Bukefalos 28 år!

Vad är felet med en avtagbar krok? Tycker det funkar utmärkt och vill inte gärna ha en krok bakom bilen annat än när det behövs.
 
Jag har gett upp på min avtagbara krok. Har fixat den ett flertal ggr inför besiktning men lik förbannat går den inte att få loss väl på besiktningen. Så nu tar jag att det blir ombesiktning, åker till min verkstad som får godkänna ombesiktning, de plockar loss, fixar och godkänner, för några hundralappar.

På besiktningen har jag några gånger fått visa hur man lossar kroken, då de inte verkar förstå den finurliga mekanismen på min spanska racer-folkvagn. Vilket är lite märkligt.De frågar då efter nyckeln som aldrig använts för att låsa dragkroken nånsin, och så tar det en minut innan de låtsas uppfatta att den verkligen inte är låst.

Ok, 1-0 till er som inte tycker om avtagbar. Besiktningsprocessen funkar inte optimalt.
 
Sen gillar jag den som en buffertzon också, vet en gång när jag backade in på ett ställe å råkade backa lite för långt å trodde jag hade skrapat lacken, näää då var det bara hatten på dragkroken som fick sig en liten dutt.
Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.
 
På besiktningen har jag några gånger fått visa hur man lossar kroken, då de inte verkar förstå den finurliga mekanismen på min spanska racer-folkvagn. Vilket är lite märkligt.De frågar då efter nyckeln som aldrig använts för att låsa dragkroken nånsin, och så tar det en minut innan de låtsas uppfatta att den verkligen inte är låst.

Ok, 1-0 till er som inte tycker om avtagbar. Besiktningsprocessen funkar inte optimalt.
Ja, den har hänt mig också. Jag har också haft motsatta, någon som mansplainat mig när jag sagt att den ofta krånglar, som om det är för att jag inte vet hur man gör. :grin: Så har de själva inte fått loss den sen. :devil:
 
Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.

Med ett ganska svagt belägg deklarerar jag 1-1 genom Anders Kullgrens utsaga nedan. För att göra en säljrubrik: "Försäkringsbolagen rekommenderar avtagbara dragkrokar åt alla." eller en Aftonbladetrubrik: "Dragkrokarna som skapar död på våra vägar. Försäkringsanställd vittnar om den annalkande katastrofen i ditt närområde."


Fråga:
Jag har hört av olika personer, varav en som drabbats av en svår whiplashskada, att skaderisken vid påkörning bak-ifrån blir större om ”offrets” bil har en dragkrok, stämmer det?
Lars

Svar:
Nej, det är en skröna. Vi har kunnat se en viss ökad risk i äldre bilar (Volvo 240 och Saab 900 – gamla). Men i moderna bilar ser vi ingen ökad risk. Vi har undersökt både verkliga olyckor och i krocktester och tittat på skillnaden mellan bilar utan, med avtagbar och med fast krok.

Vi noterade lite lägre värden i krockdockorna när bilen har en avtagbar dragkrok kontra fast, men det är inget vi kunnat belägga i verkliga olyckor. Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok.
Anders Kullgren, Folksam

Diskutera: Har du varit med om att dragkroken tagit smällen vid en krock?


Taggar: Bilfrågan
 
Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.

Jag var rätt glad över min dragkrok när jag blev påbackad på en mack i Bollnäs av något pucko... det sa verkligen "crunch" men det var hans plastkofångare som gick sönder. Silverpilen hade bara färgavskrap i rött på dragkroken :D

Edit: Jag tutade åt puckot när jag såg att han var på väg att backa på mig (jag kunde inte köra framåt) men det hjälpte inte :meh:
 
Jag har avtagbar, bara för att bilen vi ville köpa råkade ha det...
Jag föredrar ett fast drag, mindre bök att hålla ordning på och säkrare för släpet.
Har fått ombesiktning på tidigare bil för att jag glömt draget på (kör släp ofta) och då också glömt att se till att det var enkelt att ta av/på.
Bökigt, är ett bra ord! Särskilt när man kör med släp ofta..

För bara några år sen var det en olycka med hästsläp där orsaken var just avtagbar dragkrok. Jag är inte särskilt orolig men självklart är det säkrare med en fast.
Hade valt fast drag alla dagar i veckan om jag haft möjlighet!
 
Problemet är att dragkroken inte ingår i bilens buffert-/krockzon och kan öka risken för whiplash-skador. Även om det är osäkert hur stor risken är i praktiken så gissar jag att den är bakgrunden till att man började ta fram avtagbara/infällbara dragkrokar.
Nu var det inte det jag syftade på när jag skrev buffertzon förstås. 🙄 Tänkte snarare mer när man parkerar därav jag tog upp vad som hände när jag parkerade en gång.
 
Vad är felet med en avtagbar krok? Tycker det funkar utmärkt och vill inte gärna ha en krok bakom bilen annat än när det behövs.

Att de börjar kärva och krångla för ofta.
I familjen har funnits ungefär tio bilar med Avtagbar krok.

EN fungerade vettigt. Dvs även när bilen blev äldre fungerade det. Dock gick nån jävla plastratt då sönder. Inga problem man fick ha en polygrip att vrida med men visa sura besiktningsgubbar bråkade om det. På den bilen satt för övrigt draget alltid på..

De andra nio har krånglat och kärvar tillslut när de ska av/på. Oavsett om de suttit på hela tiden, varit av mest hela tiden eller tagits av och på regelbundet och däremellan legat rent och smort i sin lilla påse.

Jag bor där vägar saltas och åker grusväg.

Pappa blev så less på det Kirre beskrev, få lämna in bilen för fix av dragkrok inför besiktning, att han tog bort kroken och registrerade om bilen. Övriga bytte bil eller bytte till fast drag.

Det kanske är bättre avtagbara idag, men jag har noll lust att prova med tanke på helvetet tidigare. Jag ser ingen nackdel med fast drag heller förutom rent estetiskt.
 
Dragkroken lossnade på en bekants bil när hon hade hästtransport på med två hästar i. Det gick bra med alla som tur var! Efter det är jag mycket skeptisk till avtagbar dragkrok. Har dock haft det på två bilar men på den ena fick jag maken till att montera en fast på tillslut för det kändes mycket bättre.
 
Att de börjar kärva och krångla för ofta.
I familjen har funnits ungefär tio bilar med Avtagbar krok.

EN fungerade vettigt. Dvs även när bilen blev äldre fungerade det. Dock gick nån jävla plastratt då sönder. Inga problem man fick ha en polygrip att vrida med men visa sura besiktningsgubbar bråkade om det. På den bilen satt för övrigt draget alltid på..

De andra nio har krånglat och kärvar tillslut när de ska av/på. Oavsett om de suttit på hela tiden, varit av mest hela tiden eller tagits av och på regelbundet och däremellan legat rent och smort i sin lilla påse.

Jag bor där vägar saltas och åker grusväg.

Pappa blev så less på det Kirre beskrev, få lämna in bilen för fix av dragkrok inför besiktning, att han tog bort kroken och registrerade om bilen. Övriga bytte bil eller bytte till fast drag.

Det kanske är bättre avtagbara idag, men jag har noll lust att prova med tanke på helvetet tidigare. Jag ser ingen nackdel med fast drag heller förutom rent estetiskt.

Jag kör också på vägar med saltning och massor av grusväg. Kanske har jag haft tur eller så är konstruktionen på min extra bra. Den sitter innanför en lucka som man tar bort, så när den inte är monterad kommer inte minsta smuts in.

Om man nästan alltid drar släp förstår jag att det är bättre med fast, men om man man 95% av körsträckan och tillfällen inte gör det tycker jag avtagbar är en bättre lösning. Fast infällbar är ännu smidigare, får se om den funkar lika bra på sikt.
 
Jag kör också på vägar med saltning och massor av grusväg. Kanske har jag haft tur eller så är konstruktionen på min extra bra. Den sitter innanför en lucka som man tar bort, så när den inte är monterad kommer inte minsta smuts in.

Om man nästan alltid drar släp förstår jag att det är bättre med fast, men om man man 95% av körsträckan och tillfällen inte gör det tycker jag avtagbar är en bättre lösning. Fast infällbar är ännu smidigare, får se om den funkar lika bra på sikt.

Med tanke på att det fungerade på en av tio, och den faktiskt hade exakt samma märke och satt på en likadan bil av likadan årsmodell etc som en som krånglade tror jag ett visst mått av tur är inblandat också. Just den hade ingen lucka. Men pappas som krånglade massor hade både lycka och stod i varmgarage osv.

För mig var det stor prio att när det var nödvändigt snappat kunna haka på transporten. Inte läge svära och krångla och traggla när hästen akut måste I väg.
 
Det känns rätt äpplen-och-päron att prata avtagbar och infällningsbar (elektrisk). Det var väl inte avtagbar som TS funderade på att köpa?
 
Elektriskt litar jag ännu mindre på. Alldeles för mycket elektronik och dataskit i dagens bilar. Dyrt att reparera och större risk för haveri.

Njae. "Elektronik och dataskit" har gjort underverk för trafiksäkerheten och haverier är betydligt sällsyntare än förut. Men visst är det ibland dyrt att reparera.

Jag har en elektriskt infällbar idag på ena bilen och den fungerar utmärkt, men jag har inga långtidsobservationer. Och min avtagbara som monteras på/av på 10 sekunder, med tvätt o smörj tar det några minuter extra. Tiden det tar att öppna bakluckan och trycka på knappen och dra till dragkroken i låst läge är ungefär lika lång....
 
Jag har en avtagbar och jag hade hellre haft en helt fast faktiskt. En nackdel med att åka runt med en krok bakpå bilen utan att ha släp på däremot är att om man blir påkörd bakifrån så är risken större att den andra bilen fastnar med kofångare/skärmar på draget och det blir meckigare att få isär bilarna, med potentiellt större plåtskador som följd. Alt om man själv råkar backa på en annan bil och fastnar med draget.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 852
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Angel
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 699
Senast: cili
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp