Dragbilsdrömmar

Sv: Dragbilsdrömmar

Värt att kolla kanske, och behöver jag säga hur KUL den är att köra?!! BMW är svårslaget när det gäller drag under galoscherna

Och just detta gör att man ska vara försiktig när man köper BMW i lägre prisklasser, de är ofta hårt körda...

Jag kör/drar bara med BMW och de är toppenbilar, men smakar det så kostar det.

till TS;
Alltså jag tycker inte att Passat är en stor bil, har du ingen möjlighet att fara och provköra och bilda egen uppfattning? Iofs kör jag med en stor SUV och tycker att alla andra bilar är minimala, men har aldrig upplevt att det skulle vara ett problem att parkera med bilar i storlek Passat/V70. Iofs, tycker du att du sitter dåligt i Volvo så är nog Passat värre, man sitter som i ett badkar med bara ögonen som sticker upp ovanför dörrarna :p

Backkameran innebär att när jag lägger i backen så hoppar kameran igång och jag ser på GPSskärmen precis hur det ser ut bakom bilen.
Det är toppen när man ska backa för eftersom man kan backa så kulan hamnar precis rätt. (är ju även bra till fickparkering)

Alla killar blir alltid lika impade när man hamnar precis rätt och jag ljuger ju då så klart och säger att det är för att jag har full koll på vart jag har bilen :angel:

Haha, spännande. Gissar dock att detta är något nytt påfund och att det inte finns på 10 år gamla bilar.

Idag stod det en Toyota RAV4 på parkeringen utanför affären, så jag ställde mig bredvid den. Och ta mig tusan, den var lika liten som min renault!! :eek:
Pyttelite bredare, men precis lika lång!

Fick dessutom reda på att min förra granne hade en sån, så jag ska fråga om jag får testköra deras, så slipper jag åka massa mil i onödan för att provköra en bil jag inte gillar.
Ska även provköra en Honda CRV i veckan.

Senast ändrad:

Förresten, får man lov att fråga varför du inte hade valt en honda om det inte var för priset?
Vad är nackdelarna med den? Fördelen förstår jag ju är priset. :p

I ärlighetens namn: nej. Jag hade aldrig valt en Honda (möjligen kanske deras CRX, men det är bara för att jag inte ens är i marknaden för en sportbil av det slaget ;))

Jag är nöjd med bilen, den krånglar aldrig och den är ganska skön att köra, men vi har alltid haft Volvo och BMW och det är ju helt klart ett steg neråt i känsla och kvalité. Jag ville gärna ha fyrhjulsdrift men en X5 skulle bli alldeles för dyrt för mig så därför valde jag Honda den här gången.

Om man ser till vad jag betalat för den tycker jag att det är en jättebra bil. Kan inte svara för hur de äldre är dock...

Jag har inte koll på det där med dålig baklucka som några skrivit om, men på min är det en helt vanlig.

Men... jag har ju inget drag på min bil, så i så fall behöver jag byta bil också.

Vilken bil har du idag? Det enklaste är ju att köpa och montera drag på den befintliga bilen. Mycket billigare än att köpa ny bil.:idea:

Kom dock ihåg att du efter montering MÅSTE beställa tid för TYPBESIKTNING hos bilprovningen, dels för att få nytt registreringsbevis där tillåtna släpvikter är angivna, dels för att kontrollera att monteringen av drag är utförd på rätt sett.

Kom även ihåg att kommer du över en viss totalvikt på ekipaget, måste du ta E-kort för att kunna dra släpet, fast det står också på bilens registreringsbevise vilka totalvikter du får dra med och utan E-kort.
Lycka till i funderandet:)

Jag vill spinna vidare på detta inlägget - ts: det kanske är så att det billigaste och bästa alternativet både på lång och kort sikt är att ta BE-kort. D v s sätta drag på den bil du har, se hur mycket du behöver transportera och sedan byta till en ordentlig dragbil utifrån dina behov. Som du beskriver din situation kan ju mycket väl BE vara det absolut bästa alternativet. Kör du lite, har en lätt transport och vill ha en mindre, snål bil till de flesta körda milen är ju BE den bästa investeringen. Då får du dra maximalt med bilen och det är ju faktiskt så att BE är billigare än både transport och annan bil.

Visst, det hade gått, men då är jag snart uppe i samma prisnivå som jag får ge för en 4-hjulsdriven. Så jag kollar runt lite och ser om jag hittar något passande först. Skulle jag inte hitta något jag trivs med så hade ju det absolut varit ett alternativ. Men i så fall känns det som att jag lika gärna kan låna mina föräldrars bil. Så ofta kommer jag inte köra att det skulle vara något problem.

Idag provkörde jag en CRV, jag kommer provköra fler i den modellen, men just denna bilen var verkligen inget jag kommer köpa. Bromsarna var kassa och det var inget bra tryck i den alls så den kändes inte så stark. Jag kan inte tänka mig att den blir starkare med släp efter.

Så jag ska kika vidare och se om jag hittar något jag gillar. Om det sen blir köp eller om jag väntar, så vet jag iaf vad jag ska kolla efter om det sen blir aktuellt att byta bil.

+ Pegasus63

Jag är absolut inte emot att ta E-kort. Jag kommer i första hand att leta efter en bil som jag gillar. Om den sen kräver E-kort så är det inga problem, det kostar ju bara några tusenlappar, så det känns som en bra investering.
Om bilen inte kräver E-kort så känner jag ingen stress att ta det nu med en gång, men jag kommer säkert ta det förr eller senare ändå, det känns som att det är bra att ha när man har häst.

Haha, spännande. Gissar dock att detta är något nytt påfund och att det inte finns på 10 år gamla bilar.

Det är jätte enkelt att sätta på en backkamera på vilken bil som helst :)

Jag har köpt 3 lösa kameror, en backkamera på bilen som känner av när jag backar med bara bilen och då ser jag på GPSen vart jag är.
Den andra kameran sitter i hästtransporten så med ett enkelt tuch tryck på displayen så ser jag min häst eller vad jag nu fraktar.
Den tredje kameran sitter bakpå transporten, så när transporten är påkopplad och jag backar så känner den automatiskt av att det är den backkameran som skall användas så ser jag hur mycket plats jag har bakom släpet :)

Allt detta 3 kameror och GPS till ett pris av ca 1000 SEK :d

Men wow, vad smart!

Funkar det med alla gps? Eller köper man det som paket? Jag har ju redan en gps som jag gillar jättemycket. :D

Jag (läs min sambo) har köpt alla delar separat för att få de kameror som han tycker är bäst och det fungerar inte med alla GPS tyvärr och jag har ingen aning om vad som krävs heller för att det skall fungera..

Men det kan jag ta reda på om du vill? :)

Jag kan hojta till om jag köper släp sen, för i så fall hade det ju varit himla smidigt. Framförallt så är det ju jättebra att ha i och bakom släpet, för där ser man ju inte.

Med bara bil har jag inga problem med att backa så länge det finns något att ta sikte på. Typ, andra bilar, trottoarkant eller väglinje. I min stad har de parkeringar med stora stenblock fram och bak, funkar jättebra om det bara är en ruta, men när det är fler rutor så ser finns det inga block emellan, och då har man inget alls att gå på. (trottoaren ser likadan ut som vägen, kullersten) så man ser liksom inte hur långt in man ska backa. Där lyckas jag i strot sett alltid komma för långt upp på trottoaren. Skitdåligt system! Trånga är de också.

Kapar min egen tråd och frågar om transporter/släp.

Gör det jättestor skillnad på boogie eller "vanligt" släp? Boggies ligger ju ganska mycket högre i pris om man ska komma upp i samma kvalitet, och då får de ändå inte lasta så tungt. Så om man ska komma upp i samma lastvikt och samma kvalitet så blir det ju en helt annan prisklass. :o

Många begagnade har ju såklart bytt golv, är det en fördel eller nackdel att släpet har aluminiumgolv? Jag tänker att det blir ju inte murket som trä, men å andra sidan så kan det väl rosta. Vilket håller bäst?

Någon som kan säga något om Tranesläpet (110)?
Är det ett bra eller dåligt släp?

Vad menar du? Skillnaden mellan boggi och tandem? Eller skillnaden mellan en- och tvåaxlat?

Tvåaxlat är en annan planet. Säkrare, komfortablare - bättre helt enkelt. Har haft både en- och tvåaxlat och skulle aldrig köra häst i enkelaxlat igen.

Alugolv tycker jag inte är en given fördel, vi har accepterat det för vårt drömsläp har just alugolv. Men litar jag inte på tillverkaren hade jag aldrig vågat, det är ju lätt att kolla ett plyfagolv men praktiskt ogörligt med ett alugolv.

Tranesläpen brukar vara rejäla utan krusiduller och struliga finesser. Ett bra bassläp som jag tycker håller bra mycket högre kvalité än t ex Värmlandsvagnen.

Ja, enkelaxlat heter det väl när det är 2 hjul. :angel: För boogie är väl med 4 hjul?

Är inte så insatt i alla termer som du kanske märker, släp är inte direkt sånt jag pratar om så ofta. :angel:

Har du några åsikter om dalavagnen eller Kylinge?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 291
Senast: Derivata
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 075
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet