Bukefalos 28 år!

Djur och människor

Lejonelle

Trådstartare
Är det inte konstigt hur det har blivit - jag tänker på humanmedicin kontra veterinärmedicin. Exempel: om en människa får urinvägsinfektion står det på 1177 att man ska dricka mycket och kontakta vårdcentral om det inte blir bättre inom tre dygn. Antibiotikaförskrivningen är ganska restriktiv. Om en hund får UVI står det på Agrias m fl hemsidor att man bör kontakta veterinär efter ett dygn så det kan sättas in antibiotika snabbt. Varför så olika? Det är ju samma sjukdom? Samma komplikationer? Om infektionen läker ut spontant hos människan utan antibiotika borde den väl göra det hos hunden också?
 
Som @lady_vip säger. Våra djur kan ju inte prata. Ofta hinner det gå ett tag innan man märker att nåt är fel, även om man känner sig djur utan och innan.

Jag märkte tex på lagotton, för många år sen, att nåt var fel. Vad det var gick inte att sätta fingret på. Hon var pigg och glad som alltid, åt och drack som hon brukade, kissade och bajsade som vanligt. Enda skillnaden var att hon, när hon lade sig, gjorde en liten stön istället för en nöjd suck som hon brukar.
Alla värden var bra, allt lät fint. Tills vi tog ett urinprov....Och den infektionen hann gå upp i njurarna.
 
Självklart kan hundkroppen precis som vår kropp läka ut mindre infektioner själv.
Problemet hos hund är väl att symtomen som hunden uppvisar inte alltid beror på UVI utan kan ha många andra (även allvarliga) orsaker, men då hunden inte kan tala om var det gör ont så krävs ju ett veterinärbesök fär att utesluta andra orsaker.

Även inom veterinärmedicinen försöker man vara mer restriktiv med antibiotika, och vid en måttlig till kraftig UVI väljer man så smal antibiotika som möjligt under så kort tid som möjligt just för att hålla nere resistensen så gott det går. En lindrig UVI kanske inte ens behöver antibiotika utan det räcker med smärtstillande och antiinflammatorisk medicin.
 
Förutom det som de andra redan skivit är det också så att hemmakurer inte alltid funkar på djur. UVI kan vi människor ibland självläka genom att dricka mycket, dricka tranbärsjuice osv osv, men hur får du en hund att dricka tre gånger mer än den normalt gör? Det finns inte direkt något bra sätt att behandla UVI på djur utan att sätta in antibiotika.
 
Förtydligande: jag tycker inte det är fel att ta hunden till veterinär. Det jag däremot tycker är fel är att en människa ibland har väldigt svårt att få träffa en läkare. "Ta två panodil och vänta till imorgon" verkar vara standardsvaret. För mig är det ganska stor skillnad på att få rådet att vänta tre dagar innan man kontaktar vårdcentral (och kanske får vänta ytterligare 1-2 dagar på att få träffa en läkare) och att ringa veterinär samma dag. Människan kan ju också ha svårt att uttrycka sig, t ex pga språksvårigheter, låg/hög ålder eller andra sjukdomar.

(Det finns receptfria tranbärstabletter med leversmak att ge hund vid UVI förresten..)
 
Förtydligande: jag tycker inte det är fel att ta hunden till veterinär. Det jag däremot tycker är fel är att en människa ibland har väldigt svårt att få träffa en läkare. "Ta två panodil och vänta till imorgon" verkar vara standardsvaret. För mig är det ganska stor skillnad på att få rådet att vänta tre dagar innan man kontaktar vårdcentral (och kanske får vänta ytterligare 1-2 dagar på att få träffa en läkare) och att ringa veterinär samma dag. Människan kan ju också ha svårt att uttrycka sig, t ex pga språksvårigheter, låg/hög ålder eller andra sjukdomar.

(Det finns receptfria tranbärstabletter med leversmak att ge hund vid UVI förresten..)
Tror det där är mycket en kostnadsfråga i vissa fall. Hos veterinären betalar vi exakt vad det kostar med ett besök, men eftersom vi har fri sjukvård här i Sverige och att sjukvården redan är hårt ansatt ekonomiskt och att trycket på sjukvården är extremt högt med många patienter så blir det till att man inte vill ha in folk "i onödan".
 
Tror det där är mycket en kostnadsfråga i vissa fall. Hos veterinären betalar vi exakt vad det kostar med ett besök, men eftersom vi har fri sjukvård här i Sverige och att sjukvården redan är hårt ansatt ekonomiskt och att trycket på sjukvården är extremt högt med många patienter så blir det till att man inte vill ha in folk "i onödan".

Precis min poäng. Om man får betalt för besöket är det väldigt viktigt att patienten kommer in samma dag. Annars är det inte fullt så viktigt. Och då undrar jag om det är medicinska skäl som ligger bakom rekommendationerna, kanske inte i något av fallen...
 
Precis min poäng. Om man får betalt för besöket är det väldigt viktigt att patienten kommer in samma dag. Annars är det inte fullt så viktigt. Och då undrar jag om det är medicinska skäl som ligger bakom rekommendationerna, kanske inte i något av fallen...
Som exempel kan jag ju säga att jag gick med UVI (på mig själv) i 5 veckor. Ringde 4 ggr till vårdcentralen, men eftersom jag inte hade ont i ryggen, feber eller kissade blod tyckte dom att det var onödigt att jag kom in. Visst, efter 5 veckor försvann det av sig själv, men....
 
På min gamle far gick hans UVI upp i njurarna och gav blodförgiftning i hela kroppen - han fick ligga på intensiven en tid och var fruktansvärt dålig, så det är inte alltid att leka med. Vet om hundar där det går samma väg och dom har blivit riktigt dåliga.
 
Mot UVI har jag ätit ett otal antibiotikakurer… Inte alltid det går över av sig självt. Att bli äldre var det bästa botemedlet tydligen! Det, och Hiprex. Har aldrig fått problem med njurarna men hade en bekant som fick njurbäckeninflammation och hon fick ligga på sjukhus i månader. En annan bekant som fick problem sa att hon skrek rakt ut ända tills ambulansen kom och gav henne morfin. Känns inte som om jag har någon lust att chansa på att jag ska bli så sjuk, inte heller vill jag vänta och se om min hund blir dålig. Däremot så gillar jag inte att vissa veterinärer rutinmässigt skriver ut antibiotika när hunden har blivit opererad. Där är det bättre att se hur det utvecklar sig och bara ge antibiotika om det blir infekterat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu är jag både förvirrad och frustrerad. Ber om ursäkt för förvirrat inlägg, det blir väl inte bättre av att det är sambons katt och han...
Svar
5
· Visningar
3 328
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 852
Senast: Hellas
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 595
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 135
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp