Donera hår

Villervalla

Trådstartare
Är det någon som har donerat hår? Hur funkar det? Finns det olika typer av donationer? Är det något särskilt att tänka på? Det jag läst om är Änglahår, och bara namnet känns lite...ja jag vet inte. Som att någon har dött? Och så är det ju inte. Kan finnas många anledningar till att någon behöver en peruk som inte innebär en livshotande sjukdom.

Någon som har erfarenhet, antingen som donator av hår eller mottagare av peruk?
 
Är det någon som har donerat hår? Hur funkar det? Finns det olika typer av donationer? Är det något särskilt att tänka på? Det jag läst om är Änglahår, och bara namnet känns lite...ja jag vet inte. Som att någon har dött? Och så är det ju inte. Kan finnas många anledningar till att någon behöver en peruk som inte innebär en livshotande sjukdom.

Någon som har erfarenhet, antingen som donator av hår eller mottagare av peruk?

Jag donerade hår när jag klippte av mitt långa till jättekort för några år sedan. Fick kontaktuppgifter av frisören till ngt företag i Gbg. Minns att de betalade 300 kr utifrån kvalitet och längd.
 
Jag donerade hår när jag klippte av mitt långa till jättekort för några år sedan. Fick kontaktuppgifter av frisören till ngt företag i Gbg. Minns att de betalade 300 kr utifrån kvalitet och längd.

Så du gick till frisören och sa att du vill donera håret, fick med dig håret när du gick och skickade det själv?
 
Min dotter ville donera sitt hår för ca 3 år sedan efter att ha argumenterat bra själv för ändamålet (8 år gammal) så då fick hon göra det. Vi gick till en frisör som själva skickade det till en perukmakare som tillverkar peruker till de som förlorat håret pga sjukdom.

Det ska inte vara färgat är väl det jag kan säga sådär allmänt om det ska gå till sjuka. Till teater var det inte lika viktigt.
 
Min dotter klippte av och donerade sitt hår för tre veckor sedan. Hon gjorde det hos frisören som skötte allt, skickade iväg osv. Den frisören skickade bara till Änglahår, och det passade min dotter och hennes önskemål perfekt. Man får inget betalt, det är ju en donation. Och man får skriva på papper med personnummer etc, eftersom det är en donation från kroppen.
 
Är det någon som har donerat hår? Hur funkar det? Finns det olika typer av donationer? Är det något särskilt att tänka på? Det jag läst om är Änglahår, och bara namnet känns lite...ja jag vet inte. Som att någon har dött? Och så är det ju inte. Kan finnas många anledningar till att någon behöver en peruk som inte innebär en livshotande sjukdom.

Någon som har erfarenhet, antingen som donator av hår eller mottagare av peruk?
Jag håller på att spara ut håret för att sedan kunna donera det är tanken till cancersjuka. Tänkte gå till en frisör i stan som sedan skickar håret vidare dit.
 
Jag har inte någon önskan om att få pengar för håret. Dock gör jag helst så lite arbete som möjligt själv, så jag går gärna till en frisör som sköter allt det praktiska. Bor i Stockholm, så det ska väl gå att hitta.
 
Jag håller på att spara ut håret för att sedan kunna donera det är tanken till cancersjuka. Tänkte gå till en frisör i stan som sedan skickar håret vidare dit.

Hur hittade du frisören? Bestämmer du själv vad håret ska användas till? Hos Änglahår står att de inte ger till just cancersjuka, vet inte om det är vanligt eller inte...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det fanns några gamla trådar, den senaste från 2019, men detta är mer en tråd för motsatsen. Donera inte ditt hår, de som behöver det...
2
Svar
30
· Visningar
3 010
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Jag har en nära anhörig som kommer att behöva en ny njure inom 5-7 års tid, kan också vara något kortare tid. Jag funderar på att gå...
Svar
7
· Visningar
1 181
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
8 053
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 528
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp