Drar ni hästtransport med elbil?

Jag fick lämna intyg varje år i typ tre år i början, sedan varannat år. Nu slipper jag lämna intyg. Har ADHD.
Var himla omständligt.

Men ja, lite OT.
Det görs en individuell bedömning som jag förstått det. Ingen jag känner med ADHD har behövt mer än till körkortstillståndet. Men beror säkerligen på graden och medicinering etc.
 
Aha, jag fattade inte den poängen :angel: *trög... Jag trodde du menade att det inte krävdes för k.tillståndet men för lämpen.... jaja, är trög om sagt 😅
Ingen fara 😊 och tydligen hade jag inte heller helt rätt eftersom parellikusken fått göra det. Gick bara på egen erfarenhet av min bekantskapskrets.
 
Räknat på det blir det ca 1000kr per år. Tar jag b96 slipper jag den kostnaden. (behåller jag vanligt b slipper jag också)
Det är vad jag vet inga sjukdomar som BE kräver intyg för som inte krävs för B-körkort också? Även om du kommer undan nu om läkaren missat att fråga om du har körkort när du fick din diagnos så kommer du ju få behöva intyg när du ska förnya B-kortet så jag förstår inte skillnaden där riktigt om jag ska vara ärlig.

Det är först vid C-kort och tyngre det blir hårdare medicinska krav och som läkare är man ju skyldig att rapportera in alla som får diagnoser som kan innebära att personen är olämplig att fortsätta ha körkort.
 
Senast ändrad:
Det är vad jag vet inga sjukdomar som BE kräver intyg för som inte krävs för B-körkort också? Även om du kommer undan nu om läkaren missat att fråga om du har körkort när du fick din diagnos så kommer du ju få behöva intyg när du ska förnya B-kortet så jag förstår inte skillnaden där riktigt om jag ska vara ärlig.

Det är först vid C-kort och tyngre det blir hårdare medicinska krav och som läkare är man ju skyldig att rapportera in alla som får diagnoser som kan innebära att personen är olämplig att fortsätta ha körkort.

Jag förstår inte heller skillnaden men den finns.
 
Utvecklingen får fort på elbilsfronten, så bilarna blir nog mer och mer anpassade framöver men givetvis påverkar vikten räckvidden. Hyundai Ioniq 5 och Polestar 2 har krok och så du åtminstone kan dra en häst. Osäker på om det funkar med enbart B-kort dock.

Vi har kört elbil i tre år nu men har en extrabil (fossilbil) med krok enbart för att dra släp med. Nästa bil blir definitivt en elbil med krok så vi slipper köra fossilt. Vi kör dock sällan långa resor och speciellt inte med häst.
 
Problemet är att dra långt. Åker man bara 10 min till och från ridhuset och ser till att ha full laddat batteri innan så går det bra. Ska man däremot åka på tävling och åka långt så kommer man inte så långt med en elbil, sedan måste man stå still på ett landningsställe i flera timmar i sommar värme med en häst i transporten är ju inte optimalt :/

Och inte bara hästsporten som drabbas, alla små företagare som som har bilar som måste klara tung last/dra släpp har samma problem, batterier pallar inte dra/tungt några längre sträckor.
 
Det är vad jag vet inga sjukdomar som BE kräver intyg för som inte krävs för B-körkort också? Även om du kommer undan nu om läkaren missat att fråga om du har körkort när du fick din diagnos så kommer du ju få behöva intyg när du ska förnya B-kortet så jag förstår inte skillnaden där riktigt om jag ska vara ärlig.

Det är först vid C-kort och tyngre det blir hårdare medicinska krav och som läkare är man ju skyldig att rapportera in alla som får diagnoser som kan innebära att personen är olämplig att fortsätta ha körkort.

Det är när man skaffar lämp som man måste svara på eventuella diagnoser, inte när man byter ut själva lappen. Det finns inga krav på att rapportera in diagnoser i efterhand om det gäller ett B-kort och läkaren inte gör bedömningen att körkortet bör dras in.
 
Problemet är att dra långt. Åker man bara 10 min till och från ridhuset och ser till att ha full laddat batteri innan så går det bra. Ska man däremot åka på tävling och åka långt så kommer man inte så långt med en elbil, sedan måste man stå still på ett landningsställe i flera timmar i sommar värme med en häst i transporten är ju inte optimalt :/

Och inte bara hästsporten som drabbas, alla små företagare som som har bilar som måste klara tung last/dra släpp har samma problem, batterier pallar inte dra/tungt några längre sträckor.
Källa på ovan?
 
Problemet är att dra långt. Åker man bara 10 min till och från ridhuset och ser till att ha full laddat batteri innan så går det bra. Ska man däremot åka på tävling och åka långt så kommer man inte så långt med en elbil, sedan måste man stå still på ett landningsställe i flera timmar i sommar värme med en häst i transporten är ju inte optimalt :/

Och inte bara hästsporten som drabbas, alla små företagare som som har bilar som måste klara tung last/dra släpp har samma problem, batterier pallar inte dra/tungt några längre sträckor.

Flera timmar står du inte, våran laddar fullt på 20-30 min ;) men jag förstår din poäng.
 
En fulladdad elbil kommer ca 30 mil
Räckvidd för elbil - så långt kan du köra med elbilen | If

Med släpp ökade elförbrukningen med 80 - 90 %! = man får räkna med att laddning behöver ske dubbelt så ofta.
Kan elbilar dra husvagn eller släp? – EFUEL
Lägger in lite riktiga siffror från de som faktiskt drar släp, både husvagn och hästsläp…

Tesla model x drar en husvagn, drar maxvikt föraren har BE - förbrukningen låg på ca 35-45kwh per 10 mil med släp i regn, blåst och snö i 80km/h… Dvs laddar ca 30 min på SuC var 30 mil och då finns marginaler där de laddar upp till 90% på batteriet så de hade mer än 15% när de stannade varje gång.

En X ligger på 25-35 KWh per 10 mil utan släp beroende på vem som kör och hastighet. Dvs en lugn person kör utan släp i max 80km/h och en hetsig person kör med släp i 100km/h så visst, då dubblar vi utan problem. Men kör man lugnt med en häst bakom bilen och ligger i lagliga 80km/h så är det inte en dubblering vi pratar, inte heller timmar att ladda som är en seglivad myt med de små elbilar (de kan endast ladda 1-FAS) som finns som ändå inte får dra.
 
Flera timmar? Det känner jag absolut inte igen, inte ens på väg ner genom europa med långa körsträckor.
Du verkar ha koll men skriver ändå för att spinna vidare… Återigen myter, man blandar ihop nattladdning med snabbladdning och blandar in blir med endast 1-FAS. Så sjukt trött på alla som vet hur det är utan att ha kört, eller som kört men inte kollat upp olika laddningstider, möjliga snabbladdare och vilka kopplingar som finns och då blir stående vid en snabbladdare där man endast har 1-FAS och får 3,7 kWh eller typ2 och kopplingen är CCS…. Klart man blir besviken då! Det är lite som att köra biogas i början… Långsamma pumpar, du var tvungen att bo eller jobba på rätt ställe men gjorde du det fungerade det toppen!
 
Du verkar ha koll men skriver ändå för att spinna vidare… Återigen myter, man blandar ihop nattladdning med snabbladdning och blandar in blir med endast 1-FAS. Så sjukt trött på alla som vet hur det är utan att ha kört, eller som kört men inte kollat upp olika laddningstider, möjliga snabbladdare och vilka kopplingar som finns och då blir stående vid en snabbladdare där man endast har 1-FAS och får 3,7 kWh eller typ2 och kopplingen är CCS…. Klart man blir besviken då! Det är lite som att köra biogas i början… Långsamma pumpar, du var tvungen att bo eller jobba på rätt ställe men gjorde du det fungerade det toppen!

Jag har två långsamladdare på gårdsplanen (Kangoo och i3 Rex) och en snabbladdande (S) och det är ju verkligen tre helt skilda fordron. Men var och en är bra till sitt.
 
Jag har två långsamladdare på gårdsplanen (Kangoo och i3 Rex) och en snabbladdande (S) och det är ju verkligen tre helt skilda fordron. Men var och en är bra till sitt.
Jo precis! Det är ju fördelen att det finns olika alternativ beroende på vad man ska använda bilen till.

Det som blir tokigt är just att elbil är ett samlingsnamn precis som bensinbil. Börjar vi jämföra att dra släp med en Nissan micra och en Volvo XC90 i dragvikt….. Elbil är förutom prestanda, räckvidd och laddningsmöjligheter dessutom olika i dragvikt, vikt och lastvikt…

Undrar hur folk hade reagerat om man startat en tråd ”Drar ni hästtransport med bensinbil?” Det är liksom samma…..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 516
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 826
Senast: super
·
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp