Jobbade i Stavanger och någon frågade varför jag skulle sluta på jobbet. Svarade att jag skulle flytta hem igen och de bara "jaha, vartdå?"

"Skåne, södra Sverige"

"... är du inte norsk?"

Likadant i Kanada, folk trodde jag var kanadensare. Jag hade varit en jättebra dubbelspion kanske 😂

Jag har ju främst jobbat på engelska mot Australien och fick en gång frågan "Hur länge har du bott i UK?". Eh, en veckas semester som 18-åring :rofl:
 
Jag blir tagen för hallänning ibland, men jag pratar småländska. Bor visserligen nära gränsen till både Halland och Västergötland så det är lite blandat. Men smålänning är jag!

Min man är från Falköping, det är omöjligt att ta fel på.
 
Ytterligare en dialektväxlare här 🙋🏽‍♀️

Men jag är nog ännu värre på engelska. Pratar jag med min mattelärare (från England) går jag över till brittisk dialekt. Om min samhällskunskap lärare kommer och jag börjar prata med honom så byter jag till amerikansk dialekt (han är från USA). Skulle biologi-läraren (Australienare) komma och jag börjar prata med henne så… ja, ni gissade rätt… skiftar jag till australisk engelska :D

När jag pratar med folk som har engelska som modersmål är det inte sällan de frågar "vart är du från Egentligen?!" och när jag säger Sverige så reagerar de med: :confused: O_o :eek:


Jag kan tydligen byta dialekt mitt under ett samtal också. Är nog ett hopplöst fall. Om någon någon gång tänker göra en studie om dialekter - ta inte med mig :rofl:
 
Kom på en intressant sak som min bror gör. Han har flyttat från Blekinge till Örebro och han pratar fortfarande ungefär som han har gjort hela sitt liv, utom till sin dotter som han pratar en helt annan dialekt med. Han kan byta dialekt från sin vanliga till den han pratar med sin dotter från en mening till en annan utan att vara medveten om det
 
Ytterligare en dialektväxlare här 🙋🏽‍♀️

Men jag är nog ännu värre på engelska. Pratar jag med min mattelärare (från England) går jag över till brittisk dialekt. Om min samhällskunskap lärare kommer och jag börjar prata med honom så byter jag till amerikansk dialekt (han är från USA). Skulle biologi-läraren (Australienare) komma och jag börjar prata med henne så… ja, ni gissade rätt… skiftar jag till australisk engelska :D

När jag pratar med folk som har engelska som modersmål är det inte sällan de frågar "vart är du från Egentligen?!" och när jag säger Sverige så reagerar de med: :confused: O_o :eek:


Jag kan tydligen byta dialekt mitt under ett samtal också. Är nog ett hopplöst fall. Om någon någon gång tänker göra en studie om dialekter - ta inte med mig :rofl:

Jag är SJÄLAGLAD att jag inte plockat upp aussie-dialekt iaf! :rofl: Det är UK som gäller här ;)

De jag jobbar med är ju i allmänhet lite mer polerade akademiker så de brukar ha en rätt stram accent ändå även om det hörs att de kommer från Australien. Men en kollega... det var som att hamna i filmen Crocodile Dundee! :laugh:
 
Jag är SJÄLAGLAD att jag inte plockat upp aussie-dialekt iaf! :rofl: Det är UK som gäller här ;)

De jag jobbar med är ju i allmänhet lite mer polerade akademiker så de brukar ha en rätt stram accent ändå även om det hörs att de kommer från Australien. Men en kollega... det var som att hamna i filmen Crocodile Dundee! :laugh:
Min pappa pluggade i Australien ett år, behöver jag säga mer? :rofl: När jag var mindre hade jag en TYDLIG aussie-dialekt men den har tonats ned mycket. Det var nästan så att den inte existerande alls ett tag… meeen sen började en tjej i min klass och hon hade precis varit på ett utbytesår i NZ :nailbiting:

Vet inte vad min "grunddialekt" är idag. Troligen en blandning? En del säger UK, andra säger USA. Och jag själv hör ju inte min egen dialekt på det sättet så jag vet inte :laugh:
 
Jag pratar breeed Göteborgska. Frölundavarianten :D
Om någon pratar dialekt med mig pratar jag mer dialekt tillbaka.
På svenska, i alla fall. På engelska har jag betydligt mindre dialekt (jag har inte kunnat bemästra att prata bredaste Göteborgskan på engelska, så det blir alltså mitt ordnade sätt att tala).

Jag kan ordna till dialekten om jag behöver. Förutom om jag blir arg :angel:

Jag gillar dialekter! De gör språket färgrikare :love:
 
Det tog mig flera månader att faktiskt börja höra orden som min brittiska kollega sa till mig. Hon pratar inte som jag lärt mig att "brittisk engelska" låter, och min hjärna did simple not compute :D Om jag inte minns helt fel så kommer hon från en liten arbetarort utanför Birmingham, mot Wales.

När min hjärna väl började koppla så förstod vi dock varandra bättre än någon annan på det stället :angel:
 
Här verkar en del kunna skilja på Åmål, Fengerfors, Bengsfors, Ärtemark osv. Jag tycker att det är så okomplicerat som att de alla pratar svenska :cautious:

I stora drag är det väl så på Dal att ju närmre norska gränsen desto mer norsk dialekt, ju närmre Värmland desto mer värmländska.
Det i kombination med dalslänskan ger en rätt bred dialekt :D

Själv har jag fått höra att jag pratar dalslänska med norsk dialekt.
Jag hade stora problem med att förstå min sambos breda dalslänska i början :p
 
Ni som säger att ingen skulle ta fel på vart ni kommer ifrån, var inte så säkra på det. Jag är nämnligen helkass på att känna igen dialekter :p
Är en i stallet som tydligen pratar tydlig skånska, det visste jag inte. Pratar någon rejält bred skånska (alltså typ danska) eller grov norrländska kan jag möjligtvis känna igen det. Även om någon bryter på norska/ finska/ tyska men inte vilket av språken, bara att det inte är rent.
Jag känner igen finsk dialekt. That's it :cool::rofl:
 
Ytterligare en dialektväxlare här.

Djupt i botten renaste dalmål. Med en förälder som talade rikssvenska så kan jag tala ganska utslätad, svårbestämd svenska. Efter många år i Småland, Stockholm och Göteborg har jag plockat på mig ytterligare dialekter och de flesta har ett sjå att bestämma mitt ursprung. Men blir jag frb så hörs det nog rätt väl. Eller när jag kommer "hem". :)
 
I stora drag är det väl så på Dal att ju närmre norska gränsen desto mer norsk dialekt, ju närmre Värmland desto mer värmländska.
Det i kombination med dalslänskan ger en rätt bred dialekt :D

Själv har jag fått höra att jag pratar dalslänska med norsk dialekt.
Jag hade stora problem med att förstå min sambos breda dalslänska i början :p
Kanske är därför jag blivit misstänkt för att vara norsk då. Har ingen infödd släkt här men min mormor bodde nära och jobbar i Norge, hon är uppvuxen i ett finsktalande hem... så även hennes mamma (ganska självklart. Och nej, jag har ingen gammelmormor för det vägrade hon bli kallad :p ) som bodde nära, hon pratade med finsk brytning (om hon pratade svenska alls). Det kanske hör ihop med att jag pratar lite svårplacerat, men definitivt inte rikssvenska :laugh:

Men jag har inte hittils haft några problem med att förstå någon som pratar dalsländska. Iofs så har jag inga problem med norska heller.
 
På engelska tror jag att skotska är närmast för mig, liksom lätt otydligt men ändå ren engelska :p

Min mamma pratar tydligen som en infödd australiensare enligt en new zeeländare, hon har knappt varit där :laugh:
 
Är nog ingen som har det minsta koll som missar att jag kommer från Norrland.
Tycker det hörs att jag kommer från Norr/Västerbotten men brukar inte bli placerad någonstans mer precist förutom att folk förstår att jag INTE är pitbo 🤣
Tror det är omöjligt att inte förstå om någon inte är från Pite. :D De är INTE kameleonter.
 
Jag talar och har alltid talat västmanlänska. Inte någon dialekt man vill skryta med direkt. Men hey, sån är jag.
Jag pratar fort, mycket och på vääääldigt mycket väääästmanlääänska 😁.
 
Är nog ingen som har det minsta koll som missar att jag kommer från Norrland.
Tycker det hörs att jag kommer från Norr/Västerbotten men brukar inte bli placerad någonstans mer precist förutom att folk förstår att jag INTE är pitbo 🤣
Och varför hörs det att du inte är Pitebo?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 339
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 694
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp