Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio och @MiniLi nu tycker jag att ni är lite elaka. Jag var faktiskt jätteglad när det visade sig att just en stubben låg allra bäst (hittills) på min häst :D Sen har jag ridit i en Amerigo Vega CC, som ligger bra på min häst. Jag tyckte inte att den var skönare än min stubben, nej ;) Jag vet inte men jag har kanske en specialdesignad bakdel för just stubben ? :D Älskar stubben. Men det innebär inte att jag inte provar andra sadlar.
Och jag gillar inte de här gamla stubben Siegfried från 60-talet utan något nyare årgång tack.
 
@fio och @MiniLi nu tycker jag att ni är lite elaka. Jag var faktiskt jätteglad när det visade sig att just en stubben låg allra bäst (hittills) på min häst :D Sen har jag ridit i en Amerigo Vega CC, som ligger bra på min häst. Jag tyckte inte att den var skönare än min stubben, nej ;) Jag vet inte men jag har kanske en specialdesignad bakdel för just stubben ? :D Älskar stubben. Men det innebär inte att jag inte provar andra sadlar.
Och jag gillar inte de här gamla stubben Siegfried från 60-talet utan något nyare årgång tack.
Jag har en känslig rumpa. Vill sitta mjukt och skönt :D
 
Ja men som sagt : du själv är lite kortare , har annan rumpa osv ?
Det är ju väldigt individuellt och jag tror som sagt många inte inser det.

Eller har råd att speciala sadlar som ändå funkar , eftersom de inte inte ska satsa elit liksom ?
Jag har också begränsad budget för sadlar, men vägrar nöja mig😁 Har fått lov att rida i min systers gamla stubben som hon har till sin medryttare. Fruktansvärd, trots 18 tum och stora knästöd, jag har konstaterat att jag behöver sittpunkt långt fram, annars blir allt bara fel.
Jag har ju dock en häst med ngt kort sadelläge, så det blir ju mkt provande och letande för att sadeln ska passa både mig och min häst.
 
@sassiball behöver den 3,5 även med korta ortspetsar? Min breda ponny hade +2,5 när ortspetsarna var korta i hennes DJ..
Jag provade en amerigo vega cc och då sa sadelprovaren att hon skulle ha + 3.5. Jag vet faktiskt inte om ortspetsarna är korta eller långa på den sadeln? Men det är uppe i mankbasen som hon är bred så jag tror hon behöver 3.5 i vilket fall.
 
@fio och @MiniLi nu tycker jag att ni är lite elaka. Jag var faktiskt jätteglad när det visade sig att just en stubben låg allra bäst (hittills) på min häst :D Sen har jag ridit i en Amerigo Vega CC, som ligger bra på min häst. Jag tyckte inte att den var skönare än min stubben, nej ;) Jag vet inte men jag har kanske en specialdesignad bakdel för just stubben ? :D Älskar stubben. Men det innebär inte att jag inte provar andra sadlar.
Och jag gillar inte de här gamla stubben Siegfried från 60-talet utan något nyare årgång tack.

Jag fick med en stübben Avalon med min häst. Den var måttad åt en ryttare på 1,55 med korta ben. Jag är 172 med långa ben för min längd.
Jag hatade den sadeln innerligt och blev väldigt glad när hästen växte ur den(ägde inte hästen då och ägaren valde sadel). Jag fick då hem min Amerigo Cc i 18” med långa kåpor. Den sadeln har jag kvar än idag 8 år senare.

Jag tycker om att kunna röra mig i sadeln. Så jag har gärna 18” så länge den får plats på hästens korta rygg.

När jag red 6 hästar per dag kunde jag sitta helt ok i det mesta. Men numer behöver jag lite mer hjälp iom noll muskler.
Vill dock inte ha djup sadel och störa stöd. Men rätt balans behövs.
 
Jag provade en amerigo vega cc och då sa sadelprovaren att hon skulle ha + 3.5. Jag vet faktiskt inte om ortspetsarna är korta eller långa på den sadeln? Men det är uppe i mankbasen som hon är bred så jag tror hon behöver 3.5 i vilket fall.

Man kan välja om man måttar har jag för mig. Jag hade Vega till min breda ponny. Den måttades åt honom med korta ortspetsar.
 
Jag hade en stubben hoppsadel för många år sedan och det enda hopptränaren tjatade om var att jag skulle sätta mig längre fram i sadeln vilket var totalt jävla omöjligt eftersom det var ett stort jädra framvalv i vägen... Det var innan 1999 då jag för första gången träffade återförsäljaren för Amerigo och hon förklarade vad sittpunkten längre fram var..plus tryckpunkter och vad ligga som en brygga på hästens rygg innebär, köpte såklart en då det var en uppenbarelse, iallafall efter det var hopptränaren tyst 😂
 
@sassiball Jag tror inte på att din häst måste ha +3.5 i Amerigo. Burb går i min CC nu och det är en +2 som är lite urplockad och mjuk i stoppningen. Hon måste ha ett fårskinn under den för att den inte ska tippa fram. Och Burb är rätt ordentligt brad :D. Vega CC avskyr jag. Hade en sån ett mycket kort tag till Barb men det byttes ut mot en Childeric. Vega är heller ingen riktig Amerigo utan deras budgetalternativ som byggs i Argentina eller var det nu är.
 
Jag har +2.7 (2.5 Är märkningen)på min Amerigo Aalto och GRÅ är bred som en ladugårdsdörr över ryggen. Dock skulle jag behöva liiite bredare men det funkar inte med fuxen så Grå får bli hopphäst tills han bantat lite och kommer i den igen. Men jag kan inte tänks mig att din är bredare än min @sassiball
 
Jag har +2.7 (2.5 Är märkningen)på min Amerigo Aalto och GRÅ är bred som en ladugårdsdörr över ryggen. Dock skulle jag behöva liiite bredare men det funkar inte med fuxen så Grå får bli hopphäst tills han bantat lite och kommer i den igen. Men jag kan inte tänks mig att din är bredare än min @sassiball

Jag tror mina Amerigo är +2,5. Ev är cc:an omvärd till +3(minn ej helt). De har legat på diverse tunnor och stora halvblod med mkt bål.
Har för mig att jag haft flera elever och vänner med iberier modell tunna som haft samma strl i Amerigo. Det är ju rätt rejält brett. Så jag tror nog som du.
De här hästarna är ju vissa modell platt som en soffa och viiida.
 
@sassiball Jag tror inte på att din häst måste ha +3.5 i Amerigo. Burb går i min CC nu och det är en +2 som är lite urplockad och mjuk i stoppningen. Hon måste ha ett fårskinn under den för att den inte ska tippa fram. Och Burb är rätt ordentligt brad :D. Vega CC avskyr jag. Hade en sån ett mycket kort tag till Barb men det byttes ut mot en Childeric. Vega är heller ingen riktig Amerigo utan deras budgetalternativ som byggs i Argentina eller var det nu är.
Jo men det är sant, jag red i en + 3.5 och den låg bra på henne (men jag tyckte den var lite för öppen i sätet, föredrar mer stöd) Hon har samma storlek i sadel som vår welshponny av cobtyp och hon är riktigt platt och bred. Så hon behöver verkligen den vidden, annars blir hon svullen vid sidan av manken, syns tydligt på henne.
 
Jag hade en stubben hoppsadel för många år sedan och det enda hopptränaren tjatade om var att jag skulle sätta mig längre fram i sadeln vilket var totalt jävla omöjligt eftersom det var ett stort jädra framvalv i vägen... Det var innan 1999 då jag för första gången träffade återförsäljaren för Amerigo och hon förklarade vad sittpunkten längre fram var..plus tryckpunkter och vad ligga som en brygga på hästens rygg innebär, köpte såklart en då det var en uppenbarelse, iallafall efter det var hopptränaren tyst 😂
Det var min hopptränare också som tjatade på mig först om att jag skulle sätta mig längre fram i sadeln, ingen dressyrtränare har sagt ett knyst om det, men sedan hopptränaren uppmärksammade mig på problemet så är det en sak jag själv tänker på. Hoppsadeln är då inte en Stubben (tyvärr :D ) utan en Gold medal. Tänkte köpa en stubben bara jag hittar en 33.5 i vidd. Hoppar ju nästan aldrig längre.

Varför skulle inte min kuse kunna vara bredare än din ? Hon ser kanske inte så bred ut under ryttare men de båda sadelprovare jag har varit hos har sagt att hon är rejält bred, och det är mankbasen som är problemet då. Bred över bogen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 601
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 463
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp