Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag varit på åb med Koop och överbenet har stannat av och blivit inaktivt och han har ingen initialhälta kvar. Men jag valde att låta honom böjas igenom och som väntat var det reaktioner här och var. Det roliga är att vb som ser riktigt illa ut med en enorm hasledsgalla är helt rent på bp :D! Däremot samma reaktion med en grad högt och lågt hb samt låga reaktioner bf. Bedövade bf lågtoch då blev han ohalt och det trollade heller inte fram någon annan hälta :). Longerade honom bedövad också och han rörde sig precis som vanligt, så jag tror inte de reaktionerna egentligen säger så himla mycket.

Men när vi ändå var igång så blev det röntgen av framkotor, bakkotor, hasor och bakknän. Vb helt fräsch igen (!), hb har en lös benbit i hasen, den är väl inkapslad men antagligen den som ger utslag när han böjs. Hb har även gamla traumaskador samt en liten förändring i kotan. Vf har också en liten förändring i kotan och hf fanns det en hel del. Dels stora tydliga traumaskador runt hela kotbenet och förändringar i kot, kron- och hovled. Veterinär var ändå glatt överraskad och sa att alla förändringar är väldigt små och att han ser MYCKET bättre ut än hon väntat sig :D.

Så nu blev han behandlad i framkotorna samtidigt som han ändå bedövades och sen ska vi sätta igång. Käns faktiskt väldigt bra att jag röntgat och fått en baslinje på bp. Reaktioner tror jag han alltid kommer att ha men nu har vi något att förhålla oss till och kan hålla koll på hb om benbiten blir bråkig.
Skönt att veta hur det ser ut och därför kan jämföra framöver om det sker någon förändring.
 
Idag hämtade jag min sadel 👌 la på den lite snabbt på gången och den ser faktiskt inte alls så tokigt ut 🙊 ska bli spännande o testa den med spänd gjord och så småningom uppsuttet med 😊
 
Idag hämtade jag min sadel 👌 la på den lite snabbt på gången och den ser faktiskt inte alls så tokigt ut 🙊 ska bli spännande o testa den med spänd gjord och så småningom uppsuttet med 😊

Jag har säkerligen missat något 😆, men trodde att din häst var skadad med div och inte kan ridas nu ett bra tag ? 😞
 
Jag har ridit utan att det gjorde ont i dag! :DTog det relativt lugnt men travade en hel del och min häst busade lite, men kände inget i höfterna eller ryggen. Så inom kort kan jag nog rida normalt igen. Tur, för nu åker stallägaren bort imorgon så jag får en hel drös med hästar att motionera. :angel:

Äntligen är även unghästarnas papper på väg så de ska få komma ut och tävla snart. :up:

En liten fråga till er som är rena dressyrryttare - har någon av er (förurom super) tävlingshästar som är barfota? Hur skulle ni reagera som spekulant om ni kom till ett försäljningsstall där de flesta hästarna gick utan skor?
 
Skulle på pay and ride i helgen igen med hästen som gick senast när jag skrev i tråden men såklart har den lekt för vilt i hagen och blivit lite halt. Såg när det hände och det får mig stt vilja Linda in hästen i bubbelplast så mkt den leker men försöker lära mig att blunda och tänka att "den växer upp snart och blir lite lugnare". 🙈
Hade vet ute för att ultraljuda för säkerhetsskull men det var inget som tur var men den får vila lite extra för säkerhets skull så nu får en annan av mina hopphästar vara stand in. Kan gå precis hur som helst 😝
 
Jag har ridit utan att det gjorde ont i dag! :DTog det relativt lugnt men travade en hel del och min häst busade lite, men kände inget i höfterna eller ryggen. Så inom kort kan jag nog rida normalt igen. Tur, för nu åker stallägaren bort imorgon så jag får en hel drös med hästar att motionera. :angel:

Äntligen är även unghästarnas papper på väg så de ska få komma ut och tävla snart. :up:

En liten fråga till er som är rena dressyrryttare - har någon av er (förurom super) tävlingshästar som är barfota? Hur skulle ni reagera som spekulant om ni kom till ett försäljningsstall där de flesta hästarna gick utan skor?

Jag skulle tänka.. åh då kommer dom röra sig ÄNNU bättre med skor :D

Nej men allvarligt , jag skulle inte bry mig. Fast jag är ju inte dressyrryttare iof 🙄
 
En liten fråga till er som är rena dressyrryttare - har någon av er (förurom super) tävlingshästar som är barfota? Hur skulle ni reagera som spekulant om ni kom till ett försäljningsstall där de flesta hästarna gick utan skor?
Jag skulle tycka att det var lite konstigt eftersom de flesta moderna halvblod verkar behöva skor. Och så skulle jag undra om hästarna rids ut eller om ömma hovar bara hålls på mjuka ridbanan.
 
En liten fråga till er som är rena dressyrryttare - har någon av er (förurom super) tävlingshästar som är barfota? Hur skulle ni reagera som spekulant om ni kom till ett försäljningsstall där de flesta hästarna gick utan skor?
Jag skulle tänka ungefär samma som några redan skrivit:
- är de igångsatta?
- är de bara ridna på ridbana?
- vilka kostnader har de mer sparat i på?
- hur rör sig hästarna egentligen?
 
Interessant att se hur ni ressonerar ang. min fråga!

Personligen skulle jag nog tycka att det kändes lite oseriöst, om jag kom för att provrida en häst till 100-150 K och den inte hade skor... Men å andra sidan skulle jag nog inte reagera så mycket om det varit t.ex. i DK eller Irland, så för min del har det antagligen med förväntningar att göra.

Skulle det göra skilnad om det var en unghäst (inriden och i träning 3-4 dar i veckan) eller en vuxen häst?
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag har säkerligen missat något 😆, men trodde att din häst var skadad med div och inte kan ridas nu ett bra tag ? 😞

Jo han är skadad, men ska igång försiktigt om 10 dagar. Lär inte bli annat än långa skritt-turer och trav på rakt spår ett bra tag dock 🙄 jag köpte sadeln på auktion billigt så var en chansning 🙈

@panaccea Åh vad roligt! Vad blev det?

En amerigo vega 😊
 
Interessant att se hur ni ressonerar ang. min fråga!

Personligen skulle jag nog tycka att det kändes lite oseriöst, om jag kom för att provrida en häst till 100-150 K och den inte hade skor... Men å andra sidan skulle jag nog inte reagera så mycket om det varit t.ex. i DK eller Irland, så för min del har det antagligen med förväntningar att göra.

Skulle det göra skilnad om det var en unghäst (inriden och i träning 3-4 dar i veckan) eller en vuxen häst?
Jag blev väldigt fundersam när min 7-åring kom oskodd från Tyskland. Köpt via en kontakt som jag köpt av innan. Den var på försäljning i det stallet och ägaren hade tydligen sina hästar oskodda. Men jag hann bli rädd att jag hade fått mig en som inte gick att sko.
Den var dessutom bara grundvaccinerad, hästar från Tyskland brukar vara vaccinerade två ggr/år sen små.
 
En liten fråga till er som är rena dressyrryttare - har någon av er (förurom super) tävlingshästar som är barfota? Hur skulle ni reagera som spekulant om ni kom till ett försäljningsstall där de flesta hästarna gick utan skor?
Jag svarar oxå även om jag kanske har ett litet annat synsätt än många andra dressyrryttare iom att jag har valt att ha min barfota.

Det beror helt på hur hästarna ser ut i fötterna! Är dom negligerade och ser spruckna och flisiga ut så skulle jag dra öronen åt mig.
Är dom däremot fina och välskötta så skulle jag helt enkelt fråga om dom rids med barfota boots ute. Vem vet dom kanske har anlagda skogsvägar som är som ridbanor och då behövs ju inte boots.

Ska ärligt säga att efter min förra hästs hovproblem så är jag lite skadad och kollar alltid på hur hästars fötter ser ut... Och många gånger ryser jag för "pråmfötter" är så fruktansvärt vanligt numer! Bara för ett exempel så var det ju nyligen en hingst på ett stort stuteri som hade så fula fötter att dom fotoshoppade dom... Är det inte bättre att fixa fötterna tänker jag?? För det blev ju rätt livat när folk började syna bilderna och jämförde originalbilden och den fotoshoppade. Då såg man ju tydligt att hästen på den tillfixade bilden hade bakfötterna fram....O_o

Så summa summarum tar hellre välskötta barfotafötter än skodda pråmfötter...
 
Jag svarar oxå även om jag kanske har ett litet annat synsätt än många andra dressyrryttare iom att jag har valt att ha min barfota.

Det beror helt på hur hästarna ser ut i fötterna! Är dom negligerade och ser spruckna och flisiga ut så skulle jag dra öronen åt mig.
Är dom däremot fina och välskötta så skulle jag helt enkelt fråga om dom rids med barfota boots ute. Vem vet dom kanske har anlagda skogsvägar som är som ridbanor och då behövs ju inte boots.

Ska ärligt säga att efter min förra hästs hovproblem så är jag lite skadad och kollar alltid på hur hästars fötter ser ut... Och många gånger ryser jag för "pråmfötter" är så fruktansvärt vanligt numer! Bara för ett exempel så var det ju nyligen en hingst på ett stort stuteri som hade så fula fötter att dom fotoshoppade dom... Är det inte bättre att fixa fötterna tänker jag?? För det blev ju rätt livat när folk började syna bilderna och jämförde originalbilden och den fotoshoppade. Då såg man ju tydligt att hästen på den tillfixade bilden hade bakfötterna fram....O_o

Så summa summarum tar hellre välskötta barfotafötter än skodda pråmfötter...

Vad är pråmfötter? Hovar som flyter ut?
 
Vad är pråmfötter? Hovar som flyter ut?
Jag kallar det pråmfötter när dom är väldigt höga och långa. Tycker det verkar tyvärr vara väldigt vanligt idag.
Bara som exempel min förra hästs fötter 4 veckor efter att han hade skotts för enormt dyra pengar av en klinikhovslagare... Detta är pråmfötter i min mening.
 

Bifogade filer

  • bild6_zps17f0f276.jpg
    bild6_zps17f0f276.jpg
    149,6 KB · Visningar: 191
Red idag och det var en helt annan häst, hade bra kontakt med munnen och kröp inte bakom så mycket som han brukar. Pigg häst som efter lite lite motstånd i båda galopperna sedan fräste på riktigt bra och till och med började glädjeruska på huvudet. Så håller tummarna att det har gett sig och att vi nu kan komma på rätt spår igen!!
 
Jag blev väldigt fundersam när min 7-åring kom oskodd från Tyskland. Köpt via en kontakt som jag köpt av innan. Den var på försäljning i det stallet och ägaren hade tydligen sina hästar oskodda. Men jag hann bli rädd att jag hade fått mig en som inte gick att sko.
Den var dessutom bara grundvaccinerad, hästar från Tyskland brukar vara vaccinerade två ggr/år sen små.
Ingen av mina tyska hästar har varit vaccinerad två ggr per år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 660
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 002
· Visningar
66 397
Senast: pepp
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 780
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp