Det var länge sedan och människan är död

Nu var det inte just denna mannen jag menade med mitt inlägg.

När det gäller honom så kan man ju krasst konstatera att rättsväsendet inte skött sig som det borde. Men det går inte att efterkonstruera lagen.
Sen vet inte jag om det finns fler anmälningar mot han, vet du om det finns det? (eftersom du skriver att han fortsatt trakassera kvinnor)

Ewa Fröling har varit ganska tydlig med att hon utsatts för våld från honom.
 
En förövare måste inse att hen skadat sitt offer.

Jag har en nära vän som arbetar vid en anstalt där många av de intagna sitter inne just på grund av övergrepp mot kvinnor. Så sent som igår när jag träffade henne sa hon att det mest signifikativa är att dessa män inte förstår, har ingen insikt. Det finns dömda mördare där på samma anstalt som vet exekt vad de gjort och inser vidden av deras ogärning, men just kvinnobrottsdömda har det sällan sa hon och skakade på huvudet.
 
"
På vilket sätt var det ett ”Dramaten-problem”?

– Jag kunde inte göra något åt det, mer än att prata med dem om vad som hade stått. Hade det hänt i dag hade det blivit en helt annan situation eftersom kvinnovåld är uppmärksammat nu på ett annat sätt."
https://www.expressen.se/noje/dramatenchefen-angerfull-efter-josefin-dokumentaren/

Det här är anledningen till att vi behöver "drev". Det kan rädda liv. Offrens liv. Inte förövarnas.
 
Frölings båda insta-poster som @cewe tipsade om tidigare är rätt tydliga.

Lena Olin berättade förr om sin misshandelserelation utan att peka ut honom, men ”alla” visste att det var honom hon pratade om.
Jag förstår att min fråga nu kommer att vara provokativ; men har inte dessa kvinnor OCKSÅ ett ansvar? "Alla visste" liksom, men varför ställde sig ingen upp och pekade ut HONOM då?

Jag kan tycka att den här kulturen att så många vet, men ingen säger något är lika illa som misshandeln i sig, nästan snäppet värre eftersom FLERA blir utsatta för den här typen av misshandlande män om ingen reser sig upp och pekar ut den jäveln och drar upp blusärmarna och säger HAN gjorde detta!.
 
Jag förstår att min fråga nu kommer att vara provokativ; men har inte dessa kvinnor OCKSÅ ett ansvar? "Alla visste" liksom, men varför ställde sig ingen upp och pekade ut HONOM då?

Jag kan tycka att den här kulturen att så många vet, men ingen säger något är lika illa som misshandeln i sig, nästan snäppet värre eftersom FLERA blir utsatta för den här typen av misshandlande män om ingen reser sig upp och pekar ut den jäveln och drar upp blusärmarna och säger HAN gjorde detta!.

För att han var så våldsam? Josefin hade livvakt under "chess" som berättas om i dokumentären. Som Hannes Holm sa försökte han berätta och sprida men alla sa "jaha" ungefär. Är man ett offer så tror jag man har full upp med att rädda sig själv. Örjan skallade bla en regissör, inte ens då blev han av med jobbet.
 
Jag förstår att min fråga nu kommer att vara provokativ; men har inte dessa kvinnor OCKSÅ ett ansvar? "Alla visste" liksom, men varför ställde sig ingen upp och pekade ut HONOM då?

Jag kan tycka att den här kulturen att så många vet, men ingen säger något är lika illa som misshandeln i sig, nästan snäppet värre eftersom FLERA blir utsatta för den här typen av misshandlande män om ingen reser sig upp och pekar ut den jäveln och drar upp blusärmarna och säger HAN gjorde detta!.
Jag tror att man ska akta sig för att lägga någon form av ansvar på misshandlade kvinnor. De hade förmodligen fullt upp med att bryta sig loss och sedan försöka läka ihop.
 
För att han var så våldsam? Josefin hade livvakt under "chess" som berättas om i dokumentären. Som Hannes Holm sa försökte han berätta och sprida men alla sa "jaha" ungefär. Är man ett offer så tror jag man har full upp med att rädda sig själv. Örjan skallade bla en regissör, inte ens då blev han av med jobbet.
Hade hon LIVVAKT?? Det var så de löste det? Herre freaking GUD!

(Nej, jag har inte sett den. Jag är lite skör just nu och har för lite hud. Därför har jag hittills undvikit två saker: den dokumentären samt Niklas Orrenius DN-reportage om Jamila som var fånge hos IS).
 
Jag tror att man ska akta sig för att lägga någon form av ansvar på misshandlade kvinnor. De hade förmodligen fullt upp med att bryta sig loss och sedan försöka läka ihop.
Fast det är väl just där vi, samhället måste stärka upp kvinnor så att de inte ska tolerera övergrepp och att inte gömma undan det för då tillåter man övergreppen att fortgå. Istället för att jaga ner män som grupp måste ALLA ta sitt ansvar att sätta gränser för de individer som begår övergrepp.
Jag kan inte se annan lösning.
 
Egentligen inget nytt, sådant här händer massor av kvinnor varje dag, året runt. :cry:Vreden och förtvivlan över att det är så och att ingenting görs finns inom mig hela tiden. Men den här dokumentären gick så in i hjärtat bara för att det blev så tydligt hur en livsgnista kan släckas och hur fasansfullt det är. Kanske kan detta ändå vara startskottet till att något äntligen börjar hända.

Jag försöker vara hoppfull. För visst känns det väl ändå som om vinden vänt lite efter metoo? Att det har blivit lite lättare att berätta om övergrepp, att skammen liksom har börjat glida åt rätt håll, bort från offren och i riktning mot förövarna? Jag försöker tro det.

Samtidigt har jag lagt märke till att medvetenheten om hur fruktansvärt man kan bli behandlad som brottsoffer i en rättegång vid t.ex sexuella övergrepp, våldtäkt och misshandel verkar göra att FÄRRE vågar anmäla. Det är ju i så fall en fruktansvärd utveckling.

Köpa biljetter till Dramaten kanske man kan låta bli i alla fall.
När jag anmälde min sambo för misshandel var åklagaren JÄTTEGLAD att jag fullföljde och inte tog tillbaka min anmälan. Han sa att det var så många som aldrig vågade fullfölja. Det var 1980 och det lär ju inte vara bättre idag.
 
Fast det är väl just där vi, samhället måste stärka upp kvinnor så att de inte ska tolerera övergrepp och att inte gömma undan det för då tillåter man övergreppen att fortgå. Istället för att jaga ner män som grupp måste ALLA ta sitt ansvar att sätta gränser för de individer som begår övergrepp.
Jag kan inte se annan lösning.
Jag tror att vi ÄR där, faktiskt, alltså att kvinnorna stärkts. Metoo har gjort den nyttan, tystnadskulturen är under attack. Jättedebatten om Josefin Nilsson tror jag inte hade varit möjlig utan metoo.
 
Senast ändrad:
Jag förstår att min fråga nu kommer att vara provokativ; men har inte dessa kvinnor OCKSÅ ett ansvar? "Alla visste" liksom, men varför ställde sig ingen upp och pekade ut HONOM då?

Jag kan tycka att den här kulturen att så många vet, men ingen säger något är lika illa som misshandeln i sig, nästan snäppet värre eftersom FLERA blir utsatta för den här typen av misshandlande män om ingen reser sig upp och pekar ut den jäveln och drar upp blusärmarna och säger HAN gjorde detta!.

Är böjd att hålla med här, vad hjälper det de kvinnor som (troligtvis) blivit utsatt för honom i +20 års tid att "alla visste" men höll käft nu, +20 år senare hakar på mediedrevet?

Oavsett vad man tycker om den (totalt värdelösa) domen han fick för sitt brott då för +20 år sen, så blev han anmäld, åtalad, dömd och har då enligt vårt rättssystem sonat sitt brott. Att han är ett allmänt creep, en lort till människa, ett avskräde och vem vet vad för avskyvärdheter han utsatt andra kvinnor för, som aldrig blivit anmält kan man ju spekulera i till dödedagar, men vill vi verkligen ha ett samhälle där människor som begått brott ska stötas ut från samhället för all tid och evighet, där mediedrev och en allmän mer eller mindre lynchmentalitet -långt efter anmälan, åtal och dom är avklarat- är accepterat och till och med önskvärt från vissa håll?

För min del hade han gärna fått bli dömd till att ruttna bort i nån håla för resten av sitt liv när han blev åtalad, men så blev det inte och ur juridisk synpunkt, så finns inget att göra åt det nu.
 
Det som jag funderat mest på nu med dokumentären är just tystnadskulturen. Ibland undrar jag om den inte gör mer skada än själva ingreppen i sig?

På något sätt blir det som att det är offereras fel då.
Du skulle inte gjort si och så och tänk vad alla kommer att börja prata. Nej, nej, nej. Allt är jättebra. Inte mer problem än vad alla andra har.

Jag målade täckningar, pratade och berättade vad som hände. Jag ville att alla i skolan skulle veta.
När lärarna senare tog upp detta med min moster (som jag bitvis bodde hos när föräldrarna inte kunde) blånekade hon. Sa att mina föräldrar var bortresta (nej så var det verkligen inte). Detta hade jag ingen aning om att hon gjort förrän i vuxen ålder.
Lite trög möjligen men lärde mig hyfsat fort att inte tala öppet. Alltid komma med undanflykter. På något sätt önskade jag ändå att någon hade reagerat mer men jag antar att folk har fyllt upp med sitt.
 
Jag tror att vi ÄR där, faktiskt, alltså att kvinnorna stärks. Metoo har gjort den nyttan, tystnadskulturen är under attack. Jättedebatten om Josefin Nilsson tror jag inte hade varit möjlig utan metoo.
Tystnadskulturen som i "alla visste" men ingen sa något är något vi ALLA får ta på oss.

Josefin Nilssons öde är överjävligt och problemet här är att Örjan Ramberg har fått fortsätta, dels på grund av ett undermåligt rättssytem och dels på grund av tystnadskultur. Metoo anser jag har föga med det att göra, annat än när Örjan Ramberg spikas upp på metoo-korset.

Och jag försvarar inte Örjan Ramberg på en enda nanomillimeter här, jag kan bara inte förstå hur hela kulturetablissemanget har kunnat haft mage att låta honom fortsätta.

I USA är sexoffenders offentliga, sökbara och deras ansikten finns tillgängliga för alla. Men här i vårt rättsystem innebär en dom avtjänat straff och rehabilitering. Nej säger jag. Låt oss se deras namn, se deras ansikten och låt det de gjort för evigt följa deras liv.
 
Det som jag funderat mest på nu med dokumentären är just tystnadskulturen. Ibland undrar jag om den inte gör mer skada än själva ingreppen i sig?

På något sätt blir det som att det är offereras fel då.
Du skulle inte gjort si och så och tänk vad alla kommer att börja prata. Nej, nej, nej. Allt är jättebra. Inte mer problem än vad alla andra har.

Jag målade täckningar, pratade och berättade vad som hände. Jag ville att alla i skolan skulle veta.
När lärarna senare tog upp detta med min moster (som jag bitvis bodde hos när föräldrarna inte kunde) blånekade hon. Sa att mina föräldrar var bortresta (nej så var det verkligen inte). Detta hade jag ingen aning om att hon gjort förrän i vuxen ålder.
Lite trög möjligen men lärde mig hyfsat fort att inte tala öppet. Alltid komma med undanflykter. På något sätt önskade jag ändå att någon hade reagerat mer men jag antar att folk har fyllt upp med sitt.
Precis det du beskriver är ju risken med tystnadskulturen. Samt att den normaliserar. De vet du vad du är med om men de gör inget. Alltså är det du är med om inte särskilt konstigt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 341
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 786
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 463
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 868
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp