Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Välkommen!
Såklart ni löser det tillsammans med en bra tränare! Ge det lite tid, få inte panik och Andas. ;)

@GoLightly Be din tränare rida hästen regelbundet så ridningen blir kvar i honom sas. Då blir det mycket lättare för dig att hitta rätt också :). Grattis och lycka till med pållen :)!!

Tack så mycket båda två! Och bra tips att be min tränare rida, det ska jag absolut göra :)
 
Jag har en fundering angående LB:2 som jag ska rida. I skritten ska man länga hästens form genom att ge längre tygel. Det innebär då att steglängden ska vara densamma som mellanskritt? eller är det ok att länga något på stegen? det känns som om det faller sig naturligt.

Jag har en fråga till om någon kanske kan svara. Jo, vilken är den bästa sitsövningen om man har lite problem med att dels knipa med knäna, dels hamna lite för långt bak i sadeln. Just hamna för långt bak i sadeln gör jag ofta i de flesta sadlar. Jag fick tips av en person att rida utan stigbyglar och tänka "vadslut" istället för "knäslut". Kan det vara något kanske?

Hinner inte med något tränarbesök innan tävlingen, annars har jag en tränare som i princip har svar på allt.
 
Jag har en fundering angående LB:2 som jag ska rida. I skritten ska man länga hästens form genom att ge längre tygel. Det innebär då att steglängden ska vara densamma som mellanskritt? eller är det ok att länga något på stegen? det känns som om det faller sig naturligt.

Jag har en fråga till om någon kanske kan svara. Jo, vilken är den bästa sitsövningen om man har lite problem med att dels knipa med knäna, dels hamna lite för långt bak i sadeln. Just hamna för långt bak i sadeln gör jag ofta i de flesta sadlar. Jag fick tips av en person att rida utan stigbyglar och tänka "vadslut" istället för "knäslut". Kan det vara något kanske?

Hinner inte med något tränarbesök innan tävlingen, annars har jag en tränare som i princip har svar på allt.

Ja, knäslut ska du absolut inte ha. Tror inte att du ska tänka "vadslut" heller, om problemet är att du kniper. Att rida utan stigbyglar brukar vara toppen för att lära sig att "släppa benen" och komma ner i sadeln. :)
 
Ja, knäslut ska du absolut inte ha. Tror inte att du ska tänka "vadslut" heller, om problemet är att du kniper. Att rida utan stigbyglar brukar vara toppen för att lära sig att "släppa benen" och komma ner i sadeln. :)
Jo jag vet att jag inte ska ha knäslut :D Men lite har jag nog emellanåt tyvärr. Försöker jobba bort det. Särskilt i galoppen har jag märkt att jag har lite svårt att sitta avslappnat och verkligen komma ner i sadeln.
 
Jag har en fundering angående LB:2 som jag ska rida. I skritten ska man länga hästens form genom att ge längre tygel. Det innebär då att steglängden ska vara densamma som mellanskritt? eller är det ok att länga något på stegen? det känns som om det faller sig naturligt.

Jag har en fråga till om någon kanske kan svara. Jo, vilken är den bästa sitsövningen om man har lite problem med att dels knipa med knäna, dels hamna lite för långt bak i sadeln. Just hamna för långt bak i sadeln gör jag ofta i de flesta sadlar. Jag fick tips av en person att rida utan stigbyglar och tänka "vadslut" istället för "knäslut". Kan det vara något kanske?

Hinner inte med något tränarbesök innan tävlingen, annars har jag en tränare som i princip har svar på allt.
Hamnar du långt bak för att du kniper?
Jag hade varken tänkt knäslut eller vadslut, snarare släppa benen helt och bara inverka när du faktiskt vill något. Kan vara bra att tänka typ ”ponnyspark” fast utan sparken, dvs släppa benen helt genom att lyfta dem (tänk liten ponnyunge som lyfter hela benen i försök att driva) och sen försöka bibehålla en avspänd känsla i benen där de kan ligga an men inte klämma eller driva.
 
Hamnar du långt bak för att du kniper?
Jag hade varken tänkt knäslut eller vadslut, snarare släppa benen helt och bara inverka när du faktiskt vill något. Kan vara bra att tänka typ ”ponnyspark” fast utan sparken, dvs släppa benen helt genom att lyfta dem (tänk liten ponnyunge som lyfter hela benen i försök att driva) och sen försöka bibehålla en avspänd känsla i benen där de kan ligga an men inte klämma eller driva.
Jo men så gör jag ofta. Den övningen är jättebra, att verkligen lyfta ut benen, det hjälper mig att hamna djupare i sadeln. Men av någon anledning hamnar jag ändå ofta lite långt bak i sadeln.
 
Jo men så gör jag ofta. Den övningen är jättebra, att verkligen lyfta ut benen, det hjälper mig att hamna djupare i sadeln. Men av någon anledning hamnar jag ändå ofta lite långt bak i sadeln.
Hamnar du alltså rätt först men sen åker bakåt eller hamnar du långt bak även när du lyfter ut och liksom lägger iordning benen?
Hur är det med din bäckenvinkel?
Har du för korta läder eller lägger tyngdpunkten lite tokigt så du tar lite spjärn?

Men om du kan sätta dig korrekt men sen liksom glider iväg så får du nog bara upprepa och lägga om sitsen tills det sitter :)
 
Jag tränade faktiskt just den här grejen ikväll. Jag slog två flugor i en smäll och red utan stigläder samtidigt som jag hade ett gummiband (täckesgjord) runt överarmarna för att förhindra raka armar. Jag var jättenoga med att lyfta ut benen med jämna mellanrum och jag tror det hjälpte. Just idag hamnade jag nog inte så ofta långt bak i sadeln. Maken var med och skulle ta några kort, tog mot ljuset och typ halva min kropp är med så det går inte att säga så mycket utifrån bilderna. Inte mer än att jag troligen behöver ett gummiband runt mina handleder också :laugh:
När jag skulle duscha ikväll tyckte jag det kändes lite märkligt i häcken. Kollar i spegeln och jag är precis knallröd :eek:. Alltså min häck är inte van vid den här behandlingen.
 
Bäckenvinkel, ja jag har nog lite korta höftböjare, brukar försöka stretcha dem men kunde bli flitigare på den punkten. Jag vet inte om jag lägger tyngdpunkten tokigt eller om jag tar lite spjärn? svårt att säga.
 
Jag tränade faktiskt just den här grejen ikväll. Jag slog två flugor i en smäll och red utan stigläder samtidigt som jag hade ett gummiband (täckesgjord) runt överarmarna för att förhindra raka armar. Jag var jättenoga med att lyfta ut benen med jämna mellanrum och jag tror det hjälpte. Just idag hamnade jag nog inte så ofta långt bak i sadeln. Maken var med och skulle ta några kort, tog mot ljuset och typ halva min kropp är med så det går inte att säga så mycket utifrån bilderna. Inte mer än att jag troligen behöver ett gummiband runt mina handleder också :laugh:
När jag skulle duscha ikväll tyckte jag det kändes lite märkligt i häcken. Kollar i spegeln och jag är precis knallröd :eek:. Alltså min häck är inte van vid den här behandlingen.
Jag har också problem med armbågarna. Min tränare brukar säga att jag liksom ska pressa magen mot armbågarna, eller om det var tvärt om.. Armbågarna mot magen. Jag tycker det är väldigt hjälpsamt! Då får man in armbågarna med en bra vinkel utan att låsa fast sig :)
 
Bäckenvinkel, ja jag har nog lite korta höftböjare, brukar försöka stretcha dem men kunde bli flitigare på den punkten. Jag vet inte om jag lägger tyngdpunkten tokigt eller om jag tar lite spjärn? svårt att säga.
Minns jag fel eller har vi pratat om längd på stigläder vid ett annat tillfälle?
Tänker om det isf är en del i det hela, alltså att du inte kommer ner ordentligt.
 
Minns jag fel eller har vi pratat om längd på stigläder vid ett annat tillfälle?
Tänker om det isf är en del i det hela, alltså att du inte kommer ner ordentligt.
Jo men det har vi. Jag har ibland testat att länga stigläderna, men det slutar då bara med att stigbyglarna hänger löst på foten, jag trampar inte ner i dem när jag hamnar i nyparläge och drar upp benen. Tror det har att göra med att jag är väldigt ovig rent allmänt i höften. Har aldrig kunnat sitta i skräddarställning tex , kan inte ha mina ben på det viset.
 
Jag har också problem med armbågarna. Min tränare brukar säga att jag liksom ska pressa magen mot armbågarna, eller om det var tvärt om.. Armbågarna mot magen. Jag tycker det är väldigt hjälpsamt! Då får man in armbågarna med en bra vinkel utan att låsa fast sig :)
Pressa magen mot armbågarna? det förstår jag inte hur hon menar ?
 
@sassiball Blir du framåttippad när du rider? Apropå det där med bäckenvinkel. Tänker att om man tippar lite framåt med bäcken/överlivet så är det nog lätt hänt att man glider bakåt i sadeln.
 
Jag har en fundering angående LB:2 som jag ska rida. I skritten ska man länga hästens form genom att ge längre tygel. Det innebär då att steglängden ska vara densamma som mellanskritt? eller är det ok att länga något på stegen? det känns som om det faller sig naturligt.

Jag har en fråga till om någon kanske kan svara. Jo, vilken är den bästa sitsövningen om man har lite problem med att dels knipa med knäna, dels hamna lite för långt bak i sadeln. Just hamna för långt bak i sadeln gör jag ofta i de flesta sadlar. Jag fick tips av en person att rida utan stigbyglar och tänka "vadslut" istället för "knäslut". Kan det vara något kanske?

Hinner inte med något tränarbesök innan tävlingen, annars har jag en tränare som i princip har svar på allt.
Träna avsuttet!
Det låter som att du ffa är stel i höfterna/bäcken.
Testa att göra utfall och djupa squats på stallgången innan du sitter upp. Gå även på tå, häl och ut/insida ett par meter.
Sen är det bra att stretcha lårens insidor (vilket jag aaaavskyr för det tar emot så in i h....).
 
Jo men det har vi. Jag har ibland testat att länga stigläderna, men det slutar då bara med att stigbyglarna hänger löst på foten, jag trampar inte ner i dem när jag hamnar i nyparläge och drar upp benen. Tror det har att göra med att jag är väldigt ovig rent allmänt i höften. Har aldrig kunnat sitta i skräddarställning tex , kan inte ha mina ben på det viset.
Fast så vig behöver man väl inte vara för att komma ner?
Jag menar, sålänge du kan sitta i sadeln djupt så kan du ju :)

Låter mer som att det handlar om att du kniper och klämmer än att du skulle vara ovig.
När du rider utan stigbyglar - ser du till att verkligen få ut låååånga ben? Jag upplever nämligen att man ibland kniper ännu värre och liksom drar upp knäet utan stigbyglar.

Det är säkert en vanesak! Fortsätt öva på att dra ut och släppa benen så att de hänger lååånga och avspända. Låter också som att sätet är inkopplat och att du vrider på ngt sätt.
 
@sassiball Jag känner igen mig mycket i hur du känner, jag har kämpat i 1,5 år på att komma ner i sadeln och få ordning på sitsen igen. Det började med att jag hade ett riduppehåll på nästan 2 år och det var ännu längre sedan innan dess sen jag red ordentligt i en dressyrsadel och jag trodde helt enkelt att jag hade blivit gammal och stel. Innan varje pass så stretchade jag ut höftböjaren ordentligt, sedan efter att jag ridit fram och skulle börja sitta ner så fick jag släppa stigbyglarna och verkligen tvinga ner mig i sadeln, det gjorde ont ont inne i höften, men blev "bättre" efter en stund, domnade väl bort ;) Sen kunde jag sitta hyfsat, men jag fick korrigera mig ofta och flytta fram mig i sadeln...

Hela den här tiden så har jag skylt på min egen kroppsliga oförmåga. Nu har jag köpt en ny sadel. Det är som natt och dag. Jag har inte haft ont en sekund. Det är inga problem att komma ner i sadeln. Jag behöver inte flytta fram mig i sadeln. Jag hamnar rätt från början.
Visst är det fortfarande en massa grejer att fila på med sitsen, men det är på en helt annan nivå nu!

Det som är den största skillnaden på de två sadlarna är att midjan är smalare på den nya och att sitpunkten är längre fram.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 602
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 463
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp