Dogue de Bordeaux

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare nellie86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 833
N

nellie86

Hej:)

Jag är helt ny när det gäller denna ras, har dock vart runt hos några uppfödare och umgås med denna ras och fått info av dem.
Men nu vill jag höra vad ni tycker om denna ras.

Vad ska man tänka på när man ska köpa just denna ras?
Vad kräver dem en?
Är det en bra familjehund?
Hur är dem med andra hundar och andra raser?

Har själv två hundar idag fast av raserna Fransk Bulldog och Minibullterrier.
Detta är två tikar Bullen är 2år och Bullterrien är 1år..

Bullen har haft en valpkull och bullterrien ska få valpar om ca 1 vecka.

Tanken med denna ras är också att hon ska gå avel.

MVH Nellie

ps skulle va roligt med bilder på era hund/ar

Sv: Dogue de Bordeaux

Att en valp kommer att duga till avel finns väl inga garantier för.
Vad jag förstått är det svårt att hitta valpar där båda föräldrarna har fria höfter o armbågar.

Säger som vallhund, svårt att hitta hundar med bra höfter och armbågar. Rasen mognar väldigt sent, både kroppsligt och mentalt. Har sett 4-5åriga hundar som uppför som tonårsslynglar. Sådär kul med tanke på deras storlek och vikt. :crazy:

En släkting till mig hade två stycken som hade till arbetsuppgift att vakta gården, vilket de gjorde med ära. I annat fall har jag lite svårt att se vad man ska med dem till. Vissa vill ju ha det till att de är toppen sällskapshundar men jag är skeptisk.

Att en valp kommer att duga till avel finns väl inga garantier för.
Vad jag förstått är det svårt att hitta valpar där båda föräldrarna har fria höfter o armbågar.

Nej naturligt viss så vet man aldrig om den kommer dugga till avel när den är valp.
Okej, den ena uppfödaren som jag vart hos är båda föräldrarna fria från
höfter o armbågar.

Nellie

Säger som vallhund, svårt att hitta hundar med bra höfter och armbågar. Rasen mognar väldigt sent, både kroppsligt och mentalt. Har sett 4-5åriga hundar som uppför som tonårsslynglar. Sådär kul med tanke på deras storlek och vikt. :crazy:

En släkting till mig hade två stycken som hade till arbetsuppgift att vakta gården, vilket de gjorde med ära. I annat fall har jag lite svårt att se vad man ska med dem till. Vissa vill ju ha det till att de är toppen sällskapshundar men jag är skeptisk.

Tack för infon:) Tanken är ju att hon ska gå som vakthund på gården..
som jag skrev till ovanstående så är båda föräldrarna till den blivna valpkullen fria från höfter och armbågar men självklart är det inte säkert valparna blir det bara för att föräldrarna är det.

Nellie

Leta efter en uppfödare som har AD, HD fria avelsdjur ! Att föräldrar har gjort MH med SKOTT i ruta 1 :)
Har en hundägare som jag hjälper , hane på 3 år som är jättetrevlig , dock väldigt glad ( dem är framavlade från början med BOXER:laugh:) . Har inget negativt att säga av rasen , har träffat på ca 6 st , alla bra. Dock är dem som en tidigare sagt lite senare i sin mognad , som Boxern , dem behöver ett aktivt liv för att få ur sig energin så den inte omvandlas till dumheter . Arbeta den gjärna , spår , sök , uppletande mm mm :)

Tack för infon:)
Tanken är ju självklart att ta valpar på henne.
Jag bor på en stor gård, men mycket mark och skog runt om kring, dem andra två vi har nu är ute flera timmar om dagen och vi lägger lite spår mm i skogen, så aktivt liv kommer hon att få. :laugh:
Vi går även mycket kurser mm med dem vi har nu, vi träffar andra hundar i stort sätt varje dag också.

Nellie

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 924
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 037
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 333
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med... 2
Svar
29
· Visningar
4 108
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?