt tillbaka så var det även en trygghet att bo flera på samma plats för att skydda sig mot plundring utifrån.
 
Jag är tudelad. Åh ena sidan, så är jag ju lantisbo och upplever precis det ovan. Åh andra sidan, om man tar kläder som exempel, så finns det ett mycket större utbud av kläder och storlekar för oss större på nätet än vad det gör i fysiska butiker. Även om det har bättrats något är det ju inte i närheten lika bra, därtill problemet att det poppar upp och stänger igen butiker lika fort som man blinkar. Numera har jag andra storlekar som gör det lättare för mig att gå i butik, men som större var det en mardröm.
Det hade sannolikt varit enklare om jag bara varit stor. :(
Nu är bekymret att jag har andra proportioner än standardmodellerna. Jag har betydligt längre ben och kortare överkropp. Plus att jag är bred. Inte stor, bred.
Så det är sällsynt att vanlig konfektion sitter vettigt. Jag får prova mig fram.

Jag har några butikskedjor där kläderna brukar funka och dit går jag.

Minns den sommaren för jättelänge sedan när jag letade efter nya byxor. en hel sommar. :meh:
 
Det finns många faktorer som driver förändringen av detaljhandeln (läs: främst mot näthandel). En av de viktigaste är att transporter och logistik är orimligt billigt idag, vilket i sin tur har flera anledningar. Från många länder finns signifikanta statliga subventioner på postområdet. Inrikes transporter i Sverige är extremt prispressade och inte sällan utförs de i praktiken av människor längst ner på den ekonomiska samhällsstegen inom ramen för den haussade gigekonomin. Många bitar stinker rejält, imho.

Men visst näthandlar jag också varor ibland. Främst elektronik och teknik till hem eller jobb, fast det handlar ofta om varor som aldrig haft, eller kanske ens skulle kunna ha, traditionell butiksförsäljning. Aldrig mat, aldrig kläder. Jo förresten, jag står just i begrepp att köpa ett par Revolution Race byxor - och den tillverkaren har ju själv valt en uteslutande nätbaserad affärsmodell.
 

Liknande trådar

M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig...
2
Svar
26
· Visningar
3 662
Senast: M-Meduza
·
Övr. Hund I onsdags kväll började min färd ner mot Tyskland för att få se lite "riktig" hundträning. Vår resa började 21 på kvällen, vi åkte i...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 794
Senast: sammi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp