Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball Jag känner igen mig mycket i hur du känner, jag har kämpat i 1,5 år på att komma ner i sadeln och få ordning på sitsen igen. Det började med att jag hade ett riduppehåll på nästan 2 år och det var ännu längre sedan innan dess sen jag red ordentligt i en dressyrsadel och jag trodde helt enkelt att jag hade blivit gammal och stel. Innan varje pass så stretchade jag ut höftböjaren ordentligt, sedan efter att jag ridit fram och skulle börja sitta ner så fick jag släppa stigbyglarna och verkligen tvinga ner mig i sadeln, det gjorde ont ont inne i höften, men blev "bättre" efter en stund, domnade väl bort ;) Sen kunde jag sitta hyfsat, men jag fick korrigera mig ofta och flytta fram mig i sadeln...

Hela den här tiden så har jag skylt på min egen kroppsliga oförmåga. Nu har jag köpt en ny sadel. Det är som natt och dag. Jag har inte haft ont en sekund. Det är inga problem att komma ner i sadeln. Jag behöver inte flytta fram mig i sadeln. Jag hamnar rätt från början.
Visst är det fortfarande en massa grejer att fila på med sitsen, men det är på en helt annan nivå nu!

Det som är den största skillnaden på de två sadlarna är att midjan är smalare på den nya och att sitpunkten är längre fram.

Jag tror det är svårt att förstå hur stor skillnad en sadel kan göra innan man har provat en som verkligen passar.
 
Jag tror det är svårt att förstå hur stor skillnad en sadel kan göra innan man har provat en som verkligen passar.

Ja speciellt när man inte rider så mkt mer än kanske sin egen häst. Förr när jag red ca 6 hästar om dagen kunde jag sitta helt ok i vilken skräpsadel som helst i stort sett. Nu när jag bara rider två är jag mkt mer beroende av sadeln då jag tappat mkt styrka och bålstabilitet !
 
Jag tror det är svårt att förstå hur stor skillnad en sadel kan göra innan man har provat en som verkligen passar.

Eller, JAG fattade iaf inte. :angel:
Och även om man provar 20 sadlar och man väljer den som passar bäst, så är det inte alls säkert att den verkligen passar. Jag hatar verkligen att leta sadel. :wtf:
 
Jag tror det är svårt att förstå hur stor skillnad en sadel kan göra innan man har provat en som verkligen passar.
Jag håller med... Eller jag trodde att det inte fanns en sadel som skulle minska min smärta och att det helt enkelt skulle få göra ont.
Men när jag sedan hittade rätt var det halleluja!! Jag är fortfarande inte smärtfri (eller, det är jag ju aldrig... ;))efter ett pass men jag har inte ont När jag rider!
Jag hade också svårt att slappna av i benen/höfterna men i min sadel kan jag det!
Det spelar heller ingen roll om jag har stigbyglar eller inte, jag sitter där jag sitter. :love:
Behöver jag säga att nästa häst kommer att införskaffas efter sadeln och inte tvärtom. :rofl:
 
Jag håller med... Eller jag trodde att det inte fanns en sadel som skulle minska min smärta och att det helt enkelt skulle få göra ont.
Men när jag sedan hittade rätt var det halleluja!! Jag är fortfarande inte smärtfri (eller, det är jag ju aldrig... ;))efter ett pass men jag har inte ont När jag rider!
Jag hade också svårt att slappna av i benen/höfterna men i min sadel kan jag det!
Det spelar heller ingen roll om jag har stigbyglar eller inte, jag sitter där jag sitter. :love:
Behöver jag säga att nästa häst kommer att införskaffas efter sadeln och inte tvärtom. :rofl:
Jag har också märkt hur sadel påverkar smarta. Jag hade jätteproblem med knän som yngre. NU har jag förstått att det var höfterna som gav mina knäproblem och att jag får jätteont när jag rider i sadlar som inte passar. Det förstod jag inte alls då.

På ponny hade jag en prestige allroundsadel. Jag hade alltid jätteont i knäna och ingen fattade varför. Idag har jag upptäckt att det räcker med 1 ridpass i likadan sadel för att dra igång samma smärta!
Rider jag i sadlar som passar mig bättre har jag aldrig ont. Då red jag dock aldrig i sadlar av den prisklass som jag idag föredrar.

Det här har dock gjort att jag typ är beroende av dyyyyra sadlar. Mina medryttarhästar har Erreplus (ok), Equipe (:love:) och Childeric (:love:). Kommer aldrig kunna köpa sadel i medelklass igen :D
 
Jag har funderat på en sak, det här med 18-tumssadlar, är det verkligen så himla ovanligt? Jag har två sadlar till salu, båda 18 tum, ena hoppsadel med XL-kåpor, andra dressyrsadel med normala kåpor. Det är tusan ingen som provar dem! Jag är 1, 70 lång, med rätt långa ben, och iofs rätt stor rumpa, men finns det inga längre människor som behöver 18 tum för att få plats med sina ben? Eller sitter det i att folk tycker det är jobbigt att behöva såpass stor sadel?
 
Jag har också problem med armbågarna. Min tränare brukar säga att jag liksom ska pressa magen mot armbågarna, eller om det var tvärt om.. Armbågarna mot magen. Jag tycker det är väldigt hjälpsamt! Då får man in armbågarna med en bra vinkel utan att låsa fast sig :)
Har samma problem, men har nog aldrig fått det tipset förut. Ska testa att tänka så när jag rider senare i eftermiddag! :)
 
Jag har funderat på en sak, det här med 18-tumssadlar, är det verkligen så himla ovanligt? Jag har två sadlar till salu, båda 18 tum, ena hoppsadel med XL-kåpor, andra dressyrsadel med normala kåpor. Det är tusan ingen som provar dem! Jag är 1, 70 lång, med rätt långa ben, och iofs rätt stor rumpa, men finns det inga längre människor som behöver 18 tum för att få plats med sina ben? Eller sitter det i att folk tycker det är jobbigt att behöva såpass stor sadel?

Intressant, relevant fundering tycker jag!
Jag har smal rumpa men jättelånga ben...(är 179 cm och det mesta är ben). Har haft 17-17,5 tidigare men nu senare år rider jag i en 18 just för att få plats att röra mig pga benen som du är inne på. Det har gjort väldigt stor skillnad hur jag sitter, kan inverka och allmänt hur min kropp mår.

Jag tror kanske inte alla inser att även om man inte i sitsen storleksmässigt behöver en 18 så kan det vara vettigt beroende på hur ryttaren är konstruerad.

Sen tror jag inte problemet/behovet uppkommer alls om man som ryttare har möjlighet att specialbeställa sadel . Om du då är lång, men smal rumpa så behöver du ju ingen 18 om du specialbeställer extra långa kåpor tex.

Sen så finns det ju även hästarna med i variablerna. Långt ifrån alla kan ha en 18 tum utifrån exteriör.

Som sagt - intressant fråga :)
 
Senast ändrad:
Tack alla för synpunkter och tips !
Min häst har kort rygg så hon är svår med sadel. Har tagit mig tre år att hitta en sadel som nu ligger ok på henne. Det är en stubben Avalon (brun tyvärr men men) som är 17 tum och 33.5 i vidd, framflyttad främre stropp. Om någon har ett tips om sadel som är liknande den här för hästen, men kanske sittpunkten längre fram för ryttaren? så tar jag gärna emot det.
Sadelutprovare litar jag inte ett dugg på så jag provar hellre själv i lugn och ro hemma.
Jag trivs bra i den här sadeln, men jag förstår att det säkert finns någon därute som passar mig bättre. Gäller ju bara att orka vandra runt i sadeldjungeln också...
 
Fast så vig behöver man väl inte vara för att komma ner?
Jag menar, sålänge du kan sitta i sadeln djupt så kan du ju :)

Låter mer som att det handlar om att du kniper och klämmer än att du skulle vara ovig.
När du rider utan stigbyglar - ser du till att verkligen få ut låååånga ben? Jag upplever nämligen att man ibland kniper ännu värre och liksom drar upp knäet utan stigbyglar.

Det är säkert en vanesak! Fortsätt öva på att dra ut och släppa benen så att de hänger lååånga och avspända. Låter också som att sätet är inkopplat och att du vrider på ngt sätt.
Nu har jag ju bara testat en gång att rida utan stigbyglar och med tanke på hur min häck såg ut igår kväll så kom jag nog ner i sadeln ordentligt. Idag blir det vila. Men imorgon är jag på det igen :) ska försöka filma lite så man ser hur det ser ut.
 
Jag har funderat på en sak, det här med 18-tumssadlar, är det verkligen så himla ovanligt? Jag har två sadlar till salu, båda 18 tum, ena hoppsadel med XL-kåpor, andra dressyrsadel med normala kåpor. Det är tusan ingen som provar dem! Jag är 1, 70 lång, med rätt långa ben, och iofs rätt stor rumpa, men finns det inga längre människor som behöver 18 tum för att få plats med sina ben? Eller sitter det i att folk tycker det är jobbigt att behöva såpass stor sadel?

Jag tänker att det ofta är bättre att ha långa kåpor om det är benens längd som är problemet. 18" låter ju mycket tycker jag!

Jag trodde alltid att jag behövde 17.5". Är bara 168 cm, men mina lårben är förhållandevis långa och för att inte få knäna utanför ville jag gärna ha 17,5, framförallt i hoppsadlar. Jag tyckte att det funkade ganska bra. Köpte ny häst som inte passade i min amerigo farouche och var på sadelprovning. Red så länge i stallägarens ordo equester mars 17". Döm om min förvåning när aadelprovaren tyckte jag skulle testa en 16,5". Gjorde det och halleluja vilken skillnad. Den var smalare i midjan och helt plötsligt kom mitt smala bäcken med kort avstånd mellan sittbenen NER i sadeln och plötsligt kunde jag byta sittben i lättridningen utan dubbelstuds, som jag hade tänkt var mitt fel för att jag var obalanserad eller nåt! Köpte sedan inte det märket, utan det blev en ordo equester 16,5 med långa kåpor och allting är mycket enklare!

Sen tror jag det är skillnad mellan sadelmärken också, min dressyrsadel är en Wow i 18", men den har ju väldigt smal midja och så har jag världens största säte. Tror inte sittytan är så väldigt stor egentligen.
 
@sassiball Just Amerigo är oftast de mest lättanpassade till korta ryggar. Alto, CC och DJ är alla korta. Equipe Ice mono är också en kort sadel. Jag har helt gett upp billigare sadlar. Den stora skillnaden på billiga och dyra sadlar är balansen-och balanseringen av ryttaren är så himla viktigt för att både häst och ryttare ska kunna prestera. Det är lite av en halleluja-upplevelse att sätta sig i rätt sadel!
 
@sassiball Just Amerigo är oftast de mest lättanpassade till korta ryggar. Alto, CC och DJ är alla korta. Equipe Ice mono är också en kort sadel. Jag har helt gett upp billigare sadlar. Den stora skillnaden på billiga och dyra sadlar är balansen-och balanseringen av ryttaren är så himla viktigt för att både häst och ryttare ska kunna prestera. Det är lite av en halleluja-upplevelse att sätta sig i rätt sadel!
Jag kollar efter begagnade Amerigo men har inte hittat tillräckligt vid hittills. Hon behöver + 3.5. Men hittar jag en så tänker jag prova :)
 
Intressant, relevant fundering tycker jag!
Jag har smal rumpa men jättelånga ben...(är 179 cm och det mesta är ben). Har haft 17-17,5 tidigare men nu senare år rider jag i en 18 just för att få plats att röra mig pga benen som du är inne på. Det har gjort väldigt stor skillnad hur jag sitter, kan inverka och allmänt hur min kropp mår.

Jag tror kanske inte alla inser att även om man inte i sitsen storleksmässigt behöver en 18 så kan det vara vettigt beroende på hur ryttaren är konstruerad.

Sen tror jag inte problemet/behovet uppkommer alls om man som ryttare har möjlighet att specialbeställa sadel . Om du då är lång, men smal rumpa så behöver du ju ingen 18 om du specialbeställer extra långa kåpor tex.

Sen så finns det ju även hästarna med i variablerna. Långt ifrån alla kan ha en 18 tum utifrån exteriör.

Som sagt - intressant fråga :)
Jag har provat 17,5 med långa kåpor, men knästöden hamnar fel och jag hittar ingen balans, men det kan ju bero på just den sadeln.
Jag tror också det kan sitta lite i att folk fortfarande anser att det bara är storleken på rumpan som är kravet för tumstorlek. Det är ju annat som inverkar också.
Just nu rider jag i en Butet med kåpstorlek 3 och 18, tum, den är fantastisk och jag sitter verkligen i en bra balans.
Alla mindre sadlar jag provat hittar jag inte balansen i, eller så hamnar knästöden fel, det är irriterande! Det är bra när jag ska köpa sadel att ha 18 tum, men jobbigt att sälja...
 
Tack alla för synpunkter och tips !
Min häst har kort rygg så hon är svår med sadel. Har tagit mig tre år att hitta en sadel som nu ligger ok på henne. Det är en stubben Avalon (brun tyvärr men men) som är 17 tum och 33.5 i vidd, framflyttad främre stropp. Om någon har ett tips om sadel som är liknande den här för hästen, men kanske sittpunkten längre fram för ryttaren? så tar jag gärna emot det.
Sadelutprovare litar jag inte ett dugg på så jag provar hellre själv i lugn och ro hemma.
Jag trivs bra i den här sadeln, men jag förstår att det säkert finns någon därute som passar mig bättre. Gäller ju bara att orka vandra runt i sadeldjungeln också...
Stubben :nailbiting::nailbiting::nailbiting::D
 
Jag har provat 17,5 med långa kåpor, men knästöden hamnar fel och jag hittar ingen balans, men det kan ju bero på just den sadeln.
Jag tror också det kan sitta lite i att folk fortfarande anser att det bara är storleken på rumpan som är kravet för tumstorlek. Det är ju annat som inverkar också.
Just nu rider jag i en Butet med kåpstorlek 3 och 18, tum, den är fantastisk och jag sitter verkligen i en bra balans.
Alla mindre sadlar jag provat hittar jag inte balansen i, eller så hamnar knästöden fel, det är irriterande! Det är bra när jag ska köpa sadel att ha 18 tum, men jobbigt att sälja...

Ja men som sagt : du själv är lite kortare , har annan rumpa osv ?
Det är ju väldigt individuellt och jag tror som sagt många inte inser det.

Eller har råd att speciala sadlar som ändå funkar , eftersom de inte inte ska satsa elit liksom ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 602
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 463
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp