Bukefalos 28 år!

Dobermann och arbetsglädje?

S

Stefanie

Hej!
Funderar på dobermann som sägs vara väldigt mammiga och älskar att gosa samtidigt som det är en brukshund. Någon som vet vad som menas med att dobermann är svårkörda och hårda hundar? Får inga svar av rasklubben så vet inte vart jag ska vända mig.
All info om dobermann i arbete är av intresse!

Jag ska nämligen skaffa ytterligare en hund och står mellan border collie, tollare och dobermann. Vill ha ngt av en arbetsnarkoman som arbetar för att det är kul oavsett väder och humör och alltid är beredd på jobb. Samtidigt vill jag ha en hund som går att "mysa med" i soffan, sängen, en hund som är trevlig i vardagen och som älskar mänsklig närhet. Jag har nämligen erfarenhet av att tollare och border collies är mer distanserade och gärna håller sig på sin kant. Vet dock inte om detta är hela sanningen. Ngn som vet?

Har redan en knepig liten jack russell som är hyfsat svårmotiverad och ibland älskar arbete och andra gånger är det raka motsatsen. En hund med "humörsvängningar" och som inte alltid är så på. Detta är frustrerande eftersom jag vill ha en hund som man bara kan gå ut med oavsett väder och belöning jobba, men som samtidigt kan koppla av och söka mkt närhet. Finns denna ras?

Blir oerhört tacksam vid seriösa svar, gärna från folk med erfarenhet av att arbeta med sina hundar, tex inom lydnad, freestyle, agility, sök, spår, rapport osv.

Mvh,
Stefanie och Miila=)
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Hej!

Jag har en tvåårig dobermanntik som aldrig tackat nej till arbete. Hon går lika bra för boll som för tråkiga torrkulor som för en pinne i skogen. Hon älskar att arbeta för arbetandets skull. Vi tränar lydnad, spår och sök och satsar på tävling i samtliga grenar. Hon tycker att allt är lika roligt och skulle träna hela dagen om hon fick välja. (Med det orkar inte matte med;))

Hon är väldigt kontaktsökande, kanske lite mer än en genomsnittlig dobermann? Får det intrycket ibland. Hon samarbetar jättefint, man ser verkligen hur hon tänker "vi" hela tiden, istället för "jag" om man får förmänskliga lite;) Ett exempel på det är att hon alltid kommer in med bollen direkt när hon fått bollbelöning, inte alls intresserad av att ha bollen för sig själv utan hon sätter samarbetet först. Även om hon i yngre dar har gjort ärevarv kring hela plan.

Det är en sak som är ganska typiskt för dobermann, de har mycket spring i benen. Ärevarvsproblem är vanligt hos ungdobermanns (och vissa äldre med för den delen:D) Man får lägga ned lite tid på det:rofl:

Jag tycker inte alls att dobermann är en svårkörd hund träningsmässigt. Man måste såklart vara nogrann med föräldradjur, kolla efter arbetsmeriter i t ex IPO, vilket ganska många kör med sina dobermanns. Jag tycker att det är vardagslydnaden som är jobbigast just nu. Träningen går bara fram, fram, fram. Och t ex koppelgåendet går fram, tillbaka, fram, tillbaka. Det är en energisk ras och ja, man bör nog vara ganska energisk i alla uppfostringsdelar och inte bara i tävlingsträning om man ska få en lätthanterlig hund. (Vardagslydnaden har jag kanske slarvat lite med ärligt talat) Receptet lyder = Mycket miljöträning, mycket socialseringsträning och framför allt mycket passitivitetsträning. Jag tror att dobermannen överlag kräver lite extra sådant jämfört med de raser du funderar på, även om jag inte kan dessa raser. Hårda skulle jag absolut inte kalla dem men det är mycket hund. Både storleksmässigt och energimässigt. Sedan tycker jag att man tidigt ska lära in ett ordentligt nej som fungerar i alla lägen.

Jag har aldrig tävlat i agility men jag har tränat det med min dvärghund, och testat med min dobermann. Om jag ville tävla agility på hög nivå skulle jag nog välja en annan ras. Inte för att jag vill dra alla dobermanns över en kam, men min är ganska klumpig. De är kända för att vara smärttåliga och min brakade in i hindrena i full fart, varför hoppa när man kan springa igenom? Visst är det en träningssak, men att konkurrera med border collies kan bli svårt...

Lydnad, hallelulja! Är nykär varje gång i min hund efter varje lydnadspass. Hon gör alltid sitt bästa och koncentrerar sig till max. Det som går dåligt är förarfel och dålig inlärning.

Sök går alldeles utmärkt. Man får jobba lite med att få hunden till att sätta på näsan. Annars är de lätt att de springer och springer samtidigt som de tittar efter figgen och det funkar ju inte på tävling.

Spår ser jag inte heller någon nackdel med dobermann. De flesta älskar det.

Rapport började jag träna, men det sket sig med mottagaren. Passar verkligen en dobermann med spring i benen. Det som kan vara lite negativt är väl pälsen. Kan bli kallt med långa stationstider, fast man kanske får ha täcke vid uppbindningen? Har ingen koll på tävlingsreglerna om det, kom inte så långt:)

Freestyle passar väl alla hundar. Finns bara opassande förare:D

Jag vet inte om jag har haft en jävla tur att hitta en hund som passar mig så bra träningsmässigt. Men jag känner verkligen att jag inte skulle vilja ändra en endaste grej med min tik. Hon är så himla perfekt för mig. Därimot har vi vardagsproblem, tex koppeldragande och osäkerhet med andra hundar, som vi kämpar vidare med.

Sedan ska man tänka på att det är jobbigt att leva med alla fördomar om dobermanns. Många har åsikter och om du skaffar en dobermann kommer du säkert få höra en hel del. Man blir ledsen och sårad, och fylls av prestationsångest. Man vill bevisa att dobermann är mer än en springmaskin. Och att de absolut inte är någon "mördarhund" som biter allt som passerar.

Mycket blaj, hoppas att det ger dig en liten bild av min bild av rasen:) Jag älskar dobermann och kommer alltid ha minst en. Roliga, kvicka, smarta och knäppa:love:
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Av de tre raser hade jag enkelt rekommenderat dig en tollare!

Jag träffar ganska många dobermann och har svårt att se charmen med rasen :o Tycker det är mycket spring i benen, liten hjärna. Dessutom viltgalna och spralliga. Koncentration, ljud och hoppande.

I mina ögon är en dobermann svår att tävla i högre klasser, dom är för clowniga. Och folk kanske tycker att dom kan verka "hårda" men jag tror det är lite nerver som spelar inte.
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

min erfarenhet av dobermanns är ungefär som aliides. jag hade inte valt en dobermann om jag var intresserad av att tävla några högre klasser. är du ute efter en arbetsnarkoman så kanske du ska titta på kelpien också, och jaktvarianterna av labbe och golden. har du tänkt valla med din hund?
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Min(iofs mycket begränsade) erfarenhet är att det tyvärr blivit en ras där rädslor inte är något ovanligt och där många avlar enbart på utställningsmeriter. Så ska du skaffa dig en dobermann, se till att du köper en valp med rätt förutsättningar för att bli det du vill ha, d v s mentalt stabila föräldrar(och inga ursäkter från uppfödaren om varför Snuffe inte riktigt var i form när han skulle gå MH) och bruksmeriter så att du har en opartisk bedömning av att hunden iallafall kan gå ett arbetsprov.
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

jag vill ha en hund som man bara kan gå ut med oavsett väder och belöning jobba, men som samtidigt kan koppla av och söka mkt närhet. Finns denna ras?
Japp - jaktgolden.
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Vilket trevligt svar. Blir hoppfull när jag läser det. Sen precis som du säger kanske du har fått en väldigt bra individ. För min pappa har en foxterrier, alltså också en terrier, och den är fullständigt perfekt att tävla all form av lydnad med!! Hunden bara älskar att jobba och leka till skillnad från min lilla terriertik, som i och för sig är en jack russell. Så det är svårt och veta vilken hund man får, men återigen precis som du säger är en grundförutsätning själva föräldradjuren såklart!

H
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Ja men så underbart! märks det att man när ny när man skickar iväg ett ofärdigt svar??!! Pinsamt* :s men men =)

Har hört att dobermann har lätt att få separationsångest och att man måste lägga mkt tid på ensamhetsträning? har du erfarenhet av detta?

Är det förresten mkt vakt i en dobermann? Enligt rasstandarden har jag för mig att jag läste att man avlade på väldigt skarpa hårda hundar, men det kanske är ngt man har fått bort nu??


Tävlar du i någon gren? Vilken klass isåfall? Jag ser att flera säger att man borde satsa på en annan ras om man vill tävla i de högre grenarna, skulle du hålla med om det?

Det måste vara underbart att ha en hund som går igång på allt! Vet inte hur många ggr jag kommit hem och börjat grina i ren frustration över min JRTtik som inte vill något alls, oavsett vilken leksak eller korv jag håller i. En mkt knepig dam som nästa dag istället bara vill jobba, iaf en liten stund! Vi har hittills tävlat i lydnadsklass 1 en gång med första pris och tredje placering. Är nöjd med tanke på att det var första gången. Men nu är det sök, agility och lite räddning jag har börjat med istället.... Men men, jag får kämpa vidare. Men det konstiga är tycker jag, att Jack russells som jag förstått det inte alls ska vara sååå knepiga hundar, utan hundar med mkt motor bara man lyckas motivera dem! Men det är väl det jag förmodligen inte lyckats med hittills då...Men vad gör man liksom med en hund som är svårmotiverad och inte tycker om att leka med leksaker och tröttnar på korv efter en stund liksom. Men nog om det!

All info om dobermann i arbete och i vardagslivet tas tacksam emot!!Gärna ngn som har erfarenhet av tollare eller border collie ockå!
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Jag har faktiskt varit inne på jaktgolden ett tag förut. Men jag har förstått det som att det finns få kennlar och de som finns säljer helst sina valpar för jakt. Och jakt kommer jag inte syssla med. Däremot apportering av dummies och sådant! Det gör jag redan med min JRT! Stämmer det att uppfödare av jaktgolden bara säljer valpar till jakt?
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Jag har inte planerat att satsa mest på vallning för det är lydnaden och annat som intresserar mest. Däremot kommer jag helt klart prova på vallning om det blir en vallhund! Men vallningen är en av anledningarna till att jag tvekar på border collie. Ifall Det skulle visa sig att jag skulle tycka det var riktigt tråkigt med vallning och jag har en vallhund skulle jag bara må dåligt. Men helt klart kan jag tänka mig att prova på några ggr!
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Jag har en dobermann/border collie blandning, med mest dobermann i. Vi har henne som sällskapshund. Men visst hon älskar att arbeta och göra rätt för sig. Har aldrig tävlat eller så. Dessutom så är hon en riktig knähund trots sin storlek. Har skickat dig ett pm om tips på en bra uppfödare som du kan kontakta, vet inte om man får skriva om sånt i trådar.
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Nej, alla uppfödare av jaktgolden säljer inte enbart till jakt - inte jag t ex;) Jag är nöjd om de får jobba, sedan spelar det inte så stor roll med vad. Däremot ser jag gärna att mina valpköpare har ambitioner att ta tillvara arbetslusten och förmågan som finns i mina hundar.
 
Sv: Dobermann och arbetsglädje?

Jag är dobermanfanatast, men jag skulle vilja säga som så att om målet är att stå på medaljplats på SM så skaffa en annan ras, men vill du bara träna och tävla för att det roligt och skulle ni hamna på SM så vore det strösslet på kakan så är doberman inte ett dumt val.

De flesta dobermans älskar att göra saker och de lär sig blixtsnabbt. Det innebär inte att det blir rätt alla gånger - som en skrev "det är mycket spring" och iomed att de är lättlärd så räcker det att du belönar fel ett par gånger så har den lärt om momentet till det felaktiga.
Allt går i 190 ungefär och de är "allt eller inget" just mellanlägen är det ont om.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 895
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 347
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 823
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp