Drar ni hästtransport med elbil?

Det kanske finns lite hopp för mig? Jag har ett dilemma jag bara skjuter på framtiden med en gammal Nissan Leaf (så mitt batteri är bara 24 kWh och har gått snart 15 kmil, inte kan jag ladda hemma i min hyresrätt heller) och ett gammalt hästsläp jag nu lånar (också en gammal 😆) dragbil till de få gånger jag behöver köra. Jag har bara B dock men kan väl ta något annat om jag måste kanske.

Undra hur rimligt det är att jag hade kunnat köpa en elbil med drag som får lasta min 550 kg häst i ett vettigare släp inom typ 5 år? Jag kommer behöva byta ut denna bilen (tycker den försämrats en aning nu senaste året i räckvidden som ju redan är begränsad och ännu mer pga kan ej ladda hemma) men vill verkligen inte byta till något annat drivmedel enbart pga det vore skönt att ha egen dragbil.
 
De mest effektiva bilbatterierna plockar i sådär 250 wattimmar per kilo. Diesel har en 20 gånger högre energitäthet.

Det är fysikaliskt utmanande att vikten att släpa på blir så mycket större. Och snabbladdningen med diesel är fortfarande bra mycket snabbare än för elbilen. 100 mils laddning på mindre än fem minuter.

Men utvecklingen går fort. Vem vet, energitätheten i batterierna har blivit mycket högre på ganska liten tid.
 
De mest effektiva bilbatterierna plockar i sådär 250 wattimmar per kilo. Diesel har en 20 gånger högre energitäthet.

Det är fysikaliskt utmanande att vikten att släpa på blir så mycket större. Och snabbladdningen med diesel är fortfarande bra mycket snabbare än för elbilen. 100 mils laddning på mindre än fem minuter.

Men utvecklingen går fort. Vem vet, energitätheten i batterierna har blivit mycket högre på ganska liten tid.

Just laddningen är ju typiskt en såndär i-landsvana som vi kan leva utan om alternativet är bättre ur andra synvinklar. Regelbundna pauser efter ett par timmars körning lär ju vara bra rent körmässigt också.

Nu kommer ju fler och fler lastbilar avsedda för ren godstransport med eldrift, så det ska bli intressant att se vad som händer på den fronten.
 
Just laddningen är ju typiskt en såndär i-landsvana som vi kan leva utan om alternativet är bättre ur andra synvinklar. Regelbundna pauser efter ett par timmars körning lär ju vara bra rent körmässigt också.

Nu kommer ju fler och fler lastbilar avsedda för ren godstransport med eldrift, så det ska bli intressant att se vad som händer på den fronten.

För djurtransporter är av tekniken påtvingade pauser ofta inte optimalt.

Vad hände förresten med den där tekniken som skulle ta bort laddtiden; där man bytte batteri på stationer? Det skulle ju lösa problemet helt.

När det gäller vägtransport för gods finns det såna lösningar där man byter batteri/dragfordon och därmed blir det inga "ladd"-pauser för godset. Det är svårare för privattransporter där inte samma logistikplanering och dimensionering av tillgänglig utrustning kan finnas.
 
För djurtransporter är av tekniken påtvingade pauser ofta inte optimalt.

Vad hände förresten med den där tekniken som skulle ta bort laddtiden; där man bytte batteri på stationer? Det skulle ju lösa problemet helt.

När det gäller vägtransport för gods finns det såna lösningar där man byter batteri/dragfordon och därmed blir det inga "ladd"-pauser för godset. Det är svårare för privattransporter där inte samma logistikplanering och dimensionering av tillgänglig utrustning kan finnas.

För att inte tala om att det bara funkar att transportera sig längs de vägar där laddstationer finns på dessa avstånd där de behövs. "Hela landet ska leva" rimmar illa redan där. Ffa med djur är det som sagt olämpligt.
 
@SaraMara har testar köra släp. Jag byter till full-el i vinter och den ska då kunna dra hästsläp. Räknar med att den klarar ca 15 mil. Få gånger per år jag kör längre enkel väg med släp och ännu mer sällan att laddtiden ihop med sol blir ett problem.
 
@SaraMara har testar köra släp. Jag byter till full-el i vinter och den ska då kunna dra hästsläp. Räknar med att den klarar ca 15 mil. Få gånger per år jag kör längre enkel väg med släp och ännu mer sällan att laddtiden ihop med sol blir ett problem.
Japp! Jag har under våren gjort flera lite kortare släpresor (mellan 5-10 mil mer gång) med strax under 1800 kg på kroken, och det har gått utmärkt. Förbrukningen vid icke-vinterväglag är ca 31 kwh per 10 mil så jag kommer drygt 20 mil enligt beräkningen utan att behöva ladda.

Just laddmomentet vill jag än så länge undvika, det är få laddstationer där man alls kommer in med släp bakom och hästkärra kan man liksom inte enkelt ställa av som en husvagn tex.

Det finns möjligen på vissa Ionity (kör inte Tesla) men jag hade inte vågat chansa. Jag kommer dock väldigt sällan mötas av den problematiken på det sätt som jag har häst så tycker det är ett viktigt steg att ta i utvecklingen mot ett fossilfriare samhälle. Jag kör ca 4000 mil per år varav endast en bråkdel med släp så hade känts orimligt att låta räckviddsångest hindra. Jag testade ett år och har nu precis bestämt mig för en ny och denna gång på 24 mån. Älskar elbil och har väldigt svårt att se att jag lämnar det.
 
Jag hade diskussion med försäljare på Toyota angående deras elhybrid och släp men blev avrådd. Tråkigt men ärligt.
Har i nuläget inga möjligheter till att ladda hemma och ar gångavstånd till jobb. Bilen används till stall, handling och för att åka till föräldrar mm. Får vänta ett tag tills det blivit bättre förutsättningar.

En Tesla lär inte vara aktuellt för min del, då köper jag mig en lägenheten eller hus först
 
Jag hade diskussion med försäljare på Toyota angående deras elhybrid och släp men blev avrådd. Tråkigt men ärligt.
Har i nuläget inga möjligheter till att ladda hemma och ar gångavstånd till jobb. Bilen används till stall, handling och för att åka till föräldrar mm. Får vänta ett tag tills det blivit bättre förutsättningar.

En Tesla lär inte vara aktuellt för min del, då köper jag mig en lägenheten eller hus först
Förklarade hen varför? Låter märkligt att avråda från hybrid om det är av omtanke för kunden och inte pga bättre marginal på ngn annan modell. På vilket sätt skulle hybriden vara sämre?
 
Med tanke på att jag inte drar transport så många gånger per år skulle jag vara nöjd med att den drar ok om jag kunde få andra fördelar men just nu verkar det inte fungera. Rekommendationen blev bensinare/diesel
 
Dels begränsning i hur mkt de får dra samt motorn.
Låter osannolikt, särskilt som Toyota väl har bra hybridrykte, men låter ju oroväckande att deras säljare inte tror på sina egna produkter. Inte helt ovanligt kanske heller, jag bojkottar tex fortfarande Volkswagen pga deras gubbiga, okunniga säljare vid ett potentiellt köp för typ 8 år sen. Just dragvikter mm är flera bilsäljare larvigt okunniga om och där skiljs agnarna från vetet är min erfarenhet.
 
Med tanke på att jag inte drar transport så många gånger per år skulle jag vara nöjd med att den drar ok om jag kunde få andra fördelar men just nu verkar det inte fungera. Rekommendationen blev bensinare/diesel
Det fungerar alldeles säkert om det är ett ”vanligt” släp du drar, särskilt om hybrid är en möjlighet. Toyotas Rav4 får väl dra drygt 1600 kg tex? Räcker ju för många.
 
Jag har kollat lite också och ingen säljare har tyckt jag ska ha elbil. Jag drar även i backar så bilen måste vara stark och ha bra vridmoment.
En sak jag undrar är, vad gör man vid elavbrott? Det lär bli vanligare med elavbrott i framtiden.
 
Jag har kollat lite också och ingen säljare har tyckt jag ska ha elbil. Jag drar även i backar så bilen måste vara stark och ha bra vridmoment.
En sak jag undrar är, vad gör man vid elavbrott? Det lär bli vanligare med elavbrott i framtiden.
Varför skulle det bli vanligare med elavbrott i framtiden?
 
Jag har kollat lite också och ingen säljare har tyckt jag ska ha elbil. Jag drar även i backar så bilen måste vara stark och ha bra vridmoment.
En sak jag undrar är, vad gör man vid elavbrott? Det lär bli vanligare med elavbrott i framtiden.
Alltså vridmoment? Det är inget som helst problem med elbil… Jag har fått lära en säljare att påpeka för köpare om max A vid laddning samt max % vid laddning. Så ska de rekommendera saker till de som inte har en aning… Det är ju just i backar som elbil är så sjukt bra! Lera, dåligt väglag whatever, den bara tuggar igenom…..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 519
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 876
Senast: super
·
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp