Kalmarländska? :confused: Från Kalmarlandet? :p (det brukar kallas kalmaritiska) ;)

Jag har svårt att tro att någon missar att jag är smålänning och min dialekt är finslipad kalmaritiska, vilket däremot kanske är svårare att avgöra eftersom jag jobbar på att rikssvenskifiera den... Rikssvenska på småländska, det är grejer det, vetni! :laugh:

Båda mina döttrar, födda och uppvuxna några mil från Kalmar, har fått med sig tungspets-R från sin far och mormor och jag skulle säga att de inte har någon utpräglad dialekt. MEN, båda två har fått frågan om varifrån de kommer ursprungligen... :eek: Och det kan ju tyckas lite märkligt med tanke på att man får leta många generationer bakåt innan man hittar någon som inte är född och uppvuxen i Sverige.
Ja ja, något med Kalmar var det ialla fall jag blev misstänkt för :p
 
Jag är en sådan där dialektkameleont som inte kan låta bli att på bara någon dag, ibland några timmar, omedvetet ta till mig dialektmelodier... om än inte dialektala ord eller ändra uttalet på mina R. :D Är norrlänning, men det hörs nog bara när jag talar med släkten. Jag avskyr att lyssna på mig själv när jag pratar svenska, särskilt innan jag kommer igång. Det låter konstigt och lite stockholmskigt tycker jag.
 
Skånska är faktiskt väldigt många dialekter. Bred danska som du skriver är bara en av dem egentligen, så jag förstår att det inte alltid är lätt att placera. Mellanskåne har väl den mest neutrala skånskan, lite nedtonad och inte så bred som de i Malmö, de i Helsingborg, de i Kristianstad, de i Ystad osv. Jag som bor här tycker ändå att mellanskånskan märks, men kan förstå att den kan vara svår att placera, och norröver i Skåne är det inte lätt att alltid skilja skånskan från blekingska faktiskt.

Jag bodde två år i Oxelösund i Sörmland och där reagerade många på min dialekt. Vad jag reagerade på var avsaknaden av andra dialekter än sörmländska. I Skåne är vi så vana vid att likväl som vi möter en skåning möter vi en stockholmare, en värmlänning, en norrlänning, östgöte osv. Men där var det sörmlänningar för hela slanten i stort sett. Inte konstigt att folk reagerade när jag öppnade munnen kanske...

(i mitt jobb som medicinsk sekreterare när jag väljer diktat av läkare och skriver det de säger så väljer jag bort de som talar skånska och väljer de med annan dialekt... jag har svårt att höra och förstå vad de säger :o )
Det kan jag tänka mig, bara här i Dalsland finns tydligen ett antal. Folk verkar ju höra från vilken by man är ifrån O_o Utom mig, kanske hör ihop med att jag inte har släkt här.

Kom på att jag faktiskt kände igen en som skånsking en gång (hon var från södra delen) ganska nyligen, då förstod jag inte helt vad personen sa :bag:
 
Det kan jag tänka mig, bara här i Dalsland finns tydligen ett antal. Folk verkar ju höra från vilken by man är ifrån O_o Utom mig, kanske hör ihop med att jag inte har släkt här.

Kom på att jag faktiskt kände igen en som skånsking en gång (hon var från södra delen) ganska nyligen, då förstod jag inte helt vad personen sa :bag:
Nja man kan höra om det är södra eller norra Dalsland.
By vettesjutton
Bodde i Ödeborg i 15 år så
 
Nja man kan höra om det är södra eller norra Dalsland.
By vettesjutton
Bodde i Ödeborg i 15 år så
Här verkar en del kunna skilja på Åmål, Fengerfors, Bengsfors, Ärtemark osv. Jag tycker att det är så okomplicerat som att de alla pratar svenska :cautious:
 
Ingen har någonsin trott annat än att jag kommer från Norrland (dialekten har beskrivits av nya bekanta som en "sjungande" norrländska), men bara norrlänningar kan (ibland) placera den lite annorlunda dialekten från den socken som jag bodde i under 20 års tid och som numera är ett standard komplement till min ursprungliga dialekt.
 
Jag snappar gärna upp dialekters melodi från de jag pratar med helt omedvetet men jag brukar få frågan om jag kommer från Dalarna (även från de som kommer från därifrån) men även hört Sundsvall och Norrland i stort.
Min mamma och hennes släkt är från Umeå så jag snappar ofta upp dialekten därifrån.

Annars är jag västmanlänning, född och uppväxt i Västerås.
 
Östergötland, även om jag inte själv tycker att det är så tydligt.
Men numera, efter 13 år i Österrike är det nog en blandning med lite tyska. Jag ska nog vara tyst 🙊 😅.

Här, när jag paratar tyska gissar folk att jag kommer från Nederländerna, I andra hand skandinavien.
 
Två har frågat om jag kommer från Grekland, en har frågat från vilket land jag kommer ifrån, alla med tanke på min dialekt och mitt utseende. Tror att de flesta helt klart verkar höra att jag är skåning, men eftersom jag inte pratar bred skånska placeras jag inte så lätt varifrån Skåne jag kommer. Någon har undrat om jag bott länge utanför Skåne eftersom dialekten är lite "utblandad".

Jag pratar skånska, som sagt är den ju inte bred och kanske inte "tydlig" eftersom jag använder svenska ord istället för renodlade skånska, men melodin finns ju ändå där. Det grekiska/utländska i mitt utseende ska enligt de tre alltså vara mina gröna ögon, gula hudton och ljusbruna hår samt markerade ögonbryn- "Du ser inte svensk ut om du förstår hur jag menar".

Nej, pappa var dansk och mamma svensk. Mamma cendrefärgat rakt hår och gröna ögon med släkt ifrån Sölvesborg och Malmö och pappa var mycket mörk i huden men inte mörkhyad, blåögd (i en familj med 5 av 7 barn med bruna ögon och föräldrar med bruna ögon), mörkt, nästan svart typ afrokrull till hår, och från Lolland, Danmark. Varken Danmark eller Sverige är ju Grekland så jag kanske är bortbytt på BB om man nu inte kan se ut så här i Danmark och Sverige förstås :D Fnissade i alla fall förvånat när jag fick höra det!
Pappa brukade också få frågan om han kom från Grekland/medelhavsområdet, men han var svensk så långt bak det gick. Också rätt mörk i huden, lockigt (men inte afrokrull) nästan svart hår och stor kantig näsa. Det blev effektfullt med hans isblåa ögon.
 
Skånska är faktiskt väldigt många dialekter. Bred danska som du skriver är bara en av dem egentligen, så jag förstår att det inte alltid är lätt att placera. Mellanskåne har väl den mest neutrala skånskan, lite nedtonad och inte så bred som de i Malmö, de i Helsingborg, de i Kristianstad, de i Ystad osv. Jag som bor här tycker ändå att mellanskånskan märks, men kan förstå att den kan vara svår att placera, och norröver i Skåne är det inte lätt att alltid skilja skånskan från blekingska faktiskt.
Lånar dig igen.
Ett ex till mig bodde en mil utanför Kristianstad (Gärds Köpinge) och pratade riktigt bred bonnaskånska så första halvåret hade jag uppskattat att ha en ordlista för att fatta vad han sa 😅 En vän bor också en mil utanför Kristianstad men åt andra hållet (Önnestad) och visst kan man höra skånskan men inte mycket mer. Det är nog inte superstor skillnad mellan hans dialekt och min numera eftersom vi umgåtts så mycket och länge (jag är Sölvesborgare så jag låg ju redan och vägde på gränsen)
 
Jobbade i Stavanger och någon frågade varför jag skulle sluta på jobbet. Svarade att jag skulle flytta hem igen och de bara "jaha, vartdå?"

"Skåne, södra Sverige"

"... är du inte norsk?"

Likadant i Kanada, folk trodde jag var kanadensare. Jag hade varit en jättebra dubbelspion kanske 😂
 
Jag verkar typ ta efter och omedvetet härma de jag pratar med haha. Jag pratar hyfsat östgötskt men inte extremt eller hur jag ska säga. Stod i kassan och fick nyligen frågan om jag är från Småland då kunden tyckte jag hade sån dialekt...Ptja helt ute var han inte då jag har rötter därifrån; mormor var född i Vetlanda :).

Tycker det är charmigt med olika dialekter. Inte minst blir jag påmind om somrarna när jag följer med sambon till västkusten (kode) och går man in på ICA och handlar och alla utom jag har göteborgsk dialekt så känner man verkligen att man är utomsocknes haha!
 
Folk hör att jag är skåning men inte vilken stad, men så har jag inte bott "hemma" sen mitten av tonåren heller. En del som tror jag är italiensk 😅 säkert för att jag är lite mörkare än medelsvensson och har humör som en italienska 😛😆
 
Här är en annan dialektväxlare... född och uppvuxen i Dalarna med en mamma från Gästrikland och från en del av Dalarna som inte har så extremt bred dialekt. Hatade min uppväxt så när jag flyttade till U-a för studier jobbade jag medvetet bort mycket av dialekten.

Lägg sedan till att jag har språköra och plockar upp dialekter väldigt fort (jag kommer aldrig att flytta till Skåne :nailbiting::rofl:) och har jobbat mycket i samt skaffat särbo i Norrland så kan ni ju räkna ut hur det låter. Jag har fått frågan i Dalarna om jag kommer från Västerbotten :D

Särbon påstår att jag får extrem daladialekt när jag är förbannad, något som jag ser som förtal... :cautious:
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 358
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 695
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp