Drar ni hästtransport med elbil?

S får dra 1800 kg :)
Y ska väl kunna dra 1600 kg om jag minns rätt.
Kan du hjälpa mig med källa på det? Jag har bara sett en teoretisk vikt på S men inte att den vikten är godkänd i Sverige/EU så de S som har drag har inte en riktig dragvikt utan endast cykelställ osv. Däremot har ju alla bilar en teoretisk dragvikt som gärna blandas ihop. Detta står på en S utan dragkrok tex. 8F6E06F1-A203-4363-800A-A06881BB7071.jpeg
 
Kan du hjälpa mig med källa på det? Jag har bara sett en teoretisk vikt på S men inte att den vikten är godkänd i Sverige/EU så de S som har drag har inte en riktig dragvikt utan endast cykelställ osv. Däremot har ju alla bilar en teoretisk dragvikt som gärna blandas ihop. Detta står på en S utan dragkrok tex. Visa bifogad fil 72457
Jag vet inte riktigt, kollade på detta för ganska länge sedan och då läste jag 1800. När jag googlar nu får jag upp att det inte finns typgodkännande för drag för S och att man därför inte får eftermontera, men att det är annrorlunda om det monterats från fabrik? Men jag ska inte svära, jag har inte mer koll än att jag läst det någonstans.. 😊
 
Jag vet inte riktigt, kollade på detta för ganska länge sedan och då läste jag 1800. När jag googlar nu får jag upp att det inte finns typgodkännande för drag för S och att man därför inte får eftermontera, men att det är annrorlunda om det monterats från fabrik? Men jag ska inte svära, jag har inte mer koll än att jag läst det någonstans.. 😊
Du kan inte få den med drag från Tesla.
 
Ja jag har inte forskat i det mer noga, du har garanterat mer koll! Jag har väl läst på sidor som inte varit så uppdaterade kanske 😊
Du får gärna ange källa eftersom det är helt osannolikt IOM att den inte går att få med drag från fabriken. De andra modellerna, men inte S.
 
Du får gärna ange källa eftersom det är helt osannolikt IOM att den inte går att få med drag från fabriken. De andra modellerna, men inte S.
Jag har ju redan skrivit att jag läst det tidigare, det var länge sedan och jag minns inte vart. Jag har aldrig kollat upp det mer seriöst eftersom det inte varit aktuellt och som jag skrev så har du säkert mycket bättre koll 😊
 
Jag vet inte riktigt, kollade på detta för ganska länge sedan och då läste jag 1800. När jag googlar nu får jag upp att det inte finns typgodkännande för drag för S och att man därför inte får eftermontera, men att det är annrorlunda om det monterats från fabrik? Men jag ska inte svära, jag har inte mer koll än att jag läst det någonstans.. 😊
S kan inte leverans med drag som sagt, men bra då har vi rett ut detta! S kan inte ha mer än cykelkrok sas, allt annat är den teoretiska vikten!
 
S kan inte leverans med drag som sagt, men bra då har vi rett ut detta! S kan inte ha mer än cykelkrok sas, allt annat är den teoretiska vikten!
Ja jag har gått runt i flera år och trott att S får dra 1800 kg så det var bra info! Inte för att jag skulle haft råd att köpa en men ändå😆
 
Du har inte missat några. Den vanliga raden av tvärsäkra uttalanden om elbilar som sedan inte håller för ens en ytlig granskning 😒
Lagom trött på dem faktiskt, ffa när sk bekanta blockar en för man faktiskt kommer med fakta….

Känner till ett par som bor i Umeå (eller ja omnejd men ni förstår Norrland iaf med riktig vinter) som kör husvagn med sin X året om, och vi pratar hundratals mil. Det är tack vare dem jag dragit hästsläp med en X, sjukt ljuvligt i en uppförsbacke med grus och lera :love:
 
Du har inte missat några. Den vanliga raden av tvärsäkra uttalanden om elbilar som sedan inte håller för ens en ytlig granskning 😒
Men så otrevligt. Vadå tvärsäkra uttalanden? Det är ju uppenbart att du syftar på mig nu och jag har inte uttalat något tvärsäkert. Jag skrev vad jag hade läst och när det framkom annan info så köpte jag det.
 
Om jag skaffar E så kommer jag behöva göra läkarundersökning varje år för att få behålla körkortet. Pga en diagnos jag fick efter jag tog mitt 'vanliga' körkort. Jag hade diagnosen innan men iom att jag inte officiellt hade den så behöver jag i dagsläget inte göra läkarundersökningar. (påverkar inte min förmåga att köra överhuvudtaget, men reglerna är som reglerna är).

Priset är för läkarbesök, ledigt från jobbet, resa osv.

Varje år?! Horribelt... Jag har en bekant som har diagnosticerats med ADHD efter att hen tog B, och då krävdes en läkarundersökning för att få lämpen till BE. Men jag hade inte en susning om att det krävdes varje år :(
 
Varje år?! Horribelt... Jag har en bekant som har diagnosticerats med ADHD efter att hen tog B, och då krävdes en läkarundersökning för att få lämpen till BE. Men jag hade inte en susning om att det krävdes varje år :(
För adhd krävs det inte vanligtvis det. Bara till körkortstillståndet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 517
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 826
Senast: super
·
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 329
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp