Dressyrskydd till ponny

Ketrawzc

Trådstartare
Jag har en D-ponny med nätta ben som behöver nya skydd. Hon är kvick i benen och än så länge inte så stark, håller inte alltid rätt på benen, speciellt bak, därför har hon ridits med höga damasker men dessa snurrar runt då hon slår i dem.
Men jag hittar inte mycket i storlek ponny. Jag skulle helst vilja ha en modell som liknar Veredus Piaffe Evo, men priset känns saftigt. BoT work boot är också trevlig modell men finns bara i storlek M. Catagos dressyrskydd är ett alternativ men skulle så gärna vilja ha någon modell som går ner lite mer över kotan.
Har ni några förslag?
 
Jag har damasker från Back on track till min ponny som också har pytteben. Har köpt på Hööks, storlek S. Sitter bra!
 
Jag har en D-ponny med nätta ben som behöver nya skydd. Hon är kvick i benen och än så länge inte så stark, håller inte alltid rätt på benen, speciellt bak, därför har hon ridits med höga damasker men dessa snurrar runt då hon slår i dem.
Men jag hittar inte mycket i storlek ponny. Jag skulle helst vilja ha en modell som liknar Veredus Piaffe Evo, men priset känns saftigt. BoT work boot är också trevlig modell men finns bara i storlek M. Catagos dressyrskydd är ett alternativ men skulle så gärna vilja ha någon modell som går ner lite mer över kotan.
Har ni några förslag?

Se om du kan prova Catagos skydd först om valet går åt det hållet, jag hade det till min grova D-ponny och tyckte de satt väldigt bra på honom.
 
Se om du kan prova Catagos skydd först om valet går åt det hållet, jag hade det till min grova D-ponny och tyckte de satt väldigt bra på honom.
Jag har en uppsättning till min storhäst men jag gillar dom inte. :confused:
Men jag ska prova dom på ponnyn. Är M på framskydden så borde sitta bra bak.
 
Jag har damasker från Back on track till min ponny som också har pytteben. Har köpt på Hööks, storlek S. Sitter bra!
Är rädd att den modellen kommer att snurra, annars såg de jättetrevliga ut! Har samma damasker nu och de sitter ibland på utsidan efter ett dressyrpass. Har dessa även till storhästen utan problem så jag vill ha något mer format till ponnyn. Så synd att BoT work boot inte finns i storlek S
 
Jag har en uppsättning till min storhäst men jag gillar dom inte. :confused:
Men jag ska prova dom på ponnyn. Är M på framskydden så borde sitta bra bak.

Jag tänkte mest eftersom du skrev att ponnyn var nätt, att skydden kanske inte passar då eftersom de satt bra på min med grova ben :) Han hade M runtom.
 
Jag tänkte mest eftersom du skrev att ponnyn var nätt, att skydden kanske inte passar då eftersom de satt bra på min med grova ben :) Han hade M runtom.
Oj jag missförstod ditt inlägg.
Men ja de bästa vore att få prova. Framskydden sitter bättre och bak kan jag ju prova. Men jag tror jag ska beställa ett par som jag fixk tips om högre upp i tråden :)
 
Köpte skydden som @carlssonpataket tipsade om! S fram och M bak. De var liiite höga men satt annars bra! Här är bild på bakskydden som tidigare satt hur som helst efter ett pass. Nu sitter de stilla :d
e55QaSC.jpg
 
Köpte skydden som @carlssonpataket tipsade om! S fram och M bak. De var liiite höga men satt annars bra! Här är bild på bakskydden som tidigare satt hur som helst efter ett pass. Nu sitter de stilla :d
e55QaSC.jpg
Hur höga är de i storlek S? Gärna både höjd i bakkant och insidan av benet... Jagar typ alltid benskydd som är korta nog till kortbent islandshäst...
 
Hur höga är de i storlek S? Gärna både höjd i bakkant och insidan av benet... Jagar typ alltid benskydd som är korta nog till kortbent islandshäst...
Jag ska se om jag kan komma ihåg att mäta.
Men det som var dåligt var att plastskenan bak på skyddet är lika långa på S som på M, det är bara mjukdelen som är större på M skydden. S skydden är i längsta laget fram och ponnyn är en maxad D-ponny, Haflinger, så hon har inte jättelånga skenor.
 
Jag ska se om jag kan komma ihåg att mäta.
Men det som var dåligt var att plastskenan bak på skyddet är lika långa på S som på M, det är bara mjukdelen som är större på M skydden. S skydden är i längsta laget fram och ponnyn är en maxad D-ponny, Haflinger, så hon har inte jättelånga skenor.

Vore jättesnällt om du kommer ihåg att mäta :)

Det här med skillnader mellan storlekar på (och annat...) har jag lärt mig är en djungel. Och har man kortbenta hästar så blir det väldigt svårt att hitta vettiga skydd. Ännu värre blir det när man gärna vill ha ventilerade skydd eftersom hästen redan har en björnpäls att värma insidan med...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 044
Utrustning Tips på snygga skydd för dressyr som inte blir så varma? Jag använder mest damasker med ludd men skulle vilja ha något svalare nu på...
2
Svar
39
· Visningar
3 689
Senast: MiniLi
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 199
Senast: ylvalill
·
Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 288
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp